Vad ska jag köpa för ren installation?

Permalänk

Vad ska jag köpa för ren installation?

Tänkte testa Windows 8 men jag fattar inte vad jag ska köpa.

Jag vill göra en ren installation från början av win8 samt att jag vill ha det så att om jag byter hårdvara ex. moderkort så ska jag fortfarande kunna installera win8..
Kan man med mina önskemål få så att man laddar ner det och kan installera direkt och även få en skiva med win8 som jag kan ha till nästa gång jag vill blåsa ur burken?

Ska man köpa det från Microsofts hemsida?

Kommer säkert flera frågar snart..

Hjälp mig, tack. Min dator som ska uppgraderas finns i sign

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt.

OEM, binder det till moderkortet(möjligtvis hårddisken också) och man har inte microsofts customer service som man får om man skulle köpa en Retail. Vad jag har läst runt lite är att folk verkar har försökt att avaktivera w8 innan de byter moderkort och sådant för att rundgå det på något sätt.

Men enligt microsoft så när du installerar ett OEM, och sedan byter ut moderkortet, så är det "end of the licence".

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Om jag har förstått det rätt.

OEM, binder det till moderkortet(möjligtvis hårddisken också) och man har inte microsofts customer service som man får om man skulle köpa en Retail. Vad jag har läst runt lite är att folk verkar har försökt att avaktivera w8 innan de byter moderkort och sådant för att rundgå det på något sätt.

Men enligt microsoft så när du installerar ett OEM, och sedan byter ut moderkortet, så är det "end of the licence".

Okej men inte en OEM alltså. Jag vill ju ha en jag kan använda och ha ända tills det kommer ett nytt windows Och under den tiden kommer jag ju att byta hårdvara flera gånger

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Då blir det svårt, tror inte ens att det finns Retail för Windows 8, om det kommer att komma ens.

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Då blir det svårt, tror inte ens att det finns Retail för Windows 8, om det kommer att komma ens.

Så om jag skulle byta moderkort så kommer jag att få köpa det igen? Eller vad

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Ring Microsoft och fråga!

Permalänk
Medlem

Jag köpte uppgradering från Windows 7 Ultimate 64-bit till Windows 8 Pro och jag betalade 279kr!
Fick möjlighet att installera rakt över som uppgradering från Windows 7, göra ett USB till startbar enhet för ren installation eller skapa en ISO. fil för att kunna bränna Windows 8 Pro på skiva Jag valde att åka och köpa fler DVD skivor och bränna direkt för att sen göra en helt ny ren installation av Windows 8 Pro, allt gick problemfritt och jag använde mig av min serial jag fick på mail av microsoft!

Så med andra ord, om du uppgraderar datorn och vill installera igen, så ser jag inga problem om att de inte skulle gå

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Jag köpte uppgradering från Windows 7 Ultimate 64-bit till Windows 8 Pro och jag betalade 279kr!
Fick möjlighet att installera rakt över som uppgradering från Windows 7, göra ett USB till startbar enhet för ren installation eller skapa en ISO. fil för att kunna bränna Windows 8 Pro på skiva Jag valde att åka och köpa fler DVD skivor och bränna direkt för att sen göra en helt ny ren installation av Windows 8 Pro, allt gick problemfritt och jag använde mig av min serial jag fick på mail av microsoft!

Så med andra ord, om du uppgraderar datorn och vill installera igen, så ser jag inga problem om att de inte skulle gå

Okej det låter ju bra! så man kan boota som vanligt från dvd-skiva och installera? Sen när man har installerat klart win8 så ska man skriva in serial man fick i mailet?
Sen har jag en engelsk version av windows 7 installerad på datorn men det ska väl kunna gå att välja att ha win8 på svenska antar jag?

Edit: Fick man välja språk under installationen eller kommer de som en uppdatering som i win7 med språkpaket?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Okej det låter ju bra! så man kan boota som vanligt från dvd-skiva och installera? Sen när man har installerat klart win8 så ska man skriva in serial man fick i mailet?
Sen har jag en engelsk version av windows 7 installerad på datorn men det ska väl kunna gå att välja att ha win8 på svenska antar jag?

Edit: Fick man välja språk under installationen eller kommer de som en uppdatering som i win7 med språkpaket?

När du kör uppgraderingsassistenten så går den igenom din dator (med W7) och talar om ifall det är några problem med program eller drivrutiner e.dyl.
När du sedan väljer att köpa uppgraderingen så kommer du till ett val, antingen istallera direkt eller ladda ner och bränna till DVD/USB.
När du sedan installerar så behöver du inte mata in din produktnyckel (osäker här, jag har för mig att jag ändå gjorde det), den finns i installationsfilen. Kan vara så att du inte behöver det om du installerar direkt.
Din nyckel skickas till din email så du kan använda den vid andra tillfällen.

Om du har ett annat språk så tror jag att du måste göra en total ominstallation och kan inte spara dina inställningar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

När du kör uppgraderingsassistenten så går den igenom din dator (med W7) och talar om ifall det är några problem med program eller drivrutiner e.dyl.
När du sedan väljer att köpa uppgraderingen så kommer du till ett val, antingen istallera direkt eller ladda ner och bränna till DVD/USB.
När du sedan installerar så behöver du inte mata in din produktnyckel (osäker här, jag har för mig att jag ändå gjorde det), den finns i installationsfilen. Kan vara så att du inte behöver det om du installerar direkt.
Din nyckel skickas till din email så du kan använda den vid andra tillfällen.

Om du har ett annat språk så tror jag att du måste göra en total ominstallation och kan inte spara dina inställningar.

Installerade om min dator igår. Och jag behövde inte skriva in produktnyckel.

Permalänk
Skrivet av himym:

Installerade om min dator igår. Och jag behövde inte skriva in produktnyckel.

Gjorde du på samma sätt, att du brände ner på dvd och bootade från skivan?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Okej det låter ju bra! så man kan boota som vanligt från dvd-skiva och installera? Sen när man har installerat klart win8 så ska man skriva in serial man fick i mailet?
Sen har jag en engelsk version av windows 7 installerad på datorn men det ska väl kunna gå att välja att ha win8 på svenska antar jag?

Edit: Fick man välja språk under installationen eller kommer de som en uppdatering som i win7 med språkpaket?

Jag hade svensk windows 7 installerat från start, men är rätt säker på att man kunde välja språk under installationen

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 Home Premium OEM och precis när jag gick i tankarna på att uppgradera till Windows 8 så la mitt moderkort av. Lite orolig byggde jag ihop nya datorn igår och installerade Win 7 OEM igen med nytt moderkort och hårddisk och hade inga problem med att varken installera och sedan få uppdateringar, så Microsoft verkar inte alltför petiga på OEM-licensen med Win 7 iaf. Antagligen är de inte lika restriktiva nu när de hoppas få många Win 7 till Windows 8, de kanske är petigare där med OEM = en licens per dator/moderkort.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Skrivet av Macke93:

Jag hade svensk windows 7 installerat från start, men är rätt säker på att man kunde välja språk under installationen

När du hade bränt ut win på dvd och sedan utförde en ren installation, startade du installationen inne i windows 7 och blåste rent på det viset eller bootade du från dvdN och formaterade?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Även fast de olika versionerna säljs som OEM är det retail. Du kan flytta ditt windows till annan dator och även göra en clean install.
OEM finns endast på fabriks byggda datorer och då är det Windows 8 och ej Windows 8 Pro.
Någon ren retail version kommer inte att släppas, Windows 8 "system builder" versionen är den som ersätter retail versionen

Citat:
You can change your motherboard, move the license to a different computer if you wish. Windows 8 OEM includes flexible licensing allowing you make as many changes as you wish.

Källa:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Skrivet av Lasseska:

Även fast de olika versionerna säljs som OEM är det retail. Du kan flytta ditt windows till annan dator och även göra en clean install.
OEM finns endast på fabriks byggda datorer och då är det Windows 8 och ej Windows 8 Pro.
Någon ren retail version kommer inte att släppas, Windows 8 "system builder" versionen är den som ersätter retail versionen

Citat:
You can change your motherboard, move the license to a different computer if you wish. Windows 8 OEM includes flexible licensing allowing you make as many changes as you wish.

Källa:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-wi...

Okej låter ju bra Då behöver man ju aldrig installera win7 först varje gång när man ska formatera om man har bränt ut det på dvd t.ex.
Ska köpa imorgon tror jag och pyssla med det här i helgen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |