Permalänk
Medlem

Ska dra in fiber i villan, kommer montera nätverksuttag i rummen allt eftersom jag renoverar.
Kommer behöva MINST 8 portar, gärna gbit på alla.
Trådlöst för mobil/surfplatta whatever som kommer i framtiden (kylen?) ser jag gärna integrerat, här är inte hastigheten det som prioriteras utan stabilitet och räckvidd.

Kollat lite på mikrotik 2011 http://goo.gl/O1nA3 + http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... och undrar om det finns några alternativ jag missar ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke_t55:

Jag fick också intrycket av att man skulle använda denna tråd ist för att starta en ny tråd

Hasenfrasen: du verkar kunna en hel del om routrar, vad tycker du jag ska använda för router?

De är en jäkla tur att de finns kunnigt folk som man fråga, de där med routrar är ju en djungel för vanligt folk.
Har ni nån fråga om bygg eller borra hål i betongvägg, så kan jag svara på de:-)

Asus routrar är väldigt populära och kan rekommendera Asus RT-N65U som är mycket prisvärd.

Vill du vara mer framtidssäker så kolla in dyrare Asus RT-AC66U.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en router där jag INTE behöver byta ut programvaran. Kommer köra nästan allt trådat, bara typ slösurfande på mobil/bärbar dator kommer ske via det trådlösa jag har idag en 100/10 fiber lina.
Det kommer även sitta en switch direkt efter rotern om det har betydelse och den ska klara gigabit nätverk.
Det jag har problem med nu är att när jag ska strema musik/film till ps3 an så kan det bli väldigt slött p.g.a (vet ej)
men har fått det sagt till mig att en router borde lösa detta

Vill att den ska vara stabil och inte kosta en förmögenhet (hällst inte över 1000)

Några tips ?

Permalänk
Skrivet av Dogie:

Jag är ute efter en router där jag INTE behöver byta ut programvaran. Kommer köra nästan allt trådat, bara typ slösurfande på mobil/bärbar dator kommer ske via det trådlösa jag har idag en 100/10 fiber lina.
Det kommer även sitta en switch direkt efter rotern om det har betydelse och den ska klara gigabit nätverk.
Det jag har problem med nu är att när jag ska strema musik/film till ps3 an så kan det bli väldigt slött p.g.a (vet ej)
men har fått det sagt till mig att en router borde lösa detta

Vill att den ska vara stabil och inte kosta en förmögenhet (hällst inte över 1000)

Några tips ?

Netgear WNR3500L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 Mycket prisvärd.

Nästa steg om du vill ha snabbare trådlöst är Asus RT-N65U.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Netgear WNR3500L http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 Mycket prisvärd.

Nästa steg om du vill ha snabbare trådlöst är Asus RT-N65U.

tackar för det får nog bli en Netgear. Den hade ett mycket lagom pris och så är det ju främst trådat jag kommer köra.

+500 för lite snabbar trådlöst är inte asusen värd enligt mig.

Permalänk
Avstängd

Netgear, har de börjat göra saker om inte krånglar?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nu tar cdon 369 kr för den vilket verkar vara ganska mycket lägre än de andra

Permalänk
Medlem

Se till att ni får nyare versionen av wnr3500lv2 istället för wnr3500l. Kontakta cdon vilken router ni får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Se till att ni får nyare versionen av wnr3500lv2 istället för wnr3500l. Kontakta cdon vilken router ni får.

Ok tack för det.

Är det stor skillnad på dom ?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dogie:

Ok tack för det.

Är det stor skillnad på dom ?

Det skiljer på storlek i flash och ram. Det betyder inget alls för funktionen. Förmodligen är v2 billigare att tillverka med modernare och mer lättillgängliga komponenter - sen att man får mer flash och ram... gör ju inget.

<edit>v1 (till höger) har interna UL-kontakter som gör det enkelt att borra hål och montera externa antenner. Med v2 lär man kapa mönsterslingor och löda in sig direkt på kretskortet om man vill köra med externa antenner. </edit>

Permalänk

Ska be Telia brygga Thomson-åbäket de skickade med eftersom det trådlösa är helt värdelöst. Går upp och ner, dör väldigt ofta och kommer igång igen efter några sekunder. Sitter bara 2.5 meter ifrån, typ. Så jag har beställt en ASUS RT-N56U som jag ska hämta ut senare idag.

Jag får ut ungefär 30/11 med trådat just nu.

Behöver lite hjälp med konfigurationer och sånt. Vad man bör stänga av för att få trafiken att flyta så smidigt/stabilt som möjligt bl.a. Jag ska ha trådad anslutning till datorn och min PS3 medans Wii, DSi och 3DS ska använda sig av wi-fi anslutningen. Och min Xperia S förstås. Jag använder BitTorrent en del också men det kör jag i datorn. Lär väl köra med MAC-filter.

Nån som vet vad som funkar bäst?

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Netgear, har de börjat göra saker om inte krånglar?

Har kört rätt länge med min WNDR3700, riktigt snabb throughput på LANet och stabilt trådlöst. Dessutom var original firmware bra nog att jag inte ens tänkt tanken på att byta den mot DD-WRT utan det får snurra på bara

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Stabil, trådbunden 100 mb+ router

Jag sitter på hemmakontor och har telefonsamtal över ip-telefon, så jag behöver en router med stabilitet som första prioritet, och andra prioritet. Eftersom jag kör helt trådbundet så skiter jag i det trådlösa, men när jag betalar för 100 mb fiber är det kul om jag faktiskt får detta till datorn. Har någon ett råd? Typ Ciscos "mindre firma"-varianter?

Otroligt tacksam för svar...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av trrg:

när jag betalar för 100 mb fiber är det kul om jag faktiskt får detta till datorn.

100 Mbit i en riktning är lätt att få. Att få 100 Mbit upp/ner samtidigt är mindre lätt. #12785475

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

100 Mbit i en riktning är lätt att få. Att få 100 Mbit upp/ner samtidigt är mindre lätt. #12785475

Hej, du verkar rätt kunnig inom ämnet routrar så tänkte fråga om du råkar veta vad den stora skillnaden mellan WNR3500L och WNDR3700?
Jag har 100/10 och tänker köra trådat till en dator och iptv samt trådlöst till 3 mobiler och 2 bärbara datorer, så undrar vilken router som skulle passa bra och ifall det är någon stor skillnad mellan olika routrar för mindre än 1000 lappen. Just nu funderar jag på att köpa WNR3500L men vill inte bli missnöjd och få sämre hastighet pga undermålig router.

Mvh Raffe

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av shadowjolt:

skillnaden mellan WNR3500L och WNDR3700?

wnr3500: cpu=480 MHz, enbart 2,4 GHZ wifi
wndr3700: cpu = 600 MHz, både 2.4 och 5 GHz wifi

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

wnr3500: cpu=480 MHz, enbart 2,4 GHZ wifi
wndr3700: cpu = 600 MHz, både 2.4 och 5 GHz wifi

För mig var routrarna likvärdiga trådlöst men efter att ha lagt in Tomato by Shibby i wnr3500lv2 så fick jag ut 30 Mbit/s mer trådlöst en orginal firmwaren.

Så skall man inte utnyttja 5 Ghz bandet så är wnr 3500lv2 grymt bra och prisvärd router.

Och skall man utnyttja båda banden så rekommenderar jag en Asus RT-N65U eller N66U istället för wndr3700.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag har kabel-fiber från comhem, 100/10 och en Netgear CG3100 men tycker det fungerar så dåligt med torrent-trafik.
Tror det kan vara att den inte kan hantera så många aktiva anslutningar som jag önskar.

Min fråga är helt enkelt, vad kan jag göra - egentligen vill jag byta ut den helt men det är ju nån special kabel-kontakt på modemet som inte finns på vanliga routers

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jaomi:

det är ju nån special kabel-kontakt på modemet som inte finns på vanliga routers

Ring COMHEM-supporten och be dem ställa om kabelmodemet från router till bryggat läge - så kan du ansluta en riktig router och slipper dubbel-NAT'ning.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Ring COMHEM-supporten och be dem ställa om kabelmodemet från router till bryggat läge - så kan du ansluta en riktig router och slipper dubbel-NAT'ning.

Man kan brygga den själv genom att bocka ur NAT funktionen i routern.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv

Du glömde att nämna standarden 801.11ac och vilka alternativ som finns där

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa routern idag för 200-300kr? vill helst slippa att starta om den och att internet tappas hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av RetroFanatic:

Ska be Telia brygga Thomson-åbäket de skickade med eftersom det trådlösa är helt värdelöst. Går upp och ner, dör väldigt ofta och kommer igång igen efter några sekunder. Sitter bara 2.5 meter ifrån, typ. Så jag har beställt en ASUS RT-N56U som jag ska hämta ut senare idag.

Jag får ut ungefär 30/11 med trådat just nu.

Behöver lite hjälp med konfigurationer och sånt. Vad man bör stänga av för att få trafiken att flyta så smidigt/stabilt som möjligt bl.a. Jag ska ha trådad anslutning till datorn och min PS3 medans Wii, DSi och 3DS ska använda sig av wi-fi anslutningen. Och min Xperia S förstås. Jag använder BitTorrent en del också men det kör jag i datorn. Lär väl köra med MAC-filter.

Nån som vet vad som funkar bäst?

Någon? Vore tacksam för snabbt svar. Kan tillägga att Nintendo DSi/3DS max kan komma upp i 54 Mbit/s vad jag vet. Och att DS-spel enbart stöder WEP-kryptering.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Vilken är den bästa routern idag för 200-300kr? vill helst slippa att starta om den och att internet tappas hela tiden.

Lägg några hundra kronor på följande router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lägg några hundra kronor på följande router: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Är den bäst i prisklassen?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Är den bäst i prisklassen?

Jo, har den själv och är riktigt bra. Finns bara värdelösa routrar i 200-300:- tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jo, har den själv och är riktigt bra. Finns bara värdelösa routrar i 200-300:- tyvärr.

Ja fast den kostar ju närmare 500! vad har du för lina?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tja!
Tänkte köpa en ny router då min D-Link DIR-615 har gått sönder. Jag är osäker på vilken router jag ska köpa och ifall det verkligen behövs IPV6. Har kikat på Asus och Netgear. Budget ligger på 500-600 Kr. Jag har kabel tv från Comhem och 100/10 är hastigheten på bredbandet. Jag söker bara efter en router som klarar hyffsat bra då jag inte gör så mycket med internet förutom att surfa och och spelar ps3 online. Denna router såg prisvärd ut enligt mig, eller vad säger ni?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1320453

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jo, har den själv och är riktigt bra. Finns bara värdelösa routrar i 200-300:- tyvärr.

Har köpt en WNR3500Lv2 nu men det trådlösa får jag bara max 1mbit när jag tar emot och 10mbit när jag skickar, vad är felet? detta är på alla enheter.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Har köpt en WNR3500Lv2 nu men det trådlösa får jag bara max 1mbit när jag tar emot och 10mbit när jag skickar, vad är felet? detta är på alla enheter.

Uppdaterat din router firmware? Jag fick en notice när jag kopplade in min första gången.