Kan ljudkortet vila mot processorfläkten?

Permalänk

Kan ljudkortet vila mot processorfläkten?

Hej! Håller på att montera ihop en dator, men har stött på något bekymmer. Först och främst, jag har ett Asrock Extreme4 med en Noctua NH-D14. Då denna fläkten är hyffsat stor blockerar den mer eller mindre första PCI-E-platsen.

Klicka på bilden för att förstora

Jag skulle vilja stoppa in ett externt ljudkort samt två stycken grafikkort som vardera tar upp två kortplatser, därför stryker vi den nedersta PCI-E-platsen. Så kort fråga, hur ska jag lösa problemet med att få in ljudkortet? Det går, men det kommer ligga snett och stöta emot fläktflänsen. Går det att köra så?

Några tankar?

Permalänk
Medlem

Så länge pcbn inte kortsluts, så kanske det funkar. Jag skulle ju isolera baksidan av ljudkortet så att det inte kortsluts mot D14.

Permalänk
Hedersmedlem

Snett är nog inga problem så länge det inte blir så snett att det blir knepigt i själva PCI Express kontakten. Men om din skiss stämmer så tycker jag att det ska klara sig. När det gäller att ligga emot så måste du se till att ljudkortet inte kortsluts mot kylaren. Om inte ljudkortet är inneslutet i någon form av låda som vissa är så måste du sätta något emellan, någon tunn plast tex. dock ej en antistatpåse eftersom den leder ström.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

som azured säger, isolera där det går emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Snett är nog inga problem så länge det inte blir så snett att det blir knepigt i själva PCI Express kontakten. Men om din skiss stämmer så tycker jag att det ska klara sig. När det gäller att ligga emot så måste du se till att ljudkortet inte kortsluts mot kylaren. Om inte ljudkortet är inneslutet i någon form av låda som vissa är så måste du sätta något emellan, någon tunn plast tex. dock ej en antistatpåse eftersom den leder ström.

källa på att antistatpåsar leder ström

Permalänk
Inaktiv

Borde väl inte vara några problem så länge den ligger mot flänsen, och inte fläkten. Tänker främst på vibrationer. Men du kanske ska ta och klämma in något dämpande emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

källa på att antistatpåsar leder ström

Hur tror du annars att de fungerar?
En av deras funktionär är ju att jämna ut spänningen mellan dig och det som ligger i påsen när du hanterar den så att inte ESD uppstår när du plockar ur produkten ur påsen och detta kan inte göras om de inte leder ström.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matlo:

källa på att antistatpåsar leder ström

Det är poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

källa på att antistatpåsar leder ström

To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive
Taget från wikipedia

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som sliter upp sin dator nu och avlägsnar alla antistatpåsar som ligger som isolering mellan grejer?
Jag tror inte att jag kan förklara bättre än TiasE redan gjort. Om det fortfarande är oklart så prova att Googla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det någon som sliter upp sin dator nu och avlägsnar alla antistatpåsar som ligger som isolering mellan grejer?
Jag tror inte att jag kan förklara bättre än TiasE redan gjort. Om det fortfarande är oklart så prova att Googla.

Eller så har man inte sovit på el-läran och vet att det är så anti-stat påsar fungerar haha

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

beroende på vad du har för chassi och grafikkort så kanske en sådan här kan fungera http://www.ebay.com/itm/PCIe-Express-x1-Riser-Card-Flexible-E... om du monterar ljudkortet i en sådan här pci port i chassit

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur tror du annars att de fungerar?
En av deras funktionär är ju att jämna ut spänningen mellan dig och det som ligger i påsen när du hanterar den så att inte ESD uppstår när du plockar ur produkten ur påsen och detta kan inte göras om de inte leder ström.

Skrivet av El_Raspberry:

Det är poängen?

Skrivet av Gauz:

To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive
Taget från wikipedia

formulerade det dåligt.

Ser fortfarande inte någon möjlighet att påsen skulle leda elektricitet mot kortet-kylaren-chassi osv om den ligger som en isolator.

Edit: Min poäng är, då borde ju om jag håller i en ESD påse med en komponent i och jag är laddad av låt oss säga en fleecetröja skada kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur tror du annars att de fungerar?
En av deras funktionär är ju att jämna ut spänningen mellan dig och det som ligger i påsen när du hanterar den så att inte ESD uppstår när du plockar ur produkten ur påsen och detta kan inte göras om de inte leder ström.

Väldigt sant, men om påsen leder ström tillräckligt bra för att kortsluta något leder det även ström så bra att komponenten hade skadats om du hade en annan potential än komponenten när du tog i påsen. Tänk på att statisk elektrisitet handlar om många tusen volt och för att skydda mot detta måste påsen ha så hög resistans att de 5-12V i komponenten inte har en chans att driva en märkbar ström genom påsen.

Edit: däremot har jag hört påståenden om att utsidan av en antistatpåsen leder ström väldigt bra för att fungera som en faradays bur. Har dock aldrig fåt det bekräftat av en pålitlig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

formulerade det dåligt.

Ser fortfarande inte någon möjlighet att påsen skulle leda elektricitet mot kortet-kylaren-chassi osv om den ligger som en isolator.

Edit: Min poäng är, då borde ju om jag håller i en ESD påse med en komponent i och jag är laddad av låt oss säga en fleecetröja skada kortet?

Påsens jobb är att jämna ut skillnaden sakta, så att stötarna inte uppstår.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Köpa en pci raiser och stoppa in kortet i en slot längst ned på chassit?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av matlo:

källa på att antistatpåsar leder ström

Skrivet av TiasE:

Hur tror du annars att de fungerar?
En av deras funktionär är ju att jämna ut spänningen mellan dig och det som ligger i påsen när du hanterar den så att inte ESD uppstår när du plockar ur produkten ur påsen och detta kan inte göras om de inte leder ström.

Nej så fungerar det inte riktigt.

Skrivet av Gauz:

To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive
Taget från wikipedia

Sedan till alla andra som vill veta mer kring antistat påsar säger jag bara:
Faraday's Cage

Skrivet av DevilsDad:

Väldigt sant, men om påsen leder ström tillräckligt bra för att kortsluta något leder det även ström så bra att komponenten hade skadats om du hade en annan potential än komponenten när du tog i påsen. Tänk på att statisk elektrisitet handlar om många tusen volt och för att skydda mot detta måste påsen ha så hög resistans att de 5-12V i komponenten inte har en chans att driva en märkbar ström genom påsen.

Fast nu är det så att påsen leder ström som alla element här i vårt universum. Dvs på utsidan. Vad du än drar en spänning igenom så lägger sig spänningen alltid på utsidan. Det är så påsarna fungerar. Så oavsett om du har en Potential på åtskilliga tio-tjugo tusen volt så är det skitsamma om du håller i påsen.
Påsen bygger inte på ett motstånd. Utan att leda strömmen lätt och ledigt till utsidan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag tackar så otroligt för svaren, fick en hel del intressanta tips! Gillar!

Permalänk
Rekordmedlem

En typisk esdskyddspåse från 3M http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Static/Home/?WT.m...
Den har ett tunt aluminiumskikt som skyddas av ett dielektrikum, när man pressar komponentbenen genom den skyddade ytan så sitter de inpressade i en aluminiumfolie och det är klart obra för elektroniken om den är igång, så länge ytan inte nötts bort lär det funka ok att ha den som isolator pga den relativt höga resistansen, men när man penetrerat ytskiktet så är det i princip kortslutning, jag hade inte använd den som isolering, för förr eller senare så kommer det att gå illa och då blir det dyrt att köpa nya delar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.