Dyr elräkning - Är det golvvärmen som är boven?

Permalänk
Medlem

Dyr elräkning - Är det golvvärmen som är boven?

Har precis fått en räkning på ca 600kr (för enbart Oktober månad) för en 46kvm lägenhet där värme ingår. Har på en liten server dygnet runt, tror den drar runt 60-80w. Sen har jag datorn i sign som bara är på om jag spelar, och sen tv och stereo. Bodde i större lägenhet förut med ungefär samma utrustning då låg ja på runt 400kr i månaden.

Det enda jag kan komma på är sämre vitvaror eller så är det golvvärmen som är boven, har väl ett badrum på ca 4kvm. Det verkar vara en ganska gammal installation, det finns inga funktioner på styrenheten förutom typ värmen man ställer från 0-6 på skalan ochs en on /off knapp. Jag har den ställd på ungefär 4. Men det känns ju onödigt att den är på på nätterna och på dagarna när jag inte är hemma. Undrar om det går att byta mot någon bättre kontroller där jag kan ha scheman, eller om man måste byta hela systemet?

Vad kan jag mer spara på? Har redan lågenergilampor typ över allt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jämför den specificerade elanvändningen mellan fakturorna så kan du ju se hur den ökade kostnaden beror på annat elpris, andra nätavgifter (om du nu bytt leverantnör, abonnemang och eller nät) och själva användningen. Men ja, golvvärmen kan säkerligen bidra till ökningen.

Permalänk
Medlem

Låter inte överdrivet mycket. Jag betalar ngt liknande för min lägenhet på 59 kvadrat. Men visst elvärme är knappast ngt man sparar energi på att använda

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att föregående innehavara av denna lägenhet verkade ha MKT mindre förbrukning, typ 1/4 av det jag har förbrukat. Men han kanske hade golvvärmen avstängd, eller så bodde han aldrig hemma /lagade aldrig mat osv. Men jag bara tycker det känns så konstigt hur det kan skilja så mkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag jobbar för ett företag som säljer el, typ 8 av 10 gånger folk är upprörda över förbrukningen så är det golvvärme...

Stäng av skiten, så enkelt är det.... Allt för man ska ha varma fötter på vintern :E

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag har golvvärme på mitt badrum och min elräkning ökar med ungefär 100kr/månad under vinterhalvåret när jag slår på den. Jag bor på 60kvm och har nya vitvaror inkl diskmaskin som går 2-3 gånger per vecka. Lagar nog ganska normalmycket mat. Har en del gamla hederliga glödlampor och en stationär dator och en laptop. Den stationära datorn är påslagen 7-8 timmar per dag och står ibland igång över natten. Brukar ligga på ca 170-180kWh/månad när golvvärmen inte är påslagen.

Permalänk
Skrivet av zeddiz:

Jag jobbar för ett företag som säljer el, typ 8 av 10 gånger folk är upprörda över förbrukningen så är det golvvärme...

Stäng av skiten, så enkelt är det.... Allt för man ska ha varma fötter på vintern :E

Absolut, tofflor värmer också och kostar runt 400kr och håller länge

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

En tumregel för elgolvvärme är att den kostar 1000 kr per kvm och år att ha igång. Det skulle motsvara halva din elräkning.

Att hålla på stänga av och på den funkar inte. Det är en tröghet i värmespridningen och det tar tid att få varmt.

Du får antingen snällt betala elräkningen eller ha kalla fötter inne på badet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

En tumregel för elgolvvärme är att den kostar 1000 kr per kvm och år att ha igång. Det skulle motsvara halva din elräkning.

Att hålla på stänga av och på den funkar inte. Det är en tröghet i värmespridningen och det tar tid att få varmt.

Du får antingen snällt betala elräkningen eller ha kalla fötter inne på badet.

Tycker ifs den blir varm ganska fort, provade igår, och det tog väl typ 15-20min innan golvet va varmt igen efter att ja hade den avstängd. Det finns ju styrkretsar som automatiskt stänger av värmen vissa tider osv. typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Digital-golvv%C3%A4rmetermostat-...

Borde inte det hjälpa? Eller är det slöseri med tid?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tycker ifs den blir varm ganska fort, provade igår, och det tog väl typ 15-20min innan golvet va varmt igen efter att ja hade den avstängd. Det finns ju styrkretsar som automatiskt stänger av värmen vissa tider osv. typ denna: http://www.clasohlson.com/se/Digital-golvv%C3%A4rmetermostat-...

Borde inte det hjälpa? Eller är det slöseri med tid?

Tänk på att de får kämpa mer då du ska slå igång den också = drar mer ström, så slår du av och på ofta så hjälper det inget eller mycket lite.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen förbrukat 420kW/h. Den som bodde här innan låg mellan 110-180. Det känns ju lite sjukt!?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Gamla vitvaror kan vara en bov i dramat men om föregående hyresgäst hade så pass låg förbrukning är det nog inte fallet denna gången. Bara din server drar i runda slängar 50kWh/månad (räknat på att den drar 70W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har tydligen förbrukat 420kW/h. Den som bodde här innan låg mellan 110-180. Det känns ju lite sjukt!?

Jag gissar att golvvärmen är en stor del i det där.
Jag har en 68kvm lägenhet, 2a.
Har nya vitvaror och ingen dator som är på dygnet runt.
Men ibland när min kombo är här så har vi 5 datorer igång samtidigt, 2 laptops och 3 stationära. Har en del elektronik här och där allmänt.
Har mest lågenergilampor, lagar rätt mycket mat hemma osv och jag ligger nog inte över 300kW/h i månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag gissar att golvvärmen är en stor del i det där.
Jag har en 68kvm lägenhet, 2a.
Har nya vitvaror och ingen dator som är på dygnet runt.
Men ibland när min kombo är här så har vi 5 datorer igång samtidigt, 2 laptops och 3 stationära. Har en del elektronik här och där allmänt.
Har mest lågenergilampor, lagar rätt mycket mat hemma osv och jag ligger nog inte över 300kW/h i månaden...

Jag testat lite idag och jag tror det är något fel på golvvärmen. Det finns ett reglage som går att ställa från 0-6. Och den verkar ju inte dra igång att värma förrän på nr 4-5 ungefär. Detta indikeras med att en röd diod lyser och man hör hur någonting klickar till. Men under hela oktober månad så vet jag att den röda lampan jämmt var tänd. Vilket måste betyda att den alltid går på max? Golvet har ju varit väldigt varmt också, nästan överdrivet mkt. (tycker ifs de va ganska skönt, men kan lätt leva med mindre värme)

Kan man byta reglage utan att byta hela slingan? Eller är det någonting annat som kan va fel? Typ temperaturgivaren?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag testat lite idag och jag tror det är något fel på golvvärmen. Det finns ett reglage som går att ställa från 0-6. Och den verkar ju inte dra igång att värma förrän på nr 4-5 ungefär. Detta indikeras med att en röd diod lyser och man hör hur någonting klickar till. Men under hela oktober månad så vet jag att den röda lampan jämmt var tänd. Vilket måste betyda att den alltid går på max? Golvet har ju varit väldigt varmt också, nästan överdrivet mkt. (tycker ifs de va ganska skönt, men kan lätt leva med mindre värme)

Kan man byta reglage utan att byta hela slingan? Eller är det någonting annat som kan va fel? Typ temperaturgivaren?

Sänk reglaget till 2. Lampan slocknar och din elräkning blir mindre.

Ha sen den röda dioden under uppsikt. Bra om den tänds sällan, men katastrof om den aldrig tänds. Du kan stänga av helt men då kan du få mögel. Beror lite på om du har andra värmekällor i badrummet.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Sänk reglaget till 2. Lampan slocknar och din elräkning blir mindre.

Ha sen den röda dioden under uppsikt. Bra om den tänds sällan, men katastrof om den aldrig tänds. Du kan stänga av helt men då kan du få mögel. Beror lite på om du har andra värmekällor i badrummet.

Fast den verkar ju lixom aldrig tändas om jag sätter den under 4. Å golvet är lika kallt som det är när jag inte har den på alls.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fast den verkar ju lixom aldrig tändas om jag sätter den under 4. Å golvet är lika kallt som det är när jag inte har den på alls.

Har du betonggolv?
En granne under som värmer ditt golv...
Har du ytterligare värmekälla i badrummet? Handdukstork eller element?

Stäng av golvvärmen ett helt dygn och försök att kyla ner golvet.

Slå därefter på systemet igen. Håll koll på den röda dioden-den kommer förhoppningsvis att tändas tidigare nu- vilket bevisar att den enheten fungerar.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag har också en helt galen förbrukning i min lägenhet, har dragit 10-11 kw / dygn.
Stängde av golvvärmen och nu ligger den på runt 7 kw / dygn - ändå ganska mycket tycker jag.

Det är en 36m^2 med vattenelement.
Har i princip bara dator & kyl (energiklass A ~ 328 kw / år)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Har du betonggolv?
En granne under som värmer ditt golv...
Har du ytterligare värmekälla i badrummet? Handdukstork eller element?

Stäng av golvvärmen ett helt dygn och försök att kyla ner golvet.

Slå därefter på systemet igen. Håll koll på den röda dioden-den kommer förhoppningsvis att tändas tidigare nu- vilket bevisar att den enheten fungerar.

Ja det är nog betong, och sen kakel/klinker (vet inte vad som är skillnaden). Har den avstängd nu sen igår, ska prova att göra som du säger när ja kommer hem. Jag bor på våning två, menar du att det kan va så att golvet är "tillräckligt varmt" enl. givaren? För det kändes riktigt kallt imorse hehe

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt reglage ut. är inte säker på om det ens är temperaturstyrt?

https://www.dropbox.com/sh/16ns2id3b3gy6fo/0CVRbrWI4L

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Så här ser mitt reglage ut. är inte säker på om det ens är temperaturstyrt?

https://www.dropbox.com/sh/16ns2id3b3gy6fo/0CVRbrWI4L

Nej, det är inte säkert. Men att du har ett vred och en diod som tänds verkar som en sorts temperaturreglering...

Jag har aldrig monterat el- golvvärme, men det är det säkert flera i forumet som gjort. Du får säkert svar snart. Annars så kan du ju ta så mycket data du hittar på din anläggning och gå och prata med en elektriker. Googla också på din anläggning.

Jag har själv en elsladd i ett kallvattenrör. En sorts frostvakt som saknar temperaturgivare. I stället så ökar effekten steglöst relativt temperaturen. Enda sättet att slopa elförbrukningen på den värmaren är att bryta strömmen helt.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag kom och tänka på den här tråden igen då jag just fick min elräkning. Jag betalar varannan månad:
Avläsning 120930 239 kWh
Avläsning 121031 282 kWh

Totalt 521 kWh på 2 månader.
Och för det betalar jag totalt 569,85 inklusive alla skatter osv.
Elnätsavgiften betalar jag dock separat och ingår inte där, 175:- i månaden eller vad den är på.

Bara lite att jämföra med tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag kom och tänka på den här tråden igen då jag just fick min elräkning. Jag betalar varannan månad:
Avläsning 120930 239 kWh
Avläsning 121031 282 kWh

Totalt 521 kWh på 2 månader.
Och för det betalar jag totalt 569,85 inklusive alla skatter osv.
Elnätsavgiften betalar jag dock separat och ingår inte där, 175:- i månaden eller vad den är på.

Bara lite att jämföra med tänkte jag.

Varför kör du annat elbolag än ditt nätbolag med så liten förbrukning? blir ju bara ett par kroner och mer omständigheter per år, men vill man spara till max så förstår jag väl

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Varför kör du annat elbolag än ditt nätbolag med så liten förbrukning? blir ju bara ett par kroner och mer omständigheter per år, men vill man spara till max så förstår jag väl

Därför att det elavtalet jag hade var ett sånt där standard som man kan få automatiskt om man inte gör ett aktivt val som är rätt dåligt så jag behövde göra ett aktivt val.
Då jag verkligen hatar avregleringen av elmarknaden så blev jag mest bara irriterad av att kolla runt så jag sket i det och reggade mig på kundkraft som jag hade hört hyfsat bra saker om.

Tänkte inte på att elnätet och så är kvar på samma osv.

Sen är det inte så mycket omständigheter direkt, elen betalar jag varannan månad och elnätet var tredje.
Men det är ett helt idiotiskt system och jag hade kanske gjort annorlunda om jag tänkt på det till att börja med.

EDIT: Vad betalar du? Jag skulle vara intresserad av att jämföra.
När min bindningstid går ut ska jag nog antagligen byta till rörligt pris, har fast nu, dumt tänkt av mig.

Permalänk
Medlem

För jämförelse så kostar min villa i Norrbotten (133+40 m2) byggd 1999 med frånluftsvärmepump ca 2000 kr per månad, senaste månaden hade jag förbrukat ca 1980 kWh. Elpriset har jag låst till 72 öre per kWh. Är ganska nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt jag har halva din månadskostnad och jag har tvättmaskin,torktumlare och diskmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Därför att det elavtalet jag hade var ett sånt där standard som man kan få automatiskt om man inte gör ett aktivt val som är rätt dåligt så jag behövde göra ett aktivt val.
Då jag verkligen hatar avregleringen av elmarknaden så blev jag mest bara irriterad av att kolla runt så jag sket i det och reggade mig på kundkraft som jag hade hört hyfsat bra saker om.

Tänkte inte på att elnätet och så är kvar på samma osv.

Sen är det inte så mycket omständigheter direkt, elen betalar jag varannan månad och elnätet var tredje.
Men det är ett helt idiotiskt system och jag hade kanske gjort annorlunda om jag tänkt på det till att börja med.

EDIT: Vad betalar du? Jag skulle vara intresserad av att jämföra.
När min bindningstid går ut ska jag nog antagligen byta till rörligt pris, har fast nu, dumt tänkt av mig.

Då jag bor i lägenhet och inte göra av med mer än typ 2700 kwh på ett år så kör jag bara 3års avtal så jag slipper ändra hela tiden, för mig är det värt ett par extra kronor! Tror jag betalar kring 46 öre/kwh exkl skatt och moms, lyckades fixa bort årsavgiften också... jag krö allt hos umeå energi.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Då jag bor i lägenhet och inte göra av med mer än typ 2700 kwh på ett år så kör jag bara 3års avtal så jag slipper ändra hela tiden, för mig är det värt ett par extra kronor! Tror jag betalar kring 46 öre/kwh exkl skatt och moms, lyckades fixa bort årsavgiften också... jag krö allt hos umeå energi.

Vad blir det med skatt och moms?
Och hur blev du av med årsavgiften???

Men, bor du i norrland?
Elen är ju bra mycket billigare där...

EDIT: Och jag kan inte byta elnätsleverantör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad blir det med skatt och moms?
Och hur blev du av med årsavgiften???

Men, bor du i norrland?
Elen är ju bra mycket billigare där...

EDIT: Och jag kan inte byta elnätsleverantör...

1,25 * 46 blire väl så nånstans kring typ 70 öre kwh med allt inräknat... Angående årsavgiften så är det bara att vara rätt hård och säga att du byter bolag till något utan årsavgift om dom inte kan fixa det...

Nää självklart kan du inte byta elnätsleverantör....

Skiten som jag har lärt mig de 3 år jag varit i branchen är att många andra bolag tar ut faktureringsavgifter eller administrativa avgifter som dom inte officiellt kallar en årsavgift men i själva verket är i princip samma sak.. Något bolag tog ut 2kr/dag i administrativ avgift vilket motsvarar över 700kr/år, så kika på de om du ska byta leverantör, samma med skitbolag som tar ut avgifter för fakturering, brukar väl va 39kr/faktura eller något.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

1,25 * 46 blire väl så nånstans kring typ 70 öre kwh med allt inräknat... Angående årsavgiften så är det bara att vara rätt hård och säga att du byter bolag till något utan årsavgift om dom inte kan fixa det...

Nää självklart kan du inte byta elnätsleverantör....

Skiten som jag har lärt mig de 3 år jag varit i branchen är att många andra bolag tar ut faktureringsavgifter eller administrativa avgifter som dom inte officiellt kallar en årsavgift men i själva verket är i princip samma sak.. Något bolag tog ut 2kr/dag i administrativ avgift vilket motsvarar över 700kr/år, så kika på de om du ska byta leverantör, samma med skitbolag som tar ut avgifter för fakturering, brukar väl va 39kr/faktura eller något.

Ah, sånna avgifter har jag inga.
Skönt det iaf!