Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Permalänk
Medlem

nån som har länk till presentationen live? den i artikeln verkar inte fungera.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Modern UI är designat för att peka, svepa och nypa. De har sedan säkert implementerat mus och tangentbordskommandon som kan göra samma sak, i teorin, men om jag har vant mig vid en bil och sedan tvingas använda en Cykel så tycker jag det är en klar försämring. Det går inte lika snabbt i merto med mus och tangentbord som det gör med touch, även om funktionerna säkert finns där. Det skall gå lika snabbt, annars har de misslyckats enligt mig.

En bättre liknelse är att du hade en manuell bil och har nu köpt dig en automat.
Det finns ingen som tvingar dig att köpa en automatbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nån som har länk till presentationen live? den i artikeln verkar inte fungera.

http://www.microsoft.com/en-us/news/presskits/windows/liveeve...
Varsågod

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 bjuder på förbättrade energi med minnesfunktioner, nya "applikationer", snabbare UI (för touch-skärmar), inbyggt stöd för XBOX-kontroller, den uppfräschade stream och speltjänsten. Även Steve Ballmers korta presentation uppskattas! Nu återstår bara Microsoft Touch samt Windows Phone 8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det går, men de hade fått krångla sig igenom presentationen, och det gillar jag inte.

Det känns som att de gjort metro och sedan tänkt "Ja visst ja... Det finns ju mus och tangentbord också", och sedan krafsat ihop något som funkar med nöd och näppe. Mus+tgb på windows 7 är smidigare än mus+tgb på Windows 8. Det var så jag menade, inte att det var omöjligt.

Nej, för det hade man inte behövt göra. För Windows 8 fungerar bra på tbg och mus. Sen kanske det inte fungerar så bra i din vm men då får du pröva att ha det installerat på datorn, som man faktiskt ska ha för att det ska fungera optimalt. För det är verkligen inte svårt att röra sig i operativet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Det blev en prislapp på 299kr för att uppgradera XP/Vista eller Window 7 till Windows 8 Pro. Bättre än väntat och bättre än vad Sweclockers förutspådde.

http://www.idg.se/2.1085/1.473586/ladda-ner-windows-8-for-299...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Ska bli trevligt med lite komedi

Permalänk

Jag gillar faktiskt Windows 8 nu när jag använde den i några veckor för testa, speciellt efter att jag köpt Start8 programmet från stardock. Fast gick tillbaka till Windows 7, för har enorma problem med Windows 8 när jag laddar ner filer med Bittorrent/Utorrent, får jämt NETIO.DLL bsod (driver not equal bla bla bla)... varje gång samma sak, speciellt om jag laddar ner mer än 4-5 samtidigt. Skulle inte förvåna mig om MS har satt den buggen medvetet, deras sätt att stoppa p2p nerladdningar kanske?? Näe knappast, fast laddar ner så pass mycket varje dag, så det går inte ha win8 tills detta problem är fixat? Kan ju så klart också vara drivrutinerna till mitt intel lan kort, men det är svårt att veta nu... Nån annan med liknande problem?

Men som sagt, skulle inte problemet finnas för mig, så skulle jag installera Win8 på en gång. Det är faktiskt en riktigt bra OS när man vant sig, och som sagt speciellt med Start8....

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem

Under alla förhållanden ska det bli intressant och se hur Windows 8 blir emottaget bland den breda massan, speciellt när folk skaffar nya datorer med Windows 8, hur det kommer reageras.

Dom som uppgraderar till Windows 8 där vet dom flesta vad dom gör, och vad dom får.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För vara ärlig så är ganska många av mina "icke-nörd" kompisar ganska nöjda med Win8 de tycker metro är snyggt och är helt med på banan. sen de där med att hörnen har egna användsområden. Man lär sig!
de tog ett tag när man skulle börja lära sig att använda touchscreen på iphonen för 3 års sedan.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Musiken inför Surface broadcasten fångade i alla fall mitt intresse ... :3

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Plattan är intressant men den där dansreklamen är hemsk.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Surface Demo

Plattan verkar ju lite kul men han som presenterar är ju inte så lysande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Plattan verkar ju lite kul men han som presenterar är ju inte så lysande.

Han känns som om han blev anställd från TV-shop.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Han känns som om han blev anställd från TV-shop.

Jag tycker han är rätt bra ändå, man får reda på mycket vilket är intressant och så känns han lite mer som oss vanliga människor.
Betydligt bättre än Ballmer.

Permalänk

Metro-UI:et är låst till landscape..? Känns inte så effektivt att använda som en bok då som han sa för en stund sen.

Permalänk
Inaktiv

Microsoft Surface kommer med stor sannolikhet att radera Apples iPad från världskartan med sin super stöttåliga design, det senaste operativsystemet med nytt stöd och funktioner (avancerat användargränssnitt och de två kamerorna), applikationer och med sitt vackra "touch-cover" tangentbord och skydd i ett inklusive Microsoft Office!

Slutstation, Windows Phone 8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Microsoft Surface kommer med stor sannolikhet att radera Apples iPad från världskartan med sin super stöttåliga design, det senaste operativsystemet med nytt stöd och funktioner (avancerat användargränssnitt och de två kamerorna), applikationer och med sitt vackra "touch-cover" tangentbord och skydd i ett inklusive Microsoft Office!

Slutstation, Windows Phone 8!

För mig handlar det precis som han sa om känsla. Därför måste den dels ha bättre känsla än iPad vilket kan bli svårt PLUS att den måste få mig att vilja spendera nästan dubbelt så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Surface var en trevlig överraskning faktiskt. Känns som en genomtänkt kvalitetsprodukt hela vägen igenom dessutom med nytänkande inom skapandet. Att det 3mm tjocka tangentbordet var ett frontskydd hade jag inte tänkt på innan.
Att kameran är vinklad på ett sånt sätt att den står vågrätt när surface står i sin ställning är ganska gött och helt plötsligt får den fler användnings områden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Antonovskij:

Metro-UI:et är låst till landscape..? Känns inte så effektivt att använda som en bok då som han sa för en stund sen.

Nä det funkar lika bra att ha den stående.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nisse-Tuta:

För mig handlar det precis som han sa om känsla. Därför måste den dels ha bättre känsla än iPad vilket kan bli svårt PLUS att den måste få mig att vilja spendera nästan dubbelt så mycket pengar.

Nu får du förklara för mig hur en Microsoft Surface 6.7 x $499 = ~3349:- kan bli dubbelt så dyr som en iPad3 då den faktiskt kostar strax över fyra tusen för den mest grundsättande modellen medan den i toppskicket kostar drygt sextusen?

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om surface pro, tråkigt...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Jag gillar faktiskt Windows 8 nu när jag använde den i några veckor för testa, speciellt efter att jag köpt Start8 programmet från stardock. Fast gick tillbaka till Windows 7, för har enorma problem med Windows 8 när jag laddar ner filer med Bittorrent/Utorrent, får jämt NETIO.DLL bsod (driver not equal bla bla bla)... varje gång samma sak, speciellt om jag laddar ner mer än 4-5 samtidigt. Skulle inte förvåna mig om MS har satt den buggen medvetet, deras sätt att stoppa p2p nerladdningar kanske?? Näe knappast, fast laddar ner så pass mycket varje dag, så det går inte ha win8 tills detta problem är fixat? Kan ju så klart också vara drivrutinerna till mitt intel lan kort, men det är svårt att veta nu... Nån annan med liknande problem?

Men som sagt, skulle inte problemet finnas för mig, så skulle jag installera Win8 på en gång. Det är faktiskt en riktigt bra OS när man vant sig, och som sagt speciellt med Start8....

Verkar inte som att det är ett fel som beror just på Win8: http://www.techsupportforum.com/forums/f299/solved-bsod-drive...
Hos mig torrentar jag iallafall massor med nätverkskort från intel.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag gillar att microsoft pratar om material och hur gångjärnen känns när det gäller Surface. Apple har varit ganska ensamma i branschen att ta design på allvar, det känns som att microsoft gjort bra framsteg i den riktningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att saker och ting inte går att göra med tangentbord och mus, jag har sagt att det tar längre tid och blir ointuitivt och krångligt. De två sista är subjektiva åsikter, det är jag medveten om, men om något tar längre tid eller inte går att mäta.

Sedan kanske man helst inte vill veta av metro, eller vad det heter, men så fort man trycker Windowstangenten kommer metro upp som en stor blaffa över hela skärmen. Jag tycker det är distraherande.

Jag vet att det finns Classic shell och liknande, men det borde inte behövas. Microsoft tjänar inget på att ta bort startmenyn för de som vill ha den kvar.

Vad är det som tar längre tid?
Starta Calculator i win8 => Tryck Win - skriv calc - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Starta Device Manager i Win8 => Tryck Win + w - skriv Device Ma - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Sök efter filen minGnälligaTrollfil.txt i Win8 => Tryck Win + F - skriv mingnä - tryck enter - klart. Också ca 1.5 sek.

När du är klar med dessa jobbiga och tidskrävande moment trycker du Win + D för att komma tillbaks till Desktop.

Svårt och tidskrävande va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Skitsnack. jag har fått BSOD, en på W7 och en på W8.

Har dessutom fått det på en Mac...

...för att inte tala om Ubuntu.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Är väldigt kluven mellan RT och PRO. Sitter med en 13" Ultrabook utan touch.. frågan är om man även behöver ha alla funktioner på en 10" platta. Kan tänka mig RT om det kommer någon bra bildredigeringsapp så man kan fixa med sina foton on the go. Och då menar jag inga jäkla instagramappar utan något i stil med Photoshop Elements.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Vad är det som tar längre tid?
Starta Calculator i win8 => Tryck Win - skriv calc - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Starta Device Manager i Win8 => Tryck Win + w - skriv Device Ma - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Sök efter filen minGnälligaTrollfil.txt i Win8 => Tryck Win + F - skriv mingnä - tryck enter - klart. Också ca 1.5 sek.

När du är klar med dessa jobbiga och tidskrävande moment trycker du Win + D för att komma tillbaks till Desktop.

Svårt och tidskrävande va?

Det du just tog upp är ett av många exempel på saker jag tycker är jobbiga. I Windows 7 är det Windowstangenten som gäller oavsett vad man letar efter. I Windows 8 är det Windowstangenten+knapp när man letar inställningar, en annan för kontakter och så vidare. Visst, det sätter sig kanske efter ett tag, och vissa kanske till och med föredrar segmenteringen (Även om de mest verkar gjort så för att undvika tjafs om globalsearch-patent), men jag, personligen, tycker det är jobbigare och krångligare när man är van en bara trycka en knapp och börja skriva direkt.

Som tur är (för mig) så dödar de inte Windows 7 bara för att Windows 8 lanseras, och om du tycker jag är jobbig och gnällig ska du nog inte börja jobba på ett större företag. Många har precis blivit klara med att migrera från XP till Windows 7 och är nog så lagom sugna på att dra igång en migrering till, plus att utbildning av personal kommer ta mycket längre än vanligt i och med Metro.

Men de som gillar Windows 8 får gärna använda det. Det stör mig inte ett dugg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Har dessutom fått det på en Mac...

...för att inte tala om Ubuntu.

På Mac är det väl snarare "Hej, något gick fel (men vi berättar inte vad) och nu stängs ditt program ned" ett par gånger om dagen ^^

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Vad är det som tar längre tid?
Starta Calculator i win8 => Tryck Win - skriv calc - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Starta Device Manager i Win8 => Tryck Win + w - skriv Device Ma - tryck enter - klart. Tar ca 1.5 sek lagom tempo.

Sök efter filen minGnälligaTrollfil.txt i Win8 => Tryck Win + F - skriv mingnä - tryck enter - klart. Också ca 1.5 sek.

När du är klar med dessa jobbiga och tidskrävande moment trycker du Win + D för att komma tillbaks till Desktop.

Svårt och tidskrävande va?

Starta Device Manager i Win8 => Högerklicka i nedre vänstra hörnet, välj "Device manager". Ca 0,3 sek

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*