Datorn fryser fast men jag får inga blåskärmar eller felmedelanden

Permalänk
Medlem

Datorn fryser fast men jag får inga blåskärmar eller felmedelanden

Har lite problem med min nybygda dator och behöver tipps på vad jag kan göra för att felsöka den ytterligare så jag hittar felet.

MB: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 AM3+ ATX
CPU: AMD FX-6100 BE 6-CORE 3.3GHZ 14MB SOCKET AM3+ BOX
RAM: KINGSTON 16GB 1600MHZ DDR3 CL10 HYPERX RED (2X8GB)
GPU: ATI RADEON HD6450 1GB
OS HDD: CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC
LAGRING: 15ST HDD

Problemet är att helt plöttsligt kan datorn bara totalfrysa, lyssnar du på musik så hackar musiken upp sig, musen går inte röra och datorn svarar inte på tangentbordet så enda lösningen då är att trycka på resetknappen.

Vad jag vet så har 3 av hårddiskarna några dåliga S.M.A.R.T värden, det kanske är det som orsakar det? För felet har inträffat mest när jag har igång DC.
WD20EARS-00MVWB0: (C5) Current Pending Sector = 94, på 5 dagar har det värdet gått upp från 86 till 94
WD20EARS-00MVWB0: (C7) Ultra DMA CRC Error Count = 322532, det värdet har inte ändrat på sig dvs. inte ökat
WD10EADS-00L5B1: (C7) Ultra DMA CRC Error Count = 12891, det värdet har inte ändrat på sig dvs. inte ökat

Kan det vara någon av dessa 3 hårddiskar som orsakar detta felet? För jag får inga blåskärmar osv osv utan har jag DC igång och går och lägger mig så har datorn fryst när jag sätter mig vid den på morgonen.
Eller kan det bero på SSD'n, läste att just den SSD'n jag har, har lite barnsjukdommar dock har jag flashat den med nyaste FW så enligt Corsair behöver jag inte oroa mig.
Hittar heller inga felmedelanden i loggboken under hantera så detta problemet stör mig oerhört... Hjälp uppskattas!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Har lite problem med min nybygda dator och behöver tipps på vad jag kan göra för att felsöka den ytterligare så jag hittar felet.

MB: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 AM3+ ATX
CPU: AMD FX-6100 BE 6-CORE 3.3GHZ 14MB SOCKET AM3+ BOX
RAM: KINGSTON 16GB 1600MHZ DDR3 CL10 HYPERX RED (2X8GB)
GPU: ATI RADEON HD6450 1GB
OS HDD: CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC
LAGRING: 15ST HDD

Problemet är att helt plöttsligt kan datorn bara totalfrysa, lyssnar du på musik så hackar musiken upp sig, musen går inte röra och datorn svarar inte på tangentbordet så enda lösningen då är att trycka på resetknappen.

Vad jag vet så har 3 av hårddiskarna några dåliga S.M.A.R.T värden, det kanske är det som orsakar det? För felet har inträffat mest när jag har igång DC.
WD20EARS-00MVWB0: (C5) Current Pending Sector = 94, på 5 dagar har det värdet gått upp från 86 till 94
WD20EARS-00MVWB0: (C7) Ultra DMA CRC Error Count = 322532, det värdet har inte ändrat på sig dvs. inte ökat
WD10EADS-00L5B1: (C7) Ultra DMA CRC Error Count = 12891, det värdet har inte ändrat på sig dvs. inte ökat

Kan det vara någon av dessa 3 hårddiskar som orsakar detta felet? För jag får inga blåskärmar osv osv utan har jag DC igång och går och lägger mig så har datorn fryst när jag sätter mig vid den på morgonen.
Eller kan det bero på SSD'n, läste att just den SSD'n jag har, har lite barnsjukdommar dock har jag flashat den med nyaste FW så enligt Corsair behöver jag inte oroa mig.
Hittar heller inga felmedelanden i loggboken under hantera så detta problemet stör mig oerhört... Hjälp uppskattas!

Har exakt samma problem, vet inte alls vad de kan bero på, en del säger att jag ska ominstallera windows , men har svårt för att tro att det är win som är felet.
Min dator är ganska nybyggd med men har blivit värre den senaste tiden..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Har exakt samma problem, vet inte alls vad de kan bero på, en del säger att jag ska ominstallera windows , men har svårt för att tro att det är win som är felet.
Min dator är ganska nybyggd med men har blivit värre den senaste tiden..

Ja, har också läst att man ska omformatera men tvivlar på att det gör saken bättre... att notera är väl att alla hårddiskar som är ikopplade satt i mitt gammla AM2 system utan problem, den enda hdd som är nykommen är SSD'n.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Hade samma problem med min förra dator. Provade att omformatera flera gånger men det hjälpte inte.
Det försvann i alla fall när jag bytte moderkort och processor.

Kanske inte till nån större hjälp precis, undrar också vad det berodde på.

Permalänk
Medlem

låter som processorn tycker jag, då de blev exakt lika dant för mig när jag hade en ostabil överklockning

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Har lite problem med min nybygda dator och behöver tipps på vad jag kan göra för att felsöka den ytterligare så jag hittar felet.

Problemet är att helt plöttsligt kan datorn bara totalfrysa, lyssnar du på musik så hackar musiken upp sig, musen går inte röra och datorn svarar inte på tangentbordet så enda lösningen då är att trycka på resetknappen.

För två år sedan byggde jag min dator och hade samma problem. Orsakerna kan varjera. För vissa räckte det med att ominstallera windows, andra fick greja i BIOS medan andra hade fel på någon hårdvara. För min räckte att ändra på minnestiming i BIOS och problemet var borta. Andra personer vet jag löste sina problem genom att stänga av en del funktioner i BIOS som Speedstep mm. Det är lite svårt att säga vad gäller för just din dator. Det finns en uppsjö av trådar i forumet om ämnet.
Lycka till.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

låter som processorn tycker jag, då de blev exakt lika dant för mig när jag hade en ostabil överklockning

Okej, för jag har clockat mitt system med 19%, och hade den på stress test i ca 30 timmar, och allt var stabilt enligt testet så har lite svårt att tro på att det är de som gör de, har bra kylning på de och blir inte så varm så att den vill " varm frysa "

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

Ja, har också läst att man ska omformatera men tvivlar på att det gör saken bättre... att notera är väl att alla hårddiskar som är ikopplade satt i mitt gammla AM2 system utan problem, den enda hdd som är nykommen är SSD'n.

Jo precis , har med en ny SSD, men tvivlar på att det är den. Dock har jag den som " game " disk och min andra ssd som win.. så ska inte ha någon betydelse.. Men pillade lite i bios och såg att en del inställningar inte var som de skulle vara så ska forska vidare på de och hoppas på att det var de, för är det de så är de att mina minnen inte var i X.M.P .. hoppas de är så simpelt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andres77:

För två år sedan byggde jag min dator och hade samma problem. Orsakerna kan varjera. För vissa räckte det med att ominstallera windows, andra fick greja i BIOS medan andra hade fel på någon hårdvara. För min räckte att ändra på minnestiming i BIOS och problemet var borta. Andra personer vet jag löste sina problem genom att stänga av en del funktioner i BIOS som Speedstep mm. Det är lite svårt att säga vad gäller för just din dator. Det finns en uppsjö av trådar i forumet om ämnet.
Lycka till.

Jag kör "standard värderna" i BIOS, Minnerna är DDR3 1600MHZ men när datorn var nybygd så stod minnerna på 1333MHZ så jag var tvungen att sätta dom på 1600MHZ, kanske är det som spökar? Men ändå, köper man minnnen som ska gå i 1600MHZ så ska dom väl gå i den hastigheten.
Ska testa koppla ur en potentiell kandidat till HDD och se om det hjälper, hjälper inte det får jag pilla lite i BIOS, BIOS:et är nyaste utgåvan då jag flashade det dirrekt när jag fick moderkortet.
Ska kolla efter det där med Speedstep också.

Tack för svaren iaf!

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Okej, för jag har clockat mitt system med 19%, och hade den på stress test i ca 30 timmar, och allt var stabilt enligt testet så har lite svårt att tro på att det är de som gör de, har bra kylning på de och blir inte så varm så att den vill " varm frysa "

klocka ner till stock för att utesluta det iaf, mitt gick osså igenom stresstest

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av berggrenaren:

klocka ner till stock för att utesluta det iaf, mitt gick osså igenom stresstest

hmm okej, hittils har allt funkat bra, så ska testa de med om det blir så att hon vill frysa igen..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av radimax:

Jag kör "standard värderna" i BIOS, Minnerna är DDR3 1600MHZ men när datorn var nybygd så stod minnerna på 1333MHZ så jag var tvungen att sätta dom på 1600MHZ, kanske är det som spökar? Men ändå, köper man minnnen som ska gå i 1600MHZ så ska dom väl gå i den hastigheten.
Ska testa koppla ur en potentiell kandidat till HDD och se om det hjälper, hjälper inte det får jag pilla lite i BIOS, BIOS:et är nyaste utgåvan då jag flashade det dirrekt när jag fick moderkortet.
Ska kolla efter det där med Speedstep också.

Tack för svaren iaf!

När du ändrade hastigheten på minnen, kontrollerade du så att du fick rätt timings? Annars kan det vara det som är felet, jag är dock inte säker på att det är felet. Men det är ju en enkel koll.

Speedstep är Intels funktion för att reglera ner processorn i idle. AMD tror jag kallar sin Cool'n'Quiet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av radimax:

Jag kör "standard värderna" i BIOS, Minnerna är DDR3 1600MHZ men när datorn var nybygd så stod minnerna på 1333MHZ så jag var tvungen att sätta dom på 1600MHZ, kanske är det som spökar? Men ändå, köper man minnnen som ska gå i 1600MHZ så ska dom väl gå i den hastigheten.
Ska testa koppla ur en potentiell kandidat till HDD och se om det hjälper, hjälper inte det får jag pilla lite i BIOS, BIOS:et är nyaste utgåvan då jag flashade det dirrekt när jag fick moderkortet.
Ska kolla efter det där med Speedstep också.

Tack för svaren iaf!

Du måste som Mattsingen säger även ändra timings inte bara frekvensen, det gör du genom att ladda ned CPU-Z och skriva av värdena under XMP.
Eftersom du har ett Asus Sabertoth kan du i stället sätta minnesklockan på Auto och slå på D.O.C.P under AI overclock i BIOS, då sätts dinna minne automatiskt till 1600MHz.
Kvarstår problemet testa då att låta minnena gå i 1333MHz du förlorar yters lite prestanda

Skrivet av Mattsingen:

När du ändrade hastigheten på minnen, kontrollerade du så att du fick rätt timings? Annars kan det vara det som är felet, jag är dock inte säker på att det är felet. Men det är ju en enkel koll.

Speedstep är Intels funktion för att reglera ner processorn i idle. AMD tror jag kallar sin Cool'n'Quiet.

Stämmer bra Cool n Quiet kallas den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har exakt samma problem... Jag skapade en tråd om det för länge sedan. Det har hänt 2 gånger sedan dess. GPU ligger på 32 grader, CPU ligger på runt 40 grader.

Allt bara fryser sig, musiken kan börja loopa ibland. Jag har inte klockat eller ändrat något. Har SSD och spelen på en mekanisk disk.

Jag börjar tro att det är den mekaniska disken som spökar...

Edit: Båda gångerna var idag, och när jag spelade LoL. Hade browser och massa grejer igång samtidigt. Men inga höga värden, inte temp, inte processorkap, inget.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk

Jag updaterade till senaste BIOS och stängde av Profile 1 på memory i BIOS, en hade 1333mz och en stod på 16 så det kändes inte rätt. Nu är den ena på 1333mz och den andra på 13.3.

Skriver igen om det händer igen!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Jag updaterade till senaste BIOS och stängde av Profile 1 på memory i BIOS, en hade 1333mz och en stod på 16 så det kändes inte rätt. Nu är den ena på 1333mz och den andra på 13.3.

Skriver igen om det händer igen!

Okej, testat att sänka minnena med men samma problem.. så vet inte alls vad de kan vara som spökar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Okej, testat att sänka minnena med men samma problem.. så vet inte alls vad de kan vara som spökar..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sänkte minnena så båda står på något med 13, sen uppdaterade jag BIOS. Datorn flyter på mycket bättre nu och jag har inte fått någon freeze sedan dess.

Har du uppdaterat BIOS? Ta ut RAM och sätt in igen, kanske är att något glappar.

Hur ofta fryser den nu? Händer det i samband med något? Temperatur vid frysningar?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Jag sänkte minnena så båda står på något med 13, sen uppdaterade jag BIOS. Datorn flyter på mycket bättre nu och jag har inte fått någon freeze sedan dess.

Har du uppdaterat BIOS? Ta ut RAM och sätt in igen, kanske är att något glappar.

Hmm okej, tror inte jag har uppdaterat BIOS, minnens ska sitta riktigt men får kolla på de, för har kollat över med stresstest på bara minnena och testet säger inget, allt funkar bra. Så vet inte om det är moderkortet som kanske inte gillar dom eller inte.. Ska kolla uppdatering för BIOs iaf.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Så, uppdaterade BIOS från 3201 till 3402.. Så får se om det blir någon skillnad på bara detta eller om jag ska kolla minnena.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Så, uppdaterade BIOS från 3201 till 3402.. Så får se om det blir någon skillnad på bara detta eller om jag ska kolla minnena.

Härligt! Skulle skrivit att du skulle vara nogrann med att ta rätt version osv, men du verkar ha koll!

Hur ofta frös den innan? Händer det i samband med något? Temperatur vid frysningar?

Om min skulle frysa igen så fallerar allt jag har sagt, men som sagt, det har gått snart två veckor sedan sist.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Härligt! Skulle skrivit att du skulle vara nogrann med att ta rätt version osv, men du verkar ha koll!

Hur ofta frös den innan? Händer det i samband med något? Temperatur vid frysningar?

Om min skulle frysa igen så fallerar allt jag har sagt, men som sagt, det har gått snart två veckor sedan sist.

Hehe, ja precis. Grejen med att min frös helatiden ät efter uppstart från viloläge eller att den stått orörd någon timme, temp är oförändrad allt bara fryser fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Så datorn snurrat helatiden sen uppdateringen och verkar som att de var de som var problemet, har inte märkt av något av frysningar eller liknande så hoppas nu att de var detta som spökade, kommer öven byta mitt grafik kort till veckan och kollar då över minnena med i samma veva

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Så datorn snurrat helatiden sen uppdateringen och verkar som att de var de som var problemet, har inte märkt av något av frysningar eller liknande så hoppas nu att de var detta som spökade, kommer öven byta mitt grafik kort till veckan och kollar då över minnena med i samma veva

Fan va härligt, samma här! Känns riktigt skönt att ha löst det

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Så datorn snurrat helatiden sen uppdateringen och verkar som att de var de som var problemet, har inte märkt av något av frysningar eller liknande så hoppas nu att de var detta som spökade, kommer öven byta mitt grafik kort till veckan och kollar då över minnena med i samma veva

Min frös precis när jag satt på facebook... Inget annat än Chrome igång.

Fuck my life.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Min frös precis när jag satt på facebook... Inget annat än Chrome igång.

Fuck my life.

Okej okej, ska jag vara ärlig så börjar känningarna komma tillbaka i små frysandet, så de måste vara mina minnen eller OS ? För aldrig varit så här förut..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av XeptiQ:

Okej okej, ska jag vara ärlig så börjar känningarna komma tillbaka i små frysandet, så de måste vara mina minnen eller OS ? För aldrig varit så här förut..

Minnena eller OS på mig i alla fall... Små-frysningar, hur menar du då? Hela mitt system fryser fast, helt random och måste stängas på knappen. Det har hänt 1 gång nu, sen jag uppdaterade BIOS. Helt omöjligt att spåra eftersom det sker så sällan.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilverfred:

Minnena eller OS på mig i alla fall... Små-frysningar, hur menar du då? Hela mitt system fryser fast, helt random och måste stängas på knappen. Det har hänt 1 gång nu, sen jag uppdaterade BIOS. Helt omöjligt att spåra eftersom det sker så sällan.

Sorry för att jag inte svarat tidigare.. har ny bytt gf kort, och märker av en stor skillnad på mina frysningar, men de kommer allt lite ändå, så vet inte om man kanske ska testa med att kolla på andra minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk

Jag har samma problem sedan ett par dagar tillbaka, satt och pillade i Spark Editor i ett par dagar sedan en dag så låste sig datorn helt när jag höll på som vanligt i programmet, tog bara 10-15 sekunder efter att jag börjat, enda lösningen var att starta om datorn. Men igår så kunde jag sitta i över 2 timmar innan det låste sig igen...

Det intressanta här är hur mitt problem visar sig, när jag spelar spel så har jag inga som helst problem men däremot så har jag märkt att när jag t.ex försöker ladda någon webbsida (oftast med flash eller java) ibland så händer det ingenting, jag kan försöka byta mellan fönster/program, öppna en video eller börja lyssna på en låt utan att någonting händer, efter ca 30 sekunder så släpper allting och det är som vanligt igen! :S

Det verkar endast låsa sig när jag sitter i detta program men det här att det "låser" sig och fortsätter efter en halvminut händer flera gånger per dag och jag vet inte vad det är frågan om.

Jag har prövat att;

  • Installera om Windows

  • Flasha Bios

  • Klocka ner CPU

  • Kollat temperaturen

  • Kollat drivrutiner

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate x64 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II X4 965 Processor 3.4ghz
Processorkylare:Cooler Master Hyper 212 Evo
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3 Rev 2.1
Minne: 4x 4GB Corsair XMS3 DDR3 CL9 1333mhz
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD 6970
Hårddisk: ADATA SSD S510 120GB - WDC WD1002FAEX-00Z3A0 1TB - WDC WD5000AAVS-00ZTB0 500gb
Nätaggregat:Corsair HX 750 W
Övrig kylning: 1x240mm insug, 1x90mm utblås bak och 1x240mm utblås upp
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare
Temperaturer: 36C processor med full belastning, kring 30C i lådan, GPU ca 41C

Permalänk
Medlem

har samma problem. Den fryser sig lite närsom. Väldigt tråkigt. Har inte hänt på 3 månader förrän ikväll... Bytte nyss moderkortet men har installerat om allt och så. Förra gången det hände gjorde jag tre saker.

1. Nya drivrutiner till grafikkortet.

2. Satte igång asus herrejösses turbo eco boost mode i bios.

3. Körde in datorn dirket i väggen istället för grenkontakt.

Kör nu med grenkontakt och det har börjat hända igen... långsökt jag vet...

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Om ni har lekt med överklockning så kan det vara så att CPU tagit skada av det. Men jag skulle testat andra minnen, kanske har ni någon i närheten som har ett par stickor över som ni kan prova med. Kan vara moderkortet oxå, dom flesta moderkort kollas inte så noga innan dom säljs. Grafikkort kollas väldigt noga innan försäljning så jag tror inte det är där problemet ligger.

Skickades från m.sweclockers.com