Microsoft Windows 8 är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det stämmer dock inte.. eller har du testat att aktivera den färdiga Windows 8-installationen? Spana mitt inlägg en bit upp, det var processen jag använde för att "går runt" problemet.

EDIT: Såg din edit nu.. Mycket konstigt att vi fick såpass olika upplevelser! För mig gick det helt enkelt inte att aktivera den "rena" installationen, fick det här felet (från PC Authority).

http://cdn.i.haymarket.net.au/Utils/ImageResizer.ashx?n=http%...

Kan det bero på att jag loggade in med mitt outlook.com-konto? Att allt blev mer legit då? Jag tycker att det är lika bra att prova alla de där sociala nätverkstjänsterna på en gång om man ändå skall testa Win 8, startmenyn blev som en flipboard med MSN, Twitter och Facebook på en gång utan att jag gjort något ... värsta Android-telefonen av datorn ...

edit. nu kom jag på en sak till, undrar om den inte frågade efter licensnyckeln INNAN jag formaterade hårddisken? Då fanns alltså det gamla legit Windows kvar att checka mot innan jag tog bort det, det kan vara skillnaden! Alltså, formatera INTE innan installationen påbörjas!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

279kr för Windows 8 Pro känns överkomligt. Första gången jag köper att OS.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

279kr för Windows 8 Pro känns överkomligt. Första gången jag köper att OS.

https://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE/

Går att få det för 139kr också. Om du fyller i att du köpt en dator med windows 7 efter 2a juni, då får du en rabattkod skickad till mailen som du kan använda när du köper windows 8 via Windows8-UpgradeAssistant.

Permalänk
Inaktiv

Jag knep två licenser, varav en för 139kr (färsk Win7-laptop). Jag bestämde mig för att ge eländet en chans till så "uppgraderade" min huvuddator under kvällen. Själva installationen gick bra men fick en del problem med Nvidia-drivarna som tillslut löstes. I övrigt har det iallafall gått bra.

Tanken är att försöka använda Metro så länge som möjligt innan jag provar Classic Shell eller uppgraderar till Windows 7 igen. Några direkta nyheter finns det egentligen inte som motiverar mig att fortsätta använda detta utan licenserna köptes i hopp om att MS lagar avstängningsproblemet samt ger möjlighet att välja mellan Metro och startmeny i eventuell framtida uppdatering.

De första månaderna kommer MS förmodligen fortsätta försvara deras beslut tills dess att de tillslut inser vilka som betalar deras lön och lagar dessa två lätt lösta brister. Antingen gillar man Metro eller inte och jag hör till nej-sidan. Jag ser dock som många andra nej-sägare inget problem med att låta användaren få göra valet själv. Alla tjänar ju på det.

För övrigt gav Windows prestandatest ett ganska intressant resultat. Är testet buggat eller vad handlar det om? Kör jag om testet får jag samma resultat:

Månaderna framöver kommer verkligen bli intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1234:

https://www.windowsupgradeoffer.com/sv-SE/

Går att få det för 139kr också. Om du fyller i att du köpt en dator med windows 7 efter 2a juni, då får du en rabattkod skickad till mailen som du kan använda när du köper windows 8 via Windows8-UpgradeAssistant.

Då gjorde jag en tabbe. Har ju gjort det där för länge sedan men jag var för snabb på gröten. Typiskt :/

Permalänk
Medlem

Inget surfplatte win 8 för mig iallafall, behåller Win 7.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jaja.... Det är små pengar ändå. Köper en till licens med rabatten eftersom jag har 2 datorer.

Permalänk

Får man välja om man vill ladda ner 32 eller 64bit? Väljer man vid installationen?
Eller är man låst till det som är installerat på datorn?
Jag har ju ingen som helst lust att köra 32 bitars windows men vistaburken som jag kan plocka hem det ifrån är en 32:a...

Permalänk
Medlem

tycker windows 8 är ett riktigt bra os överlag.
Har kört det ett bra tag nu och man vänjer sig vid metro faktiskt. Fungerar riktigt bra

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha pris på retail (FPP) som man får köra i virtuell maskin, t ex på en Mac eller som man faktiskt får flytta mellan byggen. Det får man fortfarande inte enligt licensavtalet som man hittar på Microsoft sida med OEM. Jag har inte sett det beryktade PULSB heller. Tyvärr finns det ingen licensform jag intresserar mig av som entusiast. Men det lär o andra sidan finnas gott om W7 Pro FPP ute i kanalen.

Eller nu kanske jag inte ska vara så, man får "licensiera" OEM-versionen för användning i virtuella maskiner, på mac eller dator utan OS om man godtar ett extra licensavtal http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/p...

Det gör det till en efterhandskonstruktion däremot.

Permalänk
Medlem

Usch, nån som vet om ubuntu har stort utbud på drivrutiner? Dags att lära sig ett os som man kan ge donationer till för de är bra istället för köpa för att man måste.
För det är väl samma sak igen, ta evigheter med uppdateringar, program som inte går stänga av när man vill( avsluta en process betyder tydligen inte avsluta process) att man sen måste ha en ssd för kunna starta datorn på en vettig tid känns inte sådär jättekul heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

En liten varning: Min Origin-installation verkar ha slutat fungera efter jag installerade Windows 8. Spelar ni BF3 eller Warfighter kan det nog vara värd att tänka sig för en gång extra just nu. En ny-installation av Windows 8 kanske fungerar bättre, jag "uppgraderade" en befintlig Windows 7-installation.

EDIT: Enligt http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/15/9068351.page så verkar det fungera med en färsk installation. Får hoppas problemet lösts under natten annars får det nog bli en ominstallation redan imorgon.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden ientligen mellan vanliga 8 och Pro versionen? o.O

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

En annan sak förutom startmenyn som har funnits i Windows länge är Blue Screen Of Death. För er som inte vet, de har förbättrat blue screen i Windows 8, den ser ut så här nu: http://en.wikipedia.org/wiki/File:BSoD_in_Windows_8.png

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Tycker det är gött att man kan uppgradera för en billig peng. Trots att man haft det via MSDNAA sedan Aug/Sep

Raderat citat av borttaget §1-inlägg
Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Någon som kör Windows 8 och som har testat det här?
http://techmell.com/how-to/disable-metro-ui-windows-8/

Om Metro går att avaktivera så kan jag tänka mig att uppgradera.

Finns ju inte Metro i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

TILL HELA TRÅDEN:
Dom flesta skiter i win8 pga Metro när man på enkla vis kan ta bort det och få del av alla förbättringar som faktiskt win8 ger gentemot 7. Om man bortser från Metro så är win8 bara bättre än win7, det kan ingen säga någonting om. Så förstår faktiskt inte denna enorma motstridighet, speciellt här på sweclockers där dom flesta faktiskt klarar av att få bort "Metro" och ersätta den med en standard startmeny. Många verkar tro att win8 har mer nackdelar än fördelar, det är inte sant. Metro är det enda man KAN gnälla på och det är väl ändå en väldigt enkel sak att komma runt om man vill...

Bingo. Men tänk utanför sweclockers forum då? Där lär många "n00bs" och äldre även om de försöker ta tiden verkligen inte orka med gränssnittet. Efter Stardocks lösning dök upp forskar jag själv på att införskaffa win8 då det ger en anpassning för "workstations" tillbaka. Men "Metro", det behöver kritiseras för beslutet att köra ett tryckskärmsgränssnitt är korkat från början till slut. Gränssnittet i sig funkar på surfplattor, klockrent. Men helt fel på traditionella datorer. Oavsett hur mycket en viss grupp vurmar för det, det är och för blir en klumpig kompromiss. Hade valet funnits att anpassa för bägge plattformarna hade alla varit lyriska och nöjda. Det spelar ingen roll hur mycket evangelisterna frågar "vad är ditt problem" och försöker förklara. Att ens försöka bemöta kritiken på det sättet är att missförstå problemet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Finns det något bäst före datum för när man installerar uppgraderingen? köpte den mest för att den var billig, kanske inte kommer installera den på ett tag

Permalänk
Medlem

Jäklar vad mkt negativet det är runt Windows 8 :), tycker personligen att oset verkar vara spännande, roligt att msoft går i nya spår istället för att trampa i gamla. Har inte möjlighet att testa det just nu men skulle inte tveka en sekund faktiskt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv inte i tråden att ni anmäler, det tillför inget till diskussionen, se §5 i reglerna.

*Inlägg med olämpligt språkbruk + svar raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag roade mig lite efter nattat barnen med att installera windows 8 igår. och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Förstår verkligen inte vad allt tjaffs handlar om?.. Desktop finns ju en knapptryckning bort och startmenyn.. ärligt vem använder den till nåt mer än att komma till kommandotolken (som fortfarande ploppar upp med Winknapp+R) eller att stänga av datorn.. nä jag är så nöjd man kan bli..

Win 8 får faktiskt alla tummar upp av mig, och jag kan tänka mig att Storen med appar kommer explodera med saker i framtiden. Microsoft var ju tvungna att göra nåt enhetligt på alla fronter för en gångs skull och detta tycker jag är ett riktigt bra steg åt det hållet..

Permalänk
Medlem

Detta var ju skit kul, får upp att det går inte att ladda ner W8 i landet där du bor WTF och sidan om mig ligger en ny SSD som längtar att få glida in i burken med ett nytt OS =(

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

Med tanke på vilka köer det är för Microsoft Surface RT så finns det ett intresse för Windows 8.
Såna köer såg man inte sen iPhone och 2007 ungefär:
http://www.bloomberg.com/video/microsoft-surface-draws-line-o...

Själv har jag uppgraderat min Windows 7 billigt, erbjudandet gäller även om man har köpt en Windows 7 dator tidigare:
http://windowsupgradeoffer.com/sv-SE

Var inte missnöjd med 7 men det är kul att testa nåt nytt.

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

Jag roade mig lite efter nattat barnen med att installera windows 8 igår. och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Förstår verkligen inte vad allt tjaffs handlar om?.. Desktop finns ju en knapptryckning bort och startmenyn.. ärligt vem använder den till nåt mer än att komma till kommandotolken (som fortfarande ploppar upp med Winknapp+R) eller att stänga av datorn.. nä jag är så nöjd man kan bli..

Win 8 får faktiskt alla tummar upp av mig, och jag kan tänka mig att Storen med appar kommer explodera med saker i framtiden. Microsoft var ju tvungna att göra nåt enhetligt på alla fronter för en gångs skull och detta tycker jag är ett riktigt bra steg åt det hållet..

Kan man trycka win följt av högerpil följt av enter för att stänga av datorn (eller sätta i viloläge beroende på default-action) fortfarande?
Vad är kommandot för att söka efter allt? (Alltså, om jag skriver "Rapport" så vill jag att den hittar Rapport.docx och dokumentX.pdf som innehåller ordet "Rapport")

Jag är en ganska flitig användare av startmenyn i det avseendet. En sak till, går ribbons i Explorer att dölja?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

ska installera det ikväll och sen köpa stardocks win8 startmeny

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Windows 8 & använder mig av Classic Shell (http://classicshell.sourceforge.net/) för att få tillbaka startmenyn & skippa metro ui:t. Det fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Skeptisk men snålheten tog över... Det var helt enkelt för billigt att missas så jag uppgraderade igår. Allt funkar perfekt. Dock strulade Punkbuster när jag spelade BF3. Fick ominstallera PB och sen funkade det galant. Har inte stött på några problem. Men visst saknar man startknappen?!?! Antar att det kanske är en vanesak... Dock blev helt plötsligt snabbkommandon livsnödvändiga tycker jag. Här är en bra lista att börja med till de som inte orkar Googla:

Håll nere [Windows]-tangenten och tryck en av följande:

C: Öppna sidopanelen till höger
D: Visa Skrivbordet
E: Öppna Utforskaren
F: Sök efter filer och annat
H: Dela saker via sociala nätverk och annat
I: Öppna inställningar
K: Sidopanalen för Enheter
L: Byt användare
M: Minimera fönster om du befinner dig på Skrivbordet
P: Välj skärmvisare (extern skärm, TV, projekter etc)
R: Kör-funktionen.
T: Fokus på Aktivitetsfältet så att du kan växla mellan appar med piltangenterna
U: Öppna Hjälpmedelscenter
W: Sök bland Inställningar
X: Öppna meny för administratörer
Z: Öppna applikationsfältet i Metro
+: Zooma in
-: Zooma ut
.: Fäst en applikation i Metro till panelen
[Enter]: Öppna funktionen för att läsa upp saker på skärmen (för synskadade)
[Tab]: Växla mellan applikationer

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kul så många är nöjda med ms nya, njut av fullskärms flashing och 2:a parts program att få UI att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade problem med mitt USB midi-interface, det fanns verkligen inget sätt att få Windows 7-drivrutinen att fungera MEN sjukt nog fungerade den gamla Vista-drivrutinen från 2007! Kan nog gälla fler prylar så kan vara bra att känna till!

Annars har allt jag testat hitlls fungerat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av blogtweeter1:

Finns ju inte Metro i Windows 8

Windows 8 UI då

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi