Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Det är exakt samma minnen som jag har! Det finns hopp då Kanske finns nyare bios med fix eller så kanske det bara va drivrutins problem.

Löste det sig med minnena? Jag lirat bf3 och fallout 3 utan problem sen minnes-uppgraderingen.
Dock kunde jag inte klocka Coren, men i efterhand så gör det ingen då jag inte har en kylplatta till hands ändå

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av askilla:

Hej!

Jag har också köpt en E530 nu på Dustin. Riktigt nöjd med den än så länge, dock har jag några funderingar till er andra som har en.

1: Flexar den om ni trycker till höger om trackpaden? Trycker jag där så flexar hela datorn ner tills den träffar bordet med undersidan.

2: Flexar plasten ovanför tangentbordet? Trycker jag till höger om powerknappen så flexar det övre lagret av plasthöljet också en hel del, det minskar och blir mindre dessto längre höger jag går.

Kan lägga upp filmer om jag är otydlig med hur jag menar.

Har ingen lust att dra igång nån reklamation om det bara är så som den är byggd då jag är supernöjd i övrigt.

MVH Marcus

1. Jag vet vad du menar, tror någon lade upp en länk med glappande/knakande "panel" tidigare i tråden. Datorn ska inte göra några som helst ljud ifrån sig eller flexa på något märkvärdigt sätt ( Självklart sviktar den ju lite till höger om trackpaden om jag "tar i" lite).

2. Exakt samma sak där, ingen märkvärdig svikt om man inte tar i lite.

Som jag förstår det så lutar du bara handen på den för att detta ska ske?
Lägg upp en liten film så kan jag titta på den, det verkar som att sommarjobbarna har varit framme och skruvat ihop lite datorer på senaste!

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

Lägg upp en liten film så kan jag titta på den, det verkar som att sommarjobbarna har varit framme och skruvat ihop lite datorer på senaste!

Tack för svaret, har lagt upp en liten film på det nu. Hoppas det syns.
https://www.youtube.com/watch?v=fSpxCyHbz1E&feature=youtube_g...

Permalänk
Skrivet av askilla:

Tack för svaret, har lagt upp en liten film på det nu. Hoppas det syns.
https://www.youtube.com/watch?v=fSpxCyHbz1E&feature=youtube_g...

Min dator varken sviktar eller låter på det där sättet. Din bör skickas tillbaka på rep, man vet aldrig vad mer dom kan ha glömt där i!
Lycka till nu och hoppas att dom ordnar det fort.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Nu är jag supernöjd!

1. Installerade 2x8GB stickor Corsair Vengeance 1600MHz. Totalt 16GB mot tidigare 4GB.
2. Bytte SSD mSATA cache-disken på 16GB till en Crucial m4 256GB mSATA SSD.
3. Installerade Windows 7 x64 Ultimate.

Svårt att inte vara nöjd och denna dator och den är en dröm att mecka med. Tog ett tag att få allt som man ville vad gäller drivisar och program men det var otroligt skönt att börja från noll så man har 100% kontroll.

askilla, det du visar i filmen verkar väldigt onormalt.

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Skrivet av FouR:

Nu är jag supernöjd!

1. Installerade 2x8GB stickor Corsair Vengeance 1600MHz. Totalt 16GB mot tidigare 4GB.
2. Bytte SSD mSATA cache-disken på 16GB till en Crucial m4 256GB mSATA SSD.
3. Installerade Windows 7 x64 Ultimate.

Svårt att inte vara nöjd och denna dator och den är en dröm att mecka med. Tog ett tag att få allt som man ville vad gäller drivisar och program men det var otroligt skönt att börja från noll så man har 100% kontroll.

askilla, det du visar i filmen verkar väldigt onormalt.

1. Nice!
2. Vad kostade den?
3. Japp, drivisarna tog ett tag och windows update tar 7*10^10000000 omstarter.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Nu är jag supernöjd!

1. Installerade 2x8GB stickor Corsair Vengeance 1600MHz. Totalt 16GB mot tidigare 4GB.
2. Bytte SSD mSATA cache-disken på 16GB till en Crucial m4 256GB mSATA SSD.
3. Installerade Windows 7 x64 Ultimate.

Svårt att inte vara nöjd och denna dator och den är en dröm att mecka med. Tog ett tag att få allt som man ville vad gäller drivisar och program men det var otroligt skönt att börja från noll så man har 100% kontroll.

FouR – min SSD ligger och väntar hos Inet och en Win 7 Ultimate ligger här hemma och väntar. 16 GB finns redan i datorn.

Håller med dig om att den är lättmeckad. Det allra bästa är fläktens öppna placering som gör den mycket enkel att både hålla ren (och det gör nog en del för datorns livslängd och prestanda) och byta ut.

Vad fick du för hårddiskvärde i Windows prestandaindex?

Hur gjorde du förresten med drivrutiner vid ominstallationen av Windows? Någon skrev att man lunde använda sig av Thinkvantage setup från Lenovo och att detta program hämtade allt som behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

2. Vad kostade den?

Runt 1900 kronor, http://www.inet.se/produkt/5316003/crucial-ssd-m4-256gb-msata

Skrivet av da-li:

Vad fick du för hårddiskvärde i Windows prestandaindex?

Hur gjorde du förresten med drivrutiner vid ominstallationen av Windows? Någon skrev att man lunde använda sig av Thinkvantage setup från Lenovo och att detta program hämtade allt som behövdes.

Hårdiskvärde är numera 7,8. Total index 6,7. Intel(R) HD Graphics 4000 som sätter gränsen nu

Borde väl funka med Thinkvantage setup men det hade jag inte en tanke på. Jag gjorde på det "gamla hederliga sättet"

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Runt 1900 kronor, http://www.inet.se/produkt/5316003/crucial-ssd-m4-256gb-msata

Hårdiskvärde är numera 7,8. Total index 6,7. Intel(R) HD Graphics 4000 som sätter gränsen nu

Borde väl funka med Thinkvantage setup men det hade jag inte en tanke på. Jag gjorde på det "gamla hederliga sättet"

Har du en länk till sidan med drivutiner så att man hamnar rätt direkt?

Permalänk
Medlem

På disken finns en mapp med alla drivare man behöver men de flesta finns i nyare version på hemsidan så det kan vara bra idé att tanka hem.

http://support.lenovo.com/en_SE/
Kliicka -> Drivers & Software
Om du får en fråga om modell (produktnummer) skriv -> 3259

Då det finns en rad modeller så är det en del saker som inte är aktuella, typ att det finns 2 drivers för kameran beorende på vilken upplösning man har och Wireless WAN osv. Borde dock inte vara allt för svårt att bara ta det man behöver
Kör man http://support.lenovo.com/en_US/ får man välja i vad man har i lista och då tror jag man till och med kan komma till exakt den produkten och modellen man har. Lite lurigt nu då hemsidan verkar komma ihåg vad man valt

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem

Har ägt en E520 sen juni förra året och är grymt nöjd med den. Det enda jag verkligen inte gillar är locket, som ju är böjligt som en bit tuggummi. Och dessutom vagt S-format om man tittar på kanten på långsidan...känns lite väl cheap ärligt talat, även om jag har vant mig och det inte inverkar på själva skärmbilden. Hur är det med locken på era E530?

I alla fall läste jag just på Lenovos site att E530 ska finnas med lock i svart borstad aluminium! Vill ha!!!! Nån som sett till den i Sverige än? Jag har letat men inte hittat nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

Löste det sig med minnena? Jag lirat bf3 och fallout 3 utan problem sen minnes-uppgraderingen.
Dock kunde jag inte klocka Coren, men i efterhand så gör det ingen då jag inte har en kylplatta till hands ändå

Har inte testat än. Skickade in den första på RMA likaså den andra Men borde väll komma en ny snart
Föresten, hur känns datorn efter RAM och SSD bytet? Jag tyckte att den va slö standard.

Skrivet av anon36896:

Hur gjorde du förresten med drivrutiner vid ominstallationen av Windows? Någon skrev att man lunde använda sig av Thinkvantage setup från Lenovo och att detta program hämtade allt som behövdes.

Värt att tänka på, internet funkar inte på en ren windows installation. Så du behöver en annan dator och USB för att ladda ner drivrutiner till den innan du kan göra något. Och Thinkvantage setupen tar bara det viktigaste, så du kommer nog behöva ladda ner drivrutiner manuellt också.

Något jag blev förvånad över är storleken på mSATA disken. Tänk att 256GB Får plats på SÅ LITEN yta! :0

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk

Nedklocknings-problem löst

Min dator hade tidigare problem med att den klockade ner sig under spel och "låste" sig på 2D clock. Efter att ha dragit ur och satt i strömsladden så funkar den som den ska varje gång!
Hoppas det hjälper någon annan som har detta problemet.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Har inte testat än. Skickade in den första på RMA likaså den andra Men borde väll komma en ny snart
Föresten, hur känns datorn efter RAM och SSD bytet? Jag tyckte att den va slö standard.

Jag har faktiskt inte gjort SSD-bytet men RAM-uppgradering va sjukt nice. Kom ihåg att om ni har 8GB+ så finns ingen som helst anledning att köra någon sorts ready boost på mSata-disken (den lilla dolda 16GB) då datorn prioriterar att läsa från ramminnet, som givetvis är mycket snabbare.

Jag tänkte tillsvidare använda den lilla disken till något spel eller photoshop.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga OS:et där och boota från den lilla disken?

Permalänk
Skrivet av OllO:

Kan du inte lägga OS:et där och boota från den lilla disken?

Tyvärr är disken alldeles för lite för windows, hade disken varit 60GB+ där emot!
Planen är att jag ska byta till en 120GB mSata senare
(Och behålla 750GB inne i datorn)

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Tror Win7 väger in på 10-12GB . Kanske kan vara värt att testa.

Permalänk
Skrivet av OllO:

Tror Win7 väger in på 10-12GB . Kanske kan vara värt att testa.

jag väger upp min win7-katalog just nu på: 22.4 GB :S

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Oj, det var mycket. Ja, då går det ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av OllO:

Oj, det var mycket. Ja, då går det ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

vad ligger din på?

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista på mina burkar och de ligger på 24-25 GB. Har tidigare läst att Win7 var betydligt mer slimmat, men nu när jag kollar sonens bärbara Asus så ser jag att hans windows 7 ligger på 19 GB (inget Asus-bloat borttaget). När jag googlade tidigare verkade en del ha Win7 på 10-12 GB. Vet inte om det är nåt man kan välja bort för att enkelt göra det mindre, typ röststyrningen.

Permalänk
Medlem

Eller så lägger man ut några hundralappar och får en snabb disk där man både kan ha OS och lite spel/nyttoprogram som man använder ofta. Att byta den befintliga disken är så enkelt att till och med min mamma skulle kunna göra det

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=msata

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Skrivet av FouR:

Eller så lägger man ut några hundralappar och får en snabb disk där man både kan ha OS och lite spel/nyttoprogram som man använder ofta. Att byta den befintliga disken är så enkelt att till och med min mamma skulle kunna göra det

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=msata

Liten dum offtopic-fråga här men hur är det med SSD-diskar angående trade-off mellan skriv/läshastighet och för små och stora filer?
Jag läste någonstans att dessa egenskaper är i konflikt, dvs att man skulle välja beroende på om disken är till för OS eller lagring för stora filer.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

Tjena, härom veckan köpte jag denna fantastiska datorn från dustin och är i det stor nöjd. Jag är verkligen ingen wizz kid på datorer så därför ber jg om hjälp i denna tråden. (Ja, jag har läst igenom den innan)

Jag smällde i lite windowsuppdateringr (som man gör) och nu så är det en som till synes inte funkar. Varje gång jag ska starta datorn så börjas uppdateringen konfigureras, den kommer till 15 procent och sen fastnar den. Då startar den om sig och lägger processen på nästa uppstart (...då det givetvis inte heller funkar)
Vad kan jag göra åt detta?

Avast antivirus använder jag, och när jag ska uppdatera virusdefinitionerna så laddas det i ca 2-3 sekunder och sen kommer avast till filen prod-ais.vpx och säger att filen är trasig. Detta känns ju dodgy och fel. Vad kan jag göra för att fixa detta?

Och i en vidare fundering, vilka av alla lenovos program behöver man för att datorn ska rulla på mjukt (t ex mjukvaran till fingeravtrycksläsren som öppnar program känns rätt jävla onödig)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagarne:

Tjena, härom veckan köpte jag denna fantastiska datorn från dustin och är i det stor nöjd. Jag är verkligen ingen wizz kid på datorer så därför ber jg om hjälp i denna tråden. (Ja, jag har läst igenom den innan)

Jag smällde i lite windowsuppdateringr (som man gör) och nu så är det en som till synes inte funkar. Varje gång jag ska starta datorn så börjas uppdateringen konfigureras, den kommer till 15 procent och sen fastnar den. Då startar den om sig och lägger processen på nästa uppstart (...då det givetvis inte heller funkar)
Vad kan jag göra åt detta?

Avast antivirus använder jag, och när jag ska uppdatera virusdefinitionerna så laddas det i ca 2-3 sekunder och sen kommer avast till filen prod-ais.vpx och säger att filen är trasig. Detta känns ju dodgy och fel. Vad kan jag göra för att fixa detta?

Och i en vidare fundering, vilka av alla lenovos program behöver man för att datorn ska rulla på mjukt (t ex mjukvaran till fingeravtrycksläsren som öppnar program känns rätt jävla onödig)

Testa Microsoft Essential istället, bra antivirus program.

Tacksam för svar

Oj, de lät mysko! Så du kommer inte ens in i windows längre?
Du måste ha drivrutiner för internet. Både internt och för Wifi :/ Sen laddar du ner Thinkvantage setup eller vad den heter, så fixar den de viktigaste drivrutinerna.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk

Verkar vara en väldigt intressant dator.
Vad kan man förvänta sig för kvalité känsla för dessa pengar?
Lite små sugen på denna eller den betydligt dyrare Asus N56VZ...
En svart E530 C2G verkar dock svår att få tag i.

Hur är kvalitén på skalet på denna dator?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Nån som har problem med fläkten? Har inte börjat använda datorn ordentligt än, bara kollat mail och lite film, men just nu är tex fläkten igång konstant fast jag bara har väckt den ur viloläge.

Har även försökt avinstallera Lenovo solution center som stör lite nu och då, hittar han i kontrollpanelen och avinstallerar men inget händer liksom... Samma med Simple Tap. Ska man behöva blåsa den helt och göra ominstall?

Kan tillägga att jag slängt in 16GB RAM, annars inga ingrepp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jagarne:

Tjena, härom veckan köpte jag denna fantastiska datorn från dustin och är i det stor nöjd. Jag är verkligen ingen wizz kid på datorer så därför ber jg om hjälp i denna tråden. (Ja, jag har läst igenom den innan)

Jag smällde i lite windowsuppdateringr (som man gör) och nu så är det en som till synes inte funkar. Varje gång jag ska starta datorn så börjas uppdateringen konfigureras, den kommer till 15 procent och sen fastnar den. Då startar den om sig och lägger processen på nästa uppstart (...då det givetvis inte heller funkar)
Vad kan jag göra åt detta?

Avast antivirus använder jag, och när jag ska uppdatera virusdefinitionerna så laddas det i ca 2-3 sekunder och sen kommer avast till filen prod-ais.vpx och säger att filen är trasig. Detta känns ju dodgy och fel. Vad kan jag göra för att fixa detta?

Och i en vidare fundering, vilka av alla lenovos program behöver man för att datorn ska rulla på mjukt (t ex mjukvaran till fingeravtrycksläsren som öppnar program känns rätt jävla onödig)

Tacksam för svar

Har du tagit bort Norton som fanns installerat på datorn? Om du har flera antivirusprogram på datorn kan det bli strul.
Vad gäller Norton räcker det inte med att avinstallera programmen på vanligt stt utan man måste även köra verktyget Norton Removal Tool som finns på Nortons webbsida.

Permalänk

Är det overkill och välja denna datorn om man inte spelar utan mest programmerar och dylikt?

Är det värt dom extra pengarna för högre upplösning (högst individuell fråga men ändå)?

Permalänk
Medlem

Skärm, tangentbord och Lenovo-känslan kan vara värt mycket. Förmodligen en hållbar dator som hänger med länge. Micro-ssd-platsen är också trevlig, inte minst för eventuella framtida uppgraderingar.

Och vem vet vad de kan hitta på för användning för ett grafikkort i framtiden?