AMD A10-5800K och A8-5600K "Trinity"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smetig:

Varfan kan jag köpa ett mini itx fm2 moderkort???

Det enda mITX FM2 kortet jag har sett är från MSI.

http://www.msi.com/product/mb/FM2-A75IA-E53.html

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hjälpsam

Som renodlad CPU är Trinity inte speciellt intressant, det är först tillsammans med GPUn som det blir något av det hela.
Skall som sagt bli intressant att veta hur prestande med CrossfireX fungerar, risken är tyvärr stor att det fungerar sämre än vanlig CF.
På min betydligt lägre klockade bärbara A10 kommer jag upp i ca 2200 3DMark11P i CFX med 7670M, vilket är skapligt för en 17" laptop som kostar 7000kr.
Vore trevligt om AMD tog fram grafikkort skräddarsydda till just CF med Trinity.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra pris och hyffsad prestanda.
Det tar sig sa MORDBRÄNNAREN

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Wiho, nu har jag lite nördporr att läsa såhär på en tråkig tisdag.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smetig:

Varfan kan jag köpa ett mini itx fm2 moderkort???

lyyygn snart snart

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan detta kan ju bli något

Det är lite synd att AMD inte visste när de skulle "kapa sina förluster" med bulldoser. Men de kanske kan förbättra modulsystemet ytterligare så att de presterar ungefär det samma klock - klock mot intel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Det ena är väl textur-unpacktest och det andra vanlig framerate?

Nej jag tittade specifikt på GPGPU-delen där de packar upp texturer med Direct Compute och slutsatserna är helt klart motsägelsefulla där Intel vinner stort när Sweclockers testar och AMD vinner stort när Anandtech testar.

Skrivet av emilakered:

Jag har ingen aning, har faktiskt inte kikat hos Anandtech. Det skulle ju dock förklara saken.

EDIT: Anandtech kör liksom SweClockers båda varianterna. Uppenbart är det dock andra intsällningar för kompressionstestet, då deras värden i allmänhet är annorlunda.
http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...
http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...

Vore intressant att veta vad det är som skiljer då slutsatsen blir helt annorlunda. Om inte annat är det ju rent akademiskt intressant att veta under vilka förhållanden som prestandan skiljer sig så extremt mycket. Tyvärr hittar jag inte så mycket om vad Anandtech kör för hårdvara. Min första tanke var minnen eftersom integrerad grafik lätt blir begränsad av minnesbandbredd men det verkar som om ni båda kör med samma hastighet. Sen är det ju självklart att det skiljer lite mellan olika testsidor eftersom alla kör med olika hårdvara och olika inställningar men det här är ju en helt enorm skillnad. För Anandtech så är Trinity dubbelt så snabbt som Ivy och för er är Ivy 20 % snabbare än Trinity. Ni får iof betyldigt högre siffror och ni verkar köra med låga inställningar. Det är ju inte helt långsökt att Anandtech kör med betydligt högre inställningar så att ert test är mer CPU-beroende, vilket skulle förklara resultaten.

Hur som helst ska Quick-sync inte ha något alls med saken att göra eftersom det är en video encode och decode som inte har något med Direct Compute och GPGPU att göra egentligen. Såvida inte Civ V sparar sina texturer i h.264.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det känns väldigt bra att AMD lyckats uppgradera CPU-arkitekturen såpass att den kan jämföra sig med moderna processorer. Dessvärre så tror jag att det fortfarande är lite för få användningsområden för denna lilla APU. Om du ska bygga en speldator i mellanklassen så känns den inbyggda grafikkretsen ganska meningslös, eftersom att de flesta ändå fläskar på med ett dedikerat grafikkort. Dessutom är CPU-delen inte tillräckligt bra för att vara värd för en hemmaserver heller, utan där vinner de billiga i3orna.

Det är dock en väldigt bra produkt för t.ex en HTPC eller en kontorsdator, och jag gissar att det är den sistnämnda som AMD tror sig kunna dra in mer pengar på.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det här var kul att se att AMD rycker upp sig. Kan vara ett väldigt bra alternativ till kontorsdator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Deathdancer:

Det känns väldigt bra att AMD lyckats uppgradera CPU-arkitekturen såpass att den kan jämföra sig med moderna processorer. Dessvärre så tror jag att det fortfarande är lite för få användningsområden för denna lilla APU. Om du ska bygga en speldator i mellanklassen så känns den inbyggda grafikkretsen ganska meningslös, eftersom att de flesta ändå fläskar på med ett dedikerat grafikkort. Dessutom är CPU-delen inte tillräckligt bra för att vara värd för en hemmaserver heller, utan där vinner de billiga i3orna.

Det är dock en väldigt bra produkt för t.ex en HTPC eller en kontorsdator, och jag gissar att det är den sistnämnda som AMD tror sig kunna dra in mer pengar på.

Tror nog att den duger som lite enklare speldator åt ganska många, ett exempel är fattigare länder än vårt (vi har ännu inte nått dit), eller en speldator åt barnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Överraskande bra resultat! Hoppas uppföljaren till Bulldozer bygger på CPU-prestandan ytterligare, då har vi äntligen ett vettigt alternativ till Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror nog att den duger som lite enklare speldator åt ganska många, ett exempel är fattigare länder än vårt (vi har ännu inte nått dit), eller en speldator åt barnen.

Absolut Sålänge man håller sig undan 1080p och höga detaljer så bör det fungera ganska bra. Men för spelentusiaster kommer den aldrig uppnå speldatorstatus, utan för gemene svensk kommer Trinity med största sannolikhet hamna i vardagsrummet under TVn

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Tror nog att den duger som lite enklare speldator åt ganska många, ett exempel är fattigare länder än vårt (vi har ännu inte nått dit), eller en speldator åt barnen.

Ännu inte nått dit? Är vi på väg eller hur menar du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

En ganska stor fördel att den drar så lite idel. Största tiden en dator är igång är den ju helt idle. Särskilt kontorsdatorer och HTPC.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Yee, sku va spännande o se vad 5800k presterar i wow vid full hd och typ resten på medium, sku tycka det borde ligga runt 50 60.
Detta blir perfekt för min tv dator men vi måste vänta på itx moderkortet.

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-a8-5600k-a6-540...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

så om ni fick välja mellan 6100 och 5800k vilken skulle ni ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Synd på den höga strömförbrukningen vilket medför att man inte kan köra systemet på ett litet picopsu.

Det går att köra 2st Pico-PSUer. 150+150W borde klara ett trinity + 7670 i CF:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kör in uppdaterad Phenom II X6 också. Vill veta hur dessa processorer är mot de nya processorerna.

Permalänk
Avstängd

Perfekt, tusen thx.
Är det där med inbygda gpun ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Deathdancer:

Det känns väldigt bra att AMD lyckats uppgradera CPU-arkitekturen såpass att den kan jämföra sig med moderna processorer. Dessvärre så tror jag att det fortfarande är lite för få användningsområden för denna lilla APU. Om du ska bygga en speldator i mellanklassen så känns den inbyggda grafikkretsen ganska meningslös, eftersom att de flesta ändå fläskar på med ett dedikerat grafikkort. Dessutom är CPU-delen inte tillräckligt bra för att vara värd för en hemmaserver heller, utan där vinner de billiga i3orna.

Det är dock en väldigt bra produkt för t.ex en HTPC eller en kontorsdator, och jag gissar att det är den sistnämnda som AMD tror sig kunna dra in mer pengar på.

Skrivet av Beltet:

Det här var kul att se att AMD rycker upp sig. Kan vara ett väldigt bra alternativ till kontorsdator

Som kontorsdatorer är denna tyvärr helt meningslös då GPU-prestanda i de lägena endera är helt irrelevant eller så är det för lite (om man är ute efter en arbetsstation). I de ytterst få fall en kontorsdator gör något lite mer krävande så är det betydligt viktigare att ha bra enkeltråd-prestanda än bra total prestanda och till saken hör att i3 3220 ofta matchade Piledriver i multitrådade saker, trots sina två CPU-kärnor och avsaknad av Turbo-boost och i3:an är långt mycket snabbare i enkeltrådade saker (vilket visar vilken total katastrof modul-designen är, i alla fall i sin nuvarande form).

Man måste inse att mängden program som användes har hade en brutal överrepresentation av program som kan utnyttja många/alla CPU-trådar jämfört med hur fördelningen är på de program de flesta kör på sin dator (framförallt på ett kontor).På en stationär känns det som om det enda vettiga användningsområdet är HTPC även om strömförbrukningen är väl hög för detta.

AMD borde sätta in alla sina resurser på att förfina laptop-modellen av sina APU:er, dels därför det idag säljs långt fler laptops än stationära men framförallt därför att i en laptop är man fast med den GPU som kommer med från start så Intel måste ha typ ett nVidia 620M för att matcha GPUn i Trinity. Så det borde finnas en fönster för AMD bland laptops mellan 4000-6000 kr (går man högre finns det i5 baserade laptops med både 630M,635M och i vissa lägen 640M).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske vore dax att skaffa sig en "spel" HTPC. Så att frugan har ngt att göra medans en själv sitter och gamear bakom ryggen på henne.
I stort sett ngn av APUerna ovan och en SSD. Koppla på en trådlös kontroll och kör via ngt passande upplägg (xmbc kanske?) på TVn.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ser ut att gå i rätt riktning som fler noterat. Tråkiga är att de inte når upp till en i3 ens... vi behöver bättre konkurrens så man får hoppas att de ökar snart.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Perfekt, tusen thx.
Är det där med inbygda gpun ?

Lugnt.
Ja, det ska det vara. 7660D.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kanske vore dax att skaffa sig en "spel" HTPC. Så att frugan har ngt att göra medans en själv sitter och gamear bakom ryggen på henne.
I stort sett ngn av APUerna ovan och en SSD. Koppla på en trådlös kontroll och kör via ngt passande upplägg (xmbc kanske?) på TVn.

Och ett 7670 eller dylikt så borde den klara alla spel man slänger på den:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

kontor och low-end gaming är vars den här apu:en är kung. 3000-4000 och du har en perfect dator för föräldrarna och en bra start dator för barnen och lära sig spela på datorn

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju inte helt långsökt att Anandtech kör med betydligt högre inställningar så att ert test är mer CPU-beroende, vilket skulle förklara resultaten.

Jag har grävt lite djupare, och det verkar vara ett delvis korrekt antagande. Med Radeon HD 7970 landar jag uppåt 200 FPS för A10-5800K vilket tyder på att processorn har mer att ge, men samtidigt blir resultaten betydligt jämnare och mer logiska med högre upplösning. Jag har därför bytt ut diagrammet i artikeln till motsvarande med uppskruvade inställningar, då syftet med testet framför allt är att pressa GPU. Det kan behövas två-tre F5 för att nya ska ladda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Önskar Starcraft 2 (1680x1050) benchmark om någon redan har googlat om detta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Det verkar vara något Asus slarvar med när det kommer till strömförbrukningen, de som använde Gigabyte och MSI fick genomsnitt 20-25w lägre på fullt drag än Asus. Kan vara värt att nämna.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fan detta kan ju bli något

Det är lite synd att AMD inte visste när de skulle "kapa sina förluster" med bulldoser. Men de kanske kan förbättra modulsystemet ytterligare så att de presterar ungefär det samma klock - klock mot intel.

Tja, alternativet var väl att starta om från scratch med ännu en ny arkitektur, eftersom den gamla uppenbarligen hade nått sin gräns. Då hade de inte haft något alls att sälja på ett tag. Nu visar de ju som sagt att de iaf gjort en grund som går att bygga vidare på.

Steamroller ska bli intressant, när de börjar lägga till decoders för varje kärna och grejar unt lite mer med layouten internt i CPUn.

Tills dess får min Phenom II x6 duga, den klarar ju faktiskt lätt av att driva mitt HD6850

Sen blir det nog en A10 Trinity till sovrumsdatorn, så man slipper det separata grafikkortet och dess fläkt där!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Och ett 7670 eller dylikt så borde den klara alla spel man slänger på den:)

vad är poängen med en apu om man kör diskret grafik? isf är intels processorer ljusår bättre...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2