Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem

Detta betyder dock inte att de sätter fast folk. skilj gärna på det.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Ojojoj nu får domstolarna mycket att stå i ^^

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Tur att man inte använder öppna torrentnätverk.

Betyder inte det här att de som övervakar själva har deltagit i olaglig fildelning på extremt stor skala?

De gör antagligen detta för upphovsrättshavarnas räkning, så de lär ju knappast stämma sig själva.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Serious business

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse86:

Gratis boende, gratis mat, tillgång till TV och internet och så någon form av lön på de Bara man får ta med sig PCn så kan de allt bli lite BF

Exakt!

Permalänk

Ingen nyhet direkt men på med foliehattarna gott folk.

Permalänk

Telia lagrar väl inte mer än ett halvår framåt, så det ni laddade för ett par år sedan finns inte kvar i deras register.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwerty1337:

Läste på internet förut kankse inte är sant men i alla fall, så om du laddar ner något olagligt så, UNDER den tiden du laddar ner den kan dem ju spara loggar, men de är ju oftast ute efter uppladdaren/uppladdarna och seeders som sitter och laddar upp till andra användare!

Aldrig att dom kan logga att du tar 100% av en enda person.Isåfall ska det vara antipiratbyrån typ som laddar upp filen och du är den enda som laddar ner den

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Telia lagrar väl inte mer än ett halvår framåt, så det ni laddade för ett par år sedan finns inte kvar i deras register.

Nä, telia loggar inte på det viset.
Däremot så kan de se vilken load/belastning du har haft på din uppkoppling över en tid i form av en graf

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Folk som använder VPN eller inte har fasta IP-adresser från ISPn lär ju direkt räknas bort från dessa i ett rättssammanhang. Ser egentligen inte riktigt varför dom övervakar, det kommer ju aldrig leda någonvart.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är smått otroligt är att folk här aldrig ens verkar tagit hem en enda liten torrent fil från exempelvis The pirate bay.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Folk som använder publika trackers får fan skylla sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Gratis boende, gratis mat, tillgång till TV och internet och så någon form av lön på de Bara man får ta med sig PCn så kan de allt bli lite BF

Du har inte tillgång till internet om du sitter i fängelse...

Permalänk

Jahapp. Come at me bro! Fixa ett vettigt alternativ istället för idka häxjakt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saandberg:

Inte helt otippat. Kan dom inte lägga pengar på att fixa riktiga tjänster som piraterna kan använda istället för att jaga och stämma piraterna "al la Apple"?

/S

Eller så ger folk fan i att tanka? Det är ingen rättighet med andras verk. Även om du bara kunde köpa filmer hos utvalda återförsäljare i Sibirien så är det inte okej att tanka hem dem. Förstår inte vad som är svårt att förstå för folk kring detta?

*À la

Skrivet av Tigerhamster:

Det är ju lite läskigt. Nu känner jag mig visserligen varken träffad eller oroad då det ju inte kommer att beröra mig, men jag kan inte låta bli att känna att mina rättigheter blir smått kränkta.

Hahahah, dina rättigheter? What? Vilka rättigheter? Din av FN upprätthållda mänskliga rättighet att inte tittas på i en torrentsvärm? Medan du begår brott? Vissa människor...

Jag tror upphovsinnehavarna känner att deras rättigheter är "smått" kränkta på piratebay.

Skrivet av Ultra94:

Det är väll inte lagligt att övervaka sådär eller?

Jo, det är så lagligt någonting kan bli.

Skrivet av _MmattiasS_:

Inte okej. Spelar ingen roll om det jag laddar ner och upp är lagligt (vilket det faktiskt oftast är) eller inte. Det är inte okej att bevaka oss såhär.

Varför skulle inte det vara okej? Det är hur okej som helst att titta på vilka ens dator är uppkopplad till. Förstår inte grejen? Och vilka är "oss" i sammanhanget?

Ett enkelt sätt att undvika detta är att sluta koppla upp sig via piratebay.

Skrivet av formerself:

Tur att man inte använder öppna torrentnätverk.

Betyder inte det här att de som övervakar själva har deltagit i olaglig fildelning på extremt stor skala?

Nej, de är anlitade av upphovsrättsinnehavarna. De får göra det ni inte får. De lär ju knappast polisanmäla sig själva för något som inte är ett brott.

Permalänk
Medlem

Läst en massa artiklar på nätet om hur fildelare jagas, jagas dom mer än pedofiler och såna som sprider virus över nätet o skammar folk?? Ser artiklar om fildelare som åker fast men inte dom andra.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Du har inte tillgång till internet om du sitter i fängelse...

Ja tyvärr får man nöja sig med SP, men det finns en hel del spel där man kan nöta bort timmar i SP. Man måste bara be någon ladda ner och bränna ut det åt en ;P

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast

Hmmm menar dom att dom har övervakat just dom som laddar ner via "Bittorrent" och inte "Utorrent" eller både och?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Jahapp. Come at me bro! Fixa ett vettigt alternativ istället för idka häxjakt.

Hur är det häxjakt att samla data över hur ens verk kopieras?

Oavsett om filmerna kostar två oskulder och endast kan köpas i hitlers bunker efter uppvisande av giltig legitimation så är det inte okej att tanka hem dem.

Fan vad trött jag är på "fixa vettigt alternativ". Mm, konkurrera ut bandbredden hos bittorrent med prissättningen på gratis.

Permalänk
Medlem

Så man är mer eller mindre safe om man har mobilt bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmm menar dom att dom har övervakat just dom som laddar ner via "Bittorrent" och inte "Utorrent" eller både och?

Bittorrent-protokollet ...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

If you have nothing to hide, you have nothing to fear.

Permalänk
Inaktiv

"COME AND GET ME"

Sitter fullt bepansrad med hårddiskar, IPredator, torrents och ett excalibur svärd i toppklass!

https://www.youtube.com/watch?v=9y9gqL957Bg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Bittorrent-protokollet ...

Ursäkta men jag är inte alls kunnig på detta området, var det där ett ja eller ett nej?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Men jag sitter ju med ett öppet trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

Skulle detta på något vis vara nyheter?
Att man blir övervakad och loggad på nätet är ingen nyhet
Alla sidor du går in på loggar att du varit där etc
Fattar inte vad som är nyheten och hur folk kan bli förvånade över detta ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av rSon:

Du har inte tillgång till internet om du sitter i fängelse...

Mycket möjligt att det är så för de allra flesta, däremot vet jag att vissa personer som sitter fänglade/häktade har haft tillgång till internet..Var en nyhet i tidningarna/tv för cirkus 1,5 år sedan att en fånge beställt massa varor från internet. Har för mig att de beslagtogs, kommer faktiskt inte ihåg hela historien. Men visst finns det vissa undantag som har tillgång till internet.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Nej, de är anlitade av upphovsrättsinnehavarna. De får göra det ni inte får. De lär ju knappast polisanmäla sig själva för något som inte är ett brott.

Dock kan inte detta användas som bevis, eftersom de fildelat och därför bör detta falla inom brottsprovokation vilket är förbjudet i sverige.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Spelar ingen roll om du är i loggarna, dom lär ju ändå inte göra något.
Vad ska dom göra? Skicka ett hotfult brev? LOL

Annars kan man använda VPN så ser dom aldrig din IP, bara IP från den VPN du använder.

Här en lista på VPN-tjänster som tar din anonymitet seriöst.
http://torrentfreak.com/which-vpn-providers-really-take-anony...

Finns säkert VPN-tjänster som du kan betala med Bitcoin, e-gold, etc - anonym betalning.

Privatvpn.se funkar bra.

Fördelen med privatvpn är att de har en egen klient med funktion för nerstängning av valfritt program om/när VPN anslutningen slutar tappar anslutning.

Permalänk
Medlem

En sak jag aldrig förstått riktigt. Låt säga att jag blir tagen av någon anledning. Hur fan bevisar dem att det var just JAG som laddade ner något olagligt? Vi är 4st i min familj med regelbundna gäster varje vecka, barn, föräldrar, kompisar, till och med bara bekanta som är på fest hos mig.

Allt man kan göra är att säga det var någon på festen som laddade ner något. Sen är det upp till dem och bevisa motsatsen, eller?
Kan varit någon som tattat av vår trådlösa och börjat ladda ner.

Finns det någon som förstår sig på hur detta fungerar?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|