LG börjar sälja ny OLED-TV i Korea – 55 tum och 4 millimeter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Undra om den är kattsäker?

Nu gav du mig ännu mer att vara orolig över!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Bejje:

hmm, det beror nog på hur kräsen man är. Jag köpte en 32" LCD för 8 år sedan för 7995kr och har haft den tills nu när den pajjade. Köpte nu en 42" LED LCD med 3D för 5000kr och jag är jättenöjd. Den är så mycket bättre än min förra. Visst finns det säkert mycket bättre, men för mig behövs absolut inget mer. Varför lägga ut 15 000 för en TV när jag kan lägga ut 5000 och samtidigt köpa massa annat skoj för 10 000kr?

Det är ungefär som ljudfantasterna som skrattade åt mig när jag för 12år sedan lyssnade på CD-skivor via min DVD-spelare som kostade 500kr som var kopplad till ett ljudsystem för 4000kr.

Själv hade den killen en CD-spelare som bara den kostade 6000kr, förstärkare för 10 000. bara kablarna till högtalarna kostade flera tusen och för att inte snacka om hötalarna som kostade som en helt OK begagnad bil.

Visst hade han bättre ljud än mig, men så jävla mycket bättre var det inte så att jag hade köpt samma saker även om jag vorit miljonär.

Jag har lyssnat på ett system för runt miljonen. Det var något som var helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är en OLED TV. tjockleken påverkar inte belysningen, den kommer ha en perfekt jämn belysning då varje pixel är en ljuskälla i sig själv. OLED är egentligen det enda som borde kallas för riktig "LED TV".

Framförallt är det ju avsaknaden av bakgrundsbelysning som är den stora nyheten. LED tv har ju stora problem med odjämn bakgrundsbelysning så kunde man få det och lite bättre kontrast så är det ju trevligt. 4mm tjock tv är ju ballt men knappast en stor fördel så väggfästena bygger en del.

Visst är det dyrt men priserna har ju en förmåga att gå ner om de får ordning på tillverkningstekniken. Kul nyhet oavsett, har ju varit snack om OLED riktigt länge. Är nöjd med min LCD tv, vore kul om det fanns en ny överlägsen teknik att byta till när det är dags.

Permalänk
Medlem

Fan visste inte att ni fick posta porr på nyhetsflödet

Permalänk
Skrivet av Silldro:

Framförallt är det ju avsaknaden av bakgrundsbelysning som är den stora nyheten. LED tv har ju stora problem med odjämn bakgrundsbelysning så kunde man få det och lite bättre kontrast så är det ju trevligt. 4mm tjock tv är ju ballt men knappast en stor fördel så väggfästena bygger en del.

Visst är det dyrt men priserna har ju en förmåga att gå ner om de får ordning på tillverkningstekniken. Kul nyhet oavsett, har ju varit snack om OLED riktigt länge. Är nöjd med min LCD tv, vore kul om det fanns en ny överlägsen teknik att byta till när det är dags.

Det enda väggfäste jag ser som möjligt till en så här tunn TV är samma typ som man hänger element på väggen med.
Traditionella väggfäste till platt-TV som du gängar in på baksidan är ju bara att glömma.
Alternativt att dom gjuter fast små krokar på bakstycket så du kan hänga den likt en tavla.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

På en fabrikstur (något Så-funkar-det-liknande) berättade LG att de kunde göra apparaterna mycket tunnare än de gjorde, men att kunderna inte uppskattade för tunna skärmar eftersom de uppfattades som sköra. Deras fokuspaneler hade kommit fram till att 11 mm var den ideala tjockleken enligt LG-representanten.

4 mm är fräckt men lite meningslöst med tanke på hur mycket foten eller ett (tunt) väggfäste bygger.

edit
Ser att alla kontakter sitter i foten. Med andra ord en teknikuppvisning utan praktisk applikation.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag har lyssnat på ett system för runt miljonen. Det var något som var helt fantastiskt.

Det är det garanterat, men frågan är hur mycket bättre det blir.

T.ex. Kan man köpa ljudutrustning till hemmet för 3000kr, man kan också köpa för det dubbla, 6000kr eller för tiodubbla priset, 30 000kr eller för 100ggr mer för 300 000kr. Dock tycker jag inte att en stereo för 6000kr ger dubbelt så bra ljud utan kanske 20% bättre ljud.

Jag tror nog inte heller att ljudutrustning för 300 000kr ger 100ggr bättre ljud än den för 3000kr.

Sen beror det nog mycket på vem man är som person också. Har hört många som inte hör någon skillnad på ljudet som spelas från en CD-skiva på en 20 000kr anläggning mot ljudet från en 128kbits mp3a som spelas på samma ljudanläggning. Varför ska dom då köpa svindyra grejer när dom ändå inte hör skillnaden?

Jag hör absolut skillnad, men skillnaden på ljudet på en 20 000 kronors anläggning mot en 3000 kronors anläggning är för mig inte så stor att det kan motivera det mycket högre priset.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Bara för LG att fästa en vajer på baksidan i plåten. 2 st skruvar med platta skallar sen är saken biff! Kontakter på baksidan, slå på 45 reglar på tv väggen, dit med OSB och enkelgips, sen såga hålrum bakom tvn för kabelgenomföring.

Stilrent!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marm0t:

Ah just det, för det är du som bestämmer det..

Berätta då vad för nödvändigt de över 10000kr tillför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Haha, tala för dig själv. Du får inte en särskilt bra tv för under 10k..

Och vem har lurat dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Nu pratar vi dock om en sjukt tunn OLED-TV, helt ny teknik som bara funnits på små skärmar till konsumenter.
Ett köp av en TV kan aldrig vara lönsamt, man pratar om prisvärt.

I jämförelse med en 55" TV från Loewe för 60k eller en 55" B&O Beovision för 95k tycker jag att detta är prisvärt som f*n!

Att man kan göra en TV tunn tillför ingenting man har speciellt stor nytta av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Att man kan göra en TV tunn tillför ingenting man har speciellt stor nytta av

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att man kan placera den riktigt nära väggen och få en magisk upplevelse.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Berätta då vad för nödvändigt de över 10000kr tillför

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har höga krav på bildkvalitet och flyt utan eftersläpningar, smart-tv osv så bör man lägga till extra, det är ofta stor skillnad.
Du bör ta en runda i butikerna. Men jag själv lägger inte 10.000 på en TV som du säger..försöker kolla runt 5000-6000

Permalänk

Vill ha en 80" OLED med 4K för runt 25K haha om kanske 6 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Att man kan göra en TV tunn tillför ingenting man har speciellt stor nytta av

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Highlaj:

Förutom att man kan placera den riktigt nära väggen och få en magisk upplevelse.

Fast dom som är så där supertunna är beroende av foten eller annan större del eftersom själva bildytan inte har tillräckligt med utrymme för all elektronik. T.ex. anslutningar för in och utgångar kan sitta i själva foten eller annan separat del.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Highlaj:

Förutom att man kan placera den riktigt nära väggen och få en magisk upplevelse.

Blir ju inte mer magiskt för att den kommer närmare väggen nån cm.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Förutom att man kan placera den riktigt nära väggen och få en magisk upplevelse.

Du menar att man kan placera riktigt nära väggen så den hamnar längre bort och tar upp mindre del av synfältet?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så snart är det risk att man får papercut när man packar upp sin tv...
Undra fall det kommer stå med i varningstexten?

Permalänk
Medlem

Fan, ljudet måste va bra dåligt i den, förmodligen inga högtalare alls:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jävlar! Förvånansvärt billig

Skulle verkligen vilja se en sån tv i verkligheten

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

Fan, ljudet måste va bra dåligt i den, förmodligen inga högtalare alls:p

Skickades från m.sweclockers.com

Högtalarna kanske sitter i foten. Fast om man har råd med 69k för en tv så är nog de personerna angelägna att inte nöja sig med de inbyggda högtalarna (ifall nu de finns eller ej). Då blir 10k för en extern ljudlösning rena fyndet (för att inte nämna biokänslan den medför).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Att man kan göra en TV tunn tillför ingenting man har speciellt stor nytta av

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte jämfört med det traditionella sättet att ha en TV. Jag kan däremot komma på en del andra coola applikationer och monteringslösningar som bara funkar med en riktigt tunn TV.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur hänger man upp dn pä väggen?
Allt lär ju sitta i foten på den där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

En sak som förbryllar mig är, hur fan får självaste skärmen ström när foten och skärmen är sammansatta med någon typ av glas/plast-hals? O.o

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Blir fin fint på Elgiganten rea 5999:- om några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Vill ha en 80" OLED med 4K för runt 25K haha om kanske 6 år?

Hehe om 3år max ifall vi bortser från den exotiska storleken är min prognos

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Dyrt eller billigt bryr mig inte, här ser man en bra utveckling

Visa signatur

ASRock Z68 Pro3-M | Intel Core i5 2500K | MSI GTX660 TwinFrozr III | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | 320GB SATA2 | OCZ ModXStream PRO 600W.

Permalänk
Medlem

MEN MEN, min scart?!

Permalänk
Medlem

Dat bezel. Kan fan inte bli mycket tunnare (förutsatt att båda bilderna är i samma skala)

Kanterna är tunnare än skärmen, som var 4 mm tjock.

Gör. 24". 2560x1600. OLED. Now.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.