Permalänk

Krångel... 2st fel på datan [Hjälp!]

Tja igen.
Är fel på burken igen å jag har inte den blekaste om hur ja ska fixa dessa två fel jag har. Hjälp uppskattas starkt!.

1.[Löst!, behöver ej nödvändigtvis läsas :)] Det första felet är att mitt tangentbord inte funkar medan datorn bootar up. Jag kan t.ex inte trycka upp BIOS eller om det kommer upp att datorn inte stängdes av rätt, så kan jag bara vänta ut tiden så att den väljer automatiskt.

Detta problem uppstod efter att jag hade kopplat in ett fuktigt tangentbord tillbaka in i datan, och då pajjade det tangentbordet, och mitt nya tangentbord beter sig precis som det gamla tangentbordet gjorde före man kommer in i windows, då funkar den som det ska.

2.Det andra problemet är dock helt orelaterat, det är min grafik.
Jag har inte den blekaste om hur det kunde hända men en dag när jag bara startade upp datan och skulle spela cs, så märkte jag att alla skuggor var "blank" svarta ... vilket dom definitivt inte ska vara, och det uppstår även i andra spel så det är inte endast cs, men jag tror inte att det uppstår i alla spel dock

Och detta uppstod bara helt spontant skulle jag säga.

__________________________________________

Uppdaterat:

Har testat använt musens USB port för t-bordet å musens i T-bordet, men samma visa , musen bootar som alltid men inget händer med tangentbordet förens windows har bootats

Har nu löst det första problemet! ty :)!!!, det var tydligen mitt tangentbord som inte funkade ihop med mitt gigabyte moderkort i boot.
Ty för svar!

P.S Jag uppskattar all hjälp & jag skämtar lite med folk bara, jag sitter inte å skriver elaka saker utan anledning iafl, så sluta vara så allvarliga! >.<

OK!. Nu ska vi se om ja kan lösa problem nr2, Ska testa avinstallera å delete:a all data sen se om det funkar som det ska.

Resultat?... inget :S , fortfarande blank svart! Grrr, Jag testade igen att spela cs efter ja tagit bort min driver å all data å rebootade men det är fortfarande likadant utan nån driver!...
__________________________________________

Snälla Hjälp!
Mvh alexk

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

1. Pröva andra portar
2. fixa nya drivisar

trams bort
Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Tja igen.
Är fel på burken igen å jag har inte den blekaste om hur ja ska fixa dessa två fel jag har. Hjälp uppskattas starkt!.

1.Det första felet är att mitt tangentbord inte funkar medan datorn bootar up. Jag kan t.ex inte trycka upp BIOS eller om det kommer upp att datan inte stängdes av rätt, så kan jag bara vänta ut tiden så att den väljer automatiskt.

Detta problem uppstod efter att jag hade kopplat in ett fuktigt tangentbord tillbaka in i datan, och då pajjade det tangentbordet, och mitt nya tangentbord beter sig precis som det gamla tangentbordet gjorde före man kommer in i windows, då funkar den som det ska.

2.Det andra problemet är dock helt orelaterat, det är min grafik.
Jag har inte den blekaste om hur det kunde hända men en dag när jag bara startade upp datan och skulle spela cs, så märkte jag att alla skuggor var "blank" svarta ... vilket dom definitivt inte ska vara, och det uppstår även i andra spel så det är inte endast cs, men jag tror inte att det uppstår i alla spel dock

Och detta uppstod bara helt spontant skulle jag säga.

Snälla Hjälp!
Mvh alexk

1. Kolla så att du har musen inkopplad i rätt uttag, på vissa moderkort startas endast vissa USB-portar innan BIOS är laddat. (Var så på ett HP iaf.)
2. Testa andra drivrutiner?

trams bort
Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av alexandre94:

Tja igen.
Är fel på burken igen å jag har inte den blekaste om hur ja ska fixa dessa två fel jag har. Hjälp uppskattas starkt!.

1.Det första felet är att mitt tangentbord inte funkar medan datorn bootar up. Jag kan t.ex inte trycka upp BIOS eller om det kommer upp att datan inte stängdes av rätt, så kan jag bara vänta ut tiden så att den väljer automatiskt.

Detta problem uppstod efter att jag hade kopplat in ett fuktigt tangentbord tillbaka in i datan, och då pajjade det tangentbordet, och mitt nya tangentbord beter sig precis som det gamla tangentbordet gjorde före man kommer in i windows, då funkar den som det ska.

2.Det andra problemet är dock helt orelaterat, det är min grafik.
Jag har inte den blekaste om hur det kunde hända men en dag när jag bara startade upp datan och skulle spela cs, så märkte jag att alla skuggor var "blank" svarta ... vilket dom definitivt inte ska vara, och det uppstår även i andra spel så det är inte endast cs, men jag tror inte att det uppstår i alla spel dock

Och detta uppstod bara helt spontant skulle jag säga.

Snälla Hjälp!
Mvh alexk

Har du ett Razer bord? Dem kan ha problem med att drivisar inte startar direkt om jag inte är helt ute och cyklar.

Permalänk
Skrivet av huskeyninja:

Har du ett Razer bord? Dem kan ha problem med att drivisar inte startar direkt om jag inte är helt ute och cyklar.

Nää, är inte ett razer t-bord , är ett CM Storm quickfire pro och den har ingen driver

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

1. Kolla så att du har musen inkopplad i rätt uttag, på vissa moderkort startas endast vissa USB-portar innan BIOS är laddat. (Var så på ett HP iaf.)
2. Testa andra drivrutiner?

Hmm... hur i satan vet ja om musen är inkopplad i rätt uttag då xD?

citat fix
Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av excepto:

1. Pröva andra portar
2. fixa nya drivisar

k ja ska testa det.

citat fix
Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Hmm... hur i satan vet ja om musen är inkopplad i rätt uttag då xD?

Prova ett annat usb-uttag bara, kan vara att den du har den instoppad i nu inte fungerar som den ska...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Prova ett annat usb-uttag bara, kan vara att den du har den instoppad i nu inte fungerar som den ska...

Testade precis reboota datorn och jag hade tangentbord usb kontakten i där musens usb kontakt brukar sitta , men fortfarande samma visa , och musen boota up före windows som vanligt

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

ja attityd fanns det..

1. byt tangentbord
2. installera om grafikkortet

Permalänk
Medlem

On Topic:
Har du kopplat in ett tangentbord som strulat och direkt efter det fungerar ditt nya/fungerande inte lika bra längre tyder på att något blivit skadat.
Har du otur kan det vara att just den root-huben fått en smäll så man kan testa koppla till front USB eller ett annat par så att man kommer till annan root-hub.
I värsta fall har ett av vanligtvis två kretsar som hanterar USB blivit skadat och du måste försöka hitta de USB-portar som hör den andra kretsen till.

Gällande grafikproblemen låter detta som i första hand drivarproblem och i andra hand som att grafikkortet blir lite för varmt för att hantera just skuggor.
Ta fram lite data om hur varmt grafikkortet blir under tiden du spelar. Du kan göra detta med t ex GPU-Z (bara sök på google).

ot
Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

On-Topic:
Testa att kolla i Moderkorts manualen om det står något om USB-portarna, annars är det bara att testa alla USB-uttag ett efter ett.

trams
Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av 1ghz:

ja attityd fanns det..

1. byt tangentbord
2. installera om grafikkortet

Tänker inte byta tangentbord , är ett helt nytt CM Storm Quickfire Pro, den funkar som den ska!

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk

On Topic:
Har du kopplat in ett tangentbord som strulat och direkt efter det fungerar ditt nya/fungerande inte lika bra längre tyder på att något blivit skadat.
Har du otur kan det vara att just den root-huben fått en smäll så man kan testa koppla till front USB eller ett annat par så att man kommer till annan root-hub.
I värsta fall har ett av vanligtvis två kretsar som hanterar USB blivit skadat och du måste försöka hitta de USB-portar som hör den andra kretsen till.

Gällande grafikproblemen låter detta som i första hand drivarproblem och i andra hand som att grafikkortet blir lite för varmt för att hantera just skuggor.
Ta fram lite data om hur varmt grafikkortet blir under tiden du spelar. Du kan göra detta med t ex GPU-Z (bara sök på google).[/QUOTE]

Okej , fast jag har redan testat att byta plats med mus å tangent men fortfarande samma visa , jag kan testa koppla in den till fronten å se om det skulle hjälpa .
Och nää, mitt graffikkort blir då inte nå farligt varmt när jag spelar cs :), jag tror inte att skuggorna i assassins creed blir så ens... även fast fläkten börjar närma sig 80c

citat
Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Okej , fast jag har redan testat att byta plats med mus å tangent men fortfarande samma visa , jag kan testa koppla in den till fronten å se om det skulle hjälpa .
Och nää, mitt graffikkort blir då inte nå farligt varmt när jag spelar cs :), jag tror inte att skuggorna i assassins creed blir så ens... även fast fläkten börjar närma sig 80c

Hur går det med ominstallation/uppdatering av drivrutinerna till grafikkortet? Klart? Förändring?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Tänker inte byta tangentbord , är ett helt nytt CM Storm Quickfire Pro, den funkar som den ska!

har du limmat fast tangentbord eller? testa byt till ett annat och testa gå in i bios

Permalänk
Skrivet av Qupid:

Hur går det med ominstallation/uppdatering av drivrutinerna till grafikkortet? Klart? Förändring?

jag ska testa avinstallera AMD å MSI afterburner å delete:a all data därifrån sen , fast först skulle de va skönt att kolla på det första problemet

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av 1ghz:

har du limmat fast tangentbord eller? testa byt till ett annat och testa gå in i bios

Ont om såna men jag kan nog hitta något nånstans

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Läste ett omdöme på Inet om några Gigabyte mobos som inte kunde hantera vissa möss och tangentbord vid uppstart. Däribland Logitech

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Läste ett omdöme på Inet om några Gigabyte mobos som inte kunde hantera vissa möss och tangentbord vid uppstart. Däribland Logitech

Tack för ditt svar!, Jag testade att byta till ett standard Microsoft Tangentbord och då fick jag upp bios!, tyty , fast det är definitivt inget fel på mitt Quickfire pro.. den va väl bara en i bland dom där som krånglade med detta tråkigt nog :/.

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Tack för ditt svar!, Jag testade att byta till ett standard Microsoft Tangentbord och då fick jag upp bios!, tyty , fast det är definitivt inget fel på mitt Quickfire pro.. den va väl bara en i bland dom där som krånglade med detta tråkigt nog :/.

kan bli så ibland vet ej varför, fast om du har en ps/2 adapter så kan du testa använda den och testa.
"ps/2 adapter" gör så att du kan ha usb tangentbord/möss i gröna/lila kontakten som man hade mer förr i tiden.

Permalänk
Skrivet av 1ghz:

kan bli så ibland vet ej varför..

Hade ingen aning om ett sådant problem fanns ens.

Också , Fred

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av 1ghz:

kan bli så ibland vet ej varför, fast om du har en ps/2 adapter så kan du testa använda den och testa.
"ps/2 adapter" gör så att du kan ha usb tangentbord/möss i gröna/lila kontakten som man hade mer förr i tiden.

Ok , jag kan testa använda en sån... för ja tror ja har en lr två liggande skräpandes nånstans

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandre94:

Tack för ditt svar!, Jag testade att byta till ett standard Microsoft Tangentbord och då fick jag upp bios!, tyty , fast det är definitivt inget fel på mitt Quickfire pro.. den va väl bara en i bland dom där som krånglade med detta tråkigt nog :/.

Vad bra att det löste sig med tangentbordet

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Vad bra att det löste sig med tangentbordet

Hihi aa ,ty det var bra att du hade läst det där :).

Nu är det bara grafiken kvar som ja måste hitta felet på...
Jag har avinstallerat min driver och tagit bort all data samt rebootat,
men! skiten sitter fortfarande i även utan någon driver! Grrrr..

Jag vet iallafall att det inte beror på överhettning medan ja spelar (100%) ganska säker på detta för det dyker inte upp efter ett tag utan det sitter redan vid start (å den blir inte särskillt varm i cs )... det uppstår i vissa andra spel också.. det är likadant på "garrysmod" med skuggorna, men det är därimot inte så på Assassins Creed :S, å lite annat, tror inte heller att det skulle kunna va en överhettningsskada.. för hade det vart det så skulle väl det se ut så i alla spel jag spelar :S.
Riktigt skumt detta IMO..

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Vet inte direkt hur du menar skuggor men antar att det blanka "skär" grafiken på något sett? hade också det problemet, Det löste sig för mig när jag bytte från directX 5 till 11 eller ngt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Vet inte direkt hur du menar skuggor men antar att det blanka "skär" grafiken på något sett? hade också det problemet, Det löste sig för mig när jag bytte från directX 5 till 11 eller ngt

Hmm ,aa det typ "skär" grafiken kan man nog säga.. Men jag har redan DX11 :S

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOSen och sätt;

usb legacy = enable

Så borde ditt USB-tangentbord fungera vid uppstart.

Installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

Gå in i BIOSen och sätt;

usb legacy = enable

Hmm!, ska testa det ty

Och jag har redan testat det dära med grafiken

Visa signatur

MSI MPOWER Z87 | Intel i7 4770K | Gainward GTX 780 3GB GLH | Kingston HyperX 16GB 2400Mhz
Samsung 840 PRO 256GB | WDC Blue 500GB | Corsair GS700 | Corsair Obsidian 550D | CoolerMaster V8 | Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att påpeka folks stavning när det ändå är tydligt vad som syftas är så onödigt. Flera otrevligheter raderade med, tänk på vad ni skriver!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.