tankar om flyttning oroar mig samt depression

Permalänk
Avstängd

tankar om flyttning oroar mig samt depression

hej detta blir svårt att förklara men jag ska göra mitt bästa

har under halva tiden av detta året gått ner i väldigt djup depression är svårt att förklara det jag gick igenom just då den biten är lite mer personlig

iallafall efter att det som oroade mig gick ner så har depressionen fortsatt

är nu konstant deprimerad jag har terapi tid nästa år det är mycket som jag tänker på men en av dem största anledningarna är att växa upp (ni kan kalla mig bortskämd etc om ni så vill)

är 19 år gammal 20 i juni nästa år jag har ett riktigt bra jobb genom youtube som jag gör knappt något med postar videos av gta iv och får pengar för det tillräckligt för att leva på det så kan utan problem just nu om jag ville flytta ut till en lägenhet

jag har inga betyg så det är rent av tur att jag någonsin hittade något att tjäna pengar på har en skola online men gör knappt något med det så det har inte mycket betydelse enda betyget jag har är att jag klarade nationella provet för engelska men vem som helst kan engelska i sverige

har den senaste tiden tänkt på det mycket men det verkar som jag vill samt inte vill jag älskar min pappa och vill helst inte att mitt liv förändras samtidigt så vill jag att mitt liv ska förändras och det gör mig bara väldigt ledsen när jag tänker på framtiden jag verkar inte vilja att livet ska fortsätta tiden går helt enkelt för fort jag missade så mycket med att vara tonåring pågrund av mobbning (blev tvingad att byta skola flera gånger om till slut så blev det hem skola missade precis allt med att vara tonåring) (sen har jag inte träffat min mamma på över 7 år efter saker hon hade gjort mot min pappa samt mig och min bror) blev tex slagen men konstigt nog så kommer jag inte ihåg något av det om jag försöker komma ihåg det så hittar jag bara en lite suddig bild

jag ville dela med mig detta i hopp att någon kanske kan säga något som kan hjälpa jag hoppas att min brist på grammatik och stavning fortarande går att förstå innan så skulle jag ha svårt att gå ut publikt med detta men verkar ha väldigt lätt att öppna mig nu efter att jag har pratat med vänner om depressionen det börjat bli så tungt nu att jag vill göra något åt det och att jag inte längre bryr mig vad andra tycker (på dåligt vis) därför är det lättare att vara mer öppen

jag skulle uppskatta om jag inte fick för negativa svar är väldigt känslig just nu mot sånt men jag gör ju valet att skriva detta så jag kan ju inte stoppa dem

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättemycket att komma med här, men känner att du förtjänar att få något slags svar på ditt inlägg.

Att söka hjälp är absolut det första jag tänker, och det är bra att du har fixat en tid nästa år. Kom ihåg att det finns något som heter Psyk-akut, dit du kan ringa eller åka till precis när som helst på dygnet. Var inte rädd för att ringa, var inte rädd för att det "inte är nog allvarligt" eller liknande.
Ser att du bor i GBG, googlade fram den här länken. Kan dock finnas något närmre, så testa googla själv också. http://hittavard.vgregion.se/hriv/visaenhet?hsaidentity=SE232...

En väldigt farlig inställning är att tänka att "Det är i mitt huvud det är fel, då borde jag kunna tänka mig själv frisk". Det funkar inte så. I många fall är det inte bara mentalt, det kan ofta vara att du har brister på olika ämnen och saker, och då är medicin ett måste för att få ordning på läget, och om det är så allvarligt som det låter är det sannolikt att du kommer få medicin.

Mitt enda tips är att försöka hålla ut tills du får prata med någon professionell, och känner du att du inte orkar dra ut på det längre så hör du av dig till en psyk-akut.

Prata med vänner, se till att någon vet hur du faktiskt mår. Jag har själv varit i det läget, alltså att en vän har pratat med mig, och jag tror inte han hade klarat av att ta steget som behövdes om han inte hade haft någon att prata med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hapone:

Jag har inte jättemycket att komma med här, men känner att du förtjänar att få något slags svar på ditt inlägg.

Att söka hjälp är absolut det första jag tänker, och det är bra att du har fixat en tid nästa år. Kom ihåg att det finns något som heter Psyk-akut, dit du kan ringa eller åka till precis när som helst på dygnet. Var inte rädd för att ringa, var inte rädd för att det "inte är nog allvarligt" eller liknande.
Ser att du bor i GBG, googlade fram den här länken. Kan dock finnas något närmre, så testa googla själv också. http://hittavard.vgregion.se/hriv/visaenhet?hsaidentity=SE232...

En väldigt farlig inställning är att tänka att "Det är i mitt huvud det är fel, då borde jag kunna tänka mig själv frisk". Det funkar inte så. I många fall är det inte bara mentalt, det kan ofta vara att du har brister på olika ämnen och saker, och då är medicin ett måste för att få ordning på läget, och om det är så allvarligt som det låter är det sannolikt att du kommer få medicin.

Mitt enda tips är att försöka hålla ut tills du får prata med någon professionell, och känner du att du inte orkar dra ut på det längre så hör du av dig till en psyk-akut.

Prata med vänner, se till att någon vet hur du faktiskt mår. Jag har själv varit i det läget, alltså att en vän har pratat med mig, och jag tror inte han hade klarat av att ta steget som behövdes om han inte hade haft någon att prata med.

tack för svaret jag uppskattar verkligen när jag får stöd har också pratat med många vänner om allt detta så det hjälper tack

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är starkt gjort av dig att ta tag i saken och att prata om det, fortsätt så. Det finns det många som har stora problem med. I övrigt är det svårt att kommentera så mycket på det du skrivit.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är troligen det du redan gjort, dvs boka en tid hos terapeut. Ett varningens finger för att det inte alltid fungerar med den första man träffar dock. Har tagit mig igenom ett antal kuratorer och terapeuter innan jag hittade en som funkade för mig. Det viktigaste är att inte ge upp om man känner att det inte fungerar utan isåfall är det bara att byta, men ge det några samtal innan du byter.

Gällande mobbingdelen så är det absolut inte försent att ha en "ungdomsperiod" för dig, om du nu känner att du missat det pga mobbing. Var själv mobbad när jag var yngre vilket ledde till att jag höll mig ganska tillbakadragen i gymnasiet och jag kände också att jag missade en hel del. När jag började plugga på universitet tog jag dock igen det med råge och gjorde en ordentlig nystart. Att flytta hemifrån behöver alltså inte vara något som leder till ensamhet och en känsla av att inte vara trygg utan det kan också vara en nystart och något spännande. Det handlar väldigt mycket om vad du vill att det ska vara!

Mitt allra bästa tips är nog att inte vara rädd för att prata om allt med din terapeut i framtiden och ställa alla frågor som du känner att du behöver ställa. Det är en fantastisk känsla att få hjälp!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper mot en del av oron men vill lägga in att oavsett hur din skolgång har gått och hur dina betyg ser ut eller ej så går det att ta igen detta senare i livet. Kände exempelvis unga mammor som tagit gymnasieslutbetyg efter 35 osv. De flesta av dem gick ut med gott betyg och ett fåtal påbörjade högre utbildning, en av dem satsade på veterinärsutbildning men vet inte hur det gick med det. Vill bara säga att själva utbildningen är något som du kan ta när du är redo för det och att just den biten inte är förlorad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vad gäller din oro för förändringar, ansvarstagande etc så kan jag säga det är något mycket vanligt vid en depression och har inget att göra med bortskämdhet. Prata med din pappa om hur du känner, kanske kan han hjälpa dig att få lite extra trygghet genom exempelvis en överenskommelse att du kan flytta hem igen om du känner att ett eget boende inte fungerar (bara vetskapen om att det är ok att återgå till hur det är nu kan hjälpa dig våga prova nya saker).

När det gäller avsaknaden av betyg/utbildning så tycker jag du bör jobba på det i din egen takt. Kanske börja med en enstaka kurs och öka studietakten när du mår bättre. Distanskurser kanske är ett alternativ för dig om du, liksom många andra deprimerade, känner att det är jobbigt att vara ute bland folk. En del skulle säkert säga att du måste börja vara social för att bryta din depression, men personligen tycker jag att det sociala, om det känns svårt, inte bör ske i ett sådant sammanhang som under utbildning, då det kan bidra till att utbildningen känns extra jobbig.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Vad gäller din oro för förändringar, ansvarstagande etc så kan jag säga det är något mycket vanligt vid en depression och har inget att göra med bortskämdhet. Prata med din pappa om hur du känner, kanske kan han hjälpa dig att få lite extra trygghet genom exempelvis en överenskommelse att du kan flytta hem igen om du känner att ett eget boende inte fungerar (bara vetskapen om att det är ok att återgå till hur det är nu kan hjälpa dig våga prova nya saker).

När det gäller avsaknaden av betyg/utbildning så tycker jag du bör jobba på det i din egen takt. Kanske börja med en enstaka kurs och öka studietakten när du mår bättre. Distanskurser kanske är ett alternativ för dig om du, liksom många andra deprimerade, känner att det är jobbigt att vara ute bland folk. En del skulle säkert säga att du måste börja vara social för att bryta din depression, men personligen tycker jag att det sociala, om det känns svårt, inte bör ske i ett sådant sammanhang som under utbildning, då det kan bidra till att utbildningen känns extra jobbig.

(ursäkta för sent svar verkar inte få mail om svar på den här tråden) för underfär ett år sedan så brydde jag mig inte om att vara social jag ville inte göra något annat än det jag gjorde vilket var tv/dator hade inget annat intresse nu phar det plötsligt ändrat på sig nu vill jag komma ut nu vill jag göra något annat

att kunna flytta till en fin bekväm lägenhet med allt jag redan har och testa i ungefär en månad verkar som något jag skulle vilja göra men det är inte alltid som man tänker det känslan kan vara helt annorlunda än den jag känner

allt detta oroar mig det känns som jag slits ut ur det livet som jag var trygg i har inte varit på semester sedan 2005 och har tänkt mycket på det den senaste tiden

det är så mycket som har börjat hända nu för mig vilket både oroar mig och förvirrar mig har till exempel aldrig haft någon tjej visst har jag hoppats men det var inte likadant förut förut så tänkte jag hela tiden om det (om det händer så händer det) nu är det HEEELT annorlunda känns som som något drar mig ut ur livet jag hade vare sig jag vill eller inte

förut som brydde jag mig inte om något jag bara spelade tittade på filmer brydde mig inte alls om mitt liv hade tänkt att köra sönder det tills det inte går längre hade då ingen möjlighet att flytta hemifrån eller något sånt men nu har jag i princip möjlighet med allt sånt

allt verkar förändras för mig nu det känns som jag vill göra något nytt helt nytt har aldrig varit borta från min pappa i mitt liv var en gång då jag skulle sova över hos min farmor detta var när jag var under 10 har annars aldrig varit ensam på det sättet

Permalänk
Medlem

Goda vänner är ett bra hjälpmedel när man är deppad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag måste bara säga att jag tycker det verkar som att du är på god väg ur den skiten du sitter i.
När det är som värst så är man ofta omedveten om sin situation, men du verkar vara medveten om dina problem och vill göra något åt dem.
Det är jävligt bra jobbat!
Som jag ser det så har du alla förutsättningar för att lyckas, men se bara till att ta en sak i taget utan att sätta upp för höga mål.
Men se till att du fortsätter och skulle du ha en dålig dag där du gör allt fel, så gör det absolut ingenting för det kommer en till ny dag då du kan försöka igen och en till osv.

Du har ju uppenbarligen haft en mycket svårt uppväxt och sådant sätter sina spår och det är något som du kommer få jobba med ett bra tag, där är terapi helt rätt väg att gå.

Men jag tror även att de finns saker som du kan göra här och nu som kan få dig att må bättre, jag hade själv en del problem med mitt humör när jag var yngre.
Jag kunde få våldsamma vredesutbrott där jag slog sönder saker och skrek, efteråt så mådde jag rent ut sagt skit.
Men tack vare regelbunden fysisk träning så lyckades jag vända det hela så att jag kunde ta tag i mina problem.
Träningen var inte lösningen men det gjorde det fan så mycket lättare för mig.

Det är bara ett förslag, du måste hitta något som fungera för dig och sätt upp små mål och gör det lätt för dig att lyckats.
Om man befinner så på botten så är det inte så lätt, men konstigt nog så är det lätt att intala sig själv hur kass man själv är och hur bra alla andra är.

I alla fall så önskar jag dig all lycka, jag tycker du är riktigt modig som vågar tala om dina problem och det verkar som om du har rätt bra koll på vad de är.
Nu behöver du bara hjälp att komma tillrätta med dem, för det kan du inte göra själv.

PS: Om någon säger skärp dig, eller ryck upp dig så ska du ge dem fingret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pragmatiker:

Jag måste bara säga att jag tycker det verkar som att du är på god väg ur den skiten du sitter i.
När det är som värst så är man ofta omedveten om sin situation, men du verkar vara medveten om dina problem och vill göra något åt dem.
Det är jävligt bra jobbat!
Som jag ser det så har du alla förutsättningar för att lyckas, men se bara till att ta en sak i taget utan att sätta upp för höga mål.
Men se till att du fortsätter och skulle du ha en dålig dag där du gör allt fel, så gör det absolut ingenting för det kommer en till ny dag då du kan försöka igen och en till osv.

Du har ju uppenbarligen haft en mycket svårt uppväxt och sådant sätter sina spår och det är något som du kommer få jobba med ett bra tag, där är terapi helt rätt väg att gå.

Men jag tror även att de finns saker som du kan göra här och nu som kan få dig att må bättre, jag hade själv en del problem med mitt humör när jag var yngre.
Jag kunde få våldsamma vredesutbrott där jag slog sönder saker och skrek, efteråt så mådde jag rent ut sagt skit.
Men tack vare regelbunden fysisk träning så lyckades jag vända det hela så att jag kunde ta tag i mina problem.
Träningen var inte lösningen men det gjorde det fan så mycket lättare för mig.

Det är bara ett förslag, du måste hitta något som fungera för dig och sätt upp små mål och gör det lätt för dig att lyckats.
Om man befinner så på botten så är det inte så lätt, men konstigt nog så är det lätt att intala sig själv hur kass man själv är och hur bra alla andra är.

I alla fall så önskar jag dig all lycka, jag tycker du är riktigt modig som vågar tala om dina problem och det verkar som om du har rätt bra koll på vad de är.
Nu behöver du bara hjälp att komma tillrätta med dem, för det kan du inte göra själv.

PS: Om någon säger skärp dig, eller ryck upp dig så ska du ge dem fingret.

tack till alla svar det hjälper verkligen känns mindre fast i mitt liv när jag inte håller det för mig själv

och ja jag har också problem med vrede blir också för ledsen för små saker kan vara så lite som att det inte finns något att äta när jag är hungrig

jag vet inte riktigt något om det jag går igenom det är så förvirrande

verkligen tacksam för alla svar det känns mycket bättre när jag inte håller det för mig själv det är svårt att förklara men det känns bättre ju mer som vet om det känner mig inte lika fast i mitt liv då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pragmatiker:

PS: Om någon säger skärp dig, eller ryck upp dig så ska du ge dem fingret.

+1

Att säga "ryck upp dig" till någon som är deprimerad är bara kontraproduktivt. Den deprimerade känner sig bara mer misslyckad då denne inte klarar det som framställs som något enkelt. Att "rycka upp sig" är långtifrån enkelt. Sådana uttalanden beror nog oftast på att personen som säger "ryck upp dig" inte fattat att depression är en riktig sjukdom; tror knappast de skulle ge samma råd till en cancersjuk.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

När och om du känner att ditt rum eller nuvarande plats att bo på är en säkerhet, ett fort där du själv finner frid men ändå ångest så finns det inget viktigare än att gå ut. Även om det så bara är utanför dörren. Det kanske låter som en motsägelse att lämna det som känns säkert, men det gör dig starkare. Att sitta och grubbla, tänka och åter tänka gör saken bara värre och värre.
Skolgången är något som går att reparera, och det är inget misslyckande. Du kanske prioriterade annat i livet just då och tyvärr fick skolan sättas ett snäpp längre ner på din "att göra" lista. Ingen kan döma dig för det, endast du själv. Och varför? Det gäller att se framåt. Och inte titta bakåt för mycket på det som var och för alltid kommer vara dåtid. Allt går att reparera.
Det låter hårt men, du måste ta tummen ur arslet och våga blicka framåt också. Att fastna i depressionen kommer inte göra det bättre, tro mig. Det blir bara sämre och sämre. Ångesten växer som mossa på ett träd. Och den försvinner aldrig om du inte själv väljer att vilja gå vidare i livet och kämpa för en bättre tid. Du är ung, väldigt ung. Hela ditt liv ligger för dina fötter och du kan forma framtiden precis som du vill. Varför låta några fattiga år forma en sämre framtid som vi och speciellt du själv vet innerst inne kan bli så mycket ljusare? Det är svårt att se ett ljus när allt är svart och tankarna cirkulerar i mörkret.

Ett råd och det bästa tipset du kan få är, när du väl träffar en kontaktperson som du kan prata med. Om du inte kan bryta isen redan första dagen, byt direkt.. det är din frihet och möjlighet att kunna göra det. Lyssnar dom inte på din vilja, höj rösten. Det är DITT liv, inte deras. Jag har redan sett en person falla i mörkret, blivit korrupt av dåliga läkare och oansvariga människor som får leka gud.
Läkarvården i Sverige är ett skämt..

Det finns en person som kommer och alltid kan ta dig på allvar, du själv. Låt inget hindra dig fram. Ta dig ut, se något annat än mörkret.. det kommer hjälpa dig enormt mycket.
Och lägenheten kan vara nyckeln till en ljusare framtid också. Det tror jag starkt på.
Visst försvinner en viss säkerhet, men samtidigt får du en annan.

Kämpa, och spotta på alla andra som står i vägen!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

förlorade just ett djur i natt som det verkar bli ännu värre

snart jul också och jag känner absolut ingenting

Permalänk
Medlem

Man måste inte fira jul, titta på kalle och sjunga sånger framför en gran. Du känner något. Umgås med familjen, och tänk framåt. Eller den bästa vännen du har. Förklara läget.

Du kommer klara dig ur skiten!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

De fysiska reaktionerna som följer av stress försvårar återhämtning vid depressioner och liknande. Då julen, liksom andra högtider, ofta är stressfylld så är det inte alls konstigt om du "stänger av" dina känslor.

Satsa på små uppgifter såsom "Idag skall jag umgås med familjen i en timme" eller "Jag skall fixa köttbullarna till julbordet". Lägg dig på en nivå som du vet att du klarar/orkar för att på så sätt bygga en positiv trend. När man mår dåligt så upplevs större mål som ouppnåeliga, varför det är viktigt att jobba i små steg.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

De fysiska reaktionerna som följer av stress försvårar återhämtning vid depressioner och liknande. Då julen, liksom andra högtider, ofta är stressfylld så är det inte alls konstigt om du "stänger av" dina känslor.

Satsa på små uppgifter såsom "Idag skall jag umgås med familjen i en timme" eller "Jag skall fixa köttbullarna till julbordet". Lägg dig på en nivå som du vet att du klarar/orkar för att på så sätt bygga en positiv trend. När man mår dåligt så upplevs större mål som ouppnåeliga, varför det är viktigt att jobba i små steg.

nu är det jul det som gör mig lite ledsen är att jag inte känner något jag hoppades på att den inte skulle gå för fort

och ja jag har varit väldigt stressad vet inte om det har med detta att göra men har varit väldigt stressad den senaste månaden och har inte fått slappna av över huvudtaget nu är det jul redan och den kommer bara flyga förbi

tacksam för alla svar jag har fått det hjälper med stöd

Permalänk
Avstängd

Psykvården kan vara hopplöst långsamma på att ta hand om människor som söker hjälp själva utan att någon anhörig hjälpt till (eller polisen). Om jag förstått saken rätt har du fått tid, men det dröjer ännu. Depression är en allvarlig sjukdom men bra hjälp finns att få. I första hand medicinering och psykoterapi. Den förra är ofta en förutsättning för den andra. I väntan på tid hos en psykolog bör du öppna ett annat spår och söka hjälp via din husläkare. Han eller hon kan remittera dig så att du får snabbare hjälp och denne kan också avgöra om det vore bra att redan nu sätta in någon medicin. För bra mediciner finns faktiskt och det handlar inte om något knark eller "lyckopiller" hur ofta än Aftonbladet skriver det i sina rubriker. De vanligaste medicinerna är så kallade SSRI eller SNRI eller NaSSA, en familj av preparat som fungerar genom att hämma återupptaget av serotonin eller dopamin i hjärnan. Depression korrelerar med sänkta serotoninnivåer. Oavsett om orsaken är en yttre faktor eller endogen ("inneboende", t.ex. medfödd eller iaf utan yttre orsak) så är det den kemiska obalansen i hjärnan som får en att må dåligt. Och ge andra kognitiva effekter. Det kan dock vara viktigt att ha patienten under uppsikt (nära och kära duger fint) i början av behandlingen eftersom vissa kan må ännu sämre under de första veckorna av behandlingen. Paradoxalt nog är det ett gott tecken. Friskt ur minnet (ta med en nypa salt) blir ungefär 70% bättre av SSRI, men av de som initialt mår sämre blir 95% bättre av medicineringen.

Att prestera dåligt i skolan och kanske blivit mobbad är nästan ett typiskt skolboksexempel. Depression är lurigt eftersom det inte automatiskt innebär att man är ledsen. Det kan börja med att prestationsförmågan sänks och att man helt enkelt blir mer passiv, lite dummare och har svårare att uppskatta livets goda.

Annars verkar du göra saker rätt. Tala med vänner, sök tid hos psykiatrin, detta verkar du redan gjort.

Precis som andra har skrivit i tråden, låt ingen komma och säga "ryck upp dig". Det fungerar nämligen inte och kan vara kontraproduktiv. Någon som säger så vet helt enkelt inte vad denne talar om och vad depression är. Depression ska inte förstås som att man är "deppig" utan det är en generell nedstämdhet som är olika för olika personer men som är skadlig för välbefinnande, prestationer (även i skolan), socialt och psykosocialt.

Det finns ett antal självtest man kan göra på webben och de är faktiskt inte så tokiga. Här är några som kan vara relevanta:
http://www.psykologitest.se/depression.php
http://www.psykologitest.se/generellangest.php
http://www.psykologitest.se/asperger.php
http://www.netdoctor.co.uk/interactive/interactivetests/goldb... (Goldbergskalan är ett mått på depression)

Och framförallt, lycka till! Jag vet hur det är, jag hade själv en svår depression just kring när jag fyllde 20. En riktig "tjugoårskris". Jag har aldrig presterat bra i skolan, var håglös och livet tedde sig meningslöst och tidvis bara negativt. Just en flytt orsakade allt större påfrestningar. SSRI har nog faktiskt räddat mitt liv. Nu äter jag regelbundet ett NaSSA-preparat som kallas mirtazapin. Man blir INTE en "zombie" eller sinnesslö av antidepressiv medicin. Tvärt om faktiskt, det är depression som "zombifierar" och medicinering får en att fungera normalt och kunna uppleva glädje och sorg som normala människor. Den moderna vetenskapen har gett välfungerande verktyg att lindra och bota en av de svåraste och faktiskt dödligaste folksjukdomarna. Igen, lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Psykvården kan vara hopplöst långsamma på att ta hand om människor som söker hjälp själva utan att någon anhörig hjälpt till (eller polisen). Om jag förstått saken rätt har du fått tid, men det dröjer ännu. Depression är en allvarlig sjukdom men bra hjälp finns att få. I första hand medicinering och psykoterapi. Den förra är ofta en förutsättning för den andra. I väntan på tid hos en psykolog bör du öppna ett annat spår och söka hjälp via din husläkare. Han eller hon kan remittera dig så att du får snabbare hjälp och denne kan också avgöra om det vore bra att redan nu sätta in någon medicin. För bra mediciner finns faktiskt och det handlar inte om något knark eller "lyckopiller" hur ofta än Aftonbladet skriver det i sina rubriker. De vanligaste medicinerna är så kallade SSRI eller SNRI eller NaSSA, en familj av preparat som fungerar genom att hämma återupptaget av serotonin eller dopamin i hjärnan. Depression korrelerar med sänkta serotoninnivåer. Oavsett om orsaken är en yttre faktor eller endogen ("inneboende", t.ex. medfödd eller iaf utan yttre orsak) så är det den kemiska obalansen i hjärnan som får en att må dåligt. Och ge andra kognitiva effekter. Det kan dock vara viktigt att ha patienten under uppsikt (nära och kära duger fint) i början av behandlingen eftersom vissa kan må ännu sämre under de första veckorna av behandlingen. Paradoxalt nog är det ett gott tecken. Friskt ur minnet (ta med en nypa salt) blir ungefär 70% bättre av SSRI, men av de som initialt mår sämre blir 95% bättre av medicineringen.

Att prestera dåligt i skolan och kanske blivit mobbad är nästan ett typiskt skolboksexempel. Depression är lurigt eftersom det inte automatiskt innebär att man är ledsen. Det kan börja med att prestationsförmågan sänks och att man helt enkelt blir mer passiv, lite dummare och har svårare att uppskatta livets goda.

Annars verkar du göra saker rätt. Tala med vänner, sök tid hos psykiatrin, detta verkar du redan gjort.

Precis som andra har skrivit i tråden, låt ingen komma och säga "ryck upp dig". Det fungerar nämligen inte och kan vara kontraproduktiv. Någon som säger så vet helt enkelt inte vad denne talar om och vad depression är. Depression ska inte förstås som att man är "deppig" utan det är en generell nedstämdhet som är olika för olika personer men som är skadlig för välbefinnande, prestationer (även i skolan), socialt och psykosocialt.

Det finns ett antal självtest man kan göra på webben och de är faktiskt inte så tokiga. Här är några som kan vara relevanta:
http://www.psykologitest.se/depression.php
http://www.psykologitest.se/generellangest.php
http://www.psykologitest.se/asperger.php
http://www.netdoctor.co.uk/interactive/interactivetests/goldb... (Goldbergskalan är ett mått på depression)

Och framförallt, lycka till! Jag vet hur det är, jag hade själv en svår depression just kring när jag fyllde 20. En riktig "tjugoårskris". Jag har aldrig presterat bra i skolan, var håglös och livet tedde sig meningslöst och tidvis bara negativt. Just en flytt orsakade allt större påfrestningar. SSRI har nog faktiskt räddat mitt liv. Nu äter jag regelbundet ett NaSSA-preparat som kallas mirtazapin. Man blir INTE en "zombie" eller sinnesslö av antidepressiv medicin. Tvärt om faktiskt, det är depression som "zombifierar" och medicinering får en att fungera normalt och kunna uppleva glädje och sorg som normala människor. Den moderna vetenskapen har gett välfungerande verktyg att lindra och bota en av de svåraste och faktiskt dödligaste folksjukdomarna. Igen, lycka till!

första stycket oroade mig lite

men ja jag har tänkt mycket på anti depressive verkar vara det enda alternativet för att må bättre helt enkelt men det finns många negativa saker med dem

1.sideffekterna
2.man måste ta dem i resten av sitt liv man kan inte bara sluta med dem (största negativa för mig)

det är jag vet inte inte ordet på svenska av någon anledning men "commitment"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

2.man måste ta dem i resten av sitt liv man kan inte bara sluta med dem (största negativa för mig)

Det är inte alls säkert att du behöver ta medicin under resten av ditt liv om du börjar med det. Säg t.ex. att medicinen hjälper dig att slappna av, så du känner dig mindre stressad, då fungerar kroppens reglering av vissa ämnen bättre (ingen "stressblockering") vilket i sin tur gör att då mår bättre, känner dig mer avslappnad, upplever mindre stress etc. Har du väl brutit kroppens negativa spiral och vänt den till en positiv spiral är det ofta medicinen kan fasas ut. Det är dock oftast en lång process, inte direkt en 30-dagarskur.

Benämningen "lyckopiller" är riktigt korkad. Medicinen påverkar "topparna" lika mycket som "dalarna", man blir snarare lite avtrubbad än lycklig av den. Det är dock lättare att börja jobba sig uppåt om man har en någorlunda stabiliserad grund. Jag tycker absolut du skall vara öppen för psykofarmaka, men se till att du får ordentlig uppföljning - det kan skilja från person till person vilka verksamma substanser som hjälper då en depression beror på en komplex blandning av både fysiska och psykiska orsaker (låg dos av en medicin som passar just dig perfekt är självklart bättre än en hög dos av en som passar dig halvdant).

Önskar dig en så trevlig jul som förutsättningarna tillåter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

1.sideffekterna
2.man måste ta dem i resten av sitt liv man kan inte bara sluta med dem (största negativa för mig)

1. Bieffekterna är rätt milda jämfört med depressionen. Bieffekterna är dessutom övergående. Vissa bieffekter är till och med önskvärda. Vad som egentligen är bieffekt och effekt beror lite på vad man vill åstadkomma. Aptitökning är en vanlig biverkning, vilket kan leda till viktuppgång. Det är ju positivt om du är underviktig (t.ex. på grund av depressionen) men negativ om du är överviktigt. Kvällströtthet kan vara en annan biverkning som kan vara både positiv och negativ.

2. Nejdå, det måste man inte alls. Om det nu inte är så att din depression i sig är livslång. Men då är det ju depressionens "fel" och den som är orsaken till medicineringen. Antidepressiva är inte "beroendeframkallande" i normal mening. Däremot ska man inte sluta tvärt utan trappa ner under några veckor eller så. När man början kan man också ibland trappa upp medicineringen. Eller så "rampar" man upp den genom att ta större doser i början och sedan minska ner.

Det är rätt logiskt att effekterna av medicinen väger upp biverkningarna, annars hade det ju inte varit någon mening med det. Jag lovar att biverkningarna är trevligare än depression. Själv fick jag rännsketa de första två-tre dagarna när jag för första gången började med ett SSRI som hette Zoloft för över 10 år sedan. Några andra biverkningar har jag egentligen inte upplevt utom periodvis av muntorrhet. God tandhygien är inte en dum idé. Kolla på fass.se vilka biverkningar som finns rent allmänt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

1. Bieffekterna är rätt milda jämfört med depressionen. Bieffekterna är dessutom övergående. Vissa bieffekter är till och med önskvärda. Vad som egentligen är bieffekt och effekt beror lite på vad man vill åstadkomma. Aptitökning är en vanlig biverkning, vilket kan leda till viktuppgång. Det är ju positivt om du är underviktig (t.ex. på grund av depressionen) men negativ om du är överviktigt. Kvällströtthet kan vara en annan biverkning som kan vara både positiv och negativ.

2. Nejdå, det måste man inte alls. Om det nu inte är så att din depression i sig är livslång. Men då är det ju depressionens "fel" och den som är orsaken till medicineringen. Antidepressiva är inte "beroendeframkallande" i normal mening. Däremot ska man inte sluta tvärt utan trappa ner under några veckor eller så. När man början kan man också ibland trappa upp medicineringen. Eller så "rampar" man upp den genom att ta större doser i början och sedan minska ner.

Det är rätt logiskt att effekterna av medicinen väger upp biverkningarna, annars hade det ju inte varit någon mening med det. Jag lovar att biverkningarna är trevligare än depression. Själv fick jag rännsketa de första två-tre dagarna när jag för första gången började med ett SSRI som hette Zoloft för över 10 år sedan. Några andra biverkningar har jag egentligen inte upplevt utom periodvis av muntorrhet. God tandhygien är inte en dum idé. Kolla på fass.se vilka biverkningar som finns rent allmänt.

ursäkta för sent svar det verkar inte som den vill skicka mail om svar

jag har tänkt väldigt mycket på detta nu och jag vill verkligen ha anti depressions tabletter nu jag klarar inte av detta så länge till

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ursäkta för sent svar det verkar inte som den vill skicka mail om svar

jag har tänkt väldigt mycket på detta nu och jag vill verkligen ha anti depressions tabletter nu jag klarar inte av detta så länge till

Var har du fått en tid? Det du kan göra om du inte redan gjort det, för att undvika att missa något, få för kort tid på dig, glömma något viktigt eller liknande, och på så sätt riskera besvikelse, är att skriva en självremiss till närmsta psykatriska mottagning (alltså inte en vanlig vårdcentral). Ungefär som den här tråden fast mer utförligt och ingående, exakt vem du skriver till är inget att oroa sig för, det slussas rätt ändå. Med ett sådant underlag blir ditt ärende mycket mer personligt och behandlas mycket bättre med mer konsekvent uppföljning och anpassning, än om du hade gått till en vårdcentral eller akutpsykiatrin.

Men är det på bristningsgränsen så ska du absolut inte tveka att ta dig till akuten för att överleva natten eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaR:

Var har du fått en tid? Det du kan göra om du inte redan gjort det, för att undvika att missa något, få för kort tid på dig, glömma något viktigt eller liknande, och på så sätt riskera besvikelse, är att skriva en självremiss till närmsta psykatriska mottagning (alltså inte en vanlig vårdcentral). Ungefär som den här tråden fast mer utförligt och ingående, exakt vem du skriver till är inget att oroa sig för, det slussas rätt ändå. Med ett sådant underlag blir ditt ärende mycket mer personligt och behandlas mycket bättre med mer konsekvent uppföljning och anpassning, än om du hade gått till en vårdcentral eller akutpsykiatrin.

Men är det på bristningsgränsen så ska du absolut inte tveka att ta dig till akuten för att överleva natten eller så.

överleva natten?

har iallafall min psykiaters mail adress jag har fått tid denna månaden men vet inte när

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

överleva natten?

har iallafall min psykiaters mail adress jag har fått tid denna månaden men vet inte när

vet nu att tiden är januari 21

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

ursäkta för sent svar det verkar inte som den vill skicka mail om svar

jag har tänkt väldigt mycket på detta nu och jag vill verkligen ha anti depressions tabletter nu jag klarar inte av detta så länge till

Låter som ett bra steg. Hur går det? Du kan gå till husläkaren först. Denne kan remittera dig. Du kan även gå till en psykakut, då tjänar du på att spela lite teater/överdriva.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."