SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Senaste året (inte helt säker men något sånt) så har jag haft en mycket märklig grej. Kanske hänt 5 gånger totalt. Alla gånger förutom idag så har det hänt att jag vaknar upp mitt i natten, spänner (det gör ont, men inte så farligt men det känns ordentligt) som fan i högra benet (just det benet) det känns i bakre smalbenet, övre delen eller vad man ska säga. Samma sak idag fast när jag kom hem från praktiken och satt och kolla lite vid datorn.

Jag lever inge vidare hälsosamt, rör mig inget, snusar (dosa portionssnus om dagen), tjuvröker lite då å då, rör mig aldrig förutom vardaglig motion (par km max), fast väldigt dålig kost, vilket gör så man har ganska många kg för mycket. Dock helt frisk i övrigt, var väldigt sen jag var ordentligt sjuk.

Du menar att du får typ kramp i vaden?
Minns att det hände brorsan ofta för några år sedan, farsan råkade ut för det också. Jag har själv råkat ut för det en del gånger också, just på natten att man vaknar upp och det krampar. Har för mig att det kunde bero på mineralbrist eller liknande, men det kan ha varit något annat.

Äter du dåligt? Utövar du några fysiska aktiviteter?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Du menar att du får typ kramp i vaden?
Minns att det hände brorsan ofta för några år sedan, farsan råkade ut för det också. Jag har själv råkat ut för det en del gånger också, just på natten att man vaknar upp och det krampar. Har för mig att det kunde bero på mineralbrist eller liknande, men det kan ha varit något annat.

Äter du dåligt? Utövar du några fysiska aktiviteter?

Ja precis, satt och tänkte på ordet vad men kom inte på det. Får skylla på trötthet!
Äter väldigt dåligt, mycket snabba kolhydrater, hel del coca-cola. När jag väl äter riktig mat så blir det för mycket oxå. Ingen fysisk aktivitet tyvärr.

Satt och googla lite, verkar som det beror på magnesiumbrist? Eller något...
Men det är inget man behöver oroa sig för? Bara att man tar tag i sig själv och börjar röra på sig och äta sjysst?

Btw, grym blogg du har förövrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Ja precis, satt och tänkte på ordet vad men kom inte på det. Får skylla på trötthet!
Äter väldigt dåligt, mycket snabba kolhydrater, hel del coca-cola. När jag väl äter riktig mat så blir det för mycket oxå. Ingen fysisk aktivitet tyvärr.
Satt och googla lite, verkar som det beror på magnesiumbrist? Eller något...

Btw, grym blogg du har förövrigt!

Mm, magnesiumbrist var det nog. Därför farsan har en burk med magnesiumkapslar här hemma.
Testa att förbättra kosten (lär leda till förbättrad livskvalitet, kan jag nästan lova) och kanske ut och rör på dig. Du kan ju också prova något kosttillskott med magnesium.

Tack, du får gärna lägga en kommentar eller prenumerera (om det nu går)

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Mm, magnesiumbrist var det nog. Därför farsan har en burk med magnesiumkapslar här hemma.
Testa att förbättra kosten (lär leda till förbättrad livskvalitet, kan jag nästan lova) och kanske ut och rör på dig. Du kan ju också prova något kosttillskott med magnesium.

Tack, du får gärna lägga en kommentar eller prenumerera (om det nu går)

Aha okej, skönt att veta att det inte är något jätte farligt. Har funderat bra länge på att göra det, men har inte orkat...
Självklart, brukar bara va lite skygg för att kommentera. Men den ligger i alla fall under bokmärken i Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Aha okej, skönt att veta att det inte är något jätte farligt. Har funderat bra länge på att göra det, men har inte orkat...
Självklart, brukar bara va lite skygg för att kommentera. Men den ligger i alla fall under bokmärken i Firefox

Nä det är inget farligt, har hört om andra som fått det också. Dom gånger jag fått det så har jag ofta rört mig för lite och ätit alldeles för dåligt och högst troligt varit väldigt stressad också.

Äh, kommentera på du, inget att vara rädd för

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har sen i lördags (eller däromkring) upptäckt att jag har en "knöl" eller något under käken. Upptäckte det iom att det känns som det stramar åt lite då jag böjer huvudet bakåt. Började ju såklart känna runt för att luska ut vad som bråkar. Tror fasiken jag eventuellt hittade en andra knöl nu bara för det som sitter längre fram, nästan ute vid hakan. Eller om det bara är någon nerv som skjuter ut där. Sjävla knölen i sig känner jag inte av, men trycker jag lite vid sidan om den så ömmar/smärtar den till lite.

Den är väl inte så stor, matchar väl typ fingertoppen om man känner på den och sitter till vänster. Iaf, någon aning om vad man har som kan svullna(?) som sitter under käken? Kan det vara någon infekterad lymfkörtel, vilket många googleträffar verkar handla om eller vad mer finns det? I övrigt verkar google träffa på allt mellan himmel (ofarligt) och jord (cancer). Eller sträcker sig halsmandlarna såpass långt ner att de skulle kunna vara den? Tycker väl iofs att knölen sitter längre ifrån halsen, men kan ju ha fel.

Går på humira (pga crohns) och i den milslånga listan av biverkningar nämns att lättare kan få infektioner orsakade av virus/bakterier. Och nu så här till vintertid är det väl inte helt otänktbart att man plockat upp lite otrevliga liftare. Hade det inte varit för att jag gått på medicin hade jag nog inte ens skrivit av mig här, det mesta brukar ju gå över av sig själv.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;12914503']Har sen i lördags (eller däromkring) upptäckt att jag har en "knöl" eller något under käken. Upptäckte det iom att det känns som det stramar åt lite då jag böjer huvudet bakåt. Började ju såklart känna runt för att luska ut vad som bråkar. Tror fasiken jag eventuellt hittade en andra knöl nu bara för det som sitter längre fram, nästan ute vid hakan. Eller om det bara är någon nerv som skjuter ut där. Sjävla knölen i sig känner jag inte av, men trycker jag lite vid sidan om den så ömmar/smärtar den till lite.

Den är väl inte så stor, matchar väl typ fingertoppen om man känner på den och sitter till vänster. Iaf, någon aning om vad man har som kan svullna(?) som sitter under käken? Kan det vara någon infekterad lymfkörtel, vilket många googleträffar verkar handla om eller vad mer finns det? I övrigt verkar google träffa på allt mellan himmel (ofarligt) och jord (cancer). Eller sträcker sig halsmandlarna såpass långt ner att de skulle kunna vara den? Tycker väl iofs att knölen sitter längre ifrån halsen, men kan ju ha fel.

Går på humira (pga crohns) och i den milslånga listan av biverkningar nämns att lättare kan få infektioner orsakade av virus/bakterier. Och nu så här till vintertid är det väl inte helt otänktbart att man plockat upp lite otrevliga liftare. Hade det inte varit för att jag gått på medicin hade jag nog inte ens skrivit av mig här, det mesta brukar ju gå över av sig själv.

Är själva knölarna ömmande?
Sitter de fast i underlaget eller kan du röra på dem?
Stenhårda eller mjuka i konsistensen?
Feber?
Tandinfektion?
Halsont?
Sår eller liknande i ansikte/hals?

Hör man hovar i korridoren så är det troligare att det är en häst än en zebra
Mest troligen förstorade lymfkörtlar som kommer försvinna på ett par veckor

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt äventyrlig på sistone!

Lyckades halka igår kväll och måste ha slagit i knät då jag märkte att det gjorde ont efter ett tag. Ca 10-15 min efter min lilla olycka kom jag på att det nog kan vara en bra ide att kyla ned området (en påse fryst wokmix ), och fabror google berättade för mig att kompression & benet i högläge också var att rekommendera, så gjorde det resten av kvällen. Nu är det ej blått e.dyl. och kanske bara lite svullet.

Det har under dagen blivit lite bättre och smärtan (strax vänster om knäskålen (högra)) har minskat, haltar nu endast smått och kan böja benet i princip hela vägen med endast lite smärta/spänd känsla i slutet. Jag har tänkt ringa till VC imorgon (ringde idag men de hade inga tider, och en "riktig" akut skulle jag nog bara få vänta på i 4h och sen bli hemskickad med alvedon) och försöka få en tid.

Tror ni att det här är något att vara orolig för, och något särskilt jag bör tänka på annat än att ta det lugnt med benet ett tag framöver?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Jag har varit väldigt äventyrlig på sistone!

Lyckades halka igår kväll och måste ha slagit i knät då jag märkte att det gjorde ont efter ett tag. Ca 10-15 min efter min lilla olycka kom jag på att det nog kan vara en bra ide att kyla ned området (en påse fryst wokmix ), och fabror google berättade för mig att kompression & benet i högläge också var att rekommendera, så gjorde det resten av kvällen. Nu är det ej blått e.dyl. och kanske bara lite svullet.

Det har under dagen blivit lite bättre och smärtan (strax vänster om knäskålen (högra)) har minskat, haltar nu endast smått och kan böja benet i princip hela vägen med endast lite smärta/spänd känsla i slutet. Jag har tänkt ringa till VC imorgon (ringde idag men de hade inga tider, och en "riktig" akut skulle jag nog bara få vänta på i 4h och sen bli hemskickad med alvedon) och försöka få en tid.

Tror ni att det här är något att vara orolig för, och något särskilt jag bör tänka på annat än att ta det lugnt med benet ett tag framöver?

Utifrån din beskrivning (ätt smärta vid belastning, nästan ingen svullnad, full rörelseomfång, avsaknad av instabilitetskänsla eller låsningar/hakningar i din historia) får mig att säga:
Alvdon 500 mg enligt din ålder/vikt och fri mobilisering. Har du kvar besvären efter en vecka så uppsök husläkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Är själva knölarna ömmande?
Sitter de fast i underlaget eller kan du röra på dem?
Stenhårda eller mjuka i konsistensen?
Feber?
Tandinfektion?
Halsont?
Sår eller liknande i ansikte/hals?

Hör man hovar i korridoren så är det troligare att det är en häst än en zebra
Mest troligen förstorade lymfkörtlar som kommer försvinna på ett par veckor

Knölarna i sig ömmar inte, det är väl bara om man petar på dem som de ger sig till känna. Skulle inte påstå att de är stenhårda, men de är ju inte supermjuka heller. Feber har jag inte haft på år och dar och tänderna är det inge fel på. Har iofs ett hål i en visdomstand (men det är inget jag kännt/känner av) som tandläkaren skulle vilja dra ut. Halsen är det inget fel på i övrigt, har dock ett sår på hakan. Det var inte speciellt stort, men jag pillade sönder det så det vart större. Så det har ju funnits en bra väg in för bakterier men är i princip läkt nu.

Hur är det med träning och svullna lymfkörtlar, bör man avstå eller går det att köra på?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;12917363']Knölarna i sig ömmar inte, det är väl bara om man petar på dem som de ger sig till känna. Skulle inte påstå att de är stenhårda, men de är ju inte supermjuka heller. Feber har jag inte haft på år och dar och tänderna är det inge fel på. Har iofs ett hål i en visdomstand (men det är inget jag kännt/känner av) som tandläkaren skulle vilja dra ut. Halsen är det inget fel på i övrigt, har dock ett sår på hakan. Det var inte speciellt stort, men jag pillade sönder det så det vart större. Så det har ju funnits en bra väg in för bakterier men är i princip läkt nu.

Hur är det med träning och svullna lymfkörtlar, bör man avstå eller går det att köra på?

Menade om de ömmar när du tar på dem vilket de verkar göra.

Låter som infektion.
Så länge du inte känner dig sjuk eller har feber kan jag inte se varför du skulle undvika något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Menade om de ömmar när du tar på dem vilket de verkar göra.

Låter som infektion.
Så länge du inte känner dig sjuk eller har feber kan jag inte se varför du skulle undvika något.

Härligt, tack för svaren, alltid lika uppskattat!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Hej! Vaknade kl 4 inatt med feber och mådde lite illa. Fan tänkte jag nu är det maginfluensa på ingång. Men jag tog en panodil och somnade om. Sen har mått kasst och luggigt och vänt på mig i sängen och tillslut fick jag nog och stoppade fingrarna i halsen och spydde ganska mycket.

Något jag ätit eller vad är det frågan om? Har nog aldrig haft det såhär brukar va maginfluensan isf. Nu mår jag lite bättre. Klarar ju sitta framför datorn.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tror jag skrivit om detta tidigare i tråden, inte säker. Men tar lite kort bakgrundsfakta först.

I typ september någon gång så har jag väldigt bråttom ur sängen en morgon. Slänger mig upp och vrider kroppen samtidigt vilket leder till att något blir fel nere i ländryggen. Tänker inte så mycket mer på det utan går till skolan som vanligt. Har smått ont där nere hela dagen, om jag minns rätt. Har ont i någon vecka till, fortsätter med styrketräningen som vanligt och tänker att det går nog över snart. Efter två veckor går jag till skolsyster och frågar om hjälp. Blir beordrad att smörja med antiinflammatoriskt vilket jag gör och det hjälper lite. Jag har som ont och är stel över muskelfästet till gluteus samt över hela nedre ryggen där i höjd med "groparna". Har fortfarande ont några veckor senare, går till skolsyster igen och får order om att äta en voltarenkur vilket jag gör. Det blir bättre, men inte helt bra. Går till skolsyster igen och får en tid hos sjukgymnast. Sjukgymnasten konstaterar att inget är fel med min rygg trots att jag har ont jämt och ständigt. Får lite stretchingövningar som jag gör flitigt i några veckor, blir bara lite bättre men fortfarande ganska ont och är liksom stel på något vis där nere. Går till sjukgymnasten igen i november någon gång, fortfarande inget fel på ryggen och jag är troligen bara stel säger hon. Under dom senaste månaderna har jag slutat helt med marklyft och tagit det lugnare i andra övningar som kan påfresta ländryggen.

Fram till nutid, typ senaste månaden. Har haft mer eller mindre konstant ont sen i september men det har som ändrats med tiden. Från att ha varit bara smärta vid muskelfästet till stelhet över hela stället till bara höger sida till smärta och stelhet i höger grop. Just nu är det alltså bara "stelhet" och smärta över den högra gropen. Sitter jag normalt så gör det inte ont, men böjer jag fram överkroppen men låser kvar höften så det liksom sträcks ut där bak så gör det ont i högra gropen. När jag går så gör det väldigt ont, vilket leder till att jag har mer eller mindre haltat mig fram senaste månaden. Cykla är inte heller någon höjdare. Jag tränar på som vanligt, fast inga marklyft och bytt ut bakböj mot frontböj (pga bättre vinkel för ryggen). Smärtan nästan kommer och går. Vissa dagar gör det bara lite ont, vissa dagar är det värre så man knappt kan gå normalt. Rent generellt så är det alltid bra när jag tränar och precis efter, men mot kvällen kommer det krypande och när man går i säng är man oftast "stel" och det gör väldigt ont.
En intressant sak angående marklyften, körde ett marklyftpass för kanske en månad sedan eller så, inte speciellt tungt, bara typ 90-100kg och 3x8. Gjorde lite ont under lyften men kändes bra efteråt och dom närmsta två dagarna kände jag nästan ingenting alls. Körde ett till marklyftpass veckan efter då jag fläskade på mer, 140-150kg och det gjorde ont då också och dagen efter var jag nästan handikappad. Sedan dess gav jag upp alla försök med att marklyfta igen.

Börjar fundera vad fan det kan vara. Har ju haft ont i nästan ett halvår nu. Har så dålig koll på anatomin där nere och har inte lyckats googla fram något vettigt heller. Ska man ta det vidare ännu längre och kanske be att få röntgen eller något? Kan ju inte leva med det här för evigt, för isåfall blir jag knäpp. Kan ju nästan inte göra något utan att det gör ont. Det enda som går bra är att antingen sitta, ligga eller stå stilla. Så fort jag rör mig, speciellt flyttar benen, så gör det ont.

Edit: Googlat lite och hittat detta: http://www.isischiropractic.co.uk/chiropractic_back_pain_sacr... och beskrivningarna passar in bra tycker jag.
Står att ju längre man dras med smärtan desto större risk att det blir kroniskt. Borde man uppsöka någon läkare?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Uppsök din husläkare.

Dunfår inte anstränga ryggEn förrän du är helt återställd, däremot så ska du fortsätta med stretchövningarna lång tid framöver, dvs månader efter att du blivit helt bra.
Känns som du provat lite olika kurer etc men aldrig en korrekt kur med alvedon 1g x 4 + voltaren 50mg x 3 och regelbunden sjukgymnastik i två veckor, sen kör du liknande kur dock utan NSAID.

Om smärtorna kvarstår även efter en sån behandlingsperiod så skulle jag gå till läkare igen.

Du har dock haft ont så pass länge att jag tyker du ska uppsöka din husläkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Uppsök din husläkare.

Dunfår inte anstränga ryggEn förrän du är helt återställd, däremot så ska du fortsätta med stretchövningarna lång tid framöver, dvs månader efter att du blivit helt bra.
Känns som du provat lite olika kurer etc men aldrig en korrekt kur med alvedon 1g x 4 + voltaren 50mg x 3 och regelbunden sjukgymnastik i två veckor, sen kör du liknande kur dock utan NSAID.

Om smärtorna kvarstår även efter en sån behandlingsperiod så skulle jag gå till läkare igen.

Du har dock haft ont så pass länge att jag tyker du ska uppsöka din husläkare.

Husläkare är...? Gå till vårdcentralen eller vadå?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Husläkare är...? Gå till vårdcentralen eller vadå?

husläkare, allmänläkare, vårdcentral, familjeläkarmottagningen, familjeläkare...

Kärt barn har många namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

husläkare, allmänläkare, vårdcentral, familjeläkarmottagningen, familjeläkare...

Kärt barn har många namn

Alright, så det är bara ringa dit, beskriva problemet och få en tid?
Har ju nämligen varit till sjukgymnasten två gånger redan som säger att det inte är något farligt och det kommer gå över.

Kan tillägga att nu i morse har jag inte känt av något alls, även när jag sträcker ut fullt. Dock så börjar det komma lite grann nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Alright, så det är bara ringa dit, beskriva problemet och få en tid?
Har ju nämligen varit till sjukgymnasten två gånger redan som säger att det inte är något farligt och det kommer gå över.

Kan tillägga att nu i morse har jag inte känt av något alls, även när jag sträcker ut fullt. Dock så börjar det komma lite grann nu.

Jag tror själv att det inte är mer än muskulär smärta, tex inflammation, men då du haft besvär så länge så är det bra om nån tittar på det och du får börja om från början, å riktigt, med behandlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag tror själv att det inte är mer än muskulär smärta, tex inflammation, men då du haft besvär så länge så är det bra om nån tittar på det och du får börja om från början, å riktigt, med behandlingen.

Mm. Tanken var att jag skulle ringa vårdcentralen klockan 8 i morse men söp bort det hela och kom på det sju timmar senare. Får göra ett nytt försök imorgon eller någon annan dag.

Hursomhelst så har jag börjat tänka mer på kroppshållningen nu både igår och idag. Rak i ryggen, ut med bröstet och in med "kaggen". Försöker även sitta bättre. Är ganska "svank" så jag försöker tänka på det hela tiden och när jag sitter så sitter jag ofta med rundad rygg och axlarna framåt. Men nu sitter jag rakare i ryggen och ner och bak med axlarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja, som sagt, söp bort det faktum att jag skulle ringa läkare. Men jag bestämde mig för att skita i det, just för att nu veckan som har varit så har min rygg varit fantastiskt bra ända tills fredag kväll då jag skulle bädda sängen i stugan i fjälls. Snedtak så jag fick stå böjd som en kråka och fick direkt ont i ryggen. Sedan dess så har jag haft ont mest hela tiden nu i helgen som varit. Gick dock bra att åka 5km längdskidor, ingen smärta alls då.

Var på bio nu ikväll. Går bra när jag sitter, men efter bion börjar jag gå hemöver tills morsan hämtar upp mig. Går några hundra meter och det gör skitont där i gropen på höger sida av ryggen. Bara där, väldigt centralt. Smärtan var ungefär som om någon gnuggar med en knoge så fort jag rör på mig. Morsan kommer, jag sätter mig i bilen och det tar någon minut att åka hem. Kliver ur bilen och har inte ont alls, går runt lite hemma i några minuter tills jag sätter mig ner för lite kvällsfika, då kommer det igen och det gör ont sen när jag ställer mig upp och börjar gå.

Verkar alltså vara något nervrelaterat tycker jag, eftersom det kommer och går sådär. Känner inget alls ena stunden och ibland jättemycket. Såhär var det det inte i början, då var det mer hela tiden och smärtan var inte lika lokal utan mer utbredd över hela nedre ryggen/övre rumpan. Borde jag ringa läkare ändå?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja, som sagt, söp bort det faktum att jag skulle ringa läkare. Men jag bestämde mig för att skita i det, just för att nu veckan som har varit så har min rygg varit fantastiskt bra ända tills fredag kväll då jag skulle bädda sängen i stugan i fjälls. Snedtak så jag fick stå böjd som en kråka och fick direkt ont i ryggen. Sedan dess så har jag haft ont mest hela tiden nu i helgen som varit. Gick dock bra att åka 5km längdskidor, ingen smärta alls då.

Var på bio nu ikväll. Går bra när jag sitter, men efter bion börjar jag gå hemöver tills morsan hämtar upp mig. Går några hundra meter och det gör skitont där i gropen på höger sida av ryggen. Bara där, väldigt centralt. Smärtan var ungefär som om någon gnuggar med en knoge så fort jag rör på mig. Morsan kommer, jag sätter mig i bilen och det tar någon minut att åka hem. Kliver ur bilen och har inte ont alls, går runt lite hemma i några minuter tills jag sätter mig ner för lite kvällsfika, då kommer det igen och det gör ont sen när jag ställer mig upp och börjar gå.

Verkar alltså vara något nervrelaterat tycker jag, eftersom det kommer och går sådär. Känner inget alls ena stunden och ibland jättemycket. Såhär var det det inte i början, då var det mer hela tiden och smärtan var inte lika lokal utan mer utbredd över hela nedre ryggen/övre rumpan. Borde jag ringa läkare ändå?

Hjälpen du kan få här är ju väldigt begränsad så den där frågan har ett givet svar, ett svar som jag redan gett dig

Hör med din läkare. Har du smärtor ner i drabbade sidans skinka/ben?
Nervsmärtor ger ju smärta i en nervs innervationsområde. Oavsett vilket, till doktorn med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hjälpen du kan få här är ju väldigt begränsad så den där frågan har ett givet svar, ett svar som jag redan gett dig

Hör med din läkare. Har du smärtor ner i drabbade sidans skinka/ben?
Nervsmärtor ger ju smärta i en nervs innervationsområde. Oavsett vilket, till doktorn med dig.

Inte i benet, men kan känna lite grann i rumpmuskulaturen ibland. Om det beror på nerven där eller helt enkelt för att jag gått annorlunda pga smärtan vet jag inte.
Får väl ta och komma ihåg att ringa läkaren då, hoppas att dom tar en seriöst den här gången. Inget illa menat mot dig eller någon annan här, men en del läkares empatiförmåga kan man nog ifrågasätta...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Inte i benet, men kan känna lite grann i rumpmuskulaturen ibland. Om det beror på nerven där eller helt enkelt för att jag gått annorlunda pga smärtan vet jag inte.
Får väl ta och komma ihåg att ringa läkaren då, hoppas att dom tar en seriöst den här gången. Inget illa menat mot dig eller någon annan här, men en del läkares empatiförmåga kan man nog ifrågasätta...

Vissa läkare borde inte jobba som läkare. Gör det, gillar du inte din husläkare kan du alltid byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vissa läkare borde inte jobba som läkare. Gör det, gillar du inte din husläkare kan du alltid byta.

Tja, lokala husläkaren vet jag inte. Brukar inte uppsöka läkare så ofta. Men läkare på andra ställen, tja... Inga kommentarer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hmm jag har en fråga.
Har på senare år, närmare de 3 sista åren slutat röra på mig ,då jag har ett väldigt stillasittande jobb osv. plus att jag blivit lat och börjat äta rätt kasst osv.
På sista tiden har jag fått jävligt ont i bröstryggen, samt att det strålar ut i både bröstet och i armarna. Vilket är sjukt jobbigt till och från.
Sen om jag sitter för länge och jag sträcker på mig, så låter det som att revbenen frasas sönder och det gör helt enkelt jävligt ont just vid dessa tillfällen.
När jag har extra ont i ryggen brukar jag även få lite hjärtklappning osv när jag tex reser mig upp eller ska göra något fysiskt.

Det jag undrar är om man kan få någon slags inflammation i muskulaturen och i revbenen och vad man gör åt det för att lindra det, förutom att träna då ?. Vilket jag inte riktigt pallar för tillfället då jag har så jäkla ont i ryggen, plus att jag känner att jag inte riktigt orkar med fysisk ansträngning på samma sätt när jag har det.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Hmm jag har en fråga.
Har på senare år, närmare de 3 sista åren slutat röra på mig ,då jag har ett väldigt stillasittande jobb osv. plus att jag blivit lat och börjat äta rätt kasst osv.
På sista tiden har jag fått jävligt ont i bröstryggen, samt att det strålar ut i både bröstet och i armarna. Vilket är sjukt jobbigt till och från.
Sen om jag sitter för länge och jag sträcker på mig, så låter det som att revbenen frasas sönder och det gör helt enkelt jävligt ont just vid dessa tillfällen.
När jag har extra ont i ryggen brukar jag även få lite hjärtklappning osv när jag tex reser mig upp eller ska göra något fysiskt.

Det jag undrar är om man kan få någon slags inflammation i muskulaturen och i revbenen och vad man gör åt det för att lindra det, förutom att träna då ?. Vilket jag inte riktigt pallar för tillfället då jag har så jäkla ont i ryggen, plus att jag känner att jag inte riktigt orkar med fysisk ansträngning på samma sätt när jag har det.

Uppsök en läkare.

Vet inte hur gammal du är, ifall du är överviktig eller ej, vlka riskfasktorer för tex hjärt- kärlsjukdomar du har etc.

Men som bas skulle jag vilja ha grund-blodprover och ett EKG, om de skulle vara bra skulle jag rekommendera träning helt sonika.

Permalänk

Hej!

I tisdags morse så hade jag liite känningar i vänstra sidan av halsen när jag sväljer. Drack mycket vatten och tog en ipren sen försvann det.
Onsdags morse var det samma sak igen, tog ingen ipren men det blev bättre under dagen.
Men idag när jag vaknade så har jag konstat ONT i halsen, men bara på vänstersidan.
Om man känner med fingrarna på utsidan av halsen där käkbenet slutar och strupen böärjar så är den som en knöl där, svullet. Gör inte ont att trycka på men det är ömt.

Saken är att jag inte har någon feber, känner mig inte sjuk eller något.

Smärtan går ända från vänster öra neråt mot svaljet, det gör även ont att spänna vänster kid åt sidorna..
Vad kan det vara för något?

Kanske svårt att säga vad det är men läste något om halsböld eller halsmandlarna?

Tack på förhand !

Joel

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Hej!

I tisdags morse så hade jag liite känningar i vänstra sidan av halsen när jag sväljer. Drack mycket vatten och tog en ipren sen försvann det.
Onsdags morse var det samma sak igen, tog ingen ipren men det blev bättre under dagen.
Men idag när jag vaknade så har jag konstat ONT i halsen, men bara på vänstersidan.
Om man känner med fingrarna på utsidan av halsen där käkbenet slutar och strupen böärjar så är den som en knöl där, svullet. Gör inte ont att trycka på men det är ömt.

Saken är att jag inte har någon feber, känner mig inte sjuk eller något.

Smärtan går ända från vänster öra neråt mot svaljet, det gör även ont att spänna vänster kid åt sidorna..
Vad kan det vara för något?

Kanske svårt att säga vad det är men läste något om halsböld eller halsmandlarna?

Tack på förhand !

Joel

Låter som körtelinflammation, hade det själv i somras och symptomen är ungefär som du beskriver. Uppsök läkare om du är orolig tycker jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Låter som körtelinflammation, hade det själv i somras och symptomen är ungefär som du beskriver. Uppsök läkare om du är orolig tycker jag.

Okej! Ringde till 1177 men de sa att jag skulle ta en halstablett och inte oroa mig.. blir bemött som en idiot.

Tog det lång tid för ditt att gå över? fick du någon medicin eller gick det över av sig självt?
Tack för svaret!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro