Normal leveranstid från Apple Store?

Permalänk
Medlem

Normal leveranstid från Apple Store?

Tja!

Beställde nyligen (28/8) min första Mac från Apple och väntar ivrigt på att få den levererad för att börja använda den i bland annat skolan.

Min fråga är nu, brukar leveranstiderna vara så långa som de anger? De har nämligen anget mig för att orden skulle komma fram den 11/9, även fast jag fick uppgifter att det skickades den 29/8. Två veckors leveranstid hos transportföretaget känns lång tid för en MBP, standardversion (alltså inga modifikationer).

Vad har ni för erfarenheter av hur lång tid det tar? Brukar de hålla det datumet de sätter eller brukar det komma innan?
Vet ni även vad för transportföretag de använder? Vet nämligen inte vad jag ska spåra ordern, eftersom apples egna spårningsverktyg endast säger att ordern är skickat och levereras enligt schema.

Permalänk
Medlem

2 veckor eller så brukar det ta. Apple är sällan snabba. Man bör köpa i butik om man behöver det fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

2 veckor eller så brukar det ta. Apple är sällan snabba. Man bör köpa i butik om man behöver det fort

Tråkigt att höra.

Vet någon varför deras leveranstider är så långa? Det känns som det är en anledning till detta. Min kompis har en teori att de samkör ordrar, dvs skickar ut ett stort lass på en och samma gång.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och vänta, eftersom det står att ordern är skickat, så därför går det inte att avbeställa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

2 veckor eller så brukar det ta. Apple är sällan snabba. Man bör köpa i butik om man behöver det fort

What? Min iPad samt min MacBook Air kom efter typ 3 dagar direkt till dörren.

Föredrar att beställa via apple.se än att handla i butik faktiskt, just p.g.a den kvicka frakten.

Dock är TNT kanske inte världens smidigaste budfirma att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Köp på Dustin nästa gång. Min Air kom med båt från Shanghai eller nått sista.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Allt beror på om den skickas från Asien eller ett lager i europa.
Har du dessutom gjort något tillägg tar det extra tid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då har du tur! Jag beställde min 24:e Augusti och det står att jag måste vänta tills den 20:e September

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

What? Min iPad samt min MacBook Air kom efter typ 3 dagar direkt till dörren.

Föredrar att beställa via apple.se än att handla i butik faktiskt, just p.g.a den kvicka frakten.

Dock är TNT kanske inte världens smidigaste budfirma att ha att göra med.

TNT verkar heller inte vara budfirman. Testat mitt spårID där, UPS och DHL nu. Vad finns det mer för alternativ?

Skrivet av tjarven:

Köp på Dustin nästa gång. Min Air kom med båt från Shanghai eller nått sista.

Jag är fortfarande ovetandes om man kan utnyttja studentrabbaten med tillhörande 700 presentkort på itunes/macstore finns att få i butikerna. Jag orkade inte kolla upp det så jag beställde det från hemsidan (troligtvis för van med Inets leveranser)

Skrivet av Json_81:

Allt beror på om den skickas från Asien eller ett lager i europa.
Har du dessutom gjort något tillägg tar det extra tid.

Det stod att den fanns i lager och jag gjorde inget tillägg på den

Skrivet av Soir:

Då har du tur! Jag beställde min 24:e Augusti och det står att jag måste vänta tills den 20:e September

Då borde du kunna avbetälla den, för ingen leverans ska ta mer än 3 veckor står det, har jag för mig

Helt otroligt att jag inte hittar en mejl för att fråga Apple vilket transportföretag jag ska använda spårningsnumret till (har inte lust att ringa)

Permalänk
Medlem

Jag beställde en MacBook Pro 15'' ej retina på en torsdagkväll med expressfrakt, fick den på måndag fm. Retina tar dock längre tid.

Permalänk

Köpte ett tangentbord, fick det levererat till dörren dagen efter.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Apple har ett lager i Holland. Därifrån går allt jättefort, och alla standardprylar skickas därifrån. Gör man däremot en "specialbeställning" så skickas prylarna från Asien. Som specialbeställning räknas om man anpassar produkten, i mitt fall var det att lägga till en miniDP->VGA-adapter. Hade man beställt de var för sig hade de skickats från Holland...

När jag köpte ( snart två år sedan) så skickades datorn via UPS. Det tog tid, dessutom tog min dator en fantastisk omväg in i något *-stan-land och tillbaka.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Apple har ett lager i Holland. Därifrån går allt jättefort, och alla standardprylar skickas därifrån. Gör man däremot en "specialbeställning" så skickas prylarna från Asien. Som specialbeställning räknas om man anpassar produkten, i mitt fall var det att lägga till en miniDP->VGA-adapter. Hade man beställt de var för sig hade de skickats från Holland...

När jag köpte ( snart två år sedan) så skickades datorn via UPS. Det tog tid, dessutom tog min dator en fantastisk omväg in i något *-stan-land och tillbaka.

Då måste du haft otur, eller så har dom ändrat på senare tid. När jag beställde min MBP tillsammans med en adapter så skickades allt från Holland. Den leveransen gick på mindre än en vecka om jag minns rätt, det gick snabbare än väntat iaf.

Permalänk
Medlem

Jag fick min macbook 11 dagar efter att jag hade beställt den och då sa dom att det kunde ta lite längre tid än normalt eftersom jag beställde en modifierad macbook.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Tydligen så är det väldigt olika om hur fort man får sina prylar, men det verkar som om jag får räkna med att det tar lite längre än en vecka alla fall.

Den enda "tilläget" är en rabbatkort jag kan använda, men det känns konstigt om det skulle behöva hanteras i Asien för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack för alla svar.
Tydligen så är det väldigt olika om hur fort man får sina prylar, men det verkar som om jag får räkna med att det tar lite längre än en vecka alla fall.
Den enda "tilläget" är en rabbatkort jag kan använda, men det känns konstigt om det skulle behöva hanteras i Asien för det.

Använder du en form av rabatt och beställer via Apple Store så påverkar det inte leveranstiden. För övrigt så är det väl i så fall Education du använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Tja!

Beställde nyligen (28/8) min första Mac från Apple och väntar ivrigt på att få den levererad för att börja använda den i bland annat skolan.

Min fråga är nu, brukar leveranstiderna vara så långa som de anger? De har nämligen anget mig för att orden skulle komma fram den 11/9, även fast jag fick uppgifter att det skickades den 29/8. Två veckors leveranstid hos transportföretaget känns lång tid för en MBP, standardversion (alltså inga modifikationer).

Vad har ni för erfarenheter av hur lång tid det tar? Brukar de hålla det datumet de sätter eller brukar det komma innan?
Vet ni även vad för transportföretag de använder? Vet nämligen inte vad jag ska spåra ordern, eftersom apples egna spårningsverktyg endast säger att ordern är skickat och levereras enligt schema.

Skrivet av Reyintaz:

Tack för alla svar.

Tydligen så är det väldigt olika om hur fort man får sina prylar, men det verkar som om jag får räkna med att det tar lite längre än en vecka alla fall.

Den enda "tilläget" är en rabbatkort jag kan använda, men det känns konstigt om det skulle behöva hanteras i Asien för det.

Logga in på https://store.apple.com/se/order/list , klicka på spåra min leverans (eller vad den kan heta i din vy), så får du upp hur leveransen går.
Antingen så skickas allt från Holland direkt, eller så skickas t.ex. datorn från Kina, till Holland, sammanförs där med ditt presentkort, och sen skickas vidare.

Apple´s leveranser sker oftast med UPS, om det är ups så sätt dit kolli/tracking id efter = tecknet på: http://wwwapps.ups.com/WebTracking/track?loc=sv_SE&track.x=Tr...

så ska du få upp spårningen, UPS tracking id/kolli id börjar oftast 1ZW i början, testa

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Använder du en form av rabatt och beställer via Apple Store så påverkar det inte leveranstiden. För övrigt så är det väl i så fall Education du använder.

Jag använde Education ja (Eftersom jag är student)

Skrivet av PowerNet:

Logga in på https://store.apple.com/se/order/list , klicka på spåra min leverans (eller vad den kan heta i din vy), så får du upp hur leveransen går.
Antingen så skickas allt från Holland direkt, eller så skickas t.ex. datorn från Kina, till Holland, sammanförs där med ditt presentkort, och sen skickas vidare.

Apple´s leveranser sker oftast med UPS, om det är ups så sätt dit kolli/tracking id efter = tecknet på: http://wwwapps.ups.com/WebTracking/track?loc=sv_SE&track.x=Tr...

så ska du få upp spårningen, UPS tracking id/kolli id börjar oftast 1ZW i början, testa

Mycket väl medveten om det.

Jag har redan, för några dagar sedan, fått sms där de stod:

Citat:

Apple Store: Goda nyheter! Artiklar i beställningen W4****** har skickats och kommer 11/09/2012. Mer information: http://www.apple.com/S/A*****.

Där är länken exakt samma som att logga in på sidan, vilket det också står att det skickats. Jag har fått ett leveransnummer enligt Shipment Status sidan, men ingen leveranstjänst ännu.

Min misstanke är då att den just nu skickas från Kina till Holland, vilket gör att inte UPS tagit hand om leveransen ännu, men jag vill ändå har en metod att se vad paketet befinner sig.

Vet ni om man kan snabba upp leveransen i efterhand genom Apple?
Vet ni också om man kan prata med UPS gällande en överlämningstid i förhand, istället för att göra det efter de försökt leverera det en gång. Eftersom jag med all säkerhet inte kommer finnas hemma när du kommer första gången, men jag kan väldigt lätt fixa tiden så jag befinner mig hemma när de kommer, om jag bara vet när.

Permalänk

Ring till UPS och fråga om budfirman kan ringa dig innan dem gör första försöket att leverera datorn, det gjorde jag när min mac var på väg och då kunde personen inte lova något att dem kommer ringa men hon tog numret och budfirman ringde innan så jag hann komma hem.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Tråkigt att höra.

Vet någon varför deras leveranstider är så långa? Det känns som det är en anledning till detta. Min kompis har en teori att de samkör ordrar, dvs skickar ut ett stort lass på en och samma gång.

Men det är bara att bita i det sura äpplet och vänta, eftersom det står att ordern är skickat, så därför går det inte att avbeställa.

Är det originalprylar (dvs inte mer minne eller andra "speciella" tillbehör) så går det snabbare. Är det extra tillbehör så brukar det ta längre tid av diverse anledningar. T.ex skickades min förra Macbook Pro från Holland p.g.a tillval av fjärrkontroll... och en polares dator skickades från Hong Kong p.g.a matt skärm, SSD o.s.v. Även min senaste Macbook Pro 15" retina med extra minne, största SSD:n o.s.v... tog rätt mycket längre tid. Det var nog snarare 4 - 5 veckor. Men det beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FentonSpadrig:

Är det originalprylar (dvs inte mer minne eller andra "speciella" tillbehör) så går det snabbare. Är det extra tillbehör så brukar det ta längre tid av diverse anledningar. T.ex skickades min förra Macbook Pro från Holland p.g.a tillval av fjärrkontroll... och en polares dator skickades från Hong Kong p.g.a matt skärm, SSD o.s.v. Även min senaste Macbook Pro 15" retina med extra minne, största SSD:n o.s.v... tog rätt mycket längre tid. Det var nog snarare 4 - 5 veckor. Men det beror på.

Jag fick faktiskt spårningsnummer idag från UPS, och datorn var igår kväll i Nederländerna, och ska komma någongång under dagen imorgon. Förhoppningsvis är jag hemma då för de verkar inte kunna ge en exakt tid när jag mailade och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag fick faktiskt spårningsnummer idag från UPS, och datorn var igår kväll i Nederländerna, och ska komma någongång under dagen imorgon. Förhoppningsvis är jag hemma då för de verkar inte kunna ge en exakt tid när jag mailade och fråga.

Nu vet ju inte jag hur det kommer fungera för dig, men för mig kom den på utlovad dag. Dock inte av UPS själva utan dom hade delegerat leveransen till en av deras samarbetspartners. Dom ringde innan dom kom och allt. Hur smidigt som helst!

Permalänk
Medlem

UPS är fan sämst.

Permalänk
Medlem

Håller med. UPS är sämst.