Största möjliga tystnad...

Permalänk

Största möjliga tystnad...

Jag har installerat min gamla desktop-PC som server / media-spelare vid TVn, och har ställt ner alla energi-inställningar så lågt som möjligt för att testa hur tyst burken kan bli, då tanken är att den alltid ska vara igång.

Trots att skärmsläckaren stängt av skärmen (ingen signal till TVn) går GPU-fläkten fortfarande. Borde inte grafikkortet i det läget också kunna stänga ner nästan helt? Den behöver ju kunna "prata" via PCI hela tiden, men om CPUn kan tvingas till passiv kylning borde väl också GPUn kunna det.

Jag noterade att det inte finns någon egentlig inställning för det bland energi-inställningarna, bara att skärmen ska stängas av och PCI ska köras i lågenergiläge. nVidia Control Panel har inga energi-inställningar överhuvudtaget.

Vad är det jag har missat, om jag nu har missat något?

Permalänk

Det visade sig att CPU-fläkten går med mellanhastighet trots att jag valt passiv kylning och 5% minimi-kapacitet, så jag antar att det senare inte räckte för att stoppa fläkten helt. Det är CPU-fläkten som för oväsen. GPU-fläkten snurrar också, men är relativt sett tyst.

Permalänk
Rekordmedlem

De nyaste grafikkorten har mycket låg tomgångsförbrukning, bara nån watt men ett något äldre kort kan mycket väl dra 30-50W så fort det är igång. har du letat efter nått test på det kort du har och dess effektförbrukning?
Vilket kort har du?
Har du kollat om kortet verkligen är varmt eller om det bara är så att fläktarna alltid måste gå tex 20%

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av papasmurph:

Det visade sig att CPU-fläkten går med mellanhastighet trots att jag valt passiv kylning och 5% minimi-kapacitet, så jag antar att det senare inte räckte för att stoppa fläkten helt. Det är CPU-fläkten som för oväsen. GPU-fläkten snurrar också, men är relativt sett tyst.

Hur snabbt CPU-fläkten går beror väl på temperatur på processorn (förutsatt att du kör temperaturstyrt). Vad har du för kylare förresten?

GPU:er brukar ha ett rätt högt satt lägsta fläktvarvtal, på mitt gamla GTX460, så var minvarvtal satt till 40% av max oavsett vad man försökte ställa ned fläkthastigheten till via programvara. Till slut fick jag flasha in ett moddat BIOS där gränsen är satt till 28% för att få tystare idle-ljud.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Fläkten är den som följer med en boxad Core Duo.

Jag trodde att "Passive" skulle innebära att Windows och CPUn säkrade att det räckte med kylfläns, men att prestandan då kunde bli väldigt pressad, men så är det inte. Fläkten går hela tiden ändå.