Permalänk
Medlem

Jquery ajax, PHP

Tjena. Nu har jag lyckats fastna. Jag försöker skicka vidare en variable i Jquery med Jquerys ajax funktion till PHP. När jag använder Firebug ser jag att själva javascriptet fungerar och GET(testat med POST också) fungerar korrekt. Däremot i PHP blir det "undefined index".

<script type="text/javascript"> $(document).ready(function () { var height = $(window).height(); var width = $(window).width(); $.ajax({ type: 'GET', url: 'index.php', data: { "height": height, "width": width }, success: function (data) { alert("FUNKAR!!"); }, }); }); </script>

<?php $data = $_GET['width']; echo $data; ?>

Någon som kan peka mig i rätt riktning mot en lösning?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort citattecknen från "width" och "height" och byt namn på variablerna till exempelvis myWidth och myHeight.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem

Du får ett fel om du surfar till index.php?width=123 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zejho:

Prova att ta bort citattecknen från "width" och "height" och byt namn på variablerna till exempelvis myWidth och myHeight.

Hjälpte tyvärr inte.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Du får ett fel om du surfar till index.php?width=123 eller?

Det fick jag inte :S

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra? Vill du ha fönster storken till PHP?
Hur används funktionen? Kommer den inte att ladda index.php om och om igen?

Du får säkert undefined eftersom index.php sidan måste laddas om igen för att värdet ska visas, men då försvinner värdet.
Spara värdet med en cookie, session eller något annat först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta bort det sista kommatecknet (efter success funktionen). Men är osäker om det verkligen är ett problem, värt ett försök i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chigurh:

Ta bort det sista kommatecknet (efter success funktionen). Men är osäker om det verkligen är ett problem, värt ett försök i alla fall.

Prövat lite olika, verkar inte spela någon roll.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Vad ska du göra? Vill du ha fönster storken till PHP?
Hur används funktionen? Kommer den inte att ladda index.php om och om igen?

Du får säkert undefined eftersom index.php sidan måste laddas om igen för att värdet ska visas, men då försvinner värdet.
Spara värdet med en cookie, session eller något annat först.

Fixade med att lägga dom i en session Fungerar nu! Tack så mycket.
Den ska skicka fönstrets bredd och höjd till PHP för att jag ska, bland annat, lägga ut ett rutnät över hela sidan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Fixade med att lägga dom i en session Fungerar nu! Tack så mycket.
Den ska skicka fönstrets bredd och höjd till PHP för att jag ska, bland annat, lägga ut ett rutnät över hela sidan.

Bra att det fungerar men det är ganska ineffektivt att göra på det sättet om jag tror rätt. Men du kan också lägga till kod så att frågan körs en gång därefter om storleken ändrar körs frågan igen.

Sen sa någon annan att du skulle ta bort citattecknen men det ska du INTE göra, bara om det är siffror.

Visa signatur