Permalänk
Medlem

HTPC + filserver med Bitfenix Prodigy

Syftet med bygget var att bygga en HTPC att ha i vardagsrummet som även kommer agera filserver, jag hade redan hårddiskar men behövde allt annat.

När man bygger en HTPC finns det väldigt mycket chassin att välja på men ett chassi jag var sugen på var ett icke HTPC chassi nämligen Bitfenix Prodigy, efter läst och kollat bilder på andra här i galleriet så var jag sugen på att bygga en dator i det chassit.

Den skulle vara ström snål och klara av 1080p filmer utan problem men den kommer inte köra några tyngre program än VLC och ibland någon webbläsare för surfning.

Valet föll på mini-ITX kortet ASRock Z77E-ITX då det var en av Z77 korten på marknaden som fanns i laget hos bland annat Inet som jag kollade på.

Den har allt man behöver och lite till, men Z77 har 4st USB3 portar vilket jag ville ha för att kunna lätt föra över filer till extern hårddisk och usb minnen när jag behöver ta med mig något hemifrån.

Processor valet är väldigt svårt men efter lite kollande kom jag fram till att "Intel Core i3 2120T 2,6GHz Low Power" skulle vara en strömsnål processor som klarar det jag vill att den ska klara av.

Sen vart det ett felköp som slutade med att jag tillsvidare endast har 2st 2GB 1600MHz minnen, men det kommer jag nog öka senare om jag ser att det behövs.

Jag hade en Kingstone Hyper X 128GB SSD liggande efter lite andra byten + 2st 2TB Western Digital Green diskar som jag flyttade över från stationära/workstation till denna burk.

Så specen blev något sånt här:

BitFenix Prodigy Svart mITX - https://www.inet.se/produkt/6901700/bitf...
ASRock Z77E-ITX - http://www.inet.se/produkt/1902231/asroc...
Intel Core i3 2120T 2,6GHz Low Power - http://www.inet.se/produkt/5310011/intel...
be quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold Modulär - http://www.inet.se/produkt/6909712/be-qu...
Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Kingston Hyper X SSD 128GB (OS)
Western Digital Green 2x2TB (Raid 1)
Bluray spelare (märke vet jag ej då jag haft den ett par år)

Det enda jag är lite besviken över i chassit är hur dem tänkt att man ska dra s-ata kablarna och elkablarna snyggt både till hårddiskarna och bluray/dvd-rom men jag lyckades rätt bra utan att förstöra luft flödet helt.

Rekomenderar Bitfenix Prodigy starkt till dem som funderar på att köpa ett.

HTPC + filserver med Bitfenix Prodigy

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Vill också bygga något liknande, men har inte satt mig in i mjukvaran... Vad ska du använda för att köra HTPC och filserver? Fint bygge iaf!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kabeldragningen kam ju göras bättre, ser ostädat ut nu. Sen kan du ju hänga upp datorn under bordet i skivan för att gömma undan den ytterligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hej! Varför sätter du inte SSD;n i botten och dina 3,5" enheter i den nedersta hårddiskburen och tar ut den översta hårddiskburen?

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Du sätter hårddiskar slumpmässigt överallt och säger att det är svårt med kabeldragning.
Sätt dina 2TB diskar i botten, och ta bort den övre HDD-hyllan. SSD sätter du i sidopanelen som har fästen för 2st 2.5" diskar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen men jag tyckte det såg väldigt trångt ut för kablarna mot sidodörren om jag skulle gjort så och jao, min kabeldragning kanske kunnat varit bättre för hårddiskarna men men.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |