Bli av med oljud från väggtransformator, hur?

Permalänk
Medlem

Bli av med oljud från väggtransformator, hur?

Hej!

Har en gammal väggtransformator till en lampa som för ett jäkla liv när lampan är på. Ett högfrekvent oljud som hörs i hela rummet och ger mig huvudvärk. Transformatorn är runt 6x6x4cm stor, väger ganska mycket. Jag antar att det är någonting i den som börjar oscillera, men hur vet jag vad och är det något som går att dämpa eller ta bort helt?

Att byta ut den är inget alternativ, så kom inte och föreslå det. Jag vill ha förslag på hur jag kan "laga" den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ha lampan släckt?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det är inte heller ett alternativ. Använder lampan för att lysa upp bakom skärmen, och gör jag inte det så får jag huvudvärk och ont i ögonen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tja, om du måste fråga på ett forum så är mitt råd att inte skruva isär transformatorn och försöka reparera den. Du kan ju anlita en elektriker som kan försöka men alternativet utbyte som du uteslöt blir nog billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av silvr:

Tja, om du måste fråga på ett forum så är mitt råd att inte skruva isär transformatorn och försöka reparera den. Du kan ju anlita en elektriker som kan försöka men alternativet utbyte som du uteslöt blir nog billigare...

Jag är ju inte helt grön när det gäller elektronik, jag kan ju grundläggande elsäkerhet. Även far min kan en del (kan väl klassas halvt som elektriker).
Om man skulle reparera den, vad skulle man då göra?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag är ju inte helt grön när det gäller elektronik, jag kan ju grundläggande elsäkerhet. Även far min kan en del (kan väl klassas halvt som elektriker).
Om man skulle reparera den, vad skulle man då göra?

Öppna upp den och limma spolen som tjuter med icke ledande lim, det som tjuter är nästan uteslutande spolar som vibrerar, brukar räcka med en limklick för att "fixera" den så håller den käft sen.

Bör inte göras av någon utan kunskap dock, det är 230volt i den som du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Öppna upp den och limma spolen som tjuter med icke ledande lim, det som tjuter är nästan uteslutande spolar som vibrerar, brukar räcka med en limklick för att "fixera" den så håller den käft sen.

Bör inte göras av någon utan kunskap dock, det är 230volt i den som du vet.

Okej. Men tar man ur den ur väggen så lär det väl inte vara någon fara? Sitter ju bara en typ lysrörslampa (eller något liknande, inte vet jag) i andra änden. Om jag drar ur den och låter den vara ur någon minut så eventuella kondensatorer laddar ur så borde den väl vara säker att öppna?

Hur vet jag om limmet är icke-ledande? Går det att sätta ut en klick på valfri yta och mäta med multimeter?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kör med smältlim och tryck dit rediga klickar så är saken biff.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″