Har 1 statiskt ip från min isp.. kan jag ha 2 ip? (ta ett annat ip)

Permalänk

Har 1 statiskt ip från min isp.. kan jag ha 2 ip? (ta ett annat ip)

Tjena.

Är ganska nyinflyttad i en ny lägenhet och allt är frid och fröjd. Har 1 gbit/s från Bredband2, har jag för mig.. jag föredrar ju dynamisk ip-tilldelning, men i denna lägenhet är det 1 statiskt som gäller.. dåligt om du frågar mig. Har ett papper där det IP-nummer jag ska använda står. Med gateway, nätmask och allt det där. jag har blivit tilldelat *.*.*.138. Då började jag undra.. låt säga att jag råka skriva in 190 som sista value (förutsatt att ingen använder det), kan jag använda det då på dator nummer 2? Eller hur funkar det?

Har inga router, nämligen, och vill ha internet på min 2:a burk. Har dock en switch. så är det möjligt o prova sig fram.. tills man hittar ett oanvänt ip?

Har för mig att jag testat innan.. men det funkade inte.. så kan man råka låna ett extra? går ju ringa min isp och be om ett till, men dom har inte öppet nu.

//shiva2001

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antagligen har dom låst det till 1 IP per port på switchen så troligtvis inte. Stick och köpa en enkel router så är det problemet löst.

Permalänk
Medlem

skaffa en router så kan du ha flera enheter inkopplade

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Skaffa en router!

Permalänk

Ah, okej. Då får jag ta och skaffa en.

Mvh... och tack för svaren.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com