[ACER V5-571] Hur byta hårddisk till SSD!

Permalänk
Medlem

[ACER V5-571] Hur byta hårddisk till SSD!

Hej,

(Offtopic) För någon dag sedan var det ett väldigt bra erbjudanden på CDON på en bärbar dator. Acer V5-571-5331 eller i alla fall V5 serien. I från vad jag läste i flashback tråden som rekommendera denna dator är det fler än jag som kommer vilja ha en lösning på detta problem.

Problem:
Jag har beställt en Intel 330 series 120 GB SSD som jag tänkte sätta i denna bärbara dator. Det finns bara en lucka som man kan skruva loss för att byta eller lägga till RAM minnen. Av vad jag har läst så vill Acer att man lämnar in datorn till en auktoriserad acer verkstad för att byta hårddisk, något som jag inte är sugen på.

Fråga: Hur byter jag hårddisk på min Acer Aspire V5-571-53314G50Makk?

Har någon en video eller guide eller en reperations manual till denna bärbara dator. Om jag lyckas lösa detta problem, kommer jag försöka filma det i en tutorial och lägga upp på youtube.

Varning för andra: Tror att man tappar garantin på produkten om man själv byter till en SSD HDD på datorn (om man gör det själv vill säga).

Mina nuvarande tankar:
1. Hoppas på fantastiska svar på Sweclockers.
2. Kontakta Acer om hjälp.
3. Kontakta mindre datorbutiker om hjälp och tankar.
4. Sätta mig med en kompis och helt enkelt öppna upp datorn tills vi har fått in SSD:n i datorn.

Permalänk
Medlem

Det kostar då att byta som i sig är onödigt om dcu kan gör adet själv, dock vet jag inget om garantin, har HDDn en tejp av något slag eller att skruvarna har någon plast över sig, ibland fakta om laptopne, så kan det vara att bryta garantin.

Jag hittade bara den här http://www.youtube.com/watch?v=QcrvINVyIv8
Som visar på en äldre acer, dock tror jag de har något samma metod och att du måste öppna upp hela baksidan, glöm bara inte att ta ur batteriet, håll i startknappen i 30sekunder så minskar du chansen att du kortsluter något extremt mycket.

Permalänk
Medlem

Baksidan

Så här ser baksidan ut, där luckan är för ram minnet. Det verkar vara ganska svårt att byta, så alla tips är välkomna.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset med kortslutning, kan mycket väl ha räddat datorn om jag har haft otur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Hej,

(Offtopic) För någon dag sedan var det ett väldigt bra erbjudanden på CDON på en bärbar dator. Acer V5-571-5331 eller i alla fall V5 serien. I från vad jag läste i flashback tråden som rekommendera denna dator är det fler än jag som kommer vilja ha en lösning på detta problem.

Problem:
Jag har beställt en Intel 330 series 120 GB SSD som jag tänkte sätta i denna bärbara dator. Det finns bara en lucka som man kan skruva loss för att byta eller lägga till RAM minnen. Av vad jag har läst så vill Acer att man lämnar in datorn till en auktoriserad acer verkstad för att byta hårddisk, något som jag inte är sugen på.

Fråga: Hur byter jag hårddisk på min Acer Aspire V5-571-53314G50Makk?

Har någon en video eller guide eller en reperations manual till denna bärbara dator. Om jag lyckas lösa detta problem, kommer jag försöka filma det i en tutorial och lägga upp på youtube.

Varning för andra: Tror att man tappar garantin på produkten om man själv byter till en SSD HDD på datorn (om man gör det själv vill säga).

Mina nuvarande tankar:
1. Hoppas på fantastiska svar på Sweclockers.
2. Kontakta Acer om hjälp.
3. Kontakta mindre datorbutiker om hjälp och tankar.
4. Sätta mig med en kompis och helt enkelt öppna upp datorn tills vi har fått in SSD:n i datorn.

Fick också hem denna dator i veckan. Funderar på samma sak, men när ssd-priserna kommit ner mer mot slutet av nästa år. Skriv och berätta om du kommit på någon guide till hur man gör.

Annars är jag grymt nöjd med datorn för 3000kr.

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra

Jag håller med, jag har tankar på både en SSD och uppgradera minnet till 8GB. Det ör onödigt egentligen när grafiken är så kass, men men.

Permalänk
Medlem

Nu är det gjort.

Ok, tänkte nu beskriva hela processen. Jag filmade tyvärr inte, men om det är några frågor så är det lättaste att nå mig via min mail: Simonkenteriksson@gmail.com med typ "Acer V5-571 problem", så jag inte tror det är spam.

OBS! Jag tar absolut inget ansvar för vad du gör med din dator eller om den går sönder. Detta är endast mitt lilla sätt att hjälpa dig om du ville installera en SSD på denna mycket besvärliga dator som inte har en liten lucka för HDD, utan man måste ta sig igenom bakre skalet och keyboard.

Det jag kommer skriva om handlar om följande:
1. Att stoppa i en Intel series 330 120 GB SSD i min Acer Aspire V5-571-53314G50Makk laptop.
2. Hur man stoppar i den gamla 500GB 2.5" HDD i en Deltaco kabinett för att ha som extern HDD utan strömförsörjelse.

För att göra allt likadant behöver du förutom laptopen:
1. En SSD, helst så tunn som möjligt, märke och storlek är relativt orelvant. Men var medveten om att Acer tar 20GB av din HDD till recovery partition som är mycket, mycket svår att ta bort, inte värt pengarna om du väljer mellan en 120GB och en 180GB. Om du vill ha mer plats, välj 180GB.
2. En deltaco 2,5" kabinett eller vilken annan som helst.
3. 5 st 4,7GB skivor som går att bränna på.
4. Plektrum, ju tunnare desto bättre. Dessa kostar 5-10 kr på din närmsta musikaffär. Jag köpte 5 st, där alla var olika tunna. Detta är ett viktigt verktyg.
5. Rätt utrustning såsom skruvmejsel, plektrum, ESD armband och jag använde mig av en gammal ESD påse från ett grafikkort.

Jag ber om ursäkt i förväg om jag missar steg och så, men tänkte detta är bättre än inget alls.

1. Starta datorn och gör alla allmäna grejer. Skriv in namn och följ helt enkelt Windows 7 / Acers startup.
2. Kör Windows Update, starta om och gör detta minst 5 ggr innan alla updates är gjorda.
3. Kör Acer e-recovery management (tror det heter så), och skapa en säkerhetskopia av ditt nuvarande OS och alla dess program/drivrutiner. Detta brukar ta runt 15GB, därav 4 st 4,7GB.
4. Kör Acer e-recovery management och skapa en säkerhetskopia av dina drivrutiner och program. Detta kräver ofta bara en skiva och innehåller drivrutiner samt acers programvara, adobe reader etc. Lika bra tänkte jag. Dessa installeras dock i den större säkerhetskopian. Men orka ta risken.
5. Stäng av datorn.
6. Ta ut batteriet. Placera datorn på ESD påsen. Eller ett träbord.
7. Tryck på power knappen flera gånger, för att undvika kortslutning.
8. Läs denna manual: http://www.manualowl.com/m/Acer%20Computers/Aspire-V5-571/Man.... Detta är en manual för den dator typen (alltså V5-571) om du har en annan dator, skaffa rätt manual.
9. Lossa alla skruvar på botten. Sortera dessa så du vet ordningen. Jag använde mig av en tidning som fick låtsas vara "en dator" och så la jag skruvarna där dem satt förut.
10. Ta bort ramluckan
11. Ta bort ramminet. Akta dig för ESD risken. Rör vid ett vatten element eller vid sidan av ett kontakt uttag för att vara säker på att du inte är statisk.
12. Eftersom alla skruvar redan är borta kan du vända på datorn och försöka lossa tangenbordet. Lycka till. Detta var det enda knepiga och svåra processen i hela grejen. Tangenbordet är ganska tåligt, men kan vi säga samma sak om den tunna plasten biten ovanför tangenbordet? :/ Min klara sig, men jag var väldigt försiktig. Börja på ovan sidan och sedan sidorna, så är det bara att lyfta bort det. På min modell skulle jag inte köra plektrumet på undersidan (där mellanslag är). Utan jag höll mig på ovansidan (vid F1-F12) och sedan på kanterna. Under tangenbordet finns en kabel som gör att tangenbordet fungerar. Ta loss denna försiktigt. Tänk efter innan du tar bort kablarna på hur du ska göra det.
13. När tangenbordet är borta, lossa skruvarna som finns under tangenbordet.
14. Lossa extremt försiktigt kablarna till exempel power knappen och touchpad. Se manual.
15. Litet tips om kablarna. Du ska inte vika på kanterna. Den klämmer ner kabel som en påseförslutare från ikea, och allt du måste göra är att trycka upp den lite med lillfingret. Sen för du bara ut kabel.
16. Ta bort ovan chassiet.
17. Du kan nu se HDD:en, och allt du måste göra är att ta loss den (den är kopplad till en kabel). Sätt i din SSD.
18. Intel series 330 120 GB är för stor för denna modell. Egentligen. Du kommer få en ytterst liten glipa mellan de två chassina (botten och toppen) som inte syns för andra, utan endast för dina egna ögon. Om det går att hitta en tunnar modell av SSD, skulle jag välja den även fast den kostar lite mer. Jag tänkte nästa skruva bort lite plast grejer på min Intel Series 330 120 GB för att minska tjockleken lite, men bestämde mig för att inte ta risken, då det bara är en liten, liten glipa.
19. Montera ihop allt.
20. Sätt i Recovery skivan 1.
21. Tryck på F2, gå in i bios och se till att SSDn finns där samt ändra så den bootar från skivan och inte SSDn.
22. Följ stegen. GLÖM EJ ATT KOPPLA IN ELEN. Jag glömde förstås det, batteriet tog slut och det vara bara att formatera och göra om igen... dummaste misstaget någonsin.
23. När allt är installerat, går du in i bios igen och väljer så att SSD bootar först och inte disketten.
24. Nu borde du har en fungerade laptop med SSD.
25. Du tar nu din 2,5" HDD, och skruvar bort skruvarna på Deltaco 2,5" kabinetten.
26. Eftersom jag inte ville att det gröna elektronik delen skulle röra metallen på kabinetten, tog jag och klippte ut en bit av ESD påsen som jag tidigare använt och sätt fast den med tejp där det gröna på HDD:n skulle röra metallen på kabinetten. Du bestämmer själv, men jag gillar inte risker.
27. Du sätter i HDDn i kabinetten och skruvar ihop den.
28. Du koppar in din nya externa HDD till din dator och går in på manage och ser följande: Du har 2 partitioner på din nya disk, varav en av partitionerna inte går att deleta, krympa eller ta bort med windows 7 manage.
29. Du löser detta genom att följa denna guide: http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-a...
30. Nu borde allt fungera som det ska och jag önskar dig lycka till om du också vill försöka med detta. Det ända svåra momentet i hela guiden är att ta bort tangenbordet och ovan chassiet som håller tangenbordet utan att ha sönder något, typ plastplupparna som håller ihop den med hjälp av skruvarna. Jag lyckades genom att vara försiktig. Men det krävs att man tar i lite också.

Min dator startar på runt 15 sekunder, och som alltid med SSD känns den piggare vid programstart och användning. Man behöver inte heller oroa sig för HDDens mekaniska delar när man flyttar datorn när HDDen arbetar. Inte för att det är ofta dem går sönder, men endå. Kanske får mer batteritid också.

Mvh
Simon Eriksson

Permalänk
Medlem

Man tackar Simon!

Kommer att kika på detta när det är dags.