Windows 8 upgrade = oem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Tror? Har du testat själv? Snälla någon.. Jag är här för att hjälpa folk och skriver HUR man ska göra för att få Windows 8 för en billig summa.
Testa min guide själv så får du se. Jag själv hade inte aktiverat windows innan jag körde "windows 8 upgrade helper" så den kan omöjligt kontrollera nuvarande installation.
Jag skrev inte min guide efter något jag tror utan efter något jag vet.

Jo, jag provat. Om du läser så skriver jag att jag antar att MS faktiskt antecknar ditt nuvarande OS. Man kan inte ladda hem Win8 ugrade från en Win8 upgrade installation. Du måste först hämta filerna och detta gör du troligen på en Win7 eller kanske Vista. Därför tror jag inte att det är en OEM licens du köper. Det är en uppdateringslicens.

En OEM licens kan du köpa på skiva. Och installera på en helt tom och ren dator. Det samma kan du göra med en Win8 skapad skiva om du använder vissa trick.
Men det är ändå en stor skillnad. Skillnaden är den att MS har din licens kopplad till en tidigare licens, i sin databas. Om de skulle vilja så kan de kanske kräva att din Win8 installation måste köras på precis det moderkortet och CPU som din förra installation.

Låt säga att du laddar hem en Win8 ISO för 279. Sedan väljer du att installera den på en helt annan ny dator som du har köp. Med en tom HDD och använder din guide. Du kör nu i praktiken två OS. Det vanliga förra. Samt en Win8 upgrade. Du har inte betalat för en OEM licens. Därmed bryter du mot deras regler och kan de kan stänga av din installation. Du kommer inte att bryta mot reglerna om du köper en ny eller formaterar din HDD och installerar din Win8 ISO på den datorn som du hämtade ISOn med.
.

Permalänk

Jag körde hem ISON genom en Win 8 RP. Brände denna på en skiva. Startade installationen med skivan, formaterade både win8 samt win7-partitioner och installerade sedan smärtfritt win 8.

Köpte 279kr-varianten.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FaniSkogen:

Jag körde hem ISON genom en Win 8 RP. Brände denna på en skiva. Startade installationen med skivan, formaterade både win8 samt win7-partitioner och installerade sedan smärtfritt win 8.

Köpte 279kr-varianten.

Ja, då har du uppgraderat från Win 8 RP då. Dvs din licens är knyten till din förra installation. Samt till din hårdvara.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Ja, då har du uppgraderat från Win 8 RP då. Dvs din licens är knyten till din förra installation. Samt till din hårdvara.

Min har i alla fall inte knutits till någon hårdvara.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av lolight:

Ja, då har du uppgraderat från Win 8 RP då. Dvs din licens är knyten till din förra installation. Samt till din hårdvara.

Hur fungerar det? Windows 8 RP fanns det inte ett spår av under installationen av Windows 8. Är det då att det på ett mer "juridiskt" sätt är knutet till mitt Win 8 RP, men egentligen inte är knutet till något funktionsmässigt sätt?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Min har i alla fall inte knutits till någon hårdvara.

Alla installationer knyts till hårdvaran. Sedan att man kan byta delar ändå. Är en annan sak. Men varje gång du byter CPU så rapporteras det till MS och de antecknar det i sin DB. Sedan görs en koll om det ska anses som OK eller inte (sker automatiskt). Så byter man precis ALLT i datorn så är det ju i praktiken en helt annan dator. Inte så lustigt egentligen.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Alla installationer knyts till hårdvaran. Sedan att man kan byta delar ändå. Är en annan sak. Men varje gång du byter CPU så rapporteras det till MS och de antecknar det i sin DB. Sedan görs en koll om det ska anses som OK eller inte (sker automatiskt). Så byter man precis ALLT i datorn så är det ju i praktiken en helt annan dator. Inte så lustigt egentligen.

Visst, MS må kanske ha en databas, men ingen funktionalitet i den. Jag kunde i alla fall installera mitt operativsystem på 2 olika datorer. Detta kanske var en bugg eller liknande men det va så det blev för mig i alla fall.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Visst, MS må kanske ha en databas, men ingen funktionalitet i den. Jag kunde i alla fall installera mitt operativsystem på 2 olika datorer. Detta kanske var en bugg eller liknande men det va så det blev för mig i alla fall.

Klart att de har funktionalitet i den. Hur tror du annars att du upptäcker att det är en piratkopia tex. Det är inte ovanligt att man måste ringa MS när du har en OEM licens och du har bytt moderkort eller så och det inte funkar att aktivera installationen. Sedan att MS har ganska slappa policys, så att det går göra ganska mycket dumt innan de säger nej. Det är en annan sak. För win8 kommer det troligen vara ganska kraftigt lösa boliner innan de säger nej. Detta för de vill ha ut detta OS så mycket det bara går. De känner av konkurrensen. Annars kanske du byter till något annat eller så. Det skulle inte förvåna mig om det kommer tillfällen då de ger bort Win 8 licenser under någon kort period.

Permalänk
Medlem

Samtliga har fel ang Windows 8 Upg licensen.
Windows 8 Upg licensen är en FPP - Full package "retail" licens - Vilket innebär att Win 8 Upg är inte låst till någon hårdvara utan till dig som kund "person". Det betyder att du kan flytta licensen och installera på vilken dator som helst, så länge du har/äger en Xp/Vist/Win7 - giltig licens (ej pirat) nyckel liggande i hemmet.

All info från MS support och Windows store i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera från en vista licens?? Har gjort en uppgradering med min win 7 licens redan,och det gick bra. Men måste byta ut min RP på min htpc. Provade att installera iso som jag fick på htpcen och koden. Men det gick inte. SÅ,kan man använda sig av vista? Eller finns det nåt annat sätt?
Provade även "guiden" som ts skrivit,men det gick inte

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Går det att uppgradera från en vista licens?? Har gjort en uppgradering med min win 7 licens redan,och det gick bra. Men måste byta ut min RP på min htpc. Provade att installera iso som jag fick på htpcen och koden. Men det gick inte. SÅ,kan man använda sig av vista? Eller finns det nåt annat sätt?
Provade även "guiden" som ts skrivit,men det gick inte

Du måste bränna ut det iso på DVD (så det blir som en äkta retail DVD) eller på ett usb minne och få det att boota annars kommer du inte kunna installera Win8.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Szajda:

Samtliga har fel ang Windows 8 Upg licensen.
Windows 8 Upg licensen är en FPP - Full package "retail" licens - Vilket innebär att Win 8 Upg är inte låst till någon hårdvara utan till dig som kund "person". Det betyder att du kan flytta licensen och installera på vilken dator som helst, så länge du har/äger en Xp/Vist/Win7 - giltig licens (ej pirat) nyckel liggande i hemmet.

All info från MS support och Windows store i Sverige.

Win8 Upg är en upgrade licens dvs du måste ha en annan tidigare licens.
Det finns inte någon OEM licens längre som jag har fattat det. Utan OEM är nu personlig precis som du skriver. Och Win 8 upg är OEM fast mindre. Dvs du måste ha en ytterligare licens.

Du har dock fel då du säger att "den inte är låst" Du menar att den inte är låst till en enda hårdvara som OEM var förr. Det stämmer. Du kan nu flytta den till en nyare dator. Men en installation är alltid låst till den dator du för tillfället använder den på.

Exempel. Du har en dator. Sedan köper du en ny dator. Installerar på nya datorn. Du har nu två datorer med två Win 8 os på. Täcker _en Win 8 licens det? Svar nej. Du ska enligt MS då sluta använda den gamla installationen. Det är det som kallas _flytta . Annars har du bara gjort en till extra installation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ayla666:

Går det att uppgradera från en vista licens?? Har gjort en uppgradering med min win 7 licens redan,och det gick bra. Men måste byta ut min RP på min htpc. Provade att installera iso som jag fick på htpcen och koden. Men det gick inte. SÅ,kan man använda sig av vista? Eller finns det nåt annat sätt?
Provade även "guiden" som ts skrivit,men det gick inte

Kanske går. Men ska du köra Win 8 på flera ställe (datorer) så måste du köpa en licens för varje dator. Det är det som är rätt så att säga. Nu är det inte så dyrt. Så det kan du nog ha råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Win8 Upg är en upgrade licens dvs du måste ha en annan tidigare licens.
Det finns inte någon OEM licens längre som jag har fattat det. Utan OEM är nu personlig precis som du skriver. Och Win 8 upg är OEM fast mindre. Dvs du måste ha en ytterligare licens.

Du har dock fel då du säger att "den inte är låst" Du menar att den inte är låst till en enda hårdvara som OEM var förr. Det stämmer. Du kan nu flytta den till en nyare dator. Men en installation är alltid låst till den dator du för tillfället använder den på.

Exempel. Du har en dator. Sedan köper du en ny dator. Installerar på nya datorn. Du har nu två datorer med två Win 8 os på. Täcker _en Win 8 licens det? Svar nej. Du ska enligt MS då sluta använda den gamla installationen. Det är det som kallas _flytta . Annars har du bara gjort en till extra installation.

Nästan rätt OEM licens är låst till den specifika hårdvaran som licensen köptes ihop med (gällde så för windows 7) och även Windows 8 OEM. OEM licens är ingen FPP - Full package "retail" licens utan en mycket begränsad licens och får inte flyttas till annan hårdvara, samt att OEM är inte personlig licens utan hårdvaro licens.

Däremot är Windows 8 Upg precis som du säger "Du kan nu flytta den till en nyare dator. Men en installation är alltid låst till den dator du för tillfället använder den på." däremot måste du ha en giltig Xp, Vista eller Win 7 licens nyckel liggande dock behöver den inte vara aktiv eller installerad på datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tro att MS inte bryr sig så mycket om ifall du har en äkta licens eller inte. De är nog nöjda med att kunna ha fått sälja en Win 8 licens. Även om det var billigt. Så ni som kör pirat. Passa på att få en äkta licens nu.

Såg på nätet att tydligen så är en giltig version / licens att köpa Win 8 upg från "Win 8 DP - developer preview". Dvs har en en sådan installation så anser MS att det är ok att köpa en upg för 279 kr och upg denna till Win 8. Nu undrar man om detta även gäller RP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Asså nyckeln gäller för den dator du köpt uppdateringen på. Den kommer nog inte fungera på ngn annan dator.
Det är en OEM licens som inte kan flyttas till ngn annan dator. Bytar du ut moderkort/processor så måste du köpa en ny licens.
Det går utmärkt att göra en clean installation från DVD. Det gjorde jag själv igår.

Funkar för mig.
Installerade på min först och aktiverade, sedan funkade inte bf2 så då tog jag bort det och la in det på frugans linux dator ( inga problem med en ren installation eller att byta dator) och kollar man så står det aktiverad och det går bra att uppdatera.

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte win8 häromdan från MS hemsida för 279 kronor formaterade om datorn och installerade från USB.

Jag kan inte rekommendera någon som sitter på win7 att uppgradera.

279:- spänn i sjön. Folk pratar om att datorn bootar så snabbt med win8 jag har inte märkt någon skillnad, om något så var win7 snabbare. Och det nya gränssnitter som gör att allting man vill göra kräver mer klick och irriterande musdragningar till hörn (testa att få fram kontrollpanelen på ett smidigt sätt)... Det logiska utgångspunkten för att utföra en manöver är borta och uppstyckad och utsmetad.

Jag förstår att de måste sälja win8 för under 300:- annars skulle ingen köpa det.

Jag bara hoppas på att MS lyssnar på sina kunder så att man faktiskt kan få välja om man vill ha "Metro" eller är nöjd med hur saker fungerade i Win7.

Jag har redan backat tillbaka till win7 engång och det känns nästan som det kommer hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag köpte win8 häromdan från MS hemsida för 279 kronor formaterade om datorn och installerade från USB.

Jag kan inte rekommendera någon som sitter på win7 att uppgradera.

279:- spänn i sjön. Folk pratar om att datorn bootar så snabbt med win8 jag har inte märkt någon skillnad, om något så var win7 snabbare. Och det nya gränssnitter som gör att allting man vill göra kräver mer klick och irriterande musdragningar till hörn (testa att få fram kontrollpanelen på ett smidigt sätt)... Det logiska utgångspunkten för att utföra en manöver är borta och uppstyckad och utsmetad.

Jag förstår att de måste sälja win8 för under 300:- annars skulle ingen köpa det.

Jag bara hoppas på att MS lyssnar på sina kunder så att man faktiskt kan få välja om man vill ha "Metro" eller är nöjd med hur saker fungerade i Win7.

Jag har redan backat tillbaka till win7 engång och det känns nästan som det kommer hända igen.

Själv tycker jag det är bra. Har funkat med alla program och verkar väldigt stabilt. Grejen är nog att man måste släppa lite på det gamla Windows tänket.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Installerade min uppgraderings kopia precis.

Hade ingen licens sedan innan, men provade att köpa en uppgraderings licens för 249:- och detta fungerade utmärkt

Förde över det till en USB penna och installerade om hela burken

So far gillar jag det faktiskt Lite rörigt med Metro, men gissar man kommer lära sig det snabbt ändå! Överlag så behövde jag inte installera en enda drivrutin, den t om hittade min skärm som inte Win7 klarat av att göra ( PnP Generic Skärm gick den på förut, nu är det korrekt skärm)

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag köpte win8 häromdan från MS hemsida för 279 kronor formaterade om datorn och installerade från USB.

Jag kan inte rekommendera någon som sitter på win7 att uppgradera.

279:- spänn i sjön. Folk pratar om att datorn bootar så snabbt med win8 jag har inte märkt någon skillnad, om något så var win7 snabbare. Och det nya gränssnitter som gör att allting man vill göra kräver mer klick och irriterande musdragningar till hörn (testa att få fram kontrollpanelen på ett smidigt sätt)...

För att få fram genvägar till kontrollpanelen, den här datorn m.m: högerklicka på skrivbordet välj anpassa, ändra skrivbords ikoner samt bocka i de som du vill lägga upp genvägar till, klart. Som sagt man måste släppa det gamla Windows tänket.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

För att få fram genvägar till kontrollpanelen, den här datorn m.m: högerklicka på skrivbordet välj anpassa, ändra skrivbords ikoner samt bocka i de som du vill lägga upp genvägar till, klart. Som sagt man måste släppa det gamla Windows tänket.

Och från Metro så börjar man helt enkel skriva kont..... så är man där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag köpte win8 häromdan från MS hemsida för 279 kronor formaterade om datorn och installerade från USB.

Jag kan inte rekommendera någon som sitter på win7 att uppgradera.

279:- spänn i sjön. Folk pratar om att datorn bootar så snabbt med win8 jag har inte märkt någon skillnad, om något så var win7 snabbare. Och det nya gränssnitter som gör att allting man vill göra kräver mer klick och irriterande musdragningar till hörn (testa att få fram kontrollpanelen på ett smidigt sätt)... Det logiska utgångspunkten för att utföra en manöver är borta och uppstyckad och utsmetad.
...

Tja, pröva att trycka [Winflagga] [C] [O] [N] [Enter].
Väldigt smidigt om du överger idén om att ständigt använda musen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Har läst igenom tråden men blir inte 100% klar på vad som verkligen gäller?

Jag har par Windows 7 nycklar liggande och planerar på att upgradera dessa(utan att först installera Windows 7). Tanken är att nyttja 139 kr erbjudandet som vissa påpekar är samma som 279 kr versionen? Stämmer detta verkligen?

Så om jag köpte updateringen för 139 kr så kan jag göra en clean installation på vilken hårdvara jag vill och skrotas sedan dator så kan jag flytta mig mig licensen till den nya dator(så länge de inte kör samtidigt).

Stämmer detta?

Finns det något man bör tänka på?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Har läst igenom tråden men blir inte 100% klar på vad som verkligen gäller?

Jag har par Windows 7 nycklar liggande och planerar på att upgradera dessa(utan att först installera Windows 7). Tanken är att nyttja 139 kr erbjudandet som vissa påpekar är samma som 279 kr versionen? Stämmer detta verkligen?

Så om jag köpte updateringen för 139 kr så kan jag göra en clean installation på vilken hårdvara jag vill och skrotas sedan dator så kan jag flytta mig mig licensen till den nya dator(så länge de inte kör samtidigt).

Stämmer detta?

Finns det något man bör tänka på?

Hej SnowJim

MS erbjudande för 139 kr är om du har köpt en ny berättigad dator inom en visst datum som du då kan köpa en Windows 8 licens för 139 kr.
Annars gäller för resterande som inte har köpt en ny dator men ändå har en giltig Xp, Vista eller Win 7 licens så kan han/hon köpa en Win 8 licens för 279 kr.

139 kr och 279 kr Win 8 är samma licens, ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Hej SnowJim

MS erbjudande för 139 kr är om du har köpt en ny berättigad dator inom en visst datum som du då kan köpa en Windows 8 licens för 139 kr.
Annars gäller för resterande som inte har köpt en ny dator men ändå har en giltig Xp, Vista eller Win 7 licens så kan han/hon köpa en Win 8 licens för 279 kr.

139 kr och 279 kr Win 8 är samma licens, ingen skillnad.

Okay? Men jag kunde ju uppenbarligen få rabatten trotts att jag inte har köpt någon dator med Windows 7 den senaste tiden? Jag har också sett andra som lyckats med detta? Kommer nyckeln att låsas? Jag fick ju för mig att om man väl genomfört köpet så är det som du säger samma licens som den som kostar 279 kr?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Än så länge har jag inte hittat NÅGOT som är på något sätt mer omständigt i Windows 8 jämfört med Windows 7.

Fast det kanske har o göra med hur öppen man är för nya saker o hur lätt man har för att lära?

Okey, prova byta namn på ett användarkontot eller byta bild som tillhör kontot. Eller skapa en image av hela systemet. Nu har jag ändå bara kört Win 8 högst en timme. Men har redan hittat dessa saker. Win 8, är nya Vista imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Okay? Men jag kunde ju uppenbarligen få rabatten trotts att jag inte har köpt någon dator med Windows 7 den senaste tiden? Jag har också sett andra som lyckats med detta? Kommer nyckeln att låsas? Jag fick ju för mig att om man väl genomfört köpet så är det som du säger samma licens som den som kostar 279 kr?

Så länge MS inte ringer/mailar och vill ha in ditt kvitto på inköpt dator tror jag inte det kommer bli problem.
Däremot om Ms gör det så kan de vägra aktivera ditt windows om du inte ge Ms det de vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Windows 7: Start-knappen>kontrollpanelen

Windows 8: högerklick i nedre vänstra hörnet>kontrollpanelen

Personligen så tycker jag det spelar mindre roll ifall man får klicka med vänster eller höger musknapp... båda går precis lika bra.

Än så länge har jag inte hittat NÅGOT som är på något sätt mer omständigt i Windows 8 jämfört med Windows 7.

Fast det kanske har o göra med hur öppen man är för nya saker o hur lätt man har för att lära?

Tack för detta! Hade inte en aning om att startmenyn fanns kvar fast de bytt knapp

Permalänk
Medlem

Beställde 139 kr varianten från en Windows 8 dator. Körde upgrade advisor i XP mode.
Valde att ladda hem ISO filen till skrivbord. Clean install utan problem.
Testat att flytta nyckeln till annan dator, fungerar.
Nyckeln fungerar även på msdn ISO.
Så den funkar exakt likadant som en retail nyckel.
Blev väldigt nöjd så jag köpte några nycklar extra.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Skrivet av Lasseska:

Beställde 139 kr varianten från en Windows 8 dator. Körde upgrade advisor i XP mode.
Valde att ladda hem ISO filen till skrivbord. Clean install utan problem.
Testat att flytta nyckeln till annan dator, fungerar.
Nyckeln fungerar även på msdn ISO.
Så den funkar exakt likadant som en retail nyckel.
Blev väldigt nöjd så jag köpte några nycklar extra.

Exakt, förstår inte hur folk lyckas krångla till det så sjukt mycket. Köp och installera, thats it.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________