Varför tycker du att Chrome är bättre än Firefox ?

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig, så länge man inte använder IE så är man vettig, imho.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tycker webbläsarna är i princip lika bra, men gillar chromes design lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kleiner:

Vem bryr sig, så länge man inte använder IE så är man vettig, imho.

Ibland funderar jag på att använda senaste IE bara för att det sticker i ögonen på folk ;D

Permalänk
Medlem

Det finns inget fel med senaste IE tyvärr har jag aldrig gillat deras UI och att man är lite låst. IE känns för mycket fokus på designen.

Hur kan man ens anse att Google Chrome är snyggt. Känns som deras designers haft väldigt liten tid på sig att ens knåpa ihop något. Frågan är väl mer hade Chrome ens något design team.

Kan hinta med att Firefox har fått stöd för "HIDPI" för OSX

Permalänk
Medlem

Har testat många webbläsare men Chrome är klart den bästa, någonsin!
Hela helheten i Chrome är underbar.
Inget lull lull, jäkligt smidig bokmärkes hantering via google konto, snabbast av alla webbläsare etc etc.
What not to love?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Snabbt och drar lite minne.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chrome fungerar, och det har fungerat sedan Chrome Beta.
Det är något man inte kan säga om Firefox.

Pålitlighet är minst lika viktigt som "allt det andra".

Permalänk
Medlem

Sjukt nice att synkronisera webbhistorik, bokmärken och allt annat när man även kör Chrome i mobilen.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Entusiast

För några år sedan:
Firefox var en riktig minnesgris, och lyckades vid några tillfällen roffa åt sig allt RAM jag hade. Alla 4 Gig RAM tog slut, med enbart 5-6 tabbar öppna. Kort därefter började Windows skriva till swappen intensivt, och datorn blev allt segare, trots 4 processorkärnor. Sedan kraschade maskinen. Detta hände titt som tätt. Jag tröttnade till slut.

Jag har sedan ett par år tillbaks blivit tvungen att skippa Firefox, som varit min favorit sedan version 1. Det gick inte längre.
Google Chrome var lösningen. Synkar bra mot mitt google-konto. Synkar mina bokmärken i realtid till alla datorer (Firefox har fått en liknande funktion i senare versioner, men det var efter mitt byte)

Sedan bytet har det inte funnits någon anledning att byta tillbaks. Skulle säker funka, då minnesproblemen troligen är lösta. Men varför skall jag byta tillbaks?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har använt Chrome i flera år nu sen de blev märkbart snabbare än FF, rättare sagt så har jag använt RockMelt den senaste tiden, men de är ju bara en modifierad version av Chrome så...

Körde det fram tills idag, har länge funderat på o fixa en RamDisk men är liksom för lat, så när jag såg programmet från AMD för o göra en RamDisk snabbt o enkelt så tänkte ja att de äre ju värt o testa!

Skapade RamDisken och flyttade över temp filen från både windows mappen och appdata, skulle sen ändra cache mappen på chrome till RamDisken, det var då jag insåg att det inte går att ändra den, visst man kan lägga till suffixer på genvägen för att då spara cache i en annan mapp... Men som jag förstod det efter lite googlande så kan man alltså inte ändra den permanent, vilket resulterar i att om man öppnar länkar o så som öppnas i ett annat fönster, så sparas cache i orginal mappen igen...

Besviken så bestämde jag mig för att testa FF igen, tycker det går lite trögt ... Men vi får se, kanske vänjer mig! Just nu så flöt dock chrome smidigare även fast cache låg på en vanlig HDD.

Och ja, helt ärligt så är de stor skillnad.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Precis det jag menade med min kommentar, när jag bytte så var det en uppgradering, sen har jag inte sett någon anledning att prova någonting annat igen..

Kör btw inte med googles chromiumläsare, kör http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php för att minska på "storebror ser dig" faktorn

Så pass, trevligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men sluta! Märker jag inte någon som helst skillnad på någon läsare i hastighet, så gör ingen annan det heller!

Om man frågar en blind man om han ser skillnad på färger så får du lika vettigt svar som ditt.

Skrivet av buddaz:

Vad menar du med det sista. Firefox må kanske inte använda sandboxing däremot innebär det inte att den är osäker. Det ligger en massa säkerhets godsaker inbäddat. En av dem är det här: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Security/CSP

Tror inte du har testat senaste Firefox build och då menar jag inte stable.

Var nyhet här på Swec för något år sedan om test om säkerhet och det visade sig vara active X i IE och på stadig andra plats var FF.

Dagens nyhet om FFs säkerhet är ingen överaskning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Master of Overkill

Jag använder IE Chrome Opera Firefox till olika saker

Dock använder jag chrome mest för jag gillar deras snabbknappar och hur dom fungerar.

IE alltid på jobbet till server saker då dom funkar hela tiden.

Chrome och Opera hemma. Opera är sjukt nice med syncen.

Firefox lite ibland

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Chrome

-Inbyggt Java, vilket gör att man slipper den lilla men jävligt irriterande "java-updatern" i aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kan berätta att Firefox använder mindre minne än Google Chrome. Folk lever kvar i när det var Firefox 4.

Jepp. Väldigt mycket mindre, dessutom. Jag kör Firefox och Chrome parallellt hemma, och med samma sidor (50+ stycken, ska tilläggas) laddade i båda, så käkar Chrome totalt 2-3 ggr så mycket minne. Exempel: Firefox ~1 GB, Chrome ~2.5 GB.

Det verkar för övrigt som om Chromeutvecklarna försöker sopa detta faktum under mattan lite, eftersom den minneskolumn som default visas i Chromes Task Manager normalt visar hälften så mycket som kolumnen "Private Memory", som man måste slå på VARJE gång man öppnar Task Manager för att kunna se den.

De intressanta siffrorna "döljer" de som bekant under den fåniga länken "Stats for nerds", men det går ju att ange adressen chrome://memory-redirect/ också förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Om man frågar en blind man om han ser skillnad på färger så får du lika vettigt svar som ditt.

Var nyhet här på Swec för något år sedan om test om säkerhet och det visade sig vara active X i IE och på stadig andra plats var FF.

Dagens nyhet om FFs säkerhet är ingen överaskning.

Även IE har haft en hel del hål i sig. Ingen webbläsare är perfekt på säkerhet. Vissa saker går inte alltid att förutse. Hade man kunnat göra det då hade man varit lotto miljonär för länge sedan.

Firefox 17 har även Iframe sandboxing.

Sedan tror jag även Mozilla är rätt så involverade i OWASP https://www.owasp.org/index.php/Main_Page

Händer nog en hel del på security fronten. Tror nog bara inte att Mozilla vill berätta dess hemligheter över hur skyddet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Bytte på den tiden då räven inte gick att få lika slimmad som chrome, sen fastnade jag pga synkningen mot mitt google-konto..
Tappar "aldrig" mer mina bokmärken pga en krash eller ominstallation, och det spelar ingen roll om jag sitter på jobbet, hemma eller är på besök hos någon.

Fastnade är rätt ord för jag hittar inget jag saknar så jag bryr mig inte om att testa någon annan just nu !

Går det gäst-logga in med googlekontot i chrome då? Dvs. när du stänger läsaren/trycker logga ut är du spårlöst borta, annars skule iaf bara jag logga in på mina egna datorer. Så fungerar iaf inte firefox synk idag. Saknar också möjligheten att logga in och se bokmärkena på en webbsida likt opera, vilket gör att man kommer åt sina bokmärken överallt oavsett webbläsare och dator.

Skrivet av kabex:

Jag gillar att adressfältet och sökfältet är samma fält.

Det gör jag också, men inte att sökfältet är borta. I opera tror jag att man t.om. kan ha flera sökfält.

Tycker förövrigt chrome och opera blir helt kört när jag har många(!) flikar. Valet faller på opera då jag även kan flytta flikfältet till vänster då hanteringen blir något bättre. Provade även internet explorer 9, de hade försökt men den känns inte helt genomtänkt. Firefox fungerar bäst, vilket är det jag kör. (bild)

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaderna är väl mest vilket utseende man gillar om man inte orkar göra ett eget, de som märker hastighetsskillnader i verkligheten måste ha väldigt klen hårdvara, själv känner jag inte nån skillnad och jag använder chrome o ff samtidigt och har i princip alltid igång båda, minnesåtgången är inte mindre i chrome, och varför skulle man vilja ha mindre minnesåtgång? läckor är en sak, men just att använda allt minne som finns tillgängligt är bara bra, det gör datorn snabbare så fy för program som inte använder ram (så länge det inte läcker) jag har föresten mycket svårt att förstå de som vill ha "tomt" minne i datorn, varför i herrans namn ska man då ha mycket ram från början? allt minne ska vara så fullt det bara är möjligt PUNKT

Den största skillnaden idag mellan ff och chrome är flikhanteringen, chrome kan inte hantera många flikar, det är hemsk om man försöker ha några hundra medans ff flyter på fint med många hundra flikar uppe. Flikhanteringen är faktiskt så oerhört mycket bättre i ff att det ensamt kan vara skälet till att föredra den över alla andra webläsare om man använder många flikar, google verkar ju vilja att man ska ha en flik och söka så de kan kartlägga sökningarna
Det finns inte heller lika stora möjligheter att justera chrome som man vill.
Synkningar fungerar väl i stort sett likvärdigt detsamma gäller även backupper.
Nedladdnigsdialogen tycker jag är överlägset bättre i ff, chrome bara stör med sin text i nerkanten och den begränsar användbara ytan i höjdled vilket ofta är väldigt illa om man har en låg skärm som tex på laptopen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaderna är väl mest vilket utseende man gillar om man inte orkar göra ett eget, de som märker hastighetsskillnader i verkligheten måste ha väldigt klen hårdvara, själv känner jag inte nån skillnad och jag använder chrome o ff samtidigt och har i princip alltid igång båda, minnesåtgången är inte mindre i chrome, och varför skulle man vilja ha mindre minnesåtgång? läckor är en sak, men just att använda allt minne som finns tillgängligt är bara bra, det gör datorn snabbare så fy för program som inte använder ram (så länge det inte läcker) jag har föresten mycket svårt att förstå de som vill ha "tomt" minne i datorn, varför i herrans namn ska man då ha mycket ram från början? allt minne ska vara så fullt det bara är möjligt PUNKT

Den största skillnaden idag mellan ff och chrome är flikhanteringen, chrome kan inte hantera många flikar, det är hemsk om man försöker ha några hundra medans ff flyter på fint med många hundra flikar uppe. Flikhanteringen är faktiskt så oerhört mycket bättre i ff att det ensamt kan vara skälet till att föredra den över alla andra webläsare om man använder många flikar, google verkar ju vilja att man ska ha en flik och söka så de kan kartlägga sökningarna
Det finns inte heller lika stora möjligheter att justera chrome som man vill.
Synkningar fungerar väl i stort sett likvärdigt detsamma gäller även backupper.
Nedladdnigsdialogen tycker jag är överlägset bättre i ff, chrome bara stör med sin text i nerkanten och den begränsar användbara ytan i höjdled vilket ofta är väldigt illa om man har en låg skärm som tex på laptopen.

Är det bara jag undrar vaf*n man ska med 100 flikar till?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Går det gäst-logga in med googlekontot i chrome då? Dvs. när du stänger läsaren/trycker logga ut är du spårlöst borta, annars skule iaf bara jag logga in på mina egna datorer. Så fungerar iaf inte firefox synk idag. Saknar också möjligheten att logga in och se bokmärkena på en webbsida likt opera, vilket gör att man kommer åt sina bokmärken överallt oavsett webbläsare och dator.

Det går om du gör det på ett nytt användarkonto under inställningar för webbläsaren, bara logga ut och ta bort kontot när du är klar
Vet inte om det finns kvar någonting på datorn men dina länkar osv kopplas inte ihop med datorns ägare och allt är krypterat (tror det är standard annars går det att välja).

Bokmärken osv går att komma åt via https://www.google.com/dashboard/b/0/?hl=sv om de inte är krypterade !

Visa signatur
Permalänk

Det är Simpelt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Är det bara jag undrar vaf*n man ska med 100 flikar till?

Ja det kan man undra...
Jag brukar ha många flikar öppna, många, många hundra normalt sett, 100 st skulle kännas klart begränsande
FF är så pass bra att man kör flikar till i princip allt i stället för att använda bokmärken, man har programflikar till de sidor man alltid använder och man lägger sparasidor på en egen flikgrupp i bakgrunden, "flikrevolutionen" är ett helt nytt sätt att surfa, det är väl ungefär som att en del gillar interfacet i win 8, med den skillnaden att FF verkligen gjort det bra och inget av det gamla försvunnit för de som inte vill använda flikar aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det går om du gör det på ett nytt användarkonto under inställningar för webbläsaren, bara logga ut och ta bort kontot när du är klar

Då går det inte i min bemärkelse, det är så (antar jag) man gör om ex. jag och min flickvän delar samma dator men inte vill ha två Windowskonton. Då det blir en process istället för en snabb manöver.

Skrivet av Tangentbord:

Vet inte om det finns kvar någonting på datorn men dina länkar osv kopplas inte ihop med datorns ägare och allt är krypterat (tror det är standard annars går det att välja).

Bokmärken osv går att komma åt via https://www.google.com/dashboard/b/0/?hl=sv om de inte är krypterade !

Hänger inte riktigt med på vad ett krypterat bokmärke är. Men jag ser mitt konto, men verkar inte synkat några bokmärken. En till fråga, om man loggat in i chrome behöver man inte logga in gmail, youtube osv?

Permalänk

Finns det någon BRA speed dial till chrome?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då går det inte i min bemärkelse, det är så (antar jag) man gör om ex. jag och min flickvän delar samma dator men inte vill ha två Windowskonton. Då det blir en process istället för en snabb manöver.

Hänger inte riktigt med på vad ett krypterat bokmärke är. Men jag ser mitt konto, men verkar inte synkat några bokmärken. En till fråga, om man loggat in i chrome behöver man inte logga in gmail, youtube osv?

Du kan väldigt enkelt växla mellan kontona i chrome, du får en logga uppe i vänstra hörnet
Tror dock inte det går att lösenordsskydda sin egen användare, därav anledningen till att ta bort den om man sitter på någon annans dator när man är klar

Du behöver fortfarande logga in på googles tjänster som vanligt, inloggningen i chrome är endast till för synkronisering av bokmärken, inställningar, lösenord osv !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Du kan väldigt enkelt växla mellan kontona i chrome, du får en logga uppe i vänstra hörnet
Tror dock inte det går att lösenordsskydda sin egen användare, därav anledningen till att ta bort den om man sitter på någon annans dator när man är klar

Det jag menar är en funktion som temporärt skapar en användare genom en gästfunktion. Som ser till att inte spara något på datorn när webbläsaren stängs eller råkar krascha tex.

Skrivet av Tangentbord:

Du behöver fortfarande logga in på googles tjänster som vanligt, inloggningen i chrome är endast till för synkronisering av bokmärken, inställningar, lösenord osv !

Tråkigt att de inte fixat det. Borde inte vara rocket science när man kan använda facebook/googlekonto för att logga in på diverse andra tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Väldigt bra exempel. Och om man vill så kan man ta bort än mer, typ bakåt/framåt pilarna (har själv gjort det, har ju det på musen, så varför ska dom ta plats där. "hemknappen" varför ska man ha den? Jag har inte ens kvar Google sök, den har jag dragit bort i många år, istället har lagt mina mest använda bokmärke där, typ 10st! Väldigt smidigt.

Man kommer väl inte åt settings mm om man stänger av menu bar?

Trots det är FF fortf fult.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Om du tycker det är fult i Firefox och inte orkar knåpa på egen hand kan du alltid titta igenom Firefox addons där man kan hitta extremt många färglada "teman"

Så länge du inte lägger ner URL fältet kan du komma åt about:config i Firefox

Permalänk
Medlem

Kör chrome främst för att den har inbyggt stöd för flash och pdf, skönt att det uppdateras automatiskt via chrome, 2 processor mindre vid uppstart av windows.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

fick problem med flash och firefox så jag bytte till Chrome.
Använder dock firefox på laptopen, vill inte påstå att jag gillar någon av webläsarna bättre än den andra då båda fungerar utmärkt för mina behov.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1