Linux distro med KDE som har flest drivrutiner/stöd för hårdvara direkt på LiveCD

Permalänk
Medlem

Linux distro med KDE som har flest drivrutiner/stöd för hårdvara direkt på LiveCD

Tjenare!
Kan en del linux men det var längesedan jag sysslade med det.
Jag håller på att göra en LiveCD som har BurnInTest inbakat så jag kan använda dessa live-skivor för att funktionstesta datorer.
På deras hemsida står detta:

Citat:

Download the ISO of the Linux distribution you will be using, one that is capable of live booting (there is a list of distributions available on the Universal USB Installer page). To use the GUI version of BurnInTest one that uses KDE as the desktop environment should be chosen.

Listan är här:

Liberte Linux
Baltix Linux
Matriux
Terralinux
Netrunner
OSGeo Live
Deepin Linux
LinHES Linux
Trisquel Linux
Satux Linux
BackBox Linux
Chakra Linux
XBMCbuntu
Pear OS
BlehOS
Avira Antivir Rescue System
Bitdefender Rescue CD
AVG Rescue CD
F-Secure Rescue CD
Ultimate Edition
Plasma Active
Mandriva One 2011
Elementary OS
Pardus Linux
Bootable Cluster CD
Uber Student
Leeenux
Rescatux
LPS
DRBL (Diskless Remote Boot in Linux)
Deft Linux
Zorin OS
Porteus
Dreamlinux
Sn0wL1inuX 11
Ubuntu Studio 11.04 Installer
Elementary Unleashed (Dorian 1.1)
Bodhi
Trinity Rescue Kit
G Data Antivirus Boot CD
OpenSUSE
KON-BOOT
Android x86
Acronis Rescue CD
WifiWay
Jolicloud (NetBook Distro) Joli-OS-1.2
Windows Vista & Windows 7/8 Installers
Hiren's Boot CD (untested, but reported working)
ArchBang
PING – Parted Image is Not Ghost
Tails – Private Browsing via TOR
Lighthouse Pup
Edubuntu 10.10/11.04/11.10/12.04
Qimo 4 Kids
DouDouLinux
Mythbuntu 10.10/11.04/11.10/12.04
Panda SafeDisk CD
BlackBuntu
KNOPPIX V6/7
Pinguy OS
Macbuntu-iso
Linux XP Like 10.10
Finnix Linux
MCNLive
Sabayon Linux
Ubuntu 9.10/10.04.x/10.10/11.04/11.10/12.04 Desktop i386/amd64
Kubuntu 10.04.x/10.10/11.04/11.10/12.04 Desktop i386/amd64
Xubuntu 10.04/10.10/11.04/11.10/12.04 Desktop i386/amd64
Lubuntu 10.04/10.10/11.04/11.10/12.04
Ubuntu NetBook Remix 10.04/10.10
Ubuntu Rescue Remix
Ubuntu Server 11.04/11.10/12.04 32bit/64bit Installer
Ubuntu Mini Remix 10.04
Sugar on a Stick
Arch Linux
XBMC
ZenWalk Live
PCLinuxOS MiniMe
TinyCore 4
CentOS
Fedora 14/15/16/17
Redo Backup and Recovery 0.9.5
Runt Linux 5.0
Feather Linux 0.7.5
Debian Live
Peppermint Linux OS
GParted
PartedMagic
EasyPeasy 1.6 (NetBook Distro)
DBAN 2.2.6 (Hard Disk Nuker)
RIP Linux
Dr.Web Live CD Scanner
Lucid Puppy
Fatdog64 (64 bit Puppy Linux)
BackTrack 3, 4, 5, R1, R2
YlmF OS V3.0
SolusOS
Linux Mint
Crunchbang
gOS 3.1 gadgets
Ultimate Boot CD
Gentoo 10.1
xPUD 0.9.2
Simply MEPIS
DSL (Damn Small Linux) 4.4.9
Puppy Linux
Puppy Arcade 8 (Console Game Emulator)
Kiwi Linux 9.04
SLAX 6.1.2
SliTaZ
Ophcrack XP/Vista/7
Clonezilla
Dynebolic 2.5.2 DHORUBA
PLoP Linux 4.0.5 (a minimalist Linux Rescue System)
System Rescue CD 1.5.4 (another Linux Rescue System)

Dold text

För att göra allt så bra som möjligt så söker jag då en linux distro live cd som har KDE miljö och mest så mycket drivrutiner "inbakat" i distron/live cd'n som möjligt, för målet är att det bara ska vara att stoppa i skivan i spelaren och sen bootar den automatiskt och drar igång BurnInTest automatiskt:

Citat:

If you want BurnInTest to automatically launch on startup, edit the config file to use setup the required tests and options. Register your key in BurnInTest and then create a script file in the ~/.kde/Autostart directory (eg called burnintest.sh) that contains;

#!/bin/bash
sudo /home/ubuntu/Documents/burnintest/32bit/bit_gui_x32 -R 1000 &

Make the script executable by using "chmod +x burnintest.sh". Depending on the distribution you should be able to use "emacs" or "nano" to create the script file.

Hoppas ni orkar hjälpa en n00b

Ha det bra!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Hedersmedlem

Högst troligen Kubuntu. Det är den vanligaste disten med KDE som standard, och borde därmed vara testat med flest hårdvarukonfigurationer. Återigen högst troligen så funkar nog de flesta distar, då de flesta relevanta drivrutiner troligen ligger i kärnan, och då handlar det bara om att ha en dist med så ny kärna som möjligt (men vet inte exakt vilka hårdvarukomponenter du ska testa).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Högst troligen Kubuntu. Det är den vanligaste disten med KDE som standard, och borde därmed vara testat med flest hårdvarukonfigurationer. Återigen högst troligen så funkar nog de flesta distar, då de flesta relevanta drivrutiner troligen ligger i kärnan, och då handlar det bara om att ha en dist med så ny kärna som möjligt (men vet inte exakt vilka hårdvarukomponenter du ska testa).

Tack för ditt svar!
Ubuntu har jag hört talas om men vad är Kubuntu?
Hårdvarukomponenterna jag vill testa är:
Moderkort (viktigast)
CPU
RAM
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort

Där av tänkte jag köra burnintest då det programmet testar allt jag söker, eller om du eller någon annan som vet någon distro eller program gärna ett aio gui lösning som man bara kör i skivan, startar och kör igång testet utan massa krux osv,

Tack

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Tack för ditt svar!
Ubuntu har jag hört talas om men vad är Kubuntu?
Hårdvarukomponenterna jag vill testa är:
Moderkort (viktigast)
CPU
RAM
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort

Där av tänkte jag köra burnintest då det programmet testar allt jag söker, eller om du eller någon annan som vet någon distro eller program gärna ett aio gui lösning som man bara kör i skivan, startar och kör igång testet utan massa krux osv,

Tack

Kubuntu är Ubuntu med KDE som standard WM.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radimax:

Tack för ditt svar!
Ubuntu har jag hört talas om men vad är Kubuntu?
Hårdvarukomponenterna jag vill testa är:
Moderkort (viktigast)
CPU
RAM
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort

Där av tänkte jag köra burnintest då det programmet testar allt jag söker, eller om du eller någon annan som vet någon distro eller program gärna ett aio gui lösning som man bara kör i skivan, startar och kör igång testet utan massa krux osv,

Tack

Kubuntu beskrivs oklanderligt av posten efter din.

Moderkort, CPU och RAM kommer definitivt alltid stödjas, vågar jag säga.

Grafikkort: det är berömda problem med Nvidia Optimus och Linux, men den lösningen gäller bara laptops. Övrigt bör fungera. Vill du testa de allra hetaste kretsarna från Nvidia kan stöd möjligen saknas om du är i absolut första batchen, men vanligen tillkommer det fort. I sämsta fall kan du behöva manuellt installera Nvidias senaste drivrutiner, men det gäller ju oavsett vilken plattform du väljer: om drivrutinerna inte finns tillgängliga när du skapar din test-CD kan inget OS i världen klara det out-of-the-box.

Ljudkort: vet att vissa dyrare separata ljudkort från både Asus och Creative har krånglat tidigare (har ingen sentida mätpunkt för hur det ligger till idag), men allt som är integrerat ska fungera klanderfritt (de stödjer uteslutande AC'97 eller Intel HD Audio, båda standarder som har fullständigt stöd i Linux sedan länge).

Nätverkskort: det har tidigare varit ett klassiskt bekymmer med vissa trådlösa kretsar, men jag tror att denna situationen i stort sett också är löst sedan specifikationer släppts fria. Jag har just en av de problematiska kretsarna i min laptop, och sedan 1½ år tillbaka fungerar det direkt med Ubuntu.

Hur det specifika testprogrammet fungerar har jag ingen aning om, men vad Linux anbelangar bör ovanstående gälla.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Kubuntu beskrivs oklanderligt av posten efter din.

Moderkort, CPU och RAM kommer definitivt alltid stödjas, vågar jag säga.

Grafikkort: det är berömda problem med Nvidia Optimus och Linux, men den lösningen gäller bara laptops. Övrigt bör fungera. Vill du testa de allra hetaste kretsarna från Nvidia kan stöd möjligen saknas om du är i absolut första batchen, men vanligen tillkommer det fort. I sämsta fall kan du behöva manuellt installera Nvidias senaste drivrutiner, men det gäller ju oavsett vilken plattform du väljer: om drivrutinerna inte finns tillgängliga när du skapar din test-CD kan inget OS i världen klara det out-of-the-box.

Ljudkort: vet att vissa dyrare separata ljudkort från både Asus och Creative har krånglat tidigare (har ingen sentida mätpunkt för hur det ligger till idag), men allt som är integrerat ska fungera klanderfritt (de stödjer uteslutande AC'97 eller Intel HD Audio, båda standarder som har fullständigt stöd i Linux sedan länge).

Nätverkskort: det har tidigare varit ett klassiskt bekymmer med vissa trådlösa kretsar, men jag tror att denna situationen i stort sett också är löst sedan specifikationer släppts fria. Jag har just en av de problematiska kretsarna i min laptop, och sedan 1½ år tillbaka fungerar det direkt med Ubuntu.

Hur det specifika testprogrammet fungerar har jag ingen aning om, men vad Linux anbelangar bör ovanstående gälla.

Tack! Här har vi verkligen en underbar användare som verkligen försöker hjälpa mig till max! Fanns det fler användare som du här på Swec så hade det varit ett datorforum i mycket högre nerd-klass, nog med pajkastning nu.

Det är så att en i min släkt drev ett företag som kursade och jag köpte upp företagets alla datorer relativt billigt och jag vill bara kunna slänga in en livecd i varje burk för att garantera köparen av datorn att det inte är några hårdvarufel på dom.
Datorerna jag kommer testa är inte det senaste utan dom kan ha några år på nacken, vi pratar allt ifrån Pentium D på 775-plattformen, Core2Quad på 775-plattformen, AMD Athlon 64, AMD Athlon 64 x2 på 939 och AM2 plattformarna.
Laptops som har Celeron M, Pentium M, Centrino processorer.
Dom bästa grafikkorten som kommer testas är tex. 9500GT, 9800GT, HD4350 etc.
Ljudkorten är integrerade AC97, Realtek chip eller Soundblaster Audigy 2
Nätverkskorten är integrerade och WiFi korten är inte snabbare än 54Mbit/s standarden.

Så du tycker Kubuntu är valet för mig här då? Jag har guider på hur jag integrerar burnintest-programmet i en ubuntu livecd och då antar jag att proceduren bör vara likadan om jag vill göra det med en kubuntu livecd.
Men alla dessa drivrutiner, finns dom lagrade på livecd's eller måste datorn ha internetuppkoppling för att systemet känner av vilka komponenter och sedan laddar hem rätt drivers?

Hoppas du svarar på denna posten för du vet garanterat vad du snackar om!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radimax:

Tack! Här har vi verkligen en underbar användare som verkligen försöker hjälpa mig till max! Fanns det fler användare som du här på Swec så hade det varit ett datorforum i mycket högre nerd-klass, nog med pajkastning nu.

Det är så att en i min släkt drev ett företag som kursade och jag köpte upp företagets alla datorer relativt billigt och jag vill bara kunna slänga in en livecd i varje burk för att garantera köparen av datorn att det inte är några hårdvarufel på dom.
Datorerna jag kommer testa är inte det senaste utan dom kan ha några år på nacken, vi pratar allt ifrån Pentium D på 775-plattformen, Core2Quad på 775-plattformen, AMD Athlon 64, AMD Athlon 64 x2 på 939 och AM2 plattformarna.
Laptops som har Celeron M, Pentium M, Centrino processorer.
Dom bästa grafikkorten som kommer testas är tex. 9500GT, 9800GT, HD4350 etc.
Ljudkorten är integrerade AC97, Realtek chip eller Soundblaster Audigy 2
Nätverkskorten är integrerade och WiFi korten är inte snabbare än 54Mbit/s standarden.

Så du tycker Kubuntu är valet för mig här då? Jag har guider på hur jag integrerar burnintest-programmet i en ubuntu livecd och då antar jag att proceduren bör vara likadan om jag vill göra det med en kubuntu livecd.
Men alla dessa drivrutiner, finns dom lagrade på livecd's eller måste datorn ha internetuppkoppling för att systemet känner av vilka komponenter och sedan laddar hem rätt drivers?

Hoppas du svarar på denna posten för du vet garanterat vad du snackar om!

Det som sticker ut lite extra är att det är ATI/AMD-grafikkort - jag har noll personlig erfarenhet av deras drivrutiner, men det finns officiella drivrutiner som "ska" fungera. Som sagt, så länge det inte är absolut bleeding edge-modeller så ska AMD:s drivrutinsstöd ha hunnit ifatt.

På laptoparna skulle det kunna vara som så att vissa Fn-knappar inte fungerar direkt (även om de fungerade på min laptop direkt), om det är väldigt bångstyriga modeller. Notera att hibernatefunktionen är inaktiverad som standard i nya Ubuntuversioner då den kunde ställa till med problem på vissa modeller. Det är dock ändå problematiskt att testa hibernate från en live-CD då hela metoden bygger på att man lagrar RAM-minnets tillstånd på hårddisken, specifikt en swappartition, så denna paragraf kan du nog helt skippa .

Vad gäller ljudkort så verkar de vanliga varianterna av Audigy 2 stödjas. På sin höjd är optiska utgången inaktiverad. Listan jag länkade till är den mest "officiella", men den har inte uppdaterats på något år likväl, så stödet är säkert än bättre nu. De integrerade korten ska inte vara några problem, som nämndes innan.

Integrerade wifikort var som jag nämnde tidigare ett vanligt problem då några vanliga kretstillverkare gjorde sitt bästa för att vara bångstyriga. Numera har de flesta (alla? Vet ingen tillverkare som fortfarande konstrar sedan även Broadcom gav med sig 2010) bytt fot och har drivrutiner integrerade i kärnan. Huruvida detta har gjorts retroaktivt även för gamla kort kan jag inte svara på utan att testa alla kretsar som existerat. Även riktigt konstiga äldre kretsar har "stöd" genom något som kallas NDISwrapper, som gör att man kan använda Windowsdrivrutiner i Linux, men de flesta forumposter som handlar om NDISwrapper innehåller även svordomar, främst riktade till chiptillverkarna.

Ja, proceduren för Ubuntu lär vara identisk med proceduren för Kubuntu. De skiljer bara i vilken skrivbordsmiljö som är markerad som standard.

Tanken är att alla dessa drivrutiner som nämns är inbakade i Linuxkärnan från början, eller finns med som standardpaket på live-CD:n (snarare en live-DVD för att allt ska få plats), just för att den ska kunna köras out-of-the-box på största möjliga mängd hårdvara. Hur det fungerar i praktiken är svårare att veta, och eftersom du har många olika sorters hårdvara så vore jag förvånad om du inte träffade på något märkligt specialfall någonstans.

För din egen skull så skulle jag dokumenterat vad som händer i varje fall, med detaljerad lista över hårdvara och resultat. Märker du t ex att nätverkskortet inte fungerar på alla datorer med ett visst chipset så är det ju då kanske snarare chipsetstödet som felar än alla nätverkskort. Denna lista skulle ju sedan även vara intressant för andra att kunna läsa.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att bidra med förutom om att Kubuntu är ett bra val och AMDs drivrutiner för Radeon grafikkort har fungerat utmärkt för mig utan problem i Linux Mint 12.
Ubuntu som jag använder vilken är samma som Kubuntu förutom att det är olika skrivbordsmiljö (enkelt uttryckt) har för mig fungerat på ett gäng olika plattformar och jag upplever de som mycket kompatibla med de flesta hårdvarukonfigurationerna.

Permalänk

AMDs drivrutiner för Linux är gudomliga jämfört med Nicidias numera(testat nöjligen)

AMDs kraschar aldrig och är stabila som gatan(ATI 4850, Linux mint 13) Funkar även utmärkt att spela på då 3D funkar ypperligt! (Open GL)

9800GT 1GB var det andra. lite utdaterat men det var det som rekommenderades till mig när jag först skulle lägga in linux på min server efter att inte använt linux på ett tag.

X kraschar ofta(olika installationer av Mint 13) 3d verkar bugga en del med Textur fel... inget som jag lyckats lösa efter att ha testat loika drivrutiner samt mixtra lite(när jag mixtrade funkade dock bra i 2D!)

Nvidia är rätt struliga i linux då dom vägrar uppdatera... fast man mejlar in att något inte står rätt till... SÅ att testa Nvidia i Linux kan bli jobbigt.

Nu säger jag att det inte är så för alla, men med ett 7300, 9800GT, samt GTX 570 så har ingen fungerat optimalt... Ivf inte lika bra som AMD trist nog...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!