Permalänk
Medlem

Mina åsikter!

Hej!

Efter många om-och-men föll mitt inköp på en Mionix Naos 5000 + Propus 380 istället för en Razer uppsättning pga att den va som guten för min hand.
På den tiden landade allt på 1600kr tot. vilket kan kännas lite saftigt för en del så känner jag att det är värt varje krona för min del.
Jag föredrar kvalitet framför kvantitet och betalar gärna för det, så börja inte tumma på kvaliten för att ha "konkurenskraftiga priser".
Har förbrukat en hel del möss & mattor under dom 17 åren av mina 30 som jag spelat, och hittat rätt när det kommer till era produkter så jag kommer nog vara Mionix trogen om ni inte börjar tumma på saker som ovan nämt.

Det enda jag har märkt på min Naos 5000 är att scroll-hjulet gnisslar lite i vissa fall när jag surfar på hemsidor men inget som märks när man spelar tanke på att man har spel-ljudet på men bara under en kortare stunder.
Har ni rekomendationer hur man kan lösa det själv el finns det möjlighet att skicka in sånt på Service (rengöring etc)?

Fortsätt i samma anda som ni gör.
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag såg en rätt intressant sak idag (halv brorsan mer eller mindre hittade det).
Var en artikel på IDG.se idag om just Mionix.

http://www.idg.se/2.1085/1.443282/it-profiler-gar-in-i-mionix

Läs den, och kolla vad ni tycker. Jag personligen tror detta kan leda till förändringar
som kan bli bra för Mionix, och förhoppningsvis så släpper dom fungerande Firm/Software till Naos 5000.
Så vi får bort detta CPU-stack problemet som tar kål på förmodligen en del där ute.

Jag ser iaf fram emot detta.
// tobbiie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolken:

Jag såg en rätt intressant sak idag (halv brorsan mer eller mindre hittade det).
Var en artikel på IDG.se idag om just Mionix.

http://www.idg.se/2.1085/1.443282/it-profiler-gar-in-i-mionix

Läs den, och kolla vad ni tycker. Jag personligen tror detta kan leda till förändringar
som kan bli bra för Mionix, och förhoppningsvis så släpper dom fungerande Firm/Software till Naos 5000.
Så vi får bort detta CPU-stack problemet som tar kål på förmodligen en del där ute.

Jag ser iaf fram emot detta.
// tobbiie

Tämligen intressant. Då kanske de kan lösa nuvarande mjukvaruproblem då?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tämligen intressant. Då kanske de kan lösa nuvarande mjukvaruproblem då?

Det tror jag nog, verkar redan vara på väg Såg att jag tydligen fått ett mail från dom den 11 April som jag missat.

Fick en Beta version av Firmware, och den verkar ha löst mitt CPU-stack problem Till viss del.
Jag har inte behövt plugga ur musen alls sedan igår kväll vilket är skit bra.
Med tanke på att innan fick jag göra det kanske var 15min eller något.

Testat i Wow en del nu, och det ända fps drop jag får nu är 1-4 fps kanske. Och innan kunde det vara
allt mellan 1-45 fps. Så det känns skit bra nu.

Jag hoppas dom fortsätter i denna riktning faktiskt. Kan bli sjukt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolken:

Det tror jag nog, verkar redan vara på väg Såg att jag tydligen fått ett mail från dom den 11 April som jag missat.

Fick en Beta version av Firmware, och den verkar ha löst mitt CPU-stack problem Till viss del.
Jag har inte behövt plugga ur musen alls sedan igår kväll vilket är skit bra.
Med tanke på att innan fick jag göra det kanske var 15min eller något.

Testat i Wow en del nu, och det ända fps drop jag får nu är 1-4 fps kanske. Och innan kunde det vara
allt mellan 1-45 fps. Så det känns skit bra nu.

Jag hoppas dom fortsätter i denna riktning faktiskt. Kan bli sjukt bra

Jag tycker oavsett att en produkt ska fungera från start, gör den inte det så är det inte en färdig produkt, men som sagt det är min åsikt.
Ja, det är ju kanonbra i så fall, grattis till dig att du fick problemet löst och mindre grattis till mig som rage:ade över CPU-stacken och slängde musen åt fanders. Till fördel för en R.A.T. 7 Contagion, ångrar det dock inte. Sålde min några månader äldre R.A.T. 7 till fördel för denna.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Nu har jag tröttnat på min jä*la Mionix Naos 5000. Jag betalde 700kr för denna mus men mjukvaran kraschar hela tiden och jag kan ALDRIG få key-binding att fungera bra.

Kan jag få byta ut denna produkt mot en ny mus eller få mina pengar tillbaka? För jag måste köpa en ny mus som faktiskt fungerar med mina spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nu har jag tröttnat på min jä*la Mionix Naos 5000. Jag betalde 700kr för denna mus men mjukvaran kraschar hela tiden och jag kan ALDRIG få key-binding att fungera bra.

Kan jag få byta ut denna produkt mot en ny mus eller få mina pengar tillbaka? För jag måste köpa en ny mus som faktiskt fungerar med mina spel!

Köp en Qpad.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Köp en Qpad.

Jaja, men när jag går till Media Markt om ett par timmar. Kan jag hävda att produkten är defekt och få den utbytt? För i praktiken så kan jag fan inte ha denna mus längre, för jag måste kunna spela mina spel och snacka på mumble.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Köp en Qpad.

Det enda rätta, Mionix har ju helt klart visat att de inte alls bryr sig om sina kunder

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jaja, men när jag går till Media Markt om ett par timmar. Kan jag hävda att produkten är defekt och få den utbytt? För i praktiken så kan jag fan inte ha denna mus längre, för jag måste kunna spela mina spel och snacka på mumble.

Det ska du kunna. Annars bara tjata på dom. Då du knappt kan använda den.

Skrivet av FireFox:

Det enda rätta, Mionix har ju helt klart visat att de inte alls bryr sig om sina kunder

Yes. Inte ägt något av Mionix själv efter jag läst problemen.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Hoppas att de nya ägarna kan bättra på saker och ting.
Det är en lite lustig kombination hur de på samma gång gjort kanske världens bästa mus vad gäller passform och konfigureringsmöjligheter och annat, men samtidigt har kanske bland den mest ostabila och buggiga mjukvaran på marknaden och en hög andel defekta möss.

Hur Mionix väljer att hantera problemet nu torde vara helt avgörande för hur det går för dem som företag. Fixas problemen på ett effektivt sätt, både på Naosen och andra produkter så kan man bli riktigt stora, men drar det mer ut på tiden utan att något blir bättre så kommer man att tappa försäljning snabbt.

Jag är i det stora hela mycket nöjd med min Naos 5000 som fungerat klockrent i flera år (men som nu börjat strula lite med dubbelklick).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Mionix Naos 5000
Varför står det att det finns nyare firmware (1.09) men att den inte kan ladda ner den.
Använder senaste mjukvaran (1.16)
Eller någon som har nyare? var hittar man den isf?

Fick igång uppdateringen, nu är firmware versionen 1.08, vad håller mionix på med?

Permalänk
Medlem

Börjar närma sig 3 år nu sen senaste release. Bra produkt support eller hur.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000

En grym mus! Älskar den djupt mycket på grund av dess gjutna form i handen men även den speciella ytan. Men det finns 3 saker jag stör mig enormt mycket på.

Mjukvaran kraschar konstant om man ska göra några inställningar. Man måste vara riktigt försiktig och gå långsamt fram om det ska gå.
Dubbelklickar. Enormt störigt. Funderar på att byta mus nu.
Sist men inte minst är det ytan. På vissa ställen är det kornigt. Som små sandkorn ligger där. Är nog efter alla timmar av slitage men något får den tåla. Kan säga att jag knappt har haft den i ett år.

Älskar musen men får tyvärr nog gå vidare...

Permalänk
Mionix
Skrivet av kansas^:

Mionix Naos 5000

En grym mus! Älskar den djupt mycket på grund av dess gjutna form i handen men även den speciella ytan. Men det finns 3 saker jag stör mig enormt mycket på.

Mjukvaran kraschar konstant om man ska göra några inställningar. Man måste vara riktigt försiktig och gå långsamt fram om det ska gå.
Dubbelklickar. Enormt störigt. Funderar på att byta mus nu.
Sist men inte minst är det ytan. På vissa ställen är det kornigt. Som små sandkorn ligger där. Är nog efter alla timmar av slitage men något får den tåla. Kan säga att jag knappt har haft den i ett år.

Älskar musen men får tyvärr nog gå vidare...

Hej Kansas! Mjukvarukrashen beror oftast på en konflikt med Google Chrome, detta kan lösas genom att stänga ner Chrome medan man gör ändringar i mjukvaran.
Dubbelklickandet är firmware relaterat, om du kontaktar vår support kan du få en beta firmware som löser detta.

Till alla Naos användare: Arbetet med mjukvaran fortgår, firmware är i stort sett klar och kommer släppas tillsammans med ny mjukvara, där problemen ovan är åtgärdade. Internt test av nya mjukvaran idag, den verkar funka som det ska, men det saknas fortfarande någon funktion för att den ska kunna släppas. Den reagerar väldigt mycket snabbare på ändringar än den gamla, någon som säkert kommer uppskattas.
Betatest av nya mjukvaran kommer igång så fort alla features är inlagda, troligt är att den kommer att postas i detta forum så ni är bland de första att få tillgång till det, testa och komma med feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej Kansas! Mjukvarukrashen beror oftast på en konflikt med Google Chrome, detta kan lösas genom att stänga ner Chrome medan man gör ändringar i mjukvaran.
Dubbelklickandet är firmware relaterat, om du kontaktar vår support kan du få en beta firmware som löser detta.

Till alla Naos användare: Arbetet med mjukvaran fortgår, firmware är i stort sett klar och kommer släppas tillsammans med ny mjukvara, där problemen ovan är åtgärdade. Internt test av nya mjukvaran idag, den verkar funka som det ska, men det saknas fortfarande någon funktion för att den ska kunna släppas. Den reagerar väldigt mycket snabbare på ändringar än den gamla, någon som säkert kommer uppskattas.
Betatest av nya mjukvaran kommer igång så fort alla features är inlagda, troligt är att den kommer att postas i detta forum så ni är bland de första att få tillgång till det, testa och komma med feedback.

Fool me once...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Hej Kansas! Mjukvarukrashen beror oftast på en konflikt med Google Chrome, detta kan lösas genom att stänga ner Chrome medan man gör ändringar i mjukvaran.
Dubbelklickandet är firmware relaterat, om du kontaktar vår support kan du få en beta firmware som löser detta.

Till alla Naos användare: Arbetet med mjukvaran fortgår, firmware är i stort sett klar och kommer släppas tillsammans med ny mjukvara, där problemen ovan är åtgärdade. Internt test av nya mjukvaran idag, den verkar funka som det ska, men det saknas fortfarande någon funktion för att den ska kunna släppas. Den reagerar väldigt mycket snabbare på ändringar än den gamla, någon som säkert kommer uppskattas.
Betatest av nya mjukvaran kommer igång så fort alla features är inlagda, troligt är att den kommer att postas i detta forum så ni är bland de första att få tillgång till det, testa och komma med feedback.

Har hört det där förut... Jag tror det när jag ser det.

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar om sensorproblem är vanliga med Saiph 3200. Jag upplever att muspekaren kan hoppa runt helt på måfå. T.ex kan jag sitta och titta på en film (rör inte musen) och muspekaren börjar hoppa fram och tillbaka en stund för att senare stanna igen.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag bara undrar om sensorproblem är vanliga med Saiph 3200. Jag upplever att muspekaren kan hoppa runt helt på måfå. T.ex kan jag sitta och titta på en film (rör inte musen) och muspekaren börjar hoppa fram och tillbaka en stund för att senare stanna igen.

Samma med min naos 5000. Dock har det aldrig hänt när den vart stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej Kansas! Mjukvarukrashen beror oftast på en konflikt med Google Chrome, detta kan lösas genom att stänga ner Chrome medan man gör ändringar i mjukvaran.
Dubbelklickandet är firmware relaterat, om du kontaktar vår support kan du få en beta firmware som löser detta.

Till alla Naos användare: Arbetet med mjukvaran fortgår, firmware är i stort sett klar och kommer släppas tillsammans med ny mjukvara, där problemen ovan är åtgärdade. Internt test av nya mjukvaran idag, den verkar funka som det ska, men det saknas fortfarande någon funktion för att den ska kunna släppas. Den reagerar väldigt mycket snabbare på ändringar än den gamla, någon som säkert kommer uppskattas.
Betatest av nya mjukvaran kommer igång så fort alla features är inlagda, troligt är att den kommer att postas i detta forum så ni är bland de första att få tillgång till det, testa och komma med feedback.

Det är väl det man har hört från er enda sen 2010.
Fattar inte att folk köper era produkter trots usel support som gång på gång lovar men inte håller.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Mionix

Ny Naos 5000 beta software och firmware

Hej sweclockare!

Efter en lång väntan är den äntligen här, en uppdatering av mjukvaran till Naos 5000. Vi är medvetna om att det tagit lång tid och kan inte annat än att be om ursäkt för den långa väntan och dom problem som funnits.
Mjukvaran har gått i genom våra interna tester och nu har vi valt att släppa den här på Sweclockers som första ställe i världen, för att ni ska få chansen att prova den innan den går till officiell release. Det finns fortfarande några mindre kosmetiska ändringar att göra och supportsidan måste länkas om till vårt nya supportsystem. Hittar ni några övriga problem med mjukvaran får ni mer än gärna rapportera det till oss, så ska vi göra vårt bästa för att lösa det.

Nedladdningslänk: https://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS5000%20Software%20V1.30....

FIXES FROM LAST VERSION
Beta software version 1.30:
• Hanging issue when pressing apply or ok
• Improved macro section
• Minor graphical fixes

Beta firmware version: 1.15:
• Issue with mouse using excessive CPU power
• Issue with mouse double clicking on single button click
• Waking up issue when computer is set to sleep
• Issue with mouse not being recognized as a USB unit on cold boot

Stort tack för ert tålamod,
Anders Börjesson
Service Manager
Mionix

Permalänk
Medlem

Jag köpte en saiph 1800 för ca 2 år sedan. Den håller fortfarande men eftersom jag köpte ett demo ex så hoppar muspekaren runt lite som den vill.

Detta ledde till att jag köpte en ny likadan. Den ligger perfekt i handen, knapparna sitter där dom ska och scroll hjulet funkar utmärkt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej sweclockare!

Efter en lång väntan är den äntligen här, en uppdatering av mjukvaran till Naos 5000. Vi är medvetna om att det tagit lång tid och kan inte annat än att be om ursäkt för den långa väntan och dom problem som funnits.
Mjukvaran har gått i genom våra interna tester och nu har vi valt att släppa den här på Sweclockers som första ställe i världen, för att ni ska få chansen att prova den innan den går till officiell release. Det finns fortfarande några mindre kosmetiska ändringar att göra och supportsidan måste länkas om till vårt nya supportsystem. Hittar ni några övriga problem med mjukvaran får ni mer än gärna rapportera det till oss, så ska vi göra vårt bästa för att lösa det.

Nedladdningslänk: https://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS5000%20Software%20V1.30....

FIXES FROM LAST VERSION
Beta software version 1.30:
• Hanging issue when pressing apply or ok
• Improved macro section
• Minor graphical fixes

Beta firmware version: 1.15:
• Issue with mouse using excessive CPU power
• Issue with mouse double clicking on single button click
• Waking up issue when computer is set to sleep
• Issue with mouse not being recognized as a USB unit on cold boot

Stort tack för ert tålamod,
Anders Börjesson
Service Manager
Mionix

Hur är det med hoppade muspekare på Saiph 3200.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat den nya FW och bekräfta att den funkar?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är det någon som har testat den nya FW och bekräfta att den funkar?

Før mig fungerar det utmærkt!

Permalänk
Medlem

VARNING!

Min NAOS 5000 fungerar inte längre efter uppdateringen.

Den lyser fortfarande men registerar inte klick eller rörelser. Jag har provat att köra uppdateringen igen, avinstallera och installera om, reboota, byta USB-uttag. Allt!

Den kommer bara upp i Device Manager som "This device cannot start. (Code 10)".

Skräp.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

VARNING!

Min NAOS 5000 fungerar inte längre efter uppdateringen.

Den lyser fortfarande men registerar inte klick eller rörelser. Jag har provat att köra uppdateringen igen, avinstallera och installera om, reboota, byta USB-uttag. Allt!

Den kommer bara upp i Device Manager som "This device cannot start. (Code 10)".

Skräp.

Du hittar ingen bättre kvalité än Mionix nu för tiden så jag tvekar på att det är tillverkaren det är fel på.
För övrigt så fungerar min helt perfekt. Du har väl antagligen gjort nåt dumt, som folk som klagar brukar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

Du hittar ingen bättre kvalité än Mionix nu för tiden så jag tvekar på att det är tillverkaren det är fel på.
För övrigt så fungerar min helt perfekt. Du har väl antagligen gjort nåt dumt, som folk som klagar brukar göra.

Jag vet inte vilket drömvärld du lever i men om du vill komma in i verkligheten kan du alltid läsa bakåt i den här tråden. Det är extremt många som har problem och Mionix har som de till och med själva säger varit mycket dåliga med att komma med ny mjukvara för att lösa problemen.

Vad menar du att jag har gjort för fel? Det finns inte direkt så mycket att misslyckas med. Dubbelklicka på installationsfilen, installera, trycka på Update Firmware, vänta, plugga ur och in. Sen ska det fungera!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Mionix
Skrivet av Raven6z:

VARNING!

Min NAOS 5000 fungerar inte längre efter uppdateringen.

Den lyser fortfarande men registerar inte klick eller rörelser. Jag har provat att köra uppdateringen igen, avinstallera och installera om, reboota, byta USB-uttag. Allt!

Den kommer bara upp i Device Manager som "This device cannot start. (Code 10)".

Skräp.

Hej Razen6z!

Det är möjligt att något gick snett när firmwaren uppdaterades. Testa att köra NAOS 5000 Firmware Update, som du kan hitta i din Mionix katalog. Alltså inte uppdatera direkt från själva mjukvaran. Rör inte musen under tiden firmwaren uppdateras, vänta till du får en pop-up ruta som ber dig att dra ur och koppla in musen igen.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej Razen6z!

Det är möjligt att något gick snett när firmwaren uppdaterades. Testa att köra NAOS 5000 Firmware Update, som du kan hitta i din Mionix katalog. Alltså inte uppdatera direkt från själva mjukvaran. Rör inte musen under tiden firmwaren uppdateras, vänta till du får en pop-up ruta som ber dig att dra ur och koppla in musen igen.

Mvh
Anders

Hej Anders,

Precis detta jag har gjort ett antal gånger. Tyvärr hjälper det inte alls och problemet kvarstår.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin