The Pirate Bay-grundaren Gottfrid Svartholm Warg gripen i Kambodja

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Dessutom har han lite andra rättsliga problem utöver TPB. Man kan säga att det finns en anledning till att han är i just sydostasien.

Jasså, vadå för något?

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Jasså, vadå för något?

Droger är ganska billigt där borta.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

I Piratpartiets diskussionsgrupp på Google+ uppges att gripandet skett efter ett bråk som ledde till polisanmälan. I samband med detta upptäckte lokala myndigheter den internationella efterlysningen.

Jävla klant.
Han borde vetat bättre, inget vidare smart att riskera hamna i polisens synfält när man är internationellt efterlyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Rätt kul att han för 4 år sedan dömdes till 1 års fängelse och har fortfarande inte suttit av det.

Borde inte detta var preskriberat vid det här laget? Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år men det kanske inte gäller om man blir internationellt efterlyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Det är antagligen det äckligt stora skadeståndet som han vill främst vill undvika.

Skrivet av Coldfire2143:

Fängelsestraffet är nog inte största anledningen till att han flydde, utan det sjuhelvetes stora bötesbeloppet.

Böter eller skadestånd... Stort för en privatperson, men det var ju inte ens mer än några veckors reklamintäkter för TPB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Av alla ställen? Kambodja?

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd

gnälla

Det var ett förfärligt klagande från vissa att han inte avtjänar sitt straff..
Hade jag blivit dömd av gäng av samhällets i-d-i-o-t-e-r på det sättet när jag har bidragit till samhället så hade jag lämnat stället med en gång. Varför skulle jag låta ett gäng rökta palsternackor stjäla 1 år av mitt liv o massa pengar, frivilligt? Man ska inte rätta sig frivilligt efter samhällets ärkepuckon. Finns ingen anledning.

Permalänk

Skall man åtala Ferrari eller Porsche för att folk kör för fort med deras bilar på vägar med?

Eller Posten för att folk skickar olagliga saker i paket?

Permalänk
Medlem

In pirates we trust! yarrr matey!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Var det inte bara medhjälp?

Hur som helst så är det ingen tvekan om vad deras tjänst Pirate Bay hade för huvudsakligt syfte, även om torrents kan användas till något annat. Deras otrevliga bemötande mot upphovsrättsinnehavarna är också ett fint sätt att visa var man står i frågan.

Var inte åtalet om "medhjälp till medhjälp" till att göra piratkopiering möjlig...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Ajajaj.. Det var ett tragiskt besked. Piratebay är bra skit om det inte finns på usenet brukar det finnas där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blogtweeter1:

Skall man åtala Ferrari eller Porsche för att folk kör för fort med deras bilar på vägar med?

Eller Posten för att folk skickar olagliga saker i paket?

Om posten vet om det och inte stoppar det så ja. Exakt samma gäller TPB som vägrade ta bort olagliga torrents.
Vad gäller Porsche så förstår jag inte riktigt, man kan köra olagligt med en moped eller en rutten Volvo med.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Borde inte detta var preskriberat vid det här laget? Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år men det kanske inte gäller om man blir internationellt efterlyst?

Preskription innebär inte att du kan rymma från en dom du har fått och sen magiskt bli av med domen. Preskription innebär att du inte kan bli åtalad för ett brott du har begått för längesedan, som du alltså inte har blivit dömd för.

Skrivet av m96:

Det var ett förfärligt klagande från vissa att han inte avtjänar sitt straff..
Hade jag blivit dömd av gäng av samhällets i-d-i-o-t-e-r på det sättet när jag har bidragit till samhället så hade jag lämnat stället med en gång. Varför skulle jag låta ett gäng rökta palsternackor stjäla 1 år av mitt liv o massa pengar, frivilligt? Man ska inte rätta sig frivilligt efter samhällets ärkepuckon. Finns ingen anledning.

Det är din åsikt. Är det rimligt att folk lyder de lagar som de själva känner är vettiga och befogade? Det är varje medborgares skyldighet att ha koll på vilka lagar som gäller och rätta sig efter dem. Passar inte lagarna så är det fullt möjligt att åka till ett land som passar sina personliga preferenser bättre. Detta ska dock göras innan man blir dömd för brottet i Sverige.

Permalänk
Medlem

Men allvarligt, börjar det inte bli lite väl överdrivet nu? Vad är nästa steg, införa dödsstraff på pirater? Jebus..

Jag fattar problematiken med piratkopiering men att statuera ett exempel av honom gör honom bara till en martyr. Låt honom vara istället.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Ett vandrarhem med frihetsberövning, det finns en anledning till att Sverige har bra statistik gällande återfallskriminalitet.

Mja... Är en del av kedjan man passerar för tt bli "rehabiliterad" och komma "bättre ut!" och visst, engångsförbrytare av denna dignitet återkommer sällan, däremot folk som har ett register som man skulle kunna använda för toabesök i ett år, där funkar ingenting och dom lever rövarn under sin tid och det daltas med dom, dom får friheter som vi inte kan erbjuda sjuka, bra mat, betalt osv.. så även om statistiken säger en sak gällande återfallskriminalitet (och statistik kan man läsa på lite olika vis och definitivt vinkla den!) så är det i praktiken inte dåligt att vara inlåst.

Åk till Thailand och jämför t.ex..

Skrivet av rSon:

Skadestånd är inte samma sak som böter, skadestånd är inget straff vilket böter är. Själva straffet var väl inte så farligt egentligen, ett år i fängelse.

Även om man inte håller med om alla lagar så ger det knappast rätten till att bryta dem och se fly från straffet. Jag hoppas att han får straffpåslag för sitt agerande.

Det är inte olagligt att rymma i Sverige och du får ingen förlängning av ditt straff. Det enda du riskerar är att inte komma ut efter 2/3 av tiden på VF p.g.a oskötsamhet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Jag nyfiken på hur han klarade sig i Kambodja, själv hade jag svultit ihjäl efter en vecka där. (Sparat kapital varar ej länge) Men svartholm var nog grym på datorer och bra på att marknadsföra sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

ja detta var ju inget man behövde en kristallkula för direkt.

Skrivet av Nivity:

Pirater är värre än pedofiler, våldtäcksmän, mördare osv.
Hej hej Sverige

ja och där har du väl i princip ringat in 75% de få grejer västerlänningar blir arrested för i Sydostasien, piratande är knappast en av dem, så that's that then..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Jo han var en av dem som låg bakom brottet de blev dömda till, de blev dömda för med hjälp till upphovsrätts brott, vilket är rimligt att man åker dit för när man starta en sida som i första hand är till för visa vägen till hur man piratkopierar.

*Bort* (/Mod)
The Pirate Bay visar inte vägen någonstans till "hur man piratkopierar", de tillhandahåller en onlinetjänst där människor runt om i världen kan länka diverse material de själva väljer att lägga upp.

Vi ska vara helt på det klara att p2p tekniken och torrent-filer icke är olagligt.

Redigerade bort brott mot §1.
Permalänk
Medlem

Han är oskyldig dom som dömer honom är skyldiga

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nemran:

In pirates we trust! yarrr matey!

ARGH! Have a bottle of rom!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Varför, varför lyckas inte dessa svinrika företag (som är anledningen till att USA:s regering sa till Sveriges regering att göra detta från början) utveckla en tjänst som är bättre än The Pirate Bay?

Anledningen folk använder The Pirate Bay är för det är gratis och mer praktiskt än allt annat när det gäller filmer och serier. Tidigare var det även väldigt bra för musik men jag har märkt att musikutbudet på The Pirate Bay har minskat rejält. Jag var själv inne och försökte ladda ner musik till bilen men det var hur jobbigt som helst att hitta det jag letade efter. Det slutade med att jag kopplade in min telefon via AUX istället för att kunna använda Spotify i bilen. Spotify och liknande tjänster är bättre än TPB för du behöver inte göra något jobb alls, du har bara all musik vid dina fingertoppar. Allt du behöver göra är att välja vad du vill lyssna på.

Finns det något liknande för filmer? Det finns hyrsidor och Voddler där en del är gratis men de fungerar inte lika bra som TPB. Voddler har ärligt talat bara skitfilmer gratis, det finns knappt en film med över 6 i betyg på IMDb. När det gäller hyrsidorna så kommer alla filmer till TPB före de kommer till hyrsidorna och dessutom i full HD. Så du får alltså filmerna både före hyrsidorna och i full HD, gratis. Det är svårt att övertala folk att betala för något som är sämre, hur lagligt det än är.

När det gäller serier får man vänta månader för att se de i Sverige om de kommer hit. Ibland har någon serie visats en vecka efter USA men det är ändå en vecka efter och pirater är vana vid att inte behöva vänta längre än 3 timmar eller mindre.

Hur slår man då detta? Jo, man börjar med att erbjuda alla filmer i lika bra eller bättre kvalitet som TPB på en sida. Sedan ser man till att släppa de innan man kan ladda ner de på TPB. Serier släpps direkt efter de har sänts i USA eller ännu ännu bättre när de börjar sändas. Det handlar alltså om att matcha TPB på alla punkter och sedan göra det smidigare och bättre. Dessutom måste man erbjuda någon sorts tjänst där man kan se alla filmer man vill för en fast kostnad. Detta eftersom pirater är vana vid att kunna se hur mycket de vill utan att mängden påverkar plånboken.

Ingen har gjort detta på hur många år som helst. Alla pengar har lagts på att stoppa fildelning. Först nu har HBO fattat att man stoppar piratkopiering genom att konkurrera ut den med en bättre tjänst. Jag kommer prenumerera på HBO Nordic då jag älskar deras serier och vill stödja de. Jag har redan Spotify Premium för när jag hade använt det ett tag kändes det allt för jobbigt att ladda ner och överföra musik till telefonen. Nu behöver jag bara dra låten till en lista så dyker den upp och laddas ner till telefonen av sig själv. Det är så man slår piratkopiering, man konkurrerar ut den.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vilket brott syftar du på? Dom åtalades och dömdes för medhjälp till upphovsrättsbrott. Vilket känns helt rimligt då de tjänade miljonbelopp på att driva en sajt som aktivt uppmuntrade piratkopiering och sen vägrade att ta bort torrents som innehöll upphovsskyddat materia, något man är skyldig att göra.

Jo för alla vet att man blir miljonär av att ha internet annonser...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Mja... Är en del av kedjan man passerar för tt bli "rehabiliterad" och komma "bättre ut!" och visst, engångsförbrytare av denna dignitet återkommer sällan, däremot folk som har ett register som man skulle kunna använda för toabesök i ett år, där funkar ingenting och dom lever rövarn under sin tid och det daltas med dom, dom får friheter som vi inte kan erbjuda sjuka, bra mat, betalt osv.. så även om statistiken säger en sak gällande återfallskriminalitet (och statistik kan man läsa på lite olika vis och definitivt vinkla den!) så är det i praktiken inte dåligt att vara inlåst.

Åk till Thailand och jämför t.ex..

Beror nog helt och hållet på vad du definerar som bra mat, betalt och friheter.
- Sämre än skolmaten, jo men bättre än uteliggarna?
- 11kr / timme "om" du i första hand sköter dig och studerar/arbetar (8 timmarsdagar) eller deltar aktivt i ett behandlingsprogram för ett erkänt missbruk. Pengarna kan du endast nyttja via interna kiosken på anstalten eller använda som telefontid (1kr/minuten +2kr uppkopplingsavgift men kan variera beroende på anstalt). Lägg nu också till att Kiosken har monopol på försäljning och att deras priser normalt är 30-40% högre än valfri ICA ute i landet så blir inte dina 11kr riktigt 11kr längre.
- Mer friheter än vi kan erbjuda sjuka? Vilka friheter skulle det vara då som inte sjuka redan saknar? Hälsan?

Tycker folk alltid använder någon form av "jag har hört si och så" men jäkligt lite fakta. Ta och sitt några år själv istället och återkom sen till oss om det var "semester" eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Det är din åsikt. Är det rimligt att folk lyder de lagar som de själva känner är vettiga och befogade? Det är varje medborgares skyldighet att ha koll på vilka lagar som gäller och rätta sig efter dem. Passar inte lagarna så är det fullt möjligt att åka till ett land som passar sina personliga preferenser bättre. Detta ska dock göras innan man blir dömd för brottet i Sverige.

Jo klart man får följa lagar osv men det får ju vara inom rimliga gränser. Staten kan ju inte hitta på precis vad fan för skit som helst. Nånstans går alltid gränsen. Det var väl ingen som hade räknat med att man kan få fängelse o miljoner o åter miljoner i böter för ett icke-brott. Där är min gräns passerad för länge länge sen iaf. Finns ingen som helst rim o reson i en sån dom. Skillnad om jag skjutit ihjäl folk. Då hade jag förstått skadeståndet.
Finns ingen som helst koppling till verkligheten däremot i den här domen.
Om nån jävel får för sig att det ska vara olagligt o äta, o sen dömer mig till fängelse för det o mijoner i böter.. så är det väl klart att jag skiter i det o drar?
Finns inte en chans i helvette att jag accepterar en sån dom. Det är de som dömer i det läget som ska sitta inne, inte jag.
Gränsen för vilken idioti man kan acceptera går alltid nånstans för alla människor.

Permalänk
Medlem

Fåsenu om du vore dömd för medhjälp till ett brott som det inte är bevisat att det begåtts, skulle du känna dig rättvist behandlad då? Dessutom är brottet i fråga knappast så allvarligt som snatteri ens. All seriös forskning visar att sk illegal fildelning inte skadar industrin ekonomiskt, tvärtom är det gratis reklam och ökad försäljning för de allra flesta. Upphovsrättsindustrin hindrar utvecklingen och gör oss fattigare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är din åsikt. Är det rimligt att folk lyder de lagar som de själva känner är vettiga och befogade? Det är varje medborgares skyldighet att ha koll på vilka lagar som gäller och rätta sig efter dem. Passar inte lagarna så är det fullt möjligt att åka till ett land som passar sina personliga preferenser bättre. Detta ska dock göras innan man blir dömd för brottet i Sverige.

Det är helt ok att folk lyder de lagar som de känner är vettiga och befogade. En legitim regim (läs: statsstyre) har bara den sortens lagar. Ja, den kan ha lagar som är mer obekväma, men det ska fortfarande för medborgaren kännas motiverat att följa även de lagarna, annars är något allvarligt fel.

Och det är där som det börjar bli lite läskigt när vi har en regering/riksdag uppsatta av ett gäng partier som glatt gör en stor del av befolkningen olaglig. Och en HD som inte vågar ta upp och korrektera deras misstag.
För då börjar medborgare bryta mot de lagarna ändå, sedan kommer de börja ifrågasätta och bryta mot även de mer legitima lagarna men som är mer obekväma för just dem.
Och sedan kommer de börja ifrågasätta sin regim (läs återingen: statsstyre) eftersom de tycker den tränger in på deras personliga frihet.
Och det är känslan av personlig frihet som är en av de mest avgörande saker när en medborgare avgör om den anser en regim legitim eller inte, inte om det är en demokrati (trots vad många verkar tror) då en diktatur i både teori och praktiken kan tillåta personlig frihet till den grad att medborgarna inte känner sig så inskränkta av den att de ifrågasätter den (gissa varför det inte talas så mycket om Vitryssland?). Problematiken med diktaturer är att även om en ledare kan vara bra vet man aldrig vad den efterkommande är för någon, och känslan att man inte kan påverka det gör att man har en tendens att se sin regim som mindre legitim.

Och kom ihåg nu: jag pratar om regimer i ett praktiskt filosofiskt perspektiv då legitimiteten avgörs av hurvida majoriteten av medborgarna anser att regmine har rätt att styra dem och sätta upp lagarna, inte hur regimen kom till makten (se Hitlertyskland, där man kan ifrågasätta hur regimen kom till makten, men majoriteten av medborgarna glatt ansåg dem legitima nog att låta dem få göra lite vad de ville).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ja detta var ju inget man behövde en kristallkula för direkt.

ja och där har du väl i princip ringat in 75% de få grejer västerlänningar blir arrested för i Sydostasien, piratande är knappast en av dem, så that's that then..

Tror du fetmissade min point där, men bra jobbat annars.

Permalänk
Medlem

bättre att stämma google, för det är ju ändå där man kan hitta "alla" torrents...

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90