CDON reklamation av skärm - Vad innebär detta?

Permalänk

CDON reklamation av skärm - Vad innebär detta?

De skickade detta svaret först förutom första raden och jag svarade tillbaks med att jag vill utnyttja ångerrätten då jag endå tänkt köpa en XL2420T 24 av dem.

Men här verkar det som om jag ev får en ny skärm (tror dock inte det, problemet är 1 pixelfel)

Vill som sagt skicka tillbaks skiten och köpa en annan skärm, allt plast är kvar, enda som är av är pappert på skärmytan och den är bara testad kort då pixelfelet kom.

Fråga 2012-08-16 21:39

Vet inte var jag skulle placera detta ärende.
Köpte en Fujitsu 27'' SL27T-1LED artikelnr:5013639013 och där är ett pixelfel på den, grön blinkande, ändrar nyans om man ändrar bakgrund och jag undrar vad er policy är angående det? hälsningar
Svar 2012-08-17 11:47
Hej Jonny,

Tack för att du kontaktade oss.

Vi har mottagit ditt ärende och skickat det vidare till vår elektronikavdelning som återkommer till dig så fort som möjligt.
Svar 2012-08-17 12:01
Hej,

Vi beklagar att din produkt inte fungerar som den ska.

Vi kommer att registrera en service åt dig så fort vi fått svar på nedan, vi ber dig därför att inte skicka in din produkt innan du fått ytterligare instruktioner av oss.

Skriv tillbaka till oss med följande information.

- Serienummer på din produkt, dessa står ofta på baksidan och börjar med S/N. De står även på produktförpackningen
- Detaljerad beskrivning av problemet / felet på din produkt. Vad är fel? Hur yttrar sig felet? När (och hur ofta) uppstår felet?
- Vi ber dig även att kontrollera att du har kopia på din faktura/garantikvitto som du kan bifoga till verkstaden.
Om du inte har kvitto / garantisedel, ber vi dig bekräfta din nuvarande adress så vi kan skicka den på nytt.
- Gäller din reparation en lösenordsskyddad produkt så får vi be er att återkomma med detta lösenord.

OBS! Orderbekräftelse eller kontoutdrag för köpet är inte en giltig form av garanti intyg, det är bara garantisedel/kvitto som du fick med produkten som är giltiga.

Vänligen återkom med svar på dessa frågor så hjälper vi dig vidare med ärendet så snabbt som möjligt.

Om felet/ skadan inte täcks av garantin så kommer du erbjudas följande alternativ:

1: Produkten repareras mot en kostnad som bedöms utifrån skadan.
2: Produkten returneras utan åtgärd mot en kostnad vilket avser undersökning och fraktkostnad.
3: Verkstaden skrotar produkten, detta är kostnadsfritt.

Om felet visar sig vara orsakat av en fuktskada kommer alltid alternativ 2 att väljas automatiskt utav verkstaden, då man inte kan garantera produkters funktionalitet även efter reparation. Bedöms produkten vara felfri så kommer den att skickas tillbaka utan åtgärd, och då tillkommer undersökning -och fraktavgift enligt punkt 2 ovan.
Fråga 2012-08-17 20:24
Jag vill då utnyttja min ångerrätt om det går för sig, redan sålt mina skärmar och sitta utan en i flera veckor går inte för sig.
Svar 2012-08-20 11:19
Hej,

Vi kommer att ordna en reklamation som ger dig antingen pengarna tillbaka eller en ny produkt om reklamationen går igenom.
Skriv tillbaka till oss med följande information.
- Serienummer på din produkt, dessa står ofta på baksidan och börjar med S/N. De står även på produktförpackningen
- Detaljerad beskrivning av problemet / felet på din produkt
- Kontrollera att du har garantisedel / kvitto som ingick i försändelsen ( Utan garantisedeln så kan inte en reparation utföras. )
Om du inte har kvitto / garantisedel, ber vi dig bekräfta din nuvarande adress så vi kan skicka den på nytt.
- Gäller din reparation en lösenordsskyddad produkt så får vi be er att återkomma med detta lösenord.

OBS! Orderbekräftelse eller kontoutdrag för köpet är inte en giltig form av garanti intyg, det är bara garantisedel/kvitto som du fick med produkten som är giltiga.

Vänligen återkom med svar på dessa frågor så hjälper vi dig vidare med ärendet så snabbt som möjligt.

Om felet/ skadan inte täcks av garantin så kommer du erbjudas följande alternativ:

1: Produkten repareras mot en kostnad som bedöms utifrån skadan.
2: Produkten returneras utan åtgärd mot en kostnad vilket avser undersökning och fraktkostnad.
3: Verkstaden skrotar produkten, detta är kostnadsfritt.

Om felet visar sig vara orsakat av en fuktskada kommer alltid alternativ 2 att väljas automatiskt utav verkstaden, då man inte kan garantera produkters funktionalitet även efter reparation. Bedöms produkten vara felfri så kommer den att skickas tillbaka utan åtgärd, och då tillkommer undersökning -och fraktavgift enligt punkt 2 ovan.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Moderator
Moderator

"De skickade"

Eftersom du bara visar CDONs svar och inte vad du själv sa/skrev när du kontaktade dem är det helt omöjligt för oss att bedöma ärendet. Vad sägs om att kontakta CDON igen och meddela att det var ångerrätten du ville utnyttja?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Använd distansavtalet!

No questions asked, bara skicka tillbaka skiten.

Permalänk
Skrivet av twit:

"De skickade"

Eftersom du bara visar CDONs svar och inte vad du själv sa/skrev när du kontaktade dem är det helt omöjligt för oss att bedöma ärendet. Vad sägs om att kontakta CDON igen och meddela att det var ångerrätten du ville utnyttja?

Helt onödigt inlägg igentligen, förstår inte varför jag ska visa vad jag skrev, borde räcka med deras svar men har redigerat inlägget och ja jag vet de är subjekt

edit: detta är andra gången jag skrev till dem om ångerrätten! hur många gånger ska man behöva skriva samma mening.

Skrivet av Överkill:

Använd distansavtalet!

No questions asked, bara skicka tillbaka skiten.

Ja men hur ska jag då gå tillväga?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av toxicstone:

Helt onödigt inlägg igentligen, förstår inte varför jag ska visa vad jag skrev, borde räcka med deras svar men har redigerat inlägget och ja jag vet de är subjekt

edit: detta är andra gången jag skrev till dem om ångerrätten! hur många gånger ska man behöva skriva samma mening.

När man vill ha hjälp är det helt avgörande att ha med all relevant information, ditt initiala inlägg var väldigt torftigt men nu har du redigerat dit den information som behövs.

Eftersom du inte skrev någonting om ångerrätt när du först kontaktade CDON utan efterfrågade deras policy är det inte konstigt att du får ett svar om reklamation.
Kontakta dem igen, var övertydlig med att det är just ångerrätten du vill nyttja dig av så det inte blir fler missförstånd.

Exempelvis
"Hej, det har blivit lite missförstånd i ärendet. Eftersom fjorton dagar ännu inte passerat sedan jag fick skärmen vill jag utnyttja min lagstadgade ångerrätt, ej reklamera den. Vänligen återkom med information om hur returen skall gå till väga."

Tänk dock på att du kan få stå för returfrakten om du ångrar köpet, det gör du inte vid en godkänd reklamation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

När man vill ha hjälp är det helt avgörande att ha med all relevant information, ditt initiala inlägg var väldigt torftigt men nu har du redigerat dit den information som behövs.

Eftersom du inte skrev någonting om ångerrätt när du först kontaktade CDON utan efterfrågade deras policy är det inte konstigt att du får ett svar om reklamation.
Kontakta dem igen, var övertydlig med att det är just ångerrätten du vill nyttja dig av så det inte blir fler missförstånd.

Exempelvis
"Hej, det har blivit lite missförstånd i ärendet. Eftersom fjorton dagar ännu inte passerat sedan jag fick skärmen vill jag utnyttja min lagstadgade ångerrätt, ej reklamera den. Vänligen återkom med information om hur returen skall gå till väga."

Tänk dock på att du kan få stå för returfrakten om du ångrar köpet, det gör du inte vid en godkänd reklamation.

Skrev efter första svaret

Fråga 2012-08-17 20:24
Jag vill då utnyttja min ångerrätt om det går för sig, redan sålt mina skärmar och sitta utan en i flera veckor går inte för sig.

Men iallafall ska skriva igen, och jag hade kunnat ta på reklamatio men dem kommer aldrig godkänna ett pixelfel, det svarade dem inte ens på.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Distansavtalslagens ångerrätt gäller inte när man konstaterat ett fel på produkten då den är använd. Man måste reklamera. Om inte företaget bjuder på lite goodwill förstås, men man har ingen LAGSTADGAD rätt att skicka tillbaka en använd produkt. Man kan ju givetvis försöka ändå.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så är det gratis att retunera varor till cdon pga felköp och ångerköp. En släktning köpte en grej på cdon och skickade tillbaka den utan kostnad.

Ångerrätten för distans innebär att man får testa varans funktionalitet, men man får inte "ändra" den, dvs han får inte modda skärmen eller något. Jag har till och med skickat tillbaka använda saker till EU shoppar och då har distansavtalslagen använts. Med att testa varans funktionalitet kan det räknas som att man öppnar förpackningen och "kollar" på skärmen, vilket är nog för att ångra sig. Huruvuda man verkligen får testa skrärmen, som att koppla in den till sin xbox vet jag inte.

Hmmn enligt lagen borde de godkänna pixelfel då det faktiskt är något som inte ska vara där. Dock har ju många skärmar en eller annan pixel som är död skulle jag tro.

Permalänk

Sen är väl inte ett pixelfel ett fel eller? Om det nu inte framgår av garantin 0 pixelfel.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Använd ångerrätten och köp en ny skärm. Du får lov att koppla in skärmen för att se hur den fungerar.

Om pixelfel är ett fel ur lagens synpunkt beror på. Finns lite praxis på området tror jag men vissa fel får man tåla. Dessutom får man t ex tåla fler svara pixlar än vita då de inverkar mindre på bilden.

Använder du ångerrätten kvittar det om det är fel eller ej på skärmen så länge du inte orsakat felet.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Använd ångerrätten och köp en ny skärm. Du får lov att koppla in skärmen för att se hur den fungerar.

Om pixelfel är ett fel ur lagens synpunkt beror på. Finns lite praxis på området tror jag men vissa fel får man tåla. Dessutom får man t ex tåla fler svara pixlar än vita då de inverkar mindre på bilden.

Använder du ångerrätten kvittar det om det är fel eller ej på skärmen så länge du inte orsakat felet.

Måste jag inte betala frakten då? blir nästan 400kr

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Uppdaterar här: Fråga 2012-08-20 16:00
Hej, det har blivit lite missförstånd i ärendet. Eftersom fjorton dagar ännu inte passerat sedan jag fick skärmen vill jag utnyttja min lagstadgade ångerrätt, EJ reklamera den. Vänligen återkom med information om hur returen skall gå till väga.
Svar 2012-08-21 09:06
Hej

Oavsett hur du gör så kan du få pengarna tillbaka.
Men du kan få utnyttja din ångerrätt om du vill!

Vi rekommenderar dig att du skickar in produkten i dess originalförpackning, med innehållande packmaterial för att minska risken för skador. Sätt helst inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
För att påskynda hanteringen utav din retur ber vi dig att skicka med en kopia utav din faktura.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen och att den når oss oskadd!

CDON AB
C/O Order Hemelektronik AB
Makadamgatan 14
254 64 Helsingborg

Vi kan i dagsläget inte ta emot paket via Schenker privpak.

Enligt postens tabell så ska jag betala 337,50 kr + emballage, hur kan det få vara så? dem har ett avtal med Posten och kunderna skulle kunnat utnyttja det då detta innebär en väldigt hög kostnad.

Och Oavsett hur du gör så kan du få pengarna tillbaka.
Men du kan få utnyttja din ångerrätt om du vill!

Vad menas med? som sagt okunnig och hoppas på att någon kunnig kan lämna ett enkelt svar istället för att göra en mer förvirrad.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Klart att det är dyrt att skicka ett så stort paket. "Men du kan få utnyttja din ångerrätt om du vill" - de sammanfattar ju bara. Du kan antingen betala för frakten och ångra köpet eller så reklamerar du med stor risk för att du får tillbaks skärmen och får betala både undersökningsavgift och frakt eftersom en förvirrad pixel nog inte räknas som fel.

Permalänk
Medlem

Verkar ju lite som om att dom försökte få dig att godkänna reklamation istället för ångerrätt.
Säkert omöjligt att få igenom en reklamation för en pixel. Och sen när dom sagt nej för reklamationen är det för sent att använda ångerrätten.

Kanske bara är paranoid

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

OfT:
Underbart att man som CDON tar tillbaka en skärm med 1 pixelfel för att sedan sälja den vidare, om jag nu tolkat detta rätt med ångerrätt som de menar i sitt svar? Man blir ju mörkrädd om detta är fallet.

OnT: Antagligen menar de att du kan skicka tillbaka produkten som reklamation, om det nu är så att pixelgaranti finns, och i samma runda utnyttja din ångerrätt och få tillbaka pengarna. Eller så utnyttjar du bara din ångerrätt om nu ingen pixelgaranti finns. Låter ju ganska förvirrat men så skulle jag tolka det.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC