Hjälp ang: hur kopplar man detta?

Permalänk
Medlem

Hjälp ang: hur kopplar man detta?

Som sagt så har jag nu skaffat mig en subwoofer med center och två front högtalare, Men hur kopplar man in det? t ex Line input, ska de va hane hane där?

tack i förhand, Mvh J

Permalänk

En RCA / Subkabel från subwoofer utgången på din reciever till "Line Input" på subben bara.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

jaha ok, men ska ha in den på datorn, är de inte en hane hane då? eller de kanske heter så men vad menar dom med hi level in och hi level out, eller har de någon skillnad ppå hur jag sätter min center och dom 2 högtalarna ?

Skrivet av H4nsson:

En RCA / Subkabel från subwoofer utgången på din reciever till "Line Input" på subben bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

jaha ok, men ska ha in den på datorn, är de inte en hane hane då? eller de kanske heter så men vad menar dom med hi level in och hi level out, eller har de någon skillnad ppå hur jag sätter min center och dom 2 högtalarna ?

Hi level in är inkommande högtalaranslutning från förstärkaren. Hi level out är utgående till bakre/främre högtalare. Observerar att du måste ha en förstärkare

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Du måste ha förstärkare för att driva bas och högtalare. Basen kopplas in i förstärkaren/recievern med rca/coaxial kabel för lågnivå

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Vad är det för sub du har? Ganska säker på att du måste koppla subben och högtalarna till en reciever och sedan koppla recievern till datorn, Om det inte är någon speciell sub med inbyggd förstärkare för högtalare.

Och ja, det ska vara en "hane hane" kabel, Men det är väl ganska självklart när det sitter hona i subben och recievern

Edit: What "Ohlert90" said

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

dåligt batteri på mobilen, så ingen blixt.

Skrivet av H4nsson:

Vad är det för sub du har? Ganska säker på att du måste koppla subben och högtalarna till en reciever och sedan koppla recievern till datorn, Om det inte är någon speciell sub med inbyggd förstärkare för högtalare.

Och ja, det ska vara en "hane hane" kabel, Men det är väl ganska självklart när det sitter hona i subben och recievern

Edit: What "Ohlert90" said

Permalänk
Medlem

så jag måste ha ta min förstärkare och koppla med den? trodde de var ett slutsteg på den, men då vet man, med hi och low

Skrivet av H4nsson:

Vad är det för sub du har? Ganska säker på att du måste koppla subben och högtalarna till en reciever och sedan koppla recievern till datorn, Om det inte är någon speciell sub med inbyggd förstärkare för högtalare.

Och ja, det ska vara en "hane hane" kabel, Men det är väl ganska självklart när det sitter hona i subben och recievern

Edit: What "Ohlert90" said

Permalänk
Medlem

Vad har du för högtalare och center? Förutom subben då

Ofta har subben en egen förstärkare som bara är för den, då den behöver lite mer kräm.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

så jag måste ha ta min förstärkare och koppla med den? trodde de var ett slutsteg på den, men då vet man, med hi och low

Subben är aktiv så den har ett eget slutsteg.
Vad har du för förstärkare?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

eltax på dom med 2 högtalare i centern med en diskant med,

Skrivet av xfade:

Vad har du för högtalare och center? Förutom subben då

Ofta har subben en egen förstärkare som bara är för den, då den behöver lite mer kräm.

Permalänk
Medlem

jag har en äldre förstärkare här hemma en pioneer, http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1257002146828&set=pb.1... Men hemma hos morsan har jag en marantz. kanske är bättre en pioneer:en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Subben är aktiv så den har ett eget slutsteg.
Vad har du för förstärkare?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

menar ni såhär?

va de så ni menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

Om du inte har ern lågnivås-utgång på förstärkaren med Rca-kontakter som du kopplar till subbens RCA-line-in.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Den har de vanliga: Phono, Tuner, Cd, Line. och sen tape1 och 2. eller de är nåt annat?

Skrivet av slajk:

Om du inte har ern lågnivås-utgång på förstärkaren med Rca-kontakter som du kopplar till subbens RCA-line-in.

Permalänk
Medlem

Om den inte har en lågnivå-utgång (brukar heta typ "Subwoofer pre-out" eller bara "Pre-out") så måste du koppla via högnivå, på det sätter som du ritade på bilden ja.

Det verkar ju dock vara en 2-kanals steroförstärkare du har där så centern lär du inte få inkopplad med den där.

Permalänk
Medlem

skit med men men får gå en sålänge

Skrivet av hg:

Om den inte har en lågnivå-utgång (brukar heta typ "Subwoofer pre-out" eller bara "Pre-out") så måste du koppla via högnivå, på det sätter som du ritade på bilden ja.

Det verkar ju dock vara en 2-kanals steroförstärkare du har där så centern lär du inte få inkopplad med den där.

Permalänk

Man kopplar subwoofer antingen med lågnivå eller högnivå.

Lågnivå (aktiv) = Subbens slutsteg driver den.
Högnivå (passiv) = Förstärkaren driver den.

I ditt fall är det endast högnivå du ska koppla in. Jag tror du ska koppla subben genom fronthögtalarna med.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

ja som jag visade på bilden? men vad menar du med att koppla sub genom högtalare? Och sen om jag kopplar som min bild, ska jag ha hane-hane från subben till t ex datorn? Mvh j

Skrivet av darkwingduck:

Man kopplar subwoofer antingen med lågnivå eller högnivå.

Lågnivå (aktiv) = Subbens slutsteg driver den.
Högnivå (passiv) = Förstärkaren driver den.

I ditt fall är det endast högnivå du ska koppla in. Jag tror du ska koppla subben genom fronthögtalarna med.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk

Menade högtalare genom subben och det visade du ju på bild. :). Men lita inte på mig. Har inte haft nån passiv subwoofer förr.

Angående sladd till datorn ska du ha 2xRCA (hanar) till 3.5mm (hane). 2xRCA ska kopplas till nån av utgångarna CD, DVD, TV beroende på vilken kanal du vill ha datorn på och sen 3.5mm till ljudkortet sålänge det inte är nån specialare med 6.3mm kontakt.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

blir o testa idag eller imorgon, några som sover här hemma, och vill inte sätta igång den då ok typ phono, vit och röd kabel som går till t ex datorn 3.5mm,

Skrivet av darkwingduck:

Menade högtalare genom subben och det visade du ju på bild. :). Men lita inte på mig. Har inte haft nån passiv subwoofer förr.

Angående sladd till datorn ska du ha 2xRCA (hanar) till 3.5mm (hane). 2xRCA ska kopplas till nån av utgångarna CD, DVD, TV beroende på vilken kanal du vill ha datorn på och sen 3.5mm till ljudkortet sålänge det inte är nån specialare med 6.3mm kontakt.

Permalänk

Tror inte Phono funkar så bra. De andra är ok.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

jasså, förut när jag använde bara förstärkaren med högtalare så hade jag phono, men bara att testa

Skrivet av darkwingduck:

Tror inte Phono funkar så bra. De andra är ok.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wozzer:

jasså, förut när jag använde bara förstärkaren med högtalare så hade jag phono, men bara att testa

Phonoingången är avsedd för skivspelare, den är tänkt både för en helt annan (lägre) signalnivå och sedan så har den riaa korrektion vilket är som en enormt kraftig tonkontroll, så det lär inte låta bra om du använder phono för line in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack alla som hjälpte mig :)

jag får tacka alla som hjälp mig, ja vet lite rörigt men det fungerar jag använder cd på förstärkaren så tack så mycket