Räcker en AMD A6-5400K för HTPC med XBMC?

Permalänk

Räcker en AMD A6-5400K för HTPC med XBMC?

Hej,
har någon erfarenhet av nämnd produkt?

Hur funkar den med filmer i 1080P via XBMC samt Youtube i 1080p?

Tänkte att det kunde vara bra att begränsa sig till denna som har 65W TDP om man vill klara sig undan med ett 150 W PSU.

Borde jag gå upp i storlek till en A8-5600K med 100 W TDP?

Hade tänkt mig ett m-ITX chassi.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tänka mig att det skulle bli några som helst problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag har insett nu att det inte finns några AMD FM2-moderkort med m-ITX formfaktor så jag tittar nu på ett annat chassi med större PSU och då kan man lika gärna ta i och gå på en A8-5600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Jag har insett nu att det inte finns några AMD FM2-moderkort med m-ITX formfaktor så jag tittar nu på ett annat chassi med större PSU och då kan man lika gärna ta i och gå på en A8-5600K.

Det finns mitx fm2. Asrock o MSI har kort som går att få tag på nu. Vet inte om övriga tillverkare hunnit än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Jag har insett nu att det inte finns några AMD FM2-moderkort med m-ITX formfaktor så jag tittar nu på ett annat chassi med större PSU och då kan man lika gärna ta i och gå på en A8-5600K.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1448822

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Uppar den här frågan, är sugen på att byta mitt fusion-system då det laggar apa i xbmc och youtube.

Kan man förvänta sig att XBMC inte kommer lagga i menyerna samt att youtube inte kommer att hacka till då och då med den här processorn?

Tänkte till en början köra på det inbyggda gfx om det går, annars slänga i ett gfx eller skall man kika på intels motsvarigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Uppar den här frågan, är sugen på att byta mitt fusion-system då det laggar apa i xbmc och youtube.

Kan man förvänta sig att XBMC inte kommer lagga i menyerna samt att youtube inte kommer att hacka till då och då med den här processorn?

Tänkte till en början köra på det inbyggda gfx om det går, annars slänga i ett gfx eller skall man kika på intels motsvarigheter?

Jag har kört XBMC på en A8-5600K-baserad maskin i snart ett halvår och är väldigt nöjd. Det flyter på väldigt fint. (Datorn är en prefab från en av de stora tillverkarna som fick tillgång till Trinity innan den släpptes allmänt på marknaden).

Lagget i menyerna i XBMC (speciellt om man kör "Movie wall") beror annars oftast på att man har för stora bildfiler som "movie posters".
Nya XBMC Frodo har en ny funktion som skalar ned bildfilerna till en mer hanterbar storlek när de cachas. Detta har en stor inverkan på hur menyerna beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cactus99:

Jag har kört XBMC på en A8-5600K-baserad maskin i snart ett halvår och är väldigt nöjd. Det flyter på väldigt fint. (Datorn är en prefab från en av de stora tillverkarna som fick tillgång till Trinity innan den släpptes allmänt på marknaden).

Lagget i menyerna i XBMC (speciellt om man kör "Movie wall") beror annars oftast på att man har för stora bildfiler som "movie posters".
Nya XBMC Frodo har en ny funktion som skalar ned bildfilerna till en mer hanterbar storlek när de cachas. Detta har en stor inverkan på hur menyerna beter sig.

Smutt! Lade en beställning på en 5600k, hoppas på det bästa

Tror ni man kan köra en Scythe Big Shuriken 2 (fanless) i ett Antec ISK-310 chassi?

Verkar ju inte finnas alltför många kylare som passar om man nu vill ha ett extra gfx i den burken :S

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan processor i min HTPC. Fungerar alldeles ypperligt till allt jag vill göra med den. Jag kör med stockkylaren, som är tillräckligt tyst för mig. Men jag har å andra sidan ett ganska stort och välventilerat chassi - Silverstone GD-05.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jag har en sådan processor i min HTPC. Fungerar alldeles ypperligt till allt jag vill göra med den. Jag kör med stockkylaren, som är tillräckligt tyst för mig. Men jag har å andra sidan ett ganska stort och välventilerat chassi - Silverstone GD-05.

För en som är nyfiken på att köpa en liknande CPU, hur högt ovan moderkortet går stock-klyaren? Jag har försökt googla på det, men hittar inget vettigt.

Edit, hittade det efter ytterligare googlande. Lika bra att skirva det här också:
- According to AMD support, for the 100TDW Llano CPUs cooler+fan its 58mm
- My A6-3500's (65TDW) is about 44mm from PCB to top of cooler

Källa: http://forums.tweaktown.com/processors/46075-llano-a4-default...

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.