Permalänk
Medlem

Trög nedladdning på BBB 100 Fiber

När jag drar ner en fil eller ett spel via STEAM så är max hastigheten 1,4Mbits men på bredbandskollen 10,40Mbits. Vad beror detta på? Har provat stängt av kaspersky och andra program. HDD är WD Caviar Black.

Hjälp uppskattas.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av StRANGER:

När jag drar ner en fil eller ett spel via STEAM så är max hastigheten 1,4Mbits men på bredbandskollen 10,40Mbits. Vad beror detta på? Har provat stängt av kaspersky och andra program. HDD är WD Caviar Black.

Hjälp uppskattas.

Ge oss en printscreen på resultatet från bredbandskollen, du verkar blanda hastighets betäckningarna väldigt väl.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Steam mäter i MegaBYTE per sekund (MB/s) men bredbnadskollen mäter i MegaBIT per sekund (Mbit/s) 8bit = 1byte

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Steam mäter i MegaBYTE per sekund (Mb/s) men bredbnadskollen mäter i MegaBIT per sekund (Mbit/s) 1bit = 8byte

Nästan. Megabyte/s = MB/s, megabit/s = Mb/s alternativt Mbits/s. 1 byte = 8 bit.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nästan. Megabyte/s = MB/s, megabit/s = Mb/s alternativt Mbits/s. 1 byte = 8 bit.

Dumma dumma mig...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Om du betalar för 100/100 så är det det ett riktigt skit resultat

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Precis som ovan sa så är det där jäkligt dåligt. Testa koppla direkt i väggen och med andra datorer och så för att se var det felar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har kört direkt från väggen och det är samma sak då, kanske ska ringa och skälla på BBB då?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av StRANGER:

Har kört direkt från väggen och det är samma sak då, kanske ska ringa och skälla på BBB då?

Om det inte är något fel med din dator heller så borde du det ja. Testat med annan dator?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

ja det där va riktigt dåligt för att vara 100/100

Har själv 100/100 och jag får 98/97 från samma mätserver så ring och skäll

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nej inte med en annan dator fast med mobilen och det blir nästan exakt samma. Och angående Mbits och Mb/s så stämmer det då eller?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Lego Master
Skrivet av StRANGER:

Nej inte med en annan dator fast med mobilen och det blir nästan exakt samma. Och angående Mbits och Mb/s så stämmer det då eller?

Ja, 1,4MB/s blir 11,2Mbit/s.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

traficshaping?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StRANGER:

Och angående Mbits och Mb/s så stämmer det då eller?

Dela Mbits med 10 så får du fram Mb/s på ett ungefär. 100 Mbit är ca 10 Mb/s

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen, blir till att sitta i telefonkö resten av dagen då

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

traficshaping?

Att BBB stryper min lina eller?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Lego Master
Skrivet av StRANGER:

Att BBB stryper min lina eller?

Nej, men din router/brandvägg. Finns olika namn för det, Traffic Shaping eller QoS, Quality of Service. Dessa funktioner reserverar en del av bandbredden för viktig trafik som tex spel eller VoIP, beroende på hur man ställer in dem. Men att du skulle ha lyckats fummel-cappa 100Mbit ner till 10 verkar konstigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, men din router/brandvägg. Finns olika namn för det, Traffic Shaping eller QoS, Quality of Service. Dessa funktioner reserverar en del av bandbredden för viktig trafik som tex spel eller VoIP, beroende på hur man ställer in dem. Men att du skulle ha lyckats fummel-cappa 100Mbit ner till 10 verkar konstigt.

Har provat utan både brandvägg och router så det verkar inte vara problemet iaf.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Lego Master
Skrivet av StRANGER:

Har provat utan både brandvägg och router så det verkar inte vara problemet iaf.

Då blir det att ringa BBB. Ha så kul.

Det finns ju iof såna programvaror för datorer med, ASUS Network iControl är ett sådant. Men det borde du veta om du ha, de flesta är avstängda som standard.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

du testar alltså på bredbandskollen med kabel rätt in i uttaget? Eller har du wifi? Kolla även i egenskaperna för nätverksksanslutningen på datorn att den kopplar upp i 100mbit och inte i 10mbit.

Permalänk
Medlem

Redigt dåligt resultat huhuh. Du bor inte på typ campus o delar det med flera personer ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

du testar alltså på bredbandskollen med kabel rätt in i uttaget? Eller har du wifi? Kolla även i egenskaperna för nätverksksanslutningen på datorn att den kopplar upp i 100mbit och inte i 10mbit.

Ja jag har provat dragit direkt in i burken, kör med trådlös router annars men det är samma resultat.

Skrivet av karjix:

Redigt dåligt resultat huhuh. Du bor inte på typ campus o delar det med flera personer ?

Nej men det är ett ganska stort HSB område med många lägenheter och internet ingår i hyran så jag antar att väldigt många är uppkopplade mot samma station ifall det kan vara problemet men isf så ska jag inte behöva betala lika mycket tycker jag.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av StRANGER:

Nej men det är ett ganska stort HSB område med många lägenheter och internet ingår i hyran så jag antar att väldigt många är uppkopplade mot samma station ifall det kan vara problemet men isf så ska jag inte behöva betala lika mycket tycker jag.

Kan ju vara att ni är rätt många som delar en gigabit lina in i huset. Så under dagstid då flera har sina datorer igång så delas tillgänglig bandbredd upp mellan er. Testa mitt i natten och se vad du får.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av StRANGER:

Nej men det är ett ganska stort HSB område med många lägenheter och internet ingår i hyran så jag antar att väldigt många är uppkopplade mot samma station ifall det kan vara problemet men isf så ska jag inte behöva betala lika mycket tycker jag.

Börja med att ringa dem och hör ifall det är nåt knas. Om det ingår i hyran kan du kolla med hyresvärden vad det är för avtal de har med BBB. Om det är typ "upp till 100Mbit" så har du inte så mkt att säga till om. Om de däremot ska kunna leverera 100Mbit till varje lägenhet så är det bara att stå på dig tills de kommer ut och mäter på plats eller löser problemet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lycka till med BBB. Sämsta supporten i Sverige.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Börja med att ringa dem och hör ifall det är nåt knas. Om det ingår i hyran kan du kolla med hyresvärden vad det är för avtal de har med BBB. Om det är typ "upp till 100Mbit" så har du inte så mkt att säga till om. Om de däremot ska kunna leverera 100Mbit till varje lägenhet så är det bara att stå på dig tills de kommer ut och mäter på plats eller löser problemet.

Finns inget "upp till" på fiber. Porten ställs i 10/100/1000 beroende på vilket kontrakt man väljer att skaffa. Sedan vad man får ut på det varierar alltid.

Till TS:
Intressant fel för övrigt. Berätta gärna vad boven var!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ormey:

Finns inget "upp till" på fiber. Porten ställs i 10/100/1000 beroende på vilket kontrakt man väljer att skaffa. Sedan vad man får ut på det varierar alltid.

Okej, bra att veta. Inte haft fiber sen gbg 2004 typ, så dålig koll på den marknaden i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Dela Mbits med 10 så får du fram Mb/s på ett ungefär. 100 Mbit är ca 10 Mb/s

Om du ska fylla i med information om något som redan är förklarat så är det bra att du får termerna rätt.

För det första så delar du med fel tal. Det är 8 man delar med, och man får ut MB/s vilket är en stor skillnad mot Mb/s.
Det betyder att vi får 100Mbit/8 = 12.5MB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Om du ska fylla i med information om något som redan är förklarat så är det bra att du får termerna rätt.

För det första så delar du med fel tal. Det är 8 man delar med, och man får ut MB/s vilket är en stor skillnad mot Mb/s.
Det betyder att vi får 100Mbit/8 = 12.5MB/s

Tack nu vet jag... Bra att du förklarade det en gång till nu i tråden, för det hade absolut ingen aning om...