Permalänk
Medlem

Byte av brandvägg med wifi

Hej,
Har idag en netgearbrandvägg med wifi. Den börjar bli till åren och den har börjat fjanta sig och tappa settings etc.

Vilket som... jag tänkte köpa en ny brandvägg med wifi och såg att det är lite si och så med reviews.

Däremot kikade jag på Cisco ASA 5505 och tycker den verkar passa mig bra rent funktionellt, men den saknar wifi.

Min fråga blir därför. Vad måste jag komplettera med för att få Wifi (minst 802.11n) med bibehållen säkerhet? Jag har ju det mesta i brandväggen gällande NAT, DHCP, SPI etc, så jag behöver ju inte så mycket sådant i den "grej" jag skall komplettera med. Eller?

Ser framför mig någon typ av grej man kan sätta i Ciscon (eller i någon av mina switchar i nätverket) och som skapar en wifi-anslutning och att den har enklare settings där man ställer in saker som kryptering och MAC-filtrering.

Tack

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en accesspunkt.

Permalänk

woops, för sent

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Alltså..
En ASA5505 är så sjukt over kill mot vad en vanlig "dödlig" behöver och baserat på frågan du ställer så känner jag mig rätt säker på att du skulle bli nöjd med någonting betydligt billigare, typ en Netgear WNR3500L eller liknande.. Vad har du egentligen för krav på brandväggen?
För att svara på din fråga så är det en accesspunkt du behöver, men om du inte vet varför du skulle behöva en ASA5505 så tro mig, du slänger rätt mycket pengar i sjön. Det är en bra och kompetent produkt, inga konstigheter så sett, den är bara med all sannolikhet overkill för ändamålet..

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Jag har höga krav på brandväggen. Den skall vara säker, snabb och väldigt konfigurerbar. Det jag har sett av ASA5505 verkar passa bra.

Kan ni ge ett bra förslag på en enkel och bra accesspunkt som skulle fungera i mitt fall beskrivet ovan (eller liknande fall).

Tack

Permalänk
Medlem

Det jag använt av separata APs är Netgears Prosafe för en ~3k st. Vill man ha lite billigare grejer skall Ubiquiti vara bra.