Iphone 5 "LTE-4G" Problemet..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ozo64:

Frekvenserna är upptagna av annat så nej de kan inte bara ta en annan frekvens. Apple behöver stödja våra frekvenser innan det kommer fungera med LTE här. Det är inte hela världen dock. Du lär få ca 20-30Mbit med 3G ändå. Det borde räcka gott och väl.

Sedan när kommer man upp i 20-30 Mbit med 3G?

Skrivet av ozo64:

Ok. Det är kanske för Tele2 satsat på LTE istället tillsammans med Telia. Tre har 32Mbit med HSPA+ eller vad det heter.

Tele2 bygger sitt 4G-nät tillsammans med Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag upplever att det går trögt i 3G-nätet och jag har ändå en relativt ny mobil som klarar HSDPA+ och så vidare. Några 3-8Mbit/s har jag aldrig sett och hastigheterna uppströms är ofta långt under 1Mbit/s ibland 0,1Mbit/s. Svarstider mellan 140 och 200ms. Att väldigt få har användning av bättre hastigheter än dom man får i 3G-nätet håller jag inte med om.

Skrivet av dammskog:

ibland ska man vara glad om man överhuvudtaget få kontakt med internet i Stockholm, ännu gladare ska man vara om man kan ladda en websida på under 5 sekunder ibland (på 3g)

Vad har ni för operatörer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad har ni för operatörer?

Jag har Tele2 som tidigare konstaterats delar 3G-nät med Telia. Vilket borde innebära att även Halebop och Comviq ligger i det 3G-nätet. Vilket nät ligger du i med dina superhastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Nu är det väl dock så att det enbart är Tre som kör LTE på 900Mhz, medans Telia och Telenor/Tele2 kör på 800/2600Mhz och nu även har licens för 1800Mhz till nästa år?

Edit: Finns en risk att jag missuppfattade vad du precis skrev. Skyller på att jag är trött ;]

Nja, N4M (Tele2 och Telenors licensbolag) rullar ut LTE på 900 och 2600 nu, och 800 kommer såsmåningom som kapacitetsförstärkning för 900/täckningsförbättring för 2600.

http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/4G-natet.a...

Citat:

Tele2:s 4G-nät använder följande frekvensband:

900 MHz-bandet:
Ger bra täckning i stora delar av landet, täcker 80% av befolkningen. 900 MHz bandet ger extra bra täckning inomhus. I början av 2013 kommer den siffran vara hela 99%. Titta på vår täckningskarta, de ljusrosa områdena är 900-bandet.

2600 MHz-bandet:
Ger bra täckning i alla städer och möjliggör de högsta hastigheterna. Täcker 60% av befolkningen. Titta på vår täckningskarta, de mörkrosa områdena 2600-bandet.

800 MHz-bandet:
Är under planering och utrullning. Kommer att nå samma täckning som 900 MHz-bandet.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Jag har Tele2 som tidigare konstaterats delar 3G-nät med Telia. Vilket borde innebära att även Halebop och Comviq ligger i det 3G-nätet. Vilket nät ligger du i med dina superhastigheter?

jag hade ungefär samma hastigheter som dig när jag hade tele2. Nu har jag 3, (bytte enbart för att jag ville kunna surfa, det är ju trots allt 2012), och 7Mbit är inget ovanligt.
Men det beror väldigt mycket på vart man bor också, överlastade nät är en lokal historia.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag som undrade vad dom olika färgerna för 4G på Tele2s täckningskarta betydde. det är alltså dom olika banden som rool skrev. Man kan då se att dom har grymt bra täckning på 900Mhz-bandet (upp till Stockholm ungefär). Hastigheterna i 900Mhz-bandet anger Tele2 på täckningskartan till "upp till 25Mbit/s" medan 2600Mhz-bandet ska leverera dom högre hastigheterna i städerna med "upp till 80Mbit/s". Om Tele2 börjar använda sig av 1800Mhz-bandet också för 4G kan man ju fråga sig hur bra täckning man får på sin iPhone 5 i deras 4G-nät om den bara stöder 1800Mhz-bandet. Troligtvis inte alls lika bra som en mobil som är gjord för det svenska nätet och stöder alla banden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad har ni för operatörer?

Telia

och att använda 3Gi rusningstid på pendeln är inte kul

Telia har uppdaterat lite:

Kommer Telia att bygga ut sitt 4G-nät på 1800-bandet - eftersom iPhone 5 stödjer det?
Nya iPhone 5 har stöd för 4G/LTE, vi väntar på mer information från Apple om den har stöd för de svenska frekvensbanden. Vad gäller frekvensbandet 1800 Mhz så är det en separat fråga. Men ja: vi har sedan tidigare planer på utbyggnad av vårt 4G-nät på det frekvensbandet. Den utbyggnaden påbörjas under nästa år, det kommer ske parallellt med övrig utbyggnad av 4G-nätet på frekvensbanden 800 Mhz och 2600 Mhz. Men man kan inte dra några slutsatser om iPhone 5 och 4G-stöd i Sverige baserat på våra planer för 1800-bandet, eftersom Apple inte meddelat oss om vilka frekvensband de kommer stödja på vår marknad. Vi meddelar det så fort vi vet. För mer information om bland annat täckning och utbyggnadsplaner för våra mobilnät besök: telia.se/tackning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag har Tele2 som tidigare konstaterats delar 3G-nät med Telia. Vilket borde innebära att även Halebop och Comviq ligger i det 3G-nätet. Vilket nät ligger du i med dina superhastigheter?

Skrivet av dammskog:

Telia

och att använda 3Gi rusningstid på pendeln är inte kul

Ni använder alltså sveriges mest överbelastade nät på stället där det är som mest överbelastat

Jag har telenor och får nämda hastigheter i göteborg med omnejd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni använder alltså sveriges mest överbelastade nät på stället där det är som mest överbelastat

Jag har telenor och får nämda hastigheter i göteborg med omnejd.

tyvärr är de andra operatörerna inget alternativ då de skiter i glesbygden

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Sedan när kommer man upp i 20-30 Mbit med 3G?

DC-HSDPA, vilket exempelvis Tre stöder. 3Total (som numera verkar ha ersatts med 3Trygg Max/Total) har en nedlänkshastighet på 32 Mbit/s. Så nappade ni liksom jag på 349 kr/månaden-erbjudandet för några månader sedan och ämnar att köpa iPhone 5 kontant eller med endera 3Trygg-abonnemang kan ni trösta er med iPhone 5 stöder DC-HSDPA, eller "typ 4G".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

DC-HSDPA, vilket exempelvis Tre stöder. 3Total (som numera verkar ha ersatts med 3Trygg Max/Total) har en nedlänkshastighet på 32 Mbit/s. Så nappade ni liksom jag på 349 kr/månaden-erbjudandet för några månader sedan och ämnar att köpa iPhone 5 kontant eller med endera 3Trygg-abonnemang kan ni trösta er med iPhone 5 stöder DC-HSDPA, eller "typ 4G".

Använder man telefonen i ett område där DC-HSDPA stöds i nätet så kan det nog ge ett bra lyft i nedlänkshastighet jämfört med HSDPA+, det verkar dock som att upphastigheten förblir oförändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Använder man telefonen i ett område där DC-HSDPA stöds i nätet så kan det nog ge ett bra lyft i nedlänkshastighet jämfört med HSDPA+, det verkar dock som att upphastigheten förblir oförändrad.

32 Mbit/s (teoretiskt då) är inte fy skam. Jag verkar dessutom ha 4G-täckning i området där jag bor, så ja. Får hoppas på ordentligt lyft i nedlänk.

Förresten, ni har väl inte missat att Tre kommer att börja emot förhandsbokningar inatt – kl. 00.01? Man får nog vara jäkligt snabb på knappen om man vill få en enhet från den första batchen.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är viktigare med bra 3g täckning då 4g inte är speciellt utbyggt ännu.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gobias:

DC-HSDPA, vilket exempelvis Tre stöder. 3Total (som numera verkar ha ersatts med 3Trygg Max/Total) har en nedlänkshastighet på 32 Mbit/s. Så nappade ni liksom jag på 349 kr/månaden-erbjudandet för några månader sedan och ämnar att köpa iPhone 5 kontant eller med endera 3Trygg-abonnemang kan ni trösta er med iPhone 5 stöder DC-HSDPA, eller "typ 4G".

Teoretiskt ja, men det är praktiken som spelar roll.

Skrivet av Waste:

Personligen tycker jag det är viktigare med bra 3g täckning då 4g inte är speciellt utbyggt ännu.

Finns det i Söderhamn måste det räknas som ganska utbyggt.

Permalänk
Medlem

Täckningen för 4G verkar variera rätt mycket mellan dom olika näten. Kollar man på Tele2 och Telenors 4G-nät så täcker dom ju in väldigt stora delar av södra och mellersta Sverige. Bor man däremot norr om Stockholm så finns det väl kanske ingen nytta med en mobil som klarar 4G och riktigt långt norr ut finns det ju inte ens 3G på täckningskartorna i stora områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Teoretiskt ja, men det är praktiken som spelar roll.

Finns det i Söderhamn måste det räknas som ganska utbyggt.

Det finns men täckningen är helt värdelös.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

32 Mbit/s (teoretiskt då) är inte fy skam. Jag verkar dessutom ha 4G-täckning i området där jag bor, så ja. Får hoppas på ordentligt lyft i nedlänk.

Förresten, ni har väl inte missat att Tre kommer att börja emot förhandsbokningar inatt – kl. 00.01? Man får nog vara jäkligt snabb på knappen om man vill få en enhet från den första batchen.

Som tidigare har nämnts är kanske den största fördelen med 4G LTE inte just hastigheten Mbit/s utan de mycket lägre latenserna. Men visst är 32 Mbit/s DC-HSDPA helt ok. Frågan är väl hur utbyggd den tekniken kommer att bli. Operatörerna bör kanske satsa sina resurser på LTE istället.

Att du har 4G-täckning i ditt område hjälper ju inte iPhone 5 då den inte stödjer de frekvenser som används. (Möjligen kan man på längre sikt tänka sig att du kan få bättre flyt i 3G-nätet när fler personer byter till LTE-telefoner och det därmed blir mindre belastning i 3G-nätet.)

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Som tidigare har nämnts är kanske den största fördelen med 4G LTE inte just hastigheten Mbit/s utan de mycket lägre latenserna. Men visst är 32 Mbit/s DC-HSDPA helt ok. Frågan är väl hur utbyggd den tekniken kommer att bli. Operatörerna bör kanske satsa sina resurser på LTE istället.

Att du har 4G-täckning i ditt område hjälper ju inte iPhone 5 då den inte stödjer de frekvenser som används. (Möjligen kan man på längre sikt tänka sig att du kan få bättre flyt i 3G-nätet när fler personer byter till LTE-telefoner och det därmed blir mindre belastning i 3G-nätet.)

Det kan man hoppas. Telia planerar hur som helst en utbyggnad på 1800-bandet. Någon tidsplan har dock inte givits, och hur Tres framtida 4G-planer ser ut vet vi inte i nuläget.

Är med på det. Ville betona att nätet i mitt bostadsområde var "modernt", även om det inte nödvändigtvis korrelerar med snabbare 3G-hastighet i nedlänk, det vill säga DC-HSDPA. Vore intressant att se hur pass utbyggd den faktiskt är.