Intel Haswell i produktion – 14 nanometer i slutet av året

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell i produktion – 14 nanometer i slutet av året

I den senaste kvartalsrapporten avslöjar Intel att processorer med arkitekturen Haswell redan är i produktion. Nästkommande generation i 14 nanometer ska vara redo mot slutet av året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En julklapp att se fram emot.

Permalänk

holy sh*t, gieef

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Verkligen något att se fram emot.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

i like!

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk

Happ, snart blir det 1 nm.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Då väntar jag med att uppgradera datorn

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

13 miljarder dollar? Ja jävlar!

Permalänk
Medlem

Satan. Ska man skaffa Haswell, eller vänta ännu längre på nästa arkitektur med 14 nm?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wifi:

Satan. Ska man skaffa Haswell, eller vänta ännu längre på nästa arkitektur med 14 nm?

Det blir en ny Haswell med 14nm så prestandan lär ju inte vara enormt mycket bättre om man jämför prestandan mellan haswell och den nuvarande arkitekturen.

Såvida inte haswell floppar dvs. Vilket jag inte tror den gör.

Visa signatur
Permalänk

Kan verkligen bli aktuellt med ny dator Q2 2014 med andra ord.. Lite att tänka på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Det blir en ny Haswell med 14nm så prestandan lär ju inte vara enormt mycket bättre om man jämför prestandan mellan haswell och den nuvarande arkitekturen.

Såvida inte haswell floppar dvs. Vilket jag inte tror den gör.

Du menar om man jämför Haswell 22 nm mot Haswell 14 nm? Nej, jag hoppas inte skillnaden där blir världsenorm. Då skjuter jag mig lite i foten genom att köpa Haswell nu till sommaren, som jag då planerat.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Happ, snart blir det 1 nm.

det blir det nog inte förrän 2030, så det är ganska långt

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Dags med Moderkortsmjölkning!

Haswell byter sockel från ivy bridge 22 nm
Haswell byter sockel från 22nm till 14 nm slutet av året.
Dessutom måste man köpa nya windows licenser (OEM) när man byter moderkort.

Har funderingar att uppgradera datorn lite. vet ej hur jag ska göra,men har igen bråska.

Permalänk
Entusiast

Hoppas bara att dom får ut andra generationens 14 nanometer-CPU'er skapligt fort för det är den generationen jag hoppas kunna hålla ut till men frågan är ju om dom nya spelkonsollerna kommer öka prestandakraven för alla PC's när dom kommer ut?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Varför går man ut med det här så tidigt? Om man inte går ut med den här informationen lär ju fler köpa haswell. Nu är det säkert folk som skippar det. Men men det är kanske en sån liten grupp av marknaden att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejaay:

Varför går man ut med det här så tidigt? Om man inte går ut med den här informationen lär ju fler köpa haswell. Nu är det säkert folk som skippar det. Men men det är kanske en sån liten grupp av marknaden att det inte spelar någon roll.

Kommer väl nytt varje år i vilket fall?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker hejda köpfingret, i väntan på zenbook/air med haswell.

Hoppas på fin fina batteritider

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

Mindfuck, min 955'a från amd presterar fortf skitbra...

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Trevligt att Intel utvecklar bra saker

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Dags med Moderkortsmjölkning!

Haswell byter sockel från ivy bridge 22 nm
Haswell byter sockel från 22nm till 14 nm slutet av året.
Dessutom måste man köpa nya windows licenser (OEM) när man byter moderkort.

Har funderingar att uppgradera datorn lite. vet ej hur jag ska göra,men har igen bråska.

De byter knappast sockel efter 1 års användning? När Haswell krymper från 22nm (sockel 1150) till 14nm (sockel 1150) så återstår det för uppgraderaren att bara uppdatera bios.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Satan. Ska man skaffa Haswell, eller vänta ännu längre på nästa arkitektur med 14 nm?

Tycker alltid det är lite komiskt att läsa kommentarer av den här typen (inget illa menat mot just dig) här på Sweclockers och andra datorforum.
Ska man vänta på nästa generation, får man ju alltid vänta. Bättre att se till vad man vill/behöver ha just nu och införskaffa det, det finns väl lika stor risk att känna sig "lurad"/att man borde väntad när man än köper i princip...

Jaja, trevligt att Intel kör på iaf, synd dock att CPU-prestandan inte verkar ta ett lika stort kliv som vid Nehalem/Westmere>Sandy Bridge.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ejaay:

Varför går man ut med det här så tidigt? Om man inte går ut med den här informationen lär ju fler köpa haswell. Nu är det säkert folk som skippar det. Men men det är kanske en sån liten grupp av marknaden att det inte spelar någon roll.

De flesta vet nog inte ens att de köper en dator med Haswell, de vet bara att den har HELA TUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dags att sälja sina njurar... köptarmen kurrar. Kan inte Intel piffa upp sig lite och modernisera sig till iNtel istället? Gärna en tick-tock på det också så det blir inTel om några år.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

At last! Snart skall C2D E6600 i filservern få vila och Q6700 få filserveringsjobbet, Haswell, here I come!

Fascinerande hur länge Core2-gererationen levt. Däremot borde jag ha uppgraderat grafikkortet två-tre gånger sedan 4870X2, but oh well, allt förutom Crysis2 har gått att spela... Isch... [Disclaimer, allt som jag vill spela]

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbe Nukem:

At last! Snart skall C2D E6600 i filservern få vila och Q6700 få filserveringsjobbet, Haswell, here I come!

Fascinerande hur länge Core2-gererationen levt. Däremot borde jag ha uppgraderat grafikkortet två-tre gånger sedan 4870X2, but oh well, allt förutom Crysis2 har gått att spela... Isch... [Disclaimer, allt som jag vill spela]

Bättre du köper den billigaste Quad Haswell att agera filserver. Sannerligen bättre prestanda och mycket mer strömsnålt.

Permalänk

Intels avgående vd Paul Otellini menar att "detta kommer ge Intel en unik position med konkurrenskraftiga produkter i alla segment "

Det var ju också ett diplomatiskt och blygsamt sätt att säga, vi är nu helt överlägsna.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Bättre du köper den billigaste Quad Haswell att agera filserver. Sannerligen bättre prestanda och mycket mer strömsnålt.

Det är ju planen när ekonomin infinner sig....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Och AMDs steamroller som tillverkas i 28nm kommer inte ens ut detta år, gapet börjar bli allt för stort.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Dags med Moderkortsmjölkning!

Haswell byter sockel från ivy bridge 22 nm
Haswell byter sockel från 22nm till 14 nm slutet av året.
Dessutom måste man köpa nya windows licenser (OEM) när man byter moderkort.

Har funderingar att uppgradera datorn lite. vet ej hur jag ska göra,men har igen bråska.

Windows-licenser behöver man väl bara om man kör Windows?
Jag förstår inte varför jag som kör Linux skulle vara tvingad att köpa Windows-licens...