Problem med router (dir 657), köpa ny?

Permalänk
Medlem

Problem med router (dir 657), köpa ny?

Hej!

Jag är hemma hos mina föräldrar nu över jul och får veta att deras router krånglar väldigt mycket. Det är en D-link Dir 657.
Det huvudsakliga problemet är att räckvidden på det trådlösa nätverket inte är mer än kanske 6-7 meter (genom en vägg). Inte bara är räckvidden dålig, det går också oerhört långsamt så fort man kommer bara en liten bit bort.

De har en 100/100 lina, och när jag kör ett tp-test med kabel får jag ut ungefär 60mbps, vilket väl får anses fullt acceptabelt. Kör jag med trådlösa får jag ut ungefär 30mbps, vilket också är funkar, men endast om jag är inom en meter eller två från routern. Går jag in i rummet brevid åker jag ner till 1-2mpbs, och det håller inte. Går jag ytterligare någon meter slutar det alltså helt att fungera.
En av deras datorer har dessutom stora problem att ansluta till nätverket och lyckas ungefär var tredje gång. Om det är routerns fel eller datorns fel vet jag dock inte.

Det egentligen enda jag kunde komma på att göra var att resetta routern, men det har inte hjälp alls.

Efter lite googlande inser jag att denna router tydligen är rätt dålig. (Tack för det personalen på Microshop, som påstod att det var en asbra router och att han "Hade en sån själv").

Jag har slagit av funktionerna QOS och "Media Server", efter ett tips från ett forum någonstans. Märker dock ingen skillnad.

Så, är det någon som har något förslag på vad jag kan göra? Finns det några inställningar jag kan leka runt med som skulle kunna göra någon skillnad?

Om inte, har någon ett tips på vad de bör köpa för router som fungerar? Kraven är väl egentligen de självklara, wifin ska nås utan problem i hela lägenheten (är väl ungefär 8-10 meter, genom som mest två väggar), och den ska vara hyffsat snabb. Det största kravet mina föräldrar kommer att ha är väl att de vill kunna streama HD-filmer från typ viaplay och sånt. Tror att de brukar ha lite skype-möten och liknande också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ptjaa det är ju en D-Link. De går aldrig sönder faktiskt, de är trasiga direkt från fabrik.
Vad är det för vägg den ska igenom? Är det plåt så blir det lite jobbigt. Men jag skulle utan tvekan köpt en ny router och hoppat över D-Link och andra budgetmärke.

Permalänk
Medlem

Okej. Har tittat på asus rtn56u. Den verkar bra enligt de recensioner jag tittat på. Finns det någon anledning att tänka om?