Hur ömtålig är en skärm..? Incheckat bagage.

Permalänk
Medlem

Hur ömtålig är en skärm..? Incheckat bagage.

Ska flyga till England för flytt och vill ha med en extern skärm. Har en gammal 19" som jag inte är speciellt rädd om, kan ev få plats i handbagage men annars checkar jag nog in den, väl förpackad förstås inuti annat bagage.

Alternativ två är att ta en av mina 24" HP ZR24w. Den är jag desto mer rädd om, men ställd på högkant är den oslagbar när jag skriver orkesterpartitur så den vill jag helst ha...så jag undrar: om jag skulle sätta fast nån slags hård skiva för själva skärmytan (som jag misstänker är mest sårbar) och kanske även originalfrigoliten runt om, hur pass sårbart är detta i incheckat bagage?

Vet att vanlig flygfrakt är att föredra, men jag är liksom på en lite tajt budget...

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Borde det inte räcka att lägga den mitt i väskan med en jävla massa kläder runt om för att skydda den och skriva "FRAGILE" på väskan?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jo jag hade hoppats på nåt sånt, men har hört mardrömsstorys om hantering av flygbagage. "Fragile" betyder i realiteten nog inte så mycket är jag rädd.

Undrar om någon har erfarenhet av ett liknande äventyr med bra/dåligt resultat?

Permalänk
Medlem

Om du kan få en bra skiva att täcka skärmytan och kan packa så det inte finns utrymme för den att ramla runt inne i väskan borde det inte vara några problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte för att skrämma dig eller så men kolla alla filmer på youtube om Laugage eller baggage handler.

http://www.youtube.com/watch?v=lzmJr1a-BHU

Jag skulle ta den som handbagage, om du får!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Inte för att skrämma dig eller så men kolla alla filmer på youtube om Laugage eller baggage handler.

http://www.youtube.com/watch?v=lzmJr1a-BHU

Jag skulle ta den som handbagage, om du får!

Haha, ja, jag har sett klart värre än så när man suttit på flyget. Jag skulle inte lagt en skärm jag var rädd om i incheckat bagage på det sättet, men det kanske är för att jag är överdrivet försiktig med min elektronik i allmänhet.

Om detta ändå är enda alternativet: originalkartong med frigolit, etc., är ju till för att frakta skärmen under relativt hårda förhållanden, och ska klara att stå staplad med mängder av andra likadana tunga lådor ovanpå, så det enda som är problemet är troligen just stötarna skärmen får stå ut med likt de i videon. Det är inte direkt några rörliga delar heller, så kanske det fungerar trots allt, men... tja. Jag hade tyckt "synd" om skärmen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Inte för att skrämma dig eller så men kolla alla filmer på youtube om Laugage eller baggage handler.

http://www.youtube.com/watch?v=lzmJr1a-BHU

Jag skulle ta den som handbagage, om du får!

Tackar för den! Får en att tänka till lite extra...blir nog 19-tummaren trots allt. 24" funkar inte som handbaggage. Ett halvår utan mina dubbla 24" på högkant, livet kommer bli svårt.

Permalänk
Medlem

Släng ut 19"aren på blocket och köp en begagnad skärm när du kommer fram. Har du inte stora krav på bildkvalitet (IPS m.m) så borde det säkert gå att hitta en billig skärm på plats utan större bekymmer.

Permalänk
Moderator
Moderator

Varifrån flyger du och med vilket flygbolag?

Finns av uppenbara skäl undantag som dokumenterats men överlag hanteras det bra, åtminstone på den här sidan av jorden, betydligt bättre än posthantering.
Personligen skulle jag bara sett till att packa bra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattson:

Ska flyga till England för flytt och vill ha med en extern skärm. Har en gammal 19" som jag inte är speciellt rädd om, kan ev få plats i handbagage men annars checkar jag nog in den, väl förpackad förstås inuti annat bagage.

Alternativ två är att ta en av mina 24" HP ZR24w. Den är jag desto mer rädd om, men ställd på högkant är den oslagbar när jag skriver orkesterpartitur så den vill jag helst ha...så jag undrar: om jag skulle sätta fast nån slags hård skiva för själva skärmytan (som jag misstänker är mest sårbar) och kanske även originalfrigoliten runt om, hur pass sårbart är detta i incheckat bagage?

Vet att vanlig flygfrakt är att föredra, men jag är liksom på en lite tajt budget...

Tacksam för input!

Utan att vara specifik så tror jag att en del bolag inte tillåter elektronik/ömtåligt gods på incheckat bagage. Mitt tips är att ringa berört flygbolag och helt enkelt fråga dem vad de rekommenderar i ditt läge. (Om det nu är ett någorlunda seriöst bolag som hjälper sina resenärer...)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Varför inte bara skicka den med posten istället, bara en tanke?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Inte för att skrämma dig eller så men kolla alla filmer på youtube om Laugage eller baggage handler.

http://www.youtube.com/watch?v=lzmJr1a-BHU

Jag skulle ta den som handbagage, om du får!

Det där är ett extremfall, visst slänger de bagage, men inte riktigt på det sättet

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det där är ett extremfall, visst slänger de bagage, men inte riktigt på det sättet

Det kanske är extremfall, men kolla hur många sådana klipp som finns på Youtube och alla kommer världen över så tror jag inte att det är allt för ovanligt.
Det ska ju gå fort att lasta planet.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Moderator
Moderator

Lite mer normalfallet, åtminstone här. Bandet väskorna läggs på är av någon form av gummi.

Edit: Med anledning av inlägget nedan så upprepar jag min fråga, varifrån åker ni? Man ska tydligen vara mycket försiktigare om man åker från Göteborg...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med det och om jag säger såhär: Ställ dig på en köksstol och släpp väskan ifrån axelhöjd rätt ned i golvet. Tror du att skärmen klarar det så checka in den. Det Ni inte ser är i bagagesystemet där väskorna åker på ett stort band med armar som slår ned väskorna i rätt fickor, tänk Er flipperspel. Kan du inte ta skärmen som handbagage?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 19KeVVa93:

Det kanske är extremfall

Absolut inte extremt om du frågar mig. Att lasta av ifrån vagnen till ankommande bagageband är värre än så. Och det är ju inte för illvilja utan för tidspress och pga ergonomin, allt för många väskor väger 20-30kg.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Om du ska ta den i en resväska så hade jag sett till att ha typ en masonitskiva framför som jag fäst med tejp. Sedan fyllt väskan med kläder.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att stöttåligheten på en skärm är helt ok men vrids den (mjuk resväska exempelvis) liiite för mycket lär det läcka kristaller rätt fort.

Bäst svar får du nog om du ringer upp de du reser med. Du kan knappast vara den första i historien som reser med skärm.