Permalänk
Medlem

Kabel till kabelmodem?

Hej,

Har precis fått bredband via kabeltv. Till vårt kabelmodem fick vi en internetkabel, men den är bara 1,5 m och jag behöver ca 5-10 m.

Hittade på Kjell o Co. den här: www.kjell.com (sök på art.no. 38209).

Är det rätt, eller vad är det för typ av kabel jag ska använda? Finns det bättre/sämre kvalitet?

Kommer jag förlora många mbit i hastighet om jag kör en kabel på 10m ist för 1,5m?

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jepqe:

Hej,

Har precis fått bredband via kabeltv. Till vårt kabelmodem fick vi en internetkabel, men den är bara 1,5 m och jag behöver ca 5-10 m.

Hittade på Kjell o Co. den här: www.kjell.com (sök på art.no. 38209).

Är det rätt, eller vad är det för typ av kabel jag ska använda? Finns det bättre/sämre kvalitet?

Kommer jag förlora många mbit i hastighet om jag kör en kabel på 10m ist för 1,5m?

Tack!

Menar du kabeln mellan jacket och modemet, eller mellan modemet och datorn?

Om du menar telekabeln (från jack till modem), så bör inte den vara lång alls. Utav någon fuckad anledning förlorar man i hastighet, stabilitet och pin på att ha längre än en meter. Dock, om du menar mellan modemet och datorn så är det helt chill. Personligen har jag en 150m mellan skiten, och får ut mer än flickans 30m. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Menar du kabeln mellan jacket och modemet, eller mellan modemet och datorn?

Om du menar telekabeln (från jack till modem), så bör inte den vara lång alls. Utav någon fuckad anledning förlorar man i hastighet, stabilitet och pin på att ha längre än en meter. Dock, om du menar mellan modemet och datorn så är det helt chill. Personligen har jag en 150m mellan skiten, och får ut mer än flickans 30m. (:

Tack för det snabba svaret!

Jag menade kabeln mellan modemet och jacket. Okej, då skaffar jag en 10m nätverkskabel istället!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jepqe:

Tack för det snabba svaret!

Jag menade kabeln mellan modemet och jacket. Okej, då skaffar jag en 10m nätverkskabel istället!

Helt lugnt! (:
Satt själv i samma position för att få wifi här borta på andra sidan huset, men efter många om och men så kom jag fram till att det helt enkelt blir skit, så man införskaffade ett trådlöst nätverkskort och kör AD-HOC :D^

Ja, helt klart bättre med längre nätverkskabel. Vem vill förlora prestanda liksom? :>

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Helt lugnt! (:
Satt själv i samma position för att få wifi här borta på andra sidan huset, men efter många om och men så kom jag fram till att det helt enkelt blir skit, så man införskaffade ett trådlöst nätverkskort och kör AD-HOC :D^

Ja, helt klart bättre med längre nätverkskabel. Vem vill förlora prestanda liksom? :>

Vet du förresten vilken nätverkskabel jag ska använda mellan modemet och routern? Måste den vara korskopplad eller går det bra med en rak?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jepqe:

Vet du förresten vilken nätverkskabel jag ska använda mellan modemet och routern? Måste den vara korskopplad eller går det bra med en rak?

Har för mig att det kvittar totalt. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Har för mig att det kvittar totalt. (:

Okej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Vet du förresten vilken nätverkskabel jag ska använda mellan modemet och routern? Måste den vara korskopplad eller går det bra med en rak?

Om man bara ska koppla ihop 2 datorer med varandra ska du använda dig av korsad kabel. Mellan datorer och utrustning såsom routers, switchar, hubar och modem ska du köra rak. Det beror på att kablarna är kopplade på olika sätt.

"Men kan man ha en korsad kabel mellan en data och ett nätverk?
Nej.
Om du skall ha ett nätverk mellan bara två datorer direkt mellan nätverkskorten skall du ha en korsad, men bara då.

Kopplar du en korsad kabel mellan dator och en hub tex så fungerar det inte."

Dock har det blivit mindre och mindre noga på senare tid eftersom de flesta modem och routrar sköter omkopplingen automatiskt ifall fel kabeltyp används, men det är ju inte helt säkert att ditt modem har den funktionen

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

vart kan jag köpa en kabel mellan modem och comhem jacket??? behöver en omgående!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

vart kan jag köpa en kabel mellan modem och comhem jacket??? behöver en omgående!!

Jag hade åkt till Kjell, säg vad du ska ha så fixar de säkert det. Annars är kanske du finner hjälp här: http://www.webforum.nu/archive/index.php/t-139754.html