Permalänk
Medlem

Månadslinser

Hej!

Tänkte kolla här med er som använder månadslinser och sitter mycket vid datorn. Jag har nyligen skaffat linser och jag sitter mycket vid datorn inte bara hemma utan även på jobbet, jag är förmodligen ovan med linser men kan det vara farligt att ha linserna i för länge på dagarna? jag jobbar från 8 - 17 och vaknar kl 6 på morgonen så det blir ganska många timmar som dom sitter i innan jag kan ta ut dom när jag kommer hem.

Jag har en optiker jag kan fråga men tänkte man kunde passa på att fråga även här med er som sitter mycket vid datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både månads och endags, och det funkade inte alls för mig, jag blev torr i ögonen och det kliade etc... Det är dock inte farligt att ha i dem länge, ett dygn är ingen fara.. Har en bekant som kör med månadslinser konstant i en månad, dvs han tar aldrig ut dem.. (men det är absolut inget att rekommendera, en optiker skulle nog få slag) ...

Ta med glasögon i början, så du kan byta om det blir för jobbigt.. Nån form av ögondroppar kan vara bra med ... Klia absolut inte dig i ögonen med linserna i, jag har kliat hål på en hornhinna en gång, det var inte kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

okej tack för svaret första dagen då jag hade linserna på mig hade jag i dom kanske 13 - 14 timmar innan jag tog ut dom och det inga problem va ganska trött i ögonen dock men inget mer än så, kände inget obehag eller liknande. Sen har jag glasögonen med mig men det kan bli lite svårt att gå ifrån jobbet och ta ut linserna då jag inte riktigt lärt mig att ta ut linserna, ibland tar det en stund för mig att få ut dom ^^

Vill bara mest kolla satt det inte är någon större fara att ha dom i från kanske 10 till 16 timmar utan att något kanske kan hände. Är medveten om att jag ska ta ut dom så fort det gör ont eller är obehagligt, men om jag bara känner mig trött i ögonen är väll bara ovana antar jag?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScreaMz*:

Hej!

Tänkte kolla här med er som använder månadslinser och sitter mycket vid datorn. Jag har nyligen skaffat linser och jag sitter mycket vid datorn inte bara hemma utan även på jobbet, jag är förmodligen ovan med linser men kan det vara farligt att ha linserna i för länge på dagarna? jag jobbar från 8 - 17 och vaknar kl 6 på morgonen så det blir ganska många timmar som dom sitter i innan jag kan ta ut dom när jag kommer hem.

Jag har en optiker jag kan fråga men tänkte man kunde passa på att fråga även här med er som sitter mycket vid datorn.

En bra tumregel är som sagt var att ta ur dem när det inte känns bra, annars är det ingen fara, även om långa perioder i början kan komma att irritera ögonen. Men sålänge det känns bra, så tuta och kör.

Skrivet av fizzdan:

Jag har haft både månads och endags, och det funkade inte alls för mig, jag blev torr i ögonen och det kliade etc... Det är dock inte farligt att ha i dem länge, ett dygn är ingen fara.. Har en bekant som kör med månadslinser konstant i en månad, dvs han tar aldrig ut dem.. (men det är absolut inget att rekommendera, en optiker skulle nog få slag) ...
Skickades från m.sweclockers.com

Har man dygnet-runt-linser är det oftast (under förutsättning att du inte har torra ögon etc.) inga problem att köra 24/7 i en månad. Har själv kört med sådana de senaste sju åren eller så, periodvis längre än de 30 dagarna som föreskrivs. Dock varierar det kraftigt i kvalitet på olika märken av dessa ... Mitt förra märke gick utan några som helst problem att använda i 60 dagar medan de jag köpte senast började krångla inom en vecka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Något som gjorde en enorm skillnad för mig var när jag bytte linsvätska. Körde först med ReNu eller vad den heter. Verkar vara standard. Klagade på komforten och fick med mig en flaska Ever Moist hem (http://www.lensway.se/extra/linsv%C3%A4tskor/Opti-Free%20Ever...). För mig var det verkligen natt och dag. Med den här vätskan så känns linsen liksom "krämig" och fuktig nästan hela dagen.

Jag fick även med mig några pipetter med ett ögondropp som jag uppskattade.
http://www.lensway.se/extra/linsv%C3%A4tskor/Systane

Hoppas det löser sig för dig! Annars är det bara att plocka ur dom och ha en inbrytningsperiod där du varvar med glasögon.

Permalänk

Har haft linser i över femton år, kan bara rekommendera att du tar ut dem när du börjar känna dig torr och grusig i ögonen. Finns ingen magisk tidsgräns, beror mycket på dagsformen hos dig och dina ögon. Så länge du inte tänker på att du har linserna på dig så är det inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade först månads, sen endagslinser. Det fungerade inte alls när jag satt mycket vid datorn. Fick torra och rödspränga ögon.

Dock när jag gick till optikerna så hade de några super-deluxe-ultra-mega linser som tydligen skulle vara väldigt mycket mildare mot ögonen. Men en nästan fyrdubblad kostnad motiverade inte mig att skaffa dem.

Så jag skaffade glasögon och sparade ihop pengar till en ögonoperation.

För övrigt något av det bästa jag gjort i mitt liv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har air optics night&day på ett öga. Vet inte om det är sånna månadslinser du menar? Jag använder min en månad i sträck sen bytar jag. Man sover alltså med dem på och tar aldrig ut dem förän de ska slängas och bytas. Haft dem i 7-8 år nu (tror jag) utan problem. Man måste dock testa ordentligt hos optiker för det är inte alla som kan ha dem. De är ngt dyrare än vanliga linser men värt det då man slipper hantera dem varje dag och de blir inte torra som vanliga linser blir. Enda gången man är lite torr är 10 minuter på morgonen innan ögat att vant sig sen är det bra igen. Man kan påskynda det hela genom att droppa lite saltlösning i ögat.

Hade helst velat operera mitt öga men jag får inte då mitt andra öga inte har minst 50% syn och det ögat går inte att få bättre med linser/glasögon. Det är alltså ngt fel innuti ögat och går inte heller att fixa med en laseroperation. Jag får köra vidare med lins helt enkelt. Inget större besvär dock

Permalänk
Medlem

tack för svaren! Det har funkar bra för mig iaf nu under den första veckan. Har haft dom i mellan 13 till 16 timmar varje dag och tagit ut dom när jag kommit hem från jobbet satt ögonen fått vila lite, kan säkert ha dom i 24 timmar och ta ut dom när jag går och lägger mig utan att det ska vara några problem men känns som en bra ide att låta ögonen vila lite i början som sagt.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju skillnad på vanliga månadslinser och dygnetruntlinser. Jag använder dygnetruntlinser som vanliga månadslinser, alltså tar ut dem varje kväll. Gör att jag blir mindre torr i ögonen eftersom dygnetruntlinserna återfuktar bättre. Använt linser i typ 17 år nu, börjar också bli sugen på laseroperation...

Du behöver använda linserna lite mer än nån vecka innan du kan utvärdera tror jag