Priserna på SSD mot fem kronor per gigabyte

Permalänk

Blir snart dags för min första SSD! 256Gb borde räcka utmärkt åt mig, har aldrig använt mer än 200gb av min 1tb-disk

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

10 gånger dyrare än vanlig lagring. Det var faktiskt ganska mycket. Jag har SSD sedan 2010-09-15. Så det är över 2 års tid som jag har haft SSD. Tiden går faktiskt fort. Då kostade 120gb Corsairen mig 2800 kronor, nu kan man få motsvarande för 700 kronor. Det är faktiskt väldigt mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Jag köpte 64GB för 1400 kr, det var inte så länge sedan ändå..

Man blir ju allt lite sugen på att köpa en som julklapp, från mig till mig!

Köpte min första SSD 2009, Intel X25-M 80GB! Den kostade 2300kr vilket ger 28-29kr per GB!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas jag klarar mig ett tag på mina två Intel 520 240gb i raid0, för Samsungs nya PRO diskar är fan lockande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt skeptisk till SSD.

Jag säger inte att det går snabbt, för det gör det alldeles säkert, och köper man rätt variant så är det säkert stabilt också. Men så länge det kostar upp emot en tusing bara för att ha plats för OSet och inget annat känns det lite overkill fortfarande.

Jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket om hur lång tid det tar att starta datorn eftersom jag i princip aldrig slår av den och laddningstider i spel och liknande märker jag knappt av ändå (och hur ska man kunna ha plats med spel? bara min nyrensade steam-mapp tar 150gb)

Nä jag får nog vänta ett par år innan det blir en ssd för mig, kom tillbaka när dom ligger på 1:- per gb...

Skrivet av infexis:

Jag säger inte att de inte är bättre..utan jag säger att det inte är värt det med tanke på pris per prestanda/storlek.
Hellre så har jag en tusing eller två i fickan än att ladda spelet ett par sekunder snabbare..det enda som spelar roll för mig är fps.

Håller med om detta..

Permalänk
Entusiast

Den listan var ju inte så roligt iof. Inget jag hade satsat på. Bättre att lägga lite extra och få lite bättre saker. Så innan ni slänger er på första bästa SSD för den är billig så bör ni kolla på prestandan. Här är en av enheterna från listan i artikeln.

Hur som helst så var jag också tveksam till SSD på grund av det höga priset. Men så högg jag en 128 GB när de hade rea på inet. Kostade några kronor under tusenlappen. När jag väl fick en fungerande enhet så var det som natt och dag. Det fick verkligen fart på min stackars laptop som bara har en ULV Core 2 duo. Så det är inget snack om saken. Jag kommer aldrig mer köpa en dator utan SSD. Livet blir så mycket bättre och det är helt klart värt pengarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har en 180gb SSD och kommer inte köpa någon till förrens priset är nere på 2kr/GB

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

lagligt prease.. men sen så behövs mer utrymme än 3 TB för mig personligen då jag har en massa inspelat video material lagligt .

jag föredrar en stabil WD black över en ojämn SSD.

Vad menar du med ojämn? jag har haft en OCZ vertex 2 (relativt hög felprocent på den jämfört med andra diskar) och jag har ALDRIG fått en bluescreen med den, den har inte heller krånglat på annat sätt.

Och nu väntar en Samsung 840 Pro 256GB på mig på posten.. jag kommer aldrig gå tillbaka till HDD som systemdisk igen!:)

Men ja självklart, har du 3TB video så ska du INTE lägga det på SSDs, men som systemdisk räcker ju 60gb, och ALLT flyter på bättre!

Men smaken är som baken:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Blir snart dags för min första SSD! 256Gb borde räcka utmärkt åt mig, har aldrig använt mer än 200gb av min 1tb-disk

Vafasen 200gb ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Fast man måste gå upp en liten bit för att få en okej SSD.
Crusials v4 hoppas jag ingen köper, finns ingen disk som är mer opålitlig.

Permalänk
Medlem

Håll era pengar långt långt borta från crucials v4, prestandan är under all kritik, faktum är att en mekanisk disk presterar bättre.

Permalänk
Hjälpsam

Fortfarande mer än 10 ggr så dyrt som hårddisk och storleken räcker inte för mina behov.
Men visst är det trevligt att SSD blir billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Vad var det för fel på Sandforce diskarna nu igen?

De har dragits med firmware-problem som lett till dataförlust, bluescreens osv osv. Det ska vara fixat på de flesta modeller nu. Men normala SSD's käkar fortfarande Sandforce-baserade SSD's till frukost när det kommer till komprimerad data.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av infexis:

Jag tänker inte skaffa ssd till priserna går att jämföra med mekaniska per gb då jag inte tycker det är värt att slänga pengar på sekunder..

Nä precis, för tid är ju inte pengar.....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Vad hjälper priset när sf-kretsen verkar vara sk*t. Lägger hellre några kr extra på en stabilare disk.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

mycket åsikter om det är värt det dyrare priset för hastigheten. för mig är halva meningen med en SSD att datorn blir tystare och något svalare. slipper alla sökljud och vibrationer i chassit. och den som bootat en bloatad laptop med en 5400rpm disk och sedan bytt till en SSD tycker nog att det är värt priset med en SSD.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Går ju knappt att använda en dator utan SSD idag. Det är ju så sjukt långsamt med mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem

Dustin säljer Intel 330 120GB för 4,99 per GB om man letar lite. Kampanj-varan finns dessutom i lager, det gör inte den vanliga (för 749 kr).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

...
Fattar inte varför jag inte har skaffat mig en ssd tidigare, spenderar flera tusen på "spelprestanda" men inte det runtomkring, starttider. Bästa uppgraderingen du kan göra! helt suveränt!

En gång SSD, alltid SSD!

Japp, haft det på jobbdatorn ett tag, köpte min första privata till förra helgen!
Bästa prestandauppgradering nånsin för allmänt datorbruk, suveränt till MMO och liknande som laddar ofta.

Man får in ganska mycket på 120GB tycker jag, OS+alla applikationer man kör regelbundet.
Och en massa plats till spel också (de 5 jag kör regelbundet), sen så slängde jag i en 500GB:are för lite allmänna grejer som semesterbilder/fotografier/nedtankade bilder för att leka med i Photoshop, filmer m.m.
Och så får Steam-katalogen bo där också.

Redigt hög läshastighet och framförallt mycket låg söktid är nyttigt för många grejer man gör med burken!
Och ska man göra fullboot (jag kör iofs. mest sleep, men ändå) så är UEFI snabbare än klassiska BIOS också.

---

Det blir nog en SSD till om nåt år, nån på 256GB eller så, så kan jag köra alla program och spel samt de flesta dokument från en sån drive också.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det beror sig på vilken SSD det är. alla SSD HDs är inte bättre än en WD Raptor eller WB black.

Fel. För 3,5 år sedan bytte jag ut min raptor mot en Intel X25-G2 och skillnanden var enorm. Att sitta och säga att inte alla SSDs idag är snabbare än WD black är skrattretande roligt.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Kör bara SSDs i min dator (4st) och ångrar det inte en sekund. Skönt att slippa vibrationerna och knarrandet
Har en extern HDD för lite tyngre filer men det räcker så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av neonille:

Jag är väldigt skeptisk till SSD.

Jag säger inte att det går snabbt, för det gör det alldeles säkert, och köper man rätt variant så är det säkert stabilt också. Men så länge det kostar upp emot en tusing bara för att ha plats för OSet och inget annat känns det lite overkill fortfarande.

Jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket om hur lång tid det tar att starta datorn eftersom jag i princip aldrig slår av den och laddningstider i spel och liknande märker jag knappt av ändå (och hur ska man kunna ha plats med spel? bara min nyrensade steam-mapp tar 150gb)

Nä jag får nog vänta ett par år innan det blir en ssd för mig, kom tillbaka när dom ligger på 1:- per gb...
Håller med om detta..

SSD är nog det bästa uppgradering man kan göra eftersom man verkligen känner av den. Låter som du aldrig provat.

Once you go SSD you never go back.

Permalänk
Inaktiv

Vi som har de första av intels 320 160gb serie, är det någon ytterligare prestandaboost att byta till dom nya från samsung? Sen får man kanske lite mer utrymme också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Fel. För 3,5 år sedan bytte jag ut min raptor mot en Intel X25-G2 och skillnanden var enorm. Att sitta och säga att inte alla SSDs idag är snabbare än WD black är skrattretande roligt.

Fan vet han kanske syftar på den allra allra första versionen av SSD i flash utförande som kom ut 95 tror jag. Men tittar vi ens 5 år tillbaka så var nog alla snabbare än raptor.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av infexis:

Jag säger inte att de inte är bättre..utan jag säger att det inte är värt det med tanke på pris per prestanda/storlek.
Hellre så har jag en tusing eller två i fickan än att ladda spelet ett par sekunder snabbare..det enda som spelar roll för mig är fps.

Det är väldigt tydligt att du aldrig har använt en dator med SSD. Det är som skillnaden mellan natt och dag i helt vanligt skrivbordsarbete, starta program, öppna mappar, surfa, gå in på Control Panel, you name it. Det handlar INTE främst om att ladda spelen snabbare.

Dessutom handlar det inte om "ett par sekunder". De av mina kompisar som sitter med HDD är ofta ovilliga att byta server när de väl kommit in på en, eftersom det tar så lång tid för dem. Varje gång jag har joinat en server, skapat en Squad och börjat attackera en flagga och frågar "Var är du?" får jag svaret "Jag är på väg in."

Jag hoppas att du snart får upptäcka det guld och de gröna skogar som SSD erbjuder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Hoppas att detta leder till att SSD blir standard i laptops inom inte alltför lång tid. Jag kan inte begripa hur tillverkarna inte kan fatta att de allra flesta som köper en laptop (tänk mamma, pappa, faster Agda) inte behöver "750 GB HÅRDDISK!!!!!!!!!" (@ 5400 rpm dessutom) när de ändå bara använder datorn till att surfa. Det hade varit så SJUKT mycket bättre för dem att ha en snabb dator än 700 GB utrymme som inte används till något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av joshoa:

Vafasen 200gb ?

Har alla spel och program jag behöver. Har inte så mycket filmer och musik på hårddisken eftersom jag använder Spotify och hyr film via internet

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Det tråkiga med SSD är att man inte hinner läsa tipsen på loadingscreenen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Hoppas att detta leder till att SSD blir standard i laptops inom inte alltför lång tid. Jag kan inte begripa hur tillverkarna inte kan fatta att de allra flesta som köper en laptop (tänk mamma, pappa, faster Agda) inte behöver "750 GB HÅRDDISK!!!!!!!!!" (@ 5400 rpm dessutom) när de ändå bara använder datorn till att surfa. Det hade varit så SJUKT mycket bättre för dem att ha en snabb dator än 700 GB utrymme som inte används till något.

Min laptops disk på 750 GB har 56GB ledigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rsmith:

mycket åsikter om det är värt det dyrare priset för hastigheten. för mig är halva meningen med en SSD att datorn blir tystare och något svalare. slipper alla sökljud och vibrationer i chassit. och den som bootat en bloatad laptop med en 5400rpm disk och sedan bytt till en SSD tycker nog att det är värt priset med en SSD.

Som exempel så bootar min laptop mycket mycket snabbare än den gick ur sömnläge med HDD. Det som tar mest tid vid boot är att skriva in lösenordet till windows på min stationära dator. Helt klart värd investering om man vill ha generellt bättre prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24