Permalänk

Asus RT-N66U eller Asus RT-N65U?

Hej alla!

Jag ska nu köpa en ny router och de 2 som det står mellan är Asus RT-N66U och Asus RT-N65U. Det kostar i princip lika mycket och har nästan samma prestanda. N65U är från i år och N66U är från förra året. Vet ni någon fördel med någon av de 2 som gör att jag borde välja den ena före den andra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har själv N56 ån Asus, suverän.
Inwarehouse har specialpris på N66 nu i helgen, köp!

Permalänk

Du säger att du har RT-N56U, borde du då inte rekommendera "storebror" till den vilket är RT-N65U?

RT-N66U är "lillebror" till RT-AC66U.

Permalänk
Medlem

Läs detta först och sedan välj den som passar dig bäst. Finns ingen router som är bäst på allt (klicka på router namn för att läsa recensioner).

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/58-2_...

Edit: Insåg att ena routern inte var med på listan.. oh well.

Permalänk
Medlem

Väljer du mellan dom två routrar så kan jag bara rekommendera att köpa en RT-N66U.
Även om den har funnits knappt ett halvt år på marknaden, så är det en grymt bra router.
Dessutom har 3 externa antenner som bör ge bättre ännu bättre trådlös täckning än RT-N65U modellen med inbyggda antenner.
Fördelen med RT-N66U är att du även kan köra annan firmware i den. Till exempel Tomato Shibby.
Kolla gärna min test jag gjorde i januari 2012 när jag fick en av dom första exemplaren.
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=6446

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

RT-N65U är en N750 router. Dvs. upp till 450 Mbit/s på 5 GHz bandet och upp till 300 Mbit/s på 2,4 GHz bandet.
RT-N66U är en N900 router. Dvs. upp till 450 Mbit/s på 5 GHz bandet och upp till 450 Mbit/s på 2,4 GHz bandet.
Jag tror dock inte att du kommer märka någon skillnad. 300/450 Mbit/s är ändå bara teoretiska värden som man aldrig nå i praktiken.

RT-N65U har USB 3.0 vilket bör ge dig snabbare fildelning om du har en USB 3.0 hårddisk ansluten till routern.
RT-N66U har USB 2.0 standard, vilket är lite långsammare. Du måste dock har en USB 3.0 hårddisk för att verkligen känna någon skillnad.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Jag är så överdrivet nöjd med mina 2st Asus RT-N66U så jag kan inte rekomendera någon annan. Dock ska det ju vara med någon tomato firmeware annars kan jag tänka mig att det kvittar.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Tack för alla era snabba svar, jag uppskattar det verkligen!

Jag gjorde nyss en beställning på en Asus RT-N66U! Kan rekommendera er att köpa den på komplett.se, de har just nu weekendrea på just den routern och den kostar bara 1190kr!!!

Samma router säljs som demo (använt på ett eller annat sätt) för 1435kr på komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

Tack för alla era snabba svar, jag uppskattar det verkligen!

Jag gjorde nyss en beställning på en Asus RT-N66U! Kan rekommendera er att köpa den på komplett.se, de har just nu weekendrea på just den routern och den kostar bara 1190kr!!!

Samma router säljs som demo (använt på ett eller annat sätt) för 1435kr på komplett

1190kr är jäkla bra pris. Kan man tänka sig att köra med 3de part firmware så bör man inte tveka en sekund då routern når helt annan nivå.

Jag har testat mängder med andra routrar men denna är den ända som gett mina tidigare linux brandväggarna en match med besked.

Har kontaterat att VPN servern är en jäkla trevligt att använda sig av

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Grattis diggan! Grymt bra pris dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Tack

Hur länge håller routern innan den blir gammal tror ni? Storebror till routern jag köpte, Asus RT-AC66U har 802.11AC. Läste att det kommer vara vanligt för väldigt många enheter att använda under 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räknar med minst två år innan det blir aktuellt.
Idag finns det inga AC nätverkskort. Dom första bör finnas på marknaden mot slutet av året 2012. (USB kort och PCI-Express)
Dessutom dröjer det säkert till mitten av 2013 innan dom första bärbara datorer finns att köpa med inbyggd 802.11ac kort.

Så länge du inte har någon dator som stödjer 802.11ac så har du ändå ingen användning av den nyare modellen. Dessutom kostar den mer än dubbelt så mycket mot det du nu har betalt för en RT-N66U.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

När jag såg priset blev själv väldigt sugen att lägga en beställning på N66U. Jag är nämligen i behov av en ny router, dock vet jag inte om det blir overkill för min del. Flyttar till en liten studentetta, och kommer huvudsak använda kabel mellan stationära och routern. Därefter trådlöst till laptop, tv, mobil osv. Jag såg även att deras lillebror N56, var på rea för 750kr.

Hur stor skillnad är det mellan N56U och N66U, då man kör med kabel? Är båda lika stabila och säkra? Finns det något annat som väger upp den ena före den andra?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

N56U har t.ex. inte VPN. Ska du köra med kabel är det nog ingen skillnad alls, dock har jag läst att N56U kan bli rätt så varm. Sen beror det på din ekonomi, om du tycker det är värt att lägga ut 400kr mer på en router du kan ha användning av ett par år längre så gör det. Så tänkte jag iallafall, det skiljer inte mer än 500kr mellan de routerna jag kollat på och det är något jag kan lägga ut för att få bättre stabilitet, bättre snabbhet och mer "framtidssäkert" (exempel VPN, IPv6, dubbelt så mycket ram minne, möjlighet till snabbare överföring trådlöst).

Har en fråga angående nätverkskablar, jag vill ju inte att mina kablar ska agera flaskhalsar. De kablar jag har hemma är Cat5e, räcker de eller ska jag köpa nya ex. Cat6, Cat6a eller Cat7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diggan123:

N56U har t.ex. inte VPN. Ska du köra med kabel är det nog ingen skillnad alls, dock har jag läst att N56U kan bli rätt så varm. Sen beror det på din ekonomi, om du tycker det är värt att lägga ut 400kr mer på en router du kan ha användning av ett par år längre så gör det. Så tänkte jag iallafall, det skiljer inte mer än 500kr mellan de routerna jag kollat på och det är något jag kan lägga ut för att få bättre stabilitet, bättre snabbhet och mer "framtidssäkert" (exempel VPN, IPv6, dubbelt så mycket ram minne, möjlighet till snabbare överföring trådlöst).

Har en fråga angående nätverkskablar, jag vill ju inte att mina kablar ska agera flaskhalsar. De kablar jag har hemma är Cat5e, räcker de eller ska jag köpa nya ex. Cat6, Cat6a eller Cat7?

Tack för svaret! Jo jag har resonerat ungefär som dig. Ska nog köra på N66U ändå.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk

Hur fungerar åtkomsten till N65U via internet, man kan ju koppla in ett usb-minne eller hårddisk och sen komma åt dessa filerna från nätet?

Men måste man ha statisk ip-adress eller fixas det på nåt sätt med ett webbgränssnitt. Sitter på bahnhofs lina så händer att ip-adressen byts.