Laptop går i viloläge när den flyttas!

Permalänk

Laptop går i viloläge när den flyttas!

Hej allesammans!

Jag har en Asus ur K53S-serien och jag har den senaste tiden märkt av ett underligt problem. När datorn flyttas så går den i sömnläge. Ett typexempel: jag sitter med datorn i knät, och ska ställa ifrån datorn för att hämta något att dricka/gå på toa etc. Jag lyfter upp datorn, och skärmen slocknar omedelbart, tillsammans med ljudet. 30 sekunder senare är datorn försatt i viloläge. Jag har försökt lyfta datorn på olika sätt, men det hela verkar slumpmässigt. Detta sker ungefär hälften av gångerna som jag lyfter eller flyttar datorn. Datorn dör alltså inte helt, utan den går i viloläge. När den gått i viloläge klickar man på on-knappen och datorn går igång som efter vanligt sömnläge. Har någon en aning om vad detta kan handla om?

Mvh

Catchme

Permalänk
Medlem

aldrig hört talas om.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Har du strömsladden inkopplad när du flyttar på den eller något annat inkopplat (USB, HDMI etc)??

Säger som ovan, har aldrig hört talas om något liknande.

Permalänk
Medlem

Testa leka med inställningarna här: Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ.

På vänster sida hittar du inställningar för när datorn ska gå in i viloläge etc. Se vad som händer om du avvaktiverar all viloläge/strömsparläge du ser
Kanske så känner datorn inte strömsladden utan tror att den går på batteri...?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan även vara lockbrytaren som påverkas om du kör på batteri, men kolla i energiinställningarna om du inte lagar det fysiska felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan även vara lockbrytaren som påverkas om du kör på batteri, men kolla i energiinställningarna om du inte lagar det fysiska felet.

Skulle också tippa på det. Känns som att det kan vara glapp i den eller liknande som inte tycker om att leka med dina energiinställningar.
Förmodligen kan du bli av med problemet helt genom att välja bort alternativet "försätt datorn i vänteläge när locket stängs".
Dock är ju dator trasig isf, så om du har garanti kvar på den så skulle höra med det företaget om en ny dator/lagning

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Har du strömsladden inkopplad när du flyttar på den eller något annat inkopplat (USB, HDMI etc)??

Säger som ovan, har aldrig hört talas om något liknande.

Det har jag inte tänkt på. Men oftast har jag mus och strömsladd inkopplad. Just nu testar jag att köra utan batteriet för att se om något ändras. Än så länge har inget hänt, men måste testa lite längre för att vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catchmeifucan:

Det har jag inte tänkt på. Men oftast har jag mus och strömsladd inkopplad. Just nu testar jag att köra utan batteriet för att se om något ändras. Än så länge har inget hänt, men måste testa lite längre för att vara säker.

Med olika sladdar inkopplade så kan man få ganska långsökta svar på fel. Kan ju vara så att det är kortslutning i din mus som tvingar datorn att vara vid liv när den egentligen vill gå ner i vänteläge, när du sedan kommer tillbaka igen så rör du musen och datorn får göra sitt senaste kommando, försätta datorn i vänteläge.
Testa med en annan mus..
Sedan har jag en liknande dator u36sg, har för mig att den med standardinställningar går ner i vänteläge efter 5min normalt "i batteridrift". Så om du inte får samma resultat med laddningsladden inkopplad så beror det nog på helt andra "energiinställningar" i datorn

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte på e free-fall sensor, om datorn e utrustad med sådan. Om den känner av att den flyttas för snabbt så stänger den av disken för att skydda data, om man skulle tappa den. Värt o kolla upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]