Permalänk
Medlem

560Ti ger inte önskad prestandaökning.

Som rubriken lyder ger inte ett nyligen införskaffat 560ti önskad prestandaökning. En vän gick ifrån 9800GTX till detta kort och ligger ungefär på samma fps (15-55 men oftast över 30 fortarande högst ojämn) som tidigare i BF3. Detta fann jag underligt med tanke på att han kör på rätt låga settings; 1280x720, low på allt, dessutom avstängt allt som har med processorkraft att göra. Eftersom han sitter på en intel 8400. Vilket leder mig till speccsen:

Mobo: Gigabyte EP35-DS3
CPU: Intel E8400 @ 3GHZ
RAM: Corsair 2x2048 PC2-6400

Värt att notera är att datorn blir instabil om minnena körs i 1066mhz som de är ämnade för, enligt ägaren. Så de körs i 800mhz istället och då fungerar datorn bra. Datorn är nyligen rengjord och temperaturerna normala hos såväl CPU som GPU av och vid full load. Det jag noterade som eventuellt kan vara boven i dramat är att moderkortet inte verkar stödja PCI-E 2.0, vilket verkar helt befängt enligt mig. Jag har för mig att alla 1333FSB mobos hade det som standard men tydligen inte. Hur stor påverkan har detta med PCI-E och kan det vara det som ligger till grund för problemet?

Tacksam för svar och övriga tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iljas:

Som rubriken lyder ger inte ett nyligen införskaffat 560ti önskad prestandaökning. En vän gick ifrån 9800GTX till detta kort och ligger ungefär på samma fps (15-55 men oftast över 30 fortarande högst ojämn) som tidigare i BF3. Detta fann jag underligt med tanke på att han kör på rätt låga settings; 1280x720, low på allt, dessutom avstängt allt som har med processorkraft att göra. Eftersom han sitter på en intel 8400. Vilket leder mig till speccsen:

Mobo: Gigabyte EP35-DS3
CPU: Intel E8400 @ 3GHZ
RAM: Corsair 2x2048 PC2-6400

Värt att notera är att datorn blir instabil om minnena körs i 1066mhz som de är ämnade för, enligt ägaren. Så de körs i 800mhz istället och då fungerar datorn bra. Datorn är nyligen rengjord och temperaturerna normala hos såväl CPU som GPU av och vid full load. Det jag noterade som eventuellt kan vara boven i dramat är att moderkortet inte verkar stödja PCI-E 2.0, vilket verkar helt befängt enligt mig. Jag har för mig att alla 1333FSB mobos hade det som standard men tydligen inte. Hur stor påverkan har detta med PCI-E och kan det vara det som ligger till grund för problemet?

Tacksam för svar och övriga tips.

En dual core flaskar ett 560ti ordentligt i BF3.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Att köra på låga settings hjälper inte när processorn är för svag. Dualcore är som sagt inte särskillt bra till BF3. Isåfall ska den åtminstone ha HT, men äkta quad är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att köra på låga settings hjälper inte när processorn är för svag. Dualcore är som sagt inte särskillt bra till BF3. Isåfall ska den åtminstone ha HT, men äkta quad är att föredra.

hur är det med en i3a?
jag ska köpa en processor till lillebror men har råd bara för en i3a, kommer han kunna spela bf3? Är i3a bra för spel om man är på en budget.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

hur är det med en i3a?
jag ska köpa en processor till lillebror men har råd bara för en i3a, kommer han kunna spela bf3? Är i3a bra för spel om man är på en budget.

Låter bilden och en länk tala i detta fall.
Själva testet där även andra inställningar finns med.

EDIT: kan tillägga att en E8400 presterar ca 10% sämre än en Pentium G850 vilket placerar den långt ner i listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

hur är det med en i3a?
jag ska köpa en processor till lillebror men har råd bara för en i3a, kommer han kunna spela bf3? Är i3a bra för spel om man är på en budget.

Mycket bättre köpa en AMD Phenom II med 4 kärnor då.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Mycket bättre köpa en AMD Phenom II med 4 kärnor då.

Eller ett begagnat sockel 1156 paket, är kalasbilliga och presterar bättre än en Phenom 2 oavsett antal kärnor

Permalänk

Det är för din CPU suger

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera! Kolla beg marknaden efter nyare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

hur är det med en i3a?
jag ska köpa en processor till lillebror men har råd bara för en i3a, kommer han kunna spela bf3? Är i3a bra för spel om man är på en budget.

Jag skulle valt Phenom II X4 för det. 4 riktiga kärnor ger stabilare FPS, även om genomsnittet kan bli rätt lika med två kärnor + HT ibland. Dessutom är det billigare både CPU-mässigt och moderkortsmässigt med Phenom II. AMD har grymt fina moderkort för pengarna.
Sedan finns det som sagt begagnat, men jag föredrar nytt när det är sådant som moderkort inblandat. Folk är inte så duktiga på att meddela småfel som kan finnas på moderkort vid begagnatförsäljning.

Skrivet av lanbonden:

Låter bilden och en länk tala i detta fall.
Själva testet där även andra inställningar finns med.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3019?k=b7bec95726533...

EDIT: kan tillägga att en E8400 presterar ca 10% sämre än en Pentium G850 vilket placerar den långt ner i listan

Nä, jag skulle lägga E8400 10% sämre än Phenom II X2 till och med, om inte ännu mer. Så ännu längre ner.
För att inte tala om hur illa det är när man ser till mini-FPS på de två-trådade processorerna där. Det är smärtsamt tydligt att 4 kärnor behövs.