Intel vill ersätta lösenord med biometrisk handskanning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

haha och hur fan bytar man password då? Skaffa en ny kropp blir svårt Dummaste jag hört på länge.

Man va? Varför skulle du behöva byta "lösenord"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Man va? Varför skulle du behöva byta "lösenord"?

Tja exempelvis för att andra börjat använda ditt "lösenord".

Permalänk
Medlem

Ja tack. Häftigt värre, jag vill ha... bara för att!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Sen kommer stora stygga Anonymous....

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Min brors några år gamla bärbara HP dator har fingeravtrycks läsare. Väldigt häftig funktion som fungerar ganska bra. Synd att man inte ser det i dagens laptops. Vore kul med en sådan funktion men vill ändå kunna ha ett vanligt lösenord.

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar inte om att ersätta lösenord med biometriska funktioner - det handlar om att komplementera lösenord - two-factor authentication.

Många av er använder säkert redan två olika identifieringsmekanismer på det sättet när ni loggar in på en bank, eller numera även Gmail/Facebook/Diablo 3/etc.

Om Intel verkligen har sagt att "textbaserade lösenord kommer ersättas av biometriska diton" så har de antingen skippat väldigt många lektioner gällande säkerhet, eller så säger de detta för att få uppmärksamhet runt om i världen i dagstidningar o dyl. Blir skitbra rubriker. Jag gissar på det senare alternativet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Regnbågshinna scanning blir nog rätt drygt i längden:) Men fingeravtryck är smidigt så länge det fungerar!!

Permalänk

Polaren ringer:

"Tjena, min kusin är här, vi ska spela Starcraft, kan vi få låna ditt konto?"

"visst, ska bara hugga av handen och skicka den till er ..."

Fungerar ju inte på allt direkt, vet itne när jag känner att jag skulle behöva detta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Wully:

Möjligen till banken eller så, men till casual websidor aldrig livet att jag har det

Varför inte?

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag har kunnat logga in med mitt finger på min tvillingbrors grejer på allt annat jag har testat. Hoppas detta fungerar bättre

Funkar inte här.

Skrivet av lolflakes:

Håller med här. Aldrig att jag använder det till att logga in på sweclockers eller annan webbsida. Känns som att ge bort en del av sin personliga integritet.

Fast det gör du självklart inte.

Skrivet av som99:

Jag finner ingen användning av något sådant, inte i privat syfte.

Finner stor anledning. Varför behöva hålla koll på lösenord? Vet du inte ditt egna lösenord så är säkerheten betydligt högre (precis som alla andra singel sign-on lösningar)

Skrivet av darrefreak:

En databas blir hackad och dom har ett "handflat-lösenord" som fungerar överallt?
nej tack

Dom kan få ditt biometriska data men dom lär inte kunna återskapa handen. Då det krävs en bildavläsning tillsammans med din "handkod" kan du inte enbart använda datat.

Skrivet av Dimman:

Det gick ju väldigt bra för alla fingeravtrycksläsare som var på tapeten för några år sedan...

Intre riktigt lika simpelt som några linjer dock.

Skrivet av FoamBox:

Kommer ihåg farsans gamla IBM thinkpad... hur värdelös fingerprint lösenordet var. Sedan dess har mina förväntningar på liknande varit extremt låga.

Ja, fingeravtryck lämnar mycket att önska.

Skrivet av WijK:

Det är väl ändå bättre att de lyckas gissa mitt lösenord än att de börjar hugga fingrarna av folk för fingerprints.

Precis, detta är största problemet som diskuteras.

Skrivet av ozo64:

haha och hur fan bytar man password då? Skaffa en ny kropp blir svårt Dummaste jag hört på länge.

Du behöver inte byta lösenord, du vet faktiskt inte om ditt lösenord. Själva autentiseringskoden byts dessutom för olika siter så dom använder inte samma lösenord heller.

Skrivet av ExtremeZero:

De vill utveckla? LOL

Wakie wakie. Ligger en sån USB enhelt framför mig.

Fujitsu Palmsecure. Finns även i kombination med mus.
Bästa hårdvaran jag köpt på länge. Loggar in i win 7 och lastpass med palmsecure.

Säljes bla på multitronic

Det är Fujitsus Palmsecure Intel använde för demot. Vad dom gjort är dock att dom bygger in säkerheten i chipsetet för att komma bort ifrån sårbarheterna du är utsatt för när du är beroende av applikationer som körs på OS-nivå.

Skrivet av Kranis:

Min brors några år gamla bärbara HP dator har fingeravtrycks läsare. Väldigt häftig funktion som fungerar ganska bra. Synd att man inte ser det i dagens laptops. Vore kul med en sådan funktion men vill ändå kunna ha ett vanligt lösenord.

Nej, det fungerar inte bra Och jo, man ser det tyvärr fortfarande.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Brukar inte biometri ALLTID visa sig vara mycket enklare att knäcka än ordentliga lösenord?

Hittills har det iaf varit så. Att den här tekniken läser av blodådrorna (mönstret antar jag) gör det svårare, men knappast omöjligt.

Jag fortsätter vägra biometri tills det plockas fram en "idiotsäker" metod som inte har några enkla sidechannelattacker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Polaren ringer:

"Tjena, min kusin är här, vi ska spela Starcraft, kan vi få låna ditt konto?"

"visst, ska bara hugga av handen och skicka den till er ..."

Men det där är ju enbart positivt! Aldrig att jag skulle låna ut ett konto till någons kusin eller annat löst pack. Skönt att kunna säga "tyvärr, det är fullständigt omöjligt, so solly".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Njae... Du kan ju fräta bort det gamla med valfri syra och sedan använda en laser och etsa in ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så då får man alltså betala för att byta "lösenord" så bra då!

Skrivet av Ninjaflipp:

Det är väldigt vad Intel vill mycket...

Det ligger ju cash i det hela så förstår dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Finner stor anledning. Varför behöva hålla koll på lösenord? Vet du inte ditt egna lösenord så är säkerheten betydligt högre (precis som alla andra singel sign-on lösningar)

Jag sa att jag finner ingen anledning oavsett om du har det eller inte. Jag har ett 20 tal lösenord som är säkra som jag håller koll på, jag har inga problem att komma ihåg mina lösenord och finner ingen anledning att använda något annat.
Sen behöver jag ingen högre säkerhet än komplexa lösenord.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Brukar inte biometri ALLTID visa sig vara mycket enklare att knäcka än ordentliga lösenord?

Hittills har det iaf varit så. Att den här tekniken läser av blodådrorna (mönstret antar jag) gör det svårare, men knappast omöjligt.

Jag fortsätter vägra biometri tills det plockas fram en "idiotsäker" metod som inte har några enkla sidechannelattacker.

Idiotsäkert vet jag inte om det blir, men säkert blir det en förhöjd säkerhet. Man kan inte påstå att ett komplicerat lösenord på 64 karaktärer med apostrofer, frågetecken etc är säkrare, när en grupp sedan kommer över detta lösenord bara för att det legat i klartext hos Playstation. Det säger ju sig självt att "OM" det fungerar som det är tänkt, är en säkrare metod än ett simpelt lösenord. Det får dock inte ta för lång tid...som dagens ansikts-igenkännings-program använder sig av. Där måste man fumla runt framför kameran, sitta rätt, ha rätt belysning etc. Lättare för ngn att komma över ett lösenord än en kroppsdel. Bara den aspekten att du måste fysiskt skada någon för att komma åt informationen är väl ett avskräckande exempel i sig. Sedan sparas väl kanske den biometriska datan i någon form, och det kan kanske vara lättare att komma åt än din fysiska person. Däremot måste kanske personen/personerna som "hackat" ditt biometriska avtryck ha diverse tillbehör för att komma åt din info..

Finns säkert hur många plus och minus som helst...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Hoppas man inte behöver biometri för att skriva en blogg, twittra, chatta, posta på forum, etc.

Säger man något olämpligt då så kommer man att straffas.

Dystra framtid.

Värna om anonymiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Idiotsäkert vet jag inte om det blir, men säkert blir det en förhöjd säkerhet. Man kan inte påstå att ett komplicerat lösenord på 64 karaktärer med apostrofer, frågetecken etc är säkrare, när en grupp sedan kommer över detta lösenord bara för att det legat i klartext hos Playstation. Det säger ju sig självt att "OM" det fungerar som det är tänkt, är en säkrare metod än ett simpelt lösenord. Det får dock inte ta för lång tid...som dagens ansikts-igenkännings-program använder sig av. Där måste man fumla runt framför kameran, sitta rätt, ha rätt belysning etc. Lättare för ngn att komma över ett lösenord än en kroppsdel. Bara den aspekten att du måste fysiskt skada någon för att komma åt informationen är väl ett avskräckande exempel i sig. Sedan sparas väl kanske den biometriska datan i någon form, och det kan kanske vara lättare att komma åt än din fysiska person. Däremot måste kanske personen/personerna som "hackat" ditt biometriska avtryck ha diverse tillbehör för att komma åt din info..

Finns säkert hur många plus och minus som helst...

Angående det fetade:

Många har ju nämnt det här nu så kanske dags att förtydliga. Ett lösenord med den styrka du nämner kommer vi kanske aldrig(aldrig som tex inom vårt solsystems livslängd) att ha tillräckligt med datakraft för att knäcka. Därför blir den största svagheten att någon kommer över ditt lösenord på annat sätt, exempelvis genom spionprogram eller som du går in på, att lösenordet syns okrypterade någon annanstans.

Biometriska signaturer kan hypotetiskt antagligen ofta vara mycket lättare att knäcka på grund av att de vanligen lär bygga på vissa mönster. Men om vi bortser från det(det borde inte vara en reall risk inom överskådlig framtid om det görs bra) så har den biometriska signaturen exakt samma svagheter som det nämda lösenordet samt den ofantligt mycket större svagheten att du blir tvungen att använda samma biometriska signatur överallt.

Permalänk
Medlem

jes, och när skiten slutar fungera och man verkligen behöver komma in på nån sida akut? lösen kan man ge till nån och ändra sedan om man inte litar på personen, eller så har man sina prylar i säkert förvar istället, en sak hade vart bra, om man kunde betala i affärer med det, svepa handen och wips, men o andra sidan kanske man blir kidnappad istället för rånad om man vinner på lotto

Permalänk

Nja jag hoppar nog det där

Permalänk
Skrivet av _Akta:

Angående det fetade:

Många har ju nämnt det här nu så kanske dags att förtydliga. Ett lösenord med den styrka du nämner kommer vi kanske aldrig(aldrig som tex inom vårt solsystems livslängd) att ha tillräckligt med datakraft för att knäcka. Därför blir den största svagheten att någon kommer över ditt lösenord på annat sätt, exempelvis genom spionprogram eller som du går in på, att lösenordet syns okrypterade någon annanstans.

Biometriska signaturer kan hypotetiskt antagligen ofta vara mycket lättare att knäcka på grund av att de vanligen lär bygga på vissa mönster. Men om vi bortser från det(det borde inte vara en reall risk inom överskådlig framtid om det görs bra) så har den biometriska signaturen exakt samma svagheter som det nämda lösenordet samt den ofantligt mycket större svagheten att du blir tvungen att använda samma biometriska signatur överallt.

Att du har samma biometriska signatur överallt stämmer inte. Det används för att starta autentiseringsprocessen, dock autentiseras du inte med själv biometriska koden a'la fingeravtryck. Ungefär som ett singel sign-on system där du inte vet dom olika lösenorden (eller processen för den delen) till respektive tjänst som skall autentiseras (och dom uppdateras även frekvent utan att du själv kommer veta om vad som används för kod, process etc).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Vill inte att någon snor min iris eller fingeravtryck från en hackad databas... Ett system som detta kommer knappast fungera på små forums eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Att du har samma biometriska signatur överallt stämmer inte. Det används för att starta autentiseringsprocessen, dock autentiseras du inte med själv biometriska koden a'la fingeravtryck. Ungefär som ett singel sign-on system där du inte vet dom olika lösenorden (eller processen för den delen) till respektive tjänst som skall autentiseras (och dom uppdateras även frekvent utan att du själv kommer veta om vad som används för kod, process etc).

Har inte läst något om detta system någon annanstans så utgick från sweclockers artikel, tex:

Citat:

Det är exempelvis möjligt att vifta med handen framför en surfplatta och logga in på onlinetjänster, utan att behöva använda något lösenord. Tekniken användas för att låsa ute obehöriga användare från mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Tyvärr lär det inte gå att spärra och byta "biometrisk signatur". Vilket borde innebära att tekniker som denna inte bör användas i sammanhang med relativt höga säkerhetskrav.

Har jag sagt att det går att dra om en artärer och vener?

Jag tänkte mer att ingen här vet något om teknikerna bakom eller lösningarna. Det är lätt att tänka "Döh! Detta kommer ju faila!" om man inte är insatt i deras arbete.

Man kan ju till exempel göra så att ens biometriska signatur inte ens lämnar enheten. skdsölhf sadkjhgfliujkewqrhgtopjöwegsx

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Inte riktigt lika simpelt som några linjer dock.

Oh, rly...

Poängen var att intresset för liknande system tidigare var svalt och jag antar det kommer fortsätta vara så. Sen finns ju integritetsaspekten i det hela. Intresset att få sitt fingeravtryck scannat och processat av ett eventuell okänt system var ett av problemen, och som jag tolkar detta så glider det in på samma spår.

Jag tror det ska väldigt mycket till innan lösenord som säkerhet blir ersatt av något annat för gemene man.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Nej, det fungerar inte bra Och jo, man ser det tyvärr fortfarande.

På den datorn fungerade det hyfsat. Kan du skicka någon länk till någon nyare dator som har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Har jag sagt att det går att dra om en artärer och vener?

Jag tänkte mer att ingen här vet något om teknikerna bakom eller lösningarna. Det är lätt att tänka "Döh! Detta kommer ju faila!" om man inte är insatt i deras arbete.

Man kan ju till exempel göra så att ens biometriska signatur inte ens lämnar enheten. skdsölhf sadkjhgfliujkewqrhgtopjöwegsx

Visst, men då kan inte "skdsölhf sadkjhgfliujkewqrhgtopjöwegsx"(om det nu är det som enheten råkar säga) lämna enheten mer än en gång om ditt biometriska lösenord inte ska vara "skdsölhf sadkjhgfliujkewqrhgtopjöwegsx".

Det behöver inte användas på det viset men då är det inte nödvändigtvis säkrare än en fyrsiffrig pinkod heller.

Permalänk
Medlem

DNA-analys vore stabilare, fast kanske inte med dagens datakraft: *pjtt* "var god vänta medan jag verifierar din identitet, inloggning om 10 minuter."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

http://hollywoodjesus.com/media/Gattaca1.gif

DNA-analys vore stabilare, fast kanske inte med dagens datakraft: *pjtt* "var god vänta medan jag verifierar din identitet, inloggning om 10 minuter."

Fast nu handlar det knappast om någon "blood sampling" när man ska vifta med handen framför.
Snarare mönstret på ytliga vener/venoler i handflatan.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Och om jag tappar bort min hand då?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man får se upp så att ingen ''kapar'' den ;).

Permalänk
Medlem

En sak jag ofta undrar över i såna här sammanhang är vad som händer om man skadar den kroppsdel som ska skannas av. Om man t.ex. skär sig i handen eller kapar ett finger, kommer man då att tappa tillgången till alla sina konton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fevolas:

En sak jag ofta undrar över i såna här sammanhang är vad som händer om man skadar den kroppsdel som ska skannas av. Om man t.ex. skär sig i handen eller kapar ett finger, kommer man då att tappa tillgången till alla sina konton?

biometrisäkerhet liksom grafiska lösenord och liknande som inte är baserade på absoluta data brukar vanligtvis för vardagsbruk bara vara en genväg för ett riktigt lösen som då kan användas. när det gäller mer industriell säkerhet, banker etc så får man väll förmoda att det finns en administratör nånstans.

att folk kommer glömma sina riktiga lösenord om det blir vanligt tar jag dock som självklart problem, det gör många redan med sina smarta nallar idag.

Skrivet av Gling:

Fast nu handlar det knappast om någon "blood sampling" när man ska vifta med handen framför.
Snarare mönstret på ytliga vener/venoler i handflatan.

var mer en reflektion om utvecklingen, exemplet är från en film "Gattaca" som handlar om den formen av säkerhet och de ev bieffekter det skulle kunna få, eller tvärtom. (höns och ägg)

det är ju tex inte omöjligt att kunna kopiera de markörer som blodådror utgör, därför kanske det inte är så osannolikt att även detta en dag kommer ersättas av nått annat. kanske blodanalys, eller när det inte duger en neuronscanner som läser av frekvenserna i just din bioelektriska signatur tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint