[Guide] Installera Windows 7/8 på laptop med inbyggd ssd-cache

Permalänk

[Guide] Installera Windows 7/8 på laptop med inbyggd ssd-cache

Jag har suttit och slitit mitt hår hela kvällen för att få Windows 8 installerat på min nymonterade SSD från usb-sticka i min Samsung 530U3C-A01. Problemet har varit att Windows-installationen vill skriva boot-partitionen till den inbyggda cache-driven trots att jag valt att installera operativsystemet till min inmonterade SSD. På något sätt får cache-disken i windowsinstallationen "högre prioritet" än den inmonterade disken och eftersom det inte går att inaktivera den går det inte att styra vart boot-filerna hamnar - windowsinstallationen verkar till synes välja helt godtyckligt. Det hela visar sig genom att efter installationens slut startar datorn om och försöker då boota från cachedriven som inte innehåller några systemfiler - Windows startar helt enkelt inte, oavsett bootordning i bios (i alla fall på samsungs 5-serie).

Såhär gör du för att åtgärda felet:

Installera Windows som vanligt, när datorn startar om och den inte kan boota till windows, boota istället upp från installationsmediet men starta inte installationen - öppna istället en commandoprompt (shift f10).

Hitta din installation (bör vara på C:\) genom att skriva C: i cmd och skriva dir - för att kontrollera att Windows-katalogen ligger där.

skriv det här kommandot för att skapa de nödvändiga boot-filerna på korrekt disk:
bcdboot C:\Windows /s C:

Nu måste vi göra C:\ aktiv i diskpart genom följande kommandon:

Diskpart
List disk
Select disk n (C:\)
List partition
Select partition n (C:\)
Active

Efter detta måste vi inaktivera den felaktiga startpartitionen (fortfarande i diskpart):

list disk
select disk n (cache-disken)
list partition
select partition n (system reserved)
inactive
exit
exit

Starta om datorn, och voila!

Väl inne i windows kan du även använda diskhanteraren för att ta bort den numer överflödiga system-partitionen från ssdn och formatera/partitionera den för att kunna användas som extrautrymme.

Hoppas detta kan spara tid för någon, jag försöker givetvis svara på eventuella frågor!