Permalänk
Medlem

11mbit adsl eller 4g?

hej sitter och funderar på vad jag har för altenativ.
har 24 mbit får glocalnet där jag knappt får ut 11 mbit utav. problemet är det att då jag ringt runt hos telia, bbb och telenor så säger dem att jag max kan få ut 12 mbit. vi är 4 personer i familjen som surfar, laddar ner, spelar och jobbar på de 11mbit och det går nu inte längre. frågan är om det är värt att ge sig på 4g, finns det något annat altenativ? bor i mölndal strax utanför göteborg på ett berg.
hoppas att någon har erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Du vet väll om att ifall du har 4G så får du 100GB trafik(gemensam upp och ner trafik)

min far höll på att skaffa det men men problemet är att Pingen var horibel och efter första veckan så hade vi Modem hastighet...

som tur var, så var det en prova på grej och vi lämnade tillbaka det!

Vi fick heller inte ut mer än 3.5 Mbit/s Men vi bor ute mitt ute i ingen mans land

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Mobilt bredband är oftast inget alternativ till kablat, det är alldeles för lite tillåten trafikmängd för att kunna ersätta fast koppling på de flesta abonemang, kolla datamängden och bedöm sedan om du realistiskt tror att den räcker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De flesta mobila bredband har någon sorts tak, där du t.ex. max får använda 5GB. Och som du beskriver det där du utnyttjar 11mbps-anslutningen till max under stora delar av dygnet kommer du att nå detta tak ganska så snabbt. Så nej inget jag skulle rekommendera. Du klarar dig nog på 11mbps, gör en överenskommense i familjen där ni kommer överens om att youtube ser man max i 340p, och torrentar sätter man igång på natten mha schemaläggaren.

Permalänk

Jag bor i centrala jönköping och har 40 ner 25 upp, samt ibland mindre ping än mina vänner i exempelvis black ops som kör fiber. Har 4g från BBB. Skaffa en bättre antenn så kan du nog få bra fart om du har hyfsat nära till en mast. De har 100gb per månad max. Finns andra bolag som har obegränsat.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

akta dig bara för vissa som säger att de har obegränsat. De har ofta en klasul som säger att när det är över "orimliga" mängder (typ 100gb) så sänker de din hastighet rejält. Så läs det finstilta ordentligt.

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare sagt. Försök uppskatta hur mycket trafik ni använder. Låter som ni kan döda 100gb innan månaden är slut. Försök hitta någon i området som provkört 4g och se hur det fungerade täckningsmässigt eller se så ni får lämna tillbaka om ni inte är nöjda.

Pingen på 4g ska vad jag har hört vara acceptabel och bättre än 3g. Tycker absolut inte man ska sitta och tanka på dagarna om man är många som delar på uppkopplingen, starta det då på natten. Uppkopplingen är nästan ett i-landsproblem, vi har ju långt högre snitthastighet än många andra länder.

Permalänk
Avstängd

Här i stockholm snittar jag ca 50mbit ner och ca 20-30mbit upp, har varit uppe i max 72mbit ner och runt 50mbit upp.

Använder mig av Telenor 4G.

Har 0% i packet loss och har aldrig någonsin sett någon form av packet loss förekomma.

Pingen varierar mellan 10-25ms på bredbandskollen i vanligtvis, i värsta fall runt 30ms.

Har haft telenors 4G 80mbit varianten sedan juni detta år, det har varit strul med det 1 hel kväll 1 enda gång, och jag sitter vid datorn från 8 på morgonen till ca 23 på kvällen så om det strulat mer så skulle jag garanterat upptäckt det.

Är galet nöjd med mitt 4G och ångrar inte en sekund att jag köpte det.

Men som sagt, detta är nog högst beroende på vart man bor. Värt att nämna: Jag tankar ca 100-150gb per månad också.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

telia 3g och tele2 mobilt bredband, och har aldrig varit så förbannad på mobilt bredband där man når "taket" innan månaden är slut så sitter man sen med 0.0000025 kb/s och kan inte ens läsa aftonbladet eller liknande.
Ett tips innan du skaffar läs om det verkligen är "Obegränsat" mitt tele2 var obegränsat trodde jag och poff satt man nere på 0.0000025 kb/s

när jag hade telia/tele2 så önskade jag tillbaka mitt VÄLDIGT ostabila 8mbit som jag hade runt 2006/07

Permalänk
Medlem

jag har kollat med en på jobbet som testar 4g. han har bara haft det i knappt 1 vecka och säger att han märker en del dippnigar i hastigheten. han menar att det går från 60mbit till 13 i någon minut. å andra sidan så är det fortfarande 1 mbit snabbare en vad jag har nu. läste lite om telenors 4g och dem menar att du har obegränsat med data men efter 100gb så kan de strypa det om de är för mycket trafik, och sedan höja upp det igen när det är mindre. en annan ide är att jag köper 4g till mig själv och använder, jobbar i år och ska börja plugga igen efter sommarn och då kan jag bara ta med mig det till nästa lägenhet eller vart det nu blir. + går jag över 100gb så kan jag alltid sno det andras internet >:DDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchaos:

jag har kollat med en på jobbet som testar 4g. han har bara haft det i knappt 1 vecka och säger att han märker en del dippnigar i hastigheten. han menar att det går från 60mbit till 13 i någon minut. å andra sidan så är det fortfarande 1 mbit snabbare en vad jag har nu. läste lite om telenors 4g och dem menar att du har obegränsat med data men efter 100gb så kan de strypa det om de är för mycket trafik, och sedan höja upp det igen när det är mindre. en annan ide är att jag köper 4g till mig själv och använder, jobbar i år och ska börja plugga igen efter sommarn och då kan jag bara ta med mig det till nästa lägenhet eller vart det nu blir. + går jag över 100gb så kan jag alltid sno det andras internet >:DDD

Nu när du säger det så har jag hört om en dynamisk gräns på ner och uppladdning. tex. på natten skiter de i hur mkt data man använder och under arbetstid räknar den såklart på. Vet inte vad jag hört det, så kan inte kolla upp det mer noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu när du säger det så har jag hört om en dynamisk gräns på ner och uppladdning. tex. på natten skiter de i hur mkt data man använder och under arbetstid räknar den såklart på. Vet inte vad jag hört det, så kan inte kolla upp det mer noga.

hör gärna av dig om du hittar någon information om det här

Permalänk
Skrivet av mrchaos:

hej sitter och funderar på vad jag har för altenativ.
har 24 mbit får glocalnet där jag knappt får ut 11 mbit utav. problemet är det att då jag ringt runt hos telia, bbb och telenor så säger dem att jag max kan få ut 12 mbit. vi är 4 personer i familjen som surfar, laddar ner, spelar och jobbar på de 11mbit och det går nu inte längre. frågan är om det är värt att ge sig på 4g, finns det något annat altenativ? bor i mölndal strax utanför göteborg på ett berg.
hoppas att någon har erfarenhet.

Bor också i västra Göteborg och har testat 4g i kombination med Asus RT-N66U i väntan på en fiberinstallation ifrån Telia.
Nu efter att ha testat 4g från Telenor i ca 6 månader så är mina erfarenheter mycket positiva.
Hade lite problem i början då routern verkade tappa kontakt med USB-modemet. Men efter en fw uppgradering så har uppkopplingen varit mycket stabil.
Har laddat ner en del bittorrent och tittat på HD film via headweb, svtplay mm. utan några som helst problem.
Kör även iptelefoni via 4g (Phonzo) och den har aldrig varit så stabil som den är nu. Innan har jag kört comhem och telia fiber via fastigheter (bor i villa nu). Och jag upplever att 4g känns stabilare och mindre struligt (tro det eller ej).

Faktum är att jag funderar på att säga upp min fiberinstallation då Telia har varit extremt dåliga och behandlar sina kunder som något katten släpat in…
I och med att jag inte har tänkt bygga upp något datacenter hemma så tycker jag 4g räcker till alldeles utmärkt för mina behov. En annan fördel är att man slipper låsa upp sig till ett skitföretag som Telia för all framtid och evighet. Och skulle 4g uppkopplingen bli sämre så finns ju fortfarande fibern kvar i gatan.
Dock är det viktigt att du testar först så att du verkligen får bra täckning. Placeringen är väldigt viktig för att få bra mottagning/uppkoppling.