PCI-E Sata kontrollerkort som kan visa S.M.A.R.T. värden i W7

Permalänk
Medlem

PCI-E Sata kontrollerkort som kan visa S.M.A.R.T. värden i W7

Tjenare!
Det är så att jag håller på att uppgradera servern och ett ASUS Sabertooth 990FX AM3+ är påväg, det har ju 10st SATA portar, 8st inne och 2st E-Sata.
Men eftersom jag har 16st hårddiskar så behöver jag någon billig men ändå bra/stabil/säker lösning till resterande diskarna.
Jag brukar beställa sådana saker på ebay.com från Kina då det oftast brukar vara billigast men jag är osäker på vilka kort som har en specifik funktion som jag söker.

Just nu sitter det ett PCI-X 3ware Escalade 8506-8 kort i en vanlig PCI slot vilket ger hela 30-40MB/s!!! Och vist, jag gråter inte för hastigheten för det duger men jag vill kunna se SMART-värderna på hårddiskarna på kontrollerkortet, inte bara temperaturen utan alla andra SMART-värden med.

Så eftersom det är totalt 4st PCI-E x16 samt 1st PCI-E x1 så tänkte jag byta ut det gamla skräpkortet mot en billig och stabil lösning, jag kommer behöva en PCI-E x16 till grarfikkortet men sedan har jag ändå 4st extra PCI-E slottar kvar så jag skulle vilja veta vad NI har för erfarenheter av kontrollerkort som kan visa SMART-värderna från hårddiskarna under Windows 7 64-bit i tex. HD Tune Pro eller Everlast eller AIDA64 som det nu heter.

Vad har du/ni för extra kontrollerkort som är av typen PCI-E som kan visa den informationen jag vill ha? För mig spelar det ingen roll om det är tex. 3st PCI-E x1 kort med 2 portar per kort, huvudsaken är PRISET samt att jag vill ha kort med en sata kontroller chip som är känd för stabilitet och något man kan lita på.

Tex. på mitt nuvarande moderkort har jag en extra kontroller som heter JMicron 363, dock är ju inte den kontrollern känd för att vara något att hänga i granen men den visar endå smart-värderna.

Ni kan länka från ebay eller extremedeals men tänk på att det är en fördel om du äger kortet själv och vet att det går att visa denna informationen.
Spelar ingen roll om det är SATA2 eller SATA3 då det endast är en lagrings/server burk så optimal hastighet är inte prio 1 utan då sätter jag hellre priset och stabiliteten före, så ang. hastigheten, har jag klarat mig i 4 år på ett PCI-X kort på en vanlig 32-bitars PCI-buss där det sitter 6st SATA2 diskar på samma kort så är hastigheten inte det viktigaste.

Utan:
* Priset, om det nu blir tex. 3st PCI-E x1 kort med 2 portar på varje så bör korten vara billiga
* Stabilitet, jag vill kunna känna mig säker att låta mina hårddiskar snurra 24/7 på en kontroller som inte är buggig eller fuckar upp datan på diskarna.

Sorry om det blev en lång tråd, är ganska trött så vill förklara mig så gott jag kan så ni förstår, har jag dock otur så får jag inte några svar öht för ni kanske tycker tråden är för lång och tråkig att läsa Hoppas på det bästa!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-