[Diskussion] iPhone 5 (iOS 6.0)

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng att ha mer än 16GB. Jag släpar aldrig med mig speciellt mycket musik och man har det mesta i molnet.
Min 16GB 3GS är lite mer än halvfull. Färg däremot blir svårt. Har en svart nu och hade bestämt mig för en vit men sen såg jag den svarta på apple.com. Fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den verkar helt klart bättre än gamla IPhone 4 och jag tror denna kommer bli en försäljningssucce. Både snabbare, större skärm och lättare är inte dåligt.

Så brukar det rimligtvis va när man kommer med en efterföljare...

I mina ögon som en random Android-mobil hvm, samtidigt tycker jag telefonen blev snyggare än förgående modeller med det mer normala skärm formatet, mer avlång.

Permalänk
Medlem

Om Iphone 5 hade släppts föra året så skulle jag antagligen uppgraderat min dåvarande 3GS till denne. Men nu känns ju till och med WP8 och nokia 920 som hetare alternativ.

Säkert en bra telefon för de som nöjer sig med "det som finns, funkar" och kul att de äntilgen uppgraderade skärmen. Men tråkigt att apple slutatade imponera/innovera 2010/2007

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk måste köpa ny telefon varje år. Jag hade inte ens funderat på en Iphone 5 om jag hade haft en 4S.
Nu sitter jag med en 3GS så det kommer bli en stor uppgradering för mig.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min nya Galaxy s3.

Apple har alltid gjort beroende framkallande reklam. Denna gång tänker jag inte inte gå på Apple. Vrf? Itunes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag förstår inte varför folk måste köpa ny telefon varje år. Jag hade inte ens funderat på en Iphone 5 om jag hade haft en 4S.
Nu sitter jag med en 3GS så det kommer bli en stor uppgradering för mig.

Sitter i samma sits så det blir ett köp.
Min 3GS är full med sirap, flyter inte riktigt längre. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför skulle det vara det? Säg någon av dom senaste modellerna som inte legat efter på flertalet punkter redan då dom presenterats.

Därför att de verkar göra samma misstag som Ericsson (innan de blev SonyEricsson) och Nokia. De har blivit tråkiga och tror att de kan luta sig tillbaks på gammal beprövad design och modeller.

Jag anser att de borde våga mer.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Folk glömmer bort att Apple inte är intresserade av tekniknördarna. Det är inte deras marknadssegment. Vanligt folk bryr sig noll om hårdvaran bara telefonen är elegant och känns snabb. Anledningen till att Iphone blev en succe till att börja med var för att det var första smartphonen man inte behövde en examen i datavetenskap för att förstå sig på. Vanliga svenssons är apples marknad.
De kommer köpa den här telefonen i drivor.

Permalänk

Besviken, riktigt ful

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Precis vad man hade väntat sig. Är varken besviken eller imponerad. När det gäller design, tunnhet och vikt påminner den om HTC One S (fast något mindre). Märkligt nog anses 4 tum vara stort för en iPhone men litet för en Android och WP. Det måste finnas en anledning till att alla flaggskepp på android och wp-sidan har skärmar på 4,3 tum och uppåt (de flesta vill nog ha större än fyra tum om de får välja).

Permalänk

Sitter på en 3GS och den är alldeles för slö och jag den är sprucken överallt. Skulle lätt köpt en Iphone 5 om det inte var för Itunes och de väldigt få nyheterna. Helt sjukt det är knappt ingen skillnad på 5an och 4s.

Blir en Nokia 920 istället förmodligen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Sitter på en 3GS och den är alldeles för slö och jag den är sprucken överallt. Skulle lätt köpt en Iphone 5 om det inte var för Itunes och de väldigt få nyheterna. Helt sjukt det är knappt ingen skillnad på 5an och 4s.

Blir en Nokia 920 istället förmodligen.

Det är faktiskt större skillnad på Iphone 5 och Iphone 4S än mellan Samsungs S3 och S2 men det är ingen som gnäller på Samsung. Lite märkligt tycker jag

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Det är faktiskt större skillnad på Iphone 5 och Iphone 4S än mellan Samsungs S3 och S2 men det är ingen som gnäller på Samsung. Lite märkligt tycker jag

Är de så? Massa fanboys på swec som säger att iphone är skit. Har faktiskt aldrig tagit mig en titt på Samsung mobilerna.

Jag tycker det verkar som att Samsung, Iphone och Nokia gör bra telefoner bara det att folk hela tiden ska försvara den telefonen dom just har.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Är det jättemegatåligt GORILLAGLAS på den här med? Ni vet, glaset som på namnet verkar tåla en nådastöt men som spricker hur lätt som helst om man fumlar och har sig. Sett ganska många med iPhone som har spräckt skärmglaset.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är faktiskt större skillnad på Iphone 5 och Iphone 4S än mellan Samsungs S3 och S2 men det är ingen som gnäller på Samsung. Lite märkligt tycker jag

Designmässigt skiljer sig SGS2 och SGS3 rätt markant vilket inte kan sägas om iP4 och iP5 >.>

Skrivet av XpreS:

Är det jättemegatåligt GORILLAGLAS på den här med? Ni vet, glaset som på namnet verkar tåla en nådastöt men som spricker hur lätt som helst om man fumlar och har sig. Sett ganska många med iPhone som har spräckt skärmglaset.

Det har ju ett metallhölje på baksidan denna gången så frågan är hur det blir när man tappar den så att den hamnar med den sidan först i marken?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Är det jättemegatåligt GORILLAGLAS på den här med? Ni vet, glaset som på namnet verkar tåla en nådastöt men som spricker hur lätt som helst om man fumlar och har sig. Sett ganska många med iPhone som har spräckt skärmglaset.

Tappat min iphone hur många gånger som helst i golvet och asfalt och har aldrig fått en spricka i skärmen. Tycker det är en jätte tålig mobil faktiskt.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

fråga 200 människor, klipp ut 5 svar

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tråkigt nog verkar alla som styr och ställer i samhället tro att iPhone är det som dominerar maknaden, medan sanningen är att android står för runt 64% och iPhone kring 22%.

!

Tycker att jämförelsen mellan android och iphone är rätt kass. Det vore mer rättvist att jämföra ios mot android då de är båda ett operativsystem som används i mobiler och plattor.

Skillnad vore om du angav tex samsung kontra iphone

Min åsikt i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monoman:

Tycker att jämförelsen mellan android och iphone är rätt kass. Det vore mer rättvist att jämföra ios mot android då de är båda ett operativsystem som används i mobiler och plattor.

Skillnad vore om du angav tex samsung kontra iphone

Min åsikt i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis menar jag iOS, gick av bara farten då jag menade alla mobiltelefoner som kör Android mot alla mobiltelefoner som kör iOS (iPhone).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Besviken för att den saknade NFC men blir nog en svart 32GB endå, min gamla iPhone 4 är alldeles för långsam och sliten.

Angående iOS vs Android så är det inte så konstigt att android plockar marknadsandelar, finns ju sinnessjukt många tillverkare som gör androidtelefoner/surfplattor medans det bara finns en som gör enheter med iOS.

Anser inte att android är ikapp än så jag kommer köra iOS på min lur minst ett år till.

Permalänk

Såg nu att 64gb-versionen kostar 10k på webhallen. 6500 om man tar den med 16gb. 3500 kr för 48gb.. Det förklarar varför Apple inte vill att man ska kunna använda något extra minneskort. Sköna typer!

Hur är prestandan jämfört med Samsungs S3 och HTC One X? Hur mycket extra betalar man för själva äpplet på baksidan?

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Såg nu att 64gb-versionen kostar 10k på webhallen. 6500 om man tar den med 16gb. 3500 kr för 48gb.. Det förklarar varför Apple inte vill att man ska kunna använda något extra minneskort. Sköna typer!

Hur är prestandan jämfört med Samsungs S3 och HTC One X? Hur mycket extra betalar man för själva äpplet på baksidan?

Ja juste, för Apple bestämmer Webhallens pris? En 16GB iPhone 4S upplåst från Apple.se kostar 4795kr och lägg på 1000kr för varje ökning av utrymme du väljer.
Kommer se exakt likadant ut med iPhone 5 men startpriset kommer ligga på 5795kr.

Äpplet kostar väll något öre. Du hittar inget A6 chipp i någon annan telefon så jag vet inte varför du tror du skulle betala något överpris för hårdvaran.

Hittade en artikel om Apples 30 pin kontakt och varför de inte går över till Micro USB med den nya iPhonen.
http://www.cultofmac.com/178093/the-future-of-apples-dock-con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Såg nu att 64gb-versionen kostar 10k på webhallen. 6500 om man tar den med 16gb. 3500 kr för 48gb.. Det förklarar varför Apple inte vill att man ska kunna använda något extra minneskort. Sköna typer!

Hur är prestandan jämfört med Samsungs S3 och HTC One X? Hur mycket extra betalar man för själva äpplet på baksidan?

Citerar från webhallens hemsida: "Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras."

Eftersom den inte är ute än så finns det inga prestandatester heller.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Åsikter får man ha, och är till och med oundvikligt att ha, men ska ni framföra dessa så får ni kombinera dem med någon form av argument. Inlägg av typen "A är dåligt!" eller "B är bättre än C!" utan ytterligare substans tillför inget till diskussionen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag iPhone 5 blev precis det som jag trodde den skulle bli, både på gott och ont. Jag är lite besviken över att 4G, åtminstone inledningsvis, inte kommer fungera i Sverige. Jag kan eventuellt känna lite avsaknad av NFC, mest för att det är en spännande teknik. Samtidigt ser jag flera imponerande hård- och mjukvarubaserade framsteg som definitivt kommer bli en värdig ersättare för min uttjänta iPhone 4.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Såg nu att 64gb-versionen kostar 10k på webhallen. 6500 om man tar den med 16gb. 3500 kr för 48gb.. Det förklarar varför Apple inte vill att man ska kunna använda något extra minneskort. Sköna typer!

Hur är prestandan jämfört med Samsungs S3 och HTC One X? Hur mycket extra betalar man för själva äpplet på baksidan?

Min S3a kostade 5888 när jag köpte den, utan Apple logga, utbytbart batteri och eget microSD... 16GB modellerna kostade ungefär lika mycket vid release men nu är ju S3an nere vid 5000 och sniffar..

Permalänk
Medlem

Några som fått sina iPhones än? Är den bra, värt uppgradering från iPhone 4/4S? Är verkligen iOS 6 mapsen skit som jag läst lite överallt?

Vilket abonnemang ska man hugga till på? Synd att den inte ingår i Tele2s 345 eller 395 det hade vart något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Några som fått sina iPhones än? Är den bra, värt uppgradering från iPhone 4/4S? Är verkligen iOS 6 mapsen skit som jag läst lite överallt?

Vilket abonnemang ska man hugga till på? Synd att den inte ingår i Tele2s 345 eller 395 det hade vart något.

Jätte sent svar men ja jag fick min den 28 September och den var värd det fullt ut. Kartorna är ju som dom är men det är dom ju på alla iphone som nu kör iOS 6.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sin svarta iphone 5 och kan kommentera hur reptålig baksidan verkar? Har ju sett en del filmer där det ibland verkar väldigt illa och ibland inte illa alls.