Permalänk

Köpråd surfplatta

Vilka plattor ska man kolla på?
Är intresserad av något som är jämförbart med en ipad 3 i prestanda/"flyt"
Vad har ni för åsikter? Tycker att det ligger alldeles för lite icke Apple plattor framme i butikerna.

Inlägg som indikerar att jag skall köpa en Appleplatta betackar jag mig för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av devildenied:

Vilka plattor ska man kolla på?
Är intresserad av något som är jämförbart med en ipad 3 i prestanda/"flyt"
Vad har ni för åsikter? Tycker att det ligger alldeles för lite icke Apple plattor framme i butikerna.

Inlägg som indikerar att jag skall köpa en Appleplatta betackar jag mig för.

Vilken storlek, budget, med/utan 3G/4G?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nexus 10? Nexus 7 har jag, gillar 7", smidigt och bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Glömde ju skriva att wifi räcker.
Allt annat skall väl vara som en ipad 3/4 i pris storlek m,m

Permalänk

Nexus 10 verkar ju trevlig

Permalänk
Medlem

Jag har klämt på de flesta "stora" plattorna och skänker gärna mina fem öre, MEN; jag vill då veta vad den ska användas till

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Det är ju säkert 95% surfing netflix youtube som den kommer användas till.
Men kan man tanka ner nån laglig film och visa den inkopplad på en tv ibland så är ju det ett plus men inte ett måste.

Tack för att ni tar er tid

Edit: blir tokig när datorer/mobiler segar eller slöar ....så rappt ska det va

Permalänk
Medlem

Jag väntar ivrrigt på min 32gb svarta ipad4 Beräknas komma nästa vecka.. till dess får jag nöja mig med sambons vita 16gb:are.. Riktigt schysst är den! Snabbare grafikprocessor får man leta efter i en padda!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Ok lynar trevligt för dig, jag vet att paddorna är snabba osv. Det är ju därför jag letar efter motsvarande i android

Permalänk

ingen som har några bra tips?

Permalänk
Medlem

*Inlägg raderat*

TS älskar Apple alldeles för mycket
Visa signatur

Dator: ...|
HiFi: Primare SPA22 | Primare A30.3 | Sonus Faber Liuto M | Klipsch Reference RF82 II | SVS PB12-Plus | B&W P7 |

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min ASUS Nexus 7 och är grymt imponerad. Den är snabb i gränssnittet och har bra skärm för pengarna (1800+moms betalade jag). Lite liten för dig kanske, men en Nexus 10 kan nog vara det du söker. Det fina med Nexus är att det är "standard" Android på den så tillverkarna inte lusar ner dem med en massa extrafunktioner som segar ner.

Permalänk

Nexus 7/10 eller Samsung galaxy tab 10.1?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuffinManxD:

Nexus 7/10 eller Samsung galaxy tab 10.1?

Både galaxy tab 10.1 och Tab 2 10.1 är slöa. Jag röstar på Nexus 7/10 eller tex. Galaxy Note 10.1 (dock minus för den lågupplösta skärmen på Note 10.1). Finns även Asus TF700 med bra skärm plus Asus är rätt bra på att uppdatera deras plattor, vilket man inte kan påstå om Samsung.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Både galaxy tab 10.1 och Tab 2 10.1 är slöa. Jag röstar på Nexus 7/10 eller tex. Galaxy Note 10.1 (dock minus för den lågupplösta skärmen på Note 10.1). Finns även Asus TF700 med bra skärm plus Asus är rätt bra på att uppdatera deras plattor, vilket man inte kan påstå om Samsung.

jag äger en galaxy tab 2 10.1 och tycker absolut inte att den är seg funkar hur bra som helst

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av devildenied:

Ok lynar trevligt för dig, jag vet att paddorna är snabba osv. Det är ju därför jag letar efter motsvarande i android

Ok du tycker Ipad är snabb och har rätt storlek, vad är det som gör att du inte vill ha en sån då ? Mest nyfiken då.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Det finns plattor med väldigt kraftig hårdvara för 1-2k frågan är om du är intresserad .
Dualcore 1.5ghz med mali 400gpu går att få tag i . Länkar om du är intresserad
Btw inte bara kraftig hårdvara har dessa plattor utan väldigt bra och högupplöst skärm.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Nexus 7 kan inte kopplas till TVn med HDMI kabel så den går bort (du skulle ju se på netflix på TVn) . Kolla upp så att plattan du köper stödjer detta. Nexus 10 skulle väl vara en riktigt bra platta, men jag är osäker på om den stödjer USB lagring och HDMI till TV. Varför Google inte har detta som standard i sina plattor fattar jag inte, men jag gissar det är för att de håller på att utveckla Nexus q (funkar som apple TV) och vill tillverka en pryl som kan säljas. Vem skulle köpa den om surfplattan funkar lika bra?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att batteritiden på ipad 2 är helt otrolig. Surfar på wifi ca 4-5 timmar om dagen, och laddar den bara en gång per vecka. Snittet är 10-15% batterikonsumption per dag vid tung användning.

Permalänk
Medlem

Ifall N7 inte är för liten för dig skulle jag rekommendera den har en standby tid på 6 dagar med 5timmars skärmtid och har fotfarande 15% kvar annars skulle en TF300/TF700 passa dig bra eller så kan du vänta på tegra 4 plattorna som kommer om några månader

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Oj har ingen lagt märke till att trådskaperen är avstängd? Men ändå fortsätter vi skriva:D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Oj har ingen lagt märke till att trådskaperen är avstängd? Men ändå fortsätter vi skriva:D

Han eller hon kan ju fortfarande läsa, och det kan ju vara en avstängning på typ en vecka eller så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Oj har ingen lagt märke till att trådskaperen är avstängd? Men ändå fortsätter vi skriva:D

En till ser jag.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Ok lynar trevligt för dig, jag vet att paddorna är snabba osv. Det är ju därför jag letar efter motsvarande i android

Den enda konkurenten jag vet i nuläet är väll Nexus 10:an, isåfall.

Skrivet av Xiod:

Jag kan säga att batteritiden på ipad 2 är helt otrolig. Surfar på wifi ca 4-5 timmar om dagen, och laddar den bara en gång per vecka. Snittet är 10-15% batterikonsumption per dag vid tung användning.

Och jag som tyckte att iPad4:an hade bra batteritid! Herrejissus. Vi använder våran, än sålänge gemensamma vita 16ga:are, ca 12 timmar per dag (jag, sambo och dotter) för video, spel, webb osv och vi måste ladda den varje kväll.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Varför inte kolla in en RT-platta?
Surface börjar snart säljas här, man har usb-ingång. HDMI till tv (mini-hdmi kontakt).
Windows Store växer i rasande takt.
Skönt skärmstorlek om man gillar att kolla på film/serier.
Smidigt med touch-cover.
Den är rapp.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Varför inte kolla in en RT-platta?
Surface börjar snart säljas här, man har usb-ingång. HDMI till tv (mini-hdmi kontakt).
Windows Store växer i rasande takt.
Skönt skärmstorlek om man gillar att kolla på film/serier.
Smidigt med touch-cover.
Den är rapp.

Android och iOS gör i princip allt WRT gör och gör det bättre.

Än har inte RT många fördelar alls jämfört med bjässarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Det finns plattor med väldigt kraftig hårdvara för 1-2k frågan är om du är intresserad .
Dualcore 1.5ghz med mali 400gpu går att få tag i . Länkar om du är intresserad
Btw inte bara kraftig hårdvara har dessa plattor utan väldigt bra och högupplöst skärm.

Jag skulle gärna få lite länkar till dessa!

Visa signatur

[Fractal Design Define R3] [ASUS P8Z77] [Intel i5-3570K@4.5GHz] [8 GB DDR3] [Crucial c300 SSD] [ATI 6970 CF]

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en iPad mini men läste ett rykte om att det kommer en ny nu i mars. Sen läste jag att det inte blir någon ny förren i oktober. Är det är någon som vet hur det ligger till med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_a:

Jag funderar på att köpa en iPad mini men läste ett rykte om att det kommer en ny nu i mars. Sen läste jag att det inte blir någon ny förren i oktober. Är det är någon som vet hur det ligger till med detta?

Det är alltid en miljon rykten när det kommer till Apples produkter så det är omöjligt att säga när saker kommer såvidare man inte är väldigt god vän med någon hos dom skulle jag nog vilja påstå. http://buyersguide.macrumors.com/ en sajt där dom samlar in rykten och "bedömer" sannolikheten. Men om jag var som du skulle jag nog vänta lite om inte behovet är jätte stort nu. För den nya kommer garanterat att ha Retina och den nya laddar kontakten.

Appropå batteritid Lynar så finns det mycket som kan påverka batteri tiden. Men nåt som jag märkt under alla år med iOS enheter är att just barnens appar tuggar nåt så kopiöst mycket mer ström , iaf alla dom som är "gratis" för att dom har streamande reklam som aktiverar gps m.m under tiden som dom sitter. Sen påverkar väl om man har 3/4G wifi modell eller en ren Wi-fi samt hur pass mycket ljusstyrka man har på skärmen. Men främst anser jag att barn appar / gratis spel med reklam banners drar mycket mer än vanliga appar.
Jag har haft min iPad 4 i 2 veckor nu och har på den tiden endast startat min laptop 2 ggr typ när jag är hemma. Jag streamar film/serier/lyssnar på musik via min externa hd som sitter i routern. Surfa är så mycket smidigare och behagligare på en platta än vad det är på datorn anser jag. Samt sms´ar med mina kontakter som har "lika" god smak för produkt val som jag har (iMessage) m.m . Min platta laddar jag var annan / tredje dag typ och då använder jag den rätt flitigt . Kör mycket pdf:er och sånt i jobbet som jag lägger i dropboxen så fort som jag får nya projekt som sen gör att jag kan läsa alla tradiga administrativa föreskrifter m.m på paddan med Bluebeam . Hemma så är det som sagt film / musik och slö surfande.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 