Setup HDD+SSD 512gb vid sidan av!

Permalänk
Medlem

Setup HDD+SSD 512gb vid sidan av!

Hejsan!
min kollega på jobbet håller på mycket med photoshop för våra grafiska aspekter i företaget, och nu har han pitchat idéen till våran chef som vart positiv till ett inköp av en 500gb samsung 840.

min fråga är; det känns drygt att behöva installera om hela windows (nuvarande windows 7 OS körs på 10000rpm velociraptor från 2008), kan man installera SSDn vid sidan om som en extra partition och köra photoshop, illustrator etc därifrån, eller kommer det fortfarande köras swap filer eller dylikt från vanliga HDDn?

att köra ssdn som enskild partition hade varit det bästa valet då grafiska datorn kanske kommer uppdateras i framtiden och då känns det onödigt om det ligger en gammal socket 775 installation på den med vår viktiga data.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Hejsan!
min kollega på jobbet håller på mycket med photoshop för våra grafiska aspekter i företaget, och nu har han pitchat idéen till våran chef som vart positiv till ett inköp av en 500gb samsung 840.

min fråga är; det känns drygt att behöva installera om hela windows (nuvarande windows 7 OS körs på 10000rpm velociraptor från 2008), kan man installera SSDn vid sidan om som en extra partition och köra photoshop, illustrator etc därifrån, eller kommer det fortfarande köras swap filer eller dylikt från vanliga HDDn?

att köra ssdn som enskild partition hade varit det bästa valet då grafiska datorn kanske kommer uppdateras i framtiden och då känns det onödigt om det ligger en gammal socket 775 installation på den med vår viktiga data.

Varför inte klona HDD till SSDn?

Permalänk
Medlem

Intel har exempelvis sitt program som kopierar allt från hdd till ssd.

intel data migration software

Bara ett program i mängden.

Permalänk
Medlem

Som sagt, klona bara HDDn till SSDn

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Hejsan!
min kollega på jobbet håller på mycket med photoshop för våra grafiska aspekter i företaget, och nu har han pitchat idéen till våran chef som vart positiv till ett inköp av en 500gb samsung 840.

min fråga är; det känns drygt att behöva installera om hela windows (nuvarande windows 7 OS körs på 10000rpm velociraptor från 2008), kan man installera SSDn vid sidan om som en extra partition och köra photoshop, illustrator etc därifrån, eller kommer det fortfarande köras swap filer eller dylikt från vanliga HDDn?

att köra ssdn som enskild partition hade varit det bästa valet då grafiska datorn kanske kommer uppdateras i framtiden och då känns det onödigt om det ligger en gammal socket 775 installation på den med vår viktiga data.

Alltid svårt att ge ett svar på en tudelad fråga men; Ja.
Däremot är du inte begränsad till svarsalternativet, du kan göra precis som du vill; swap på C eller D eller båda eller ingen. Program kan installeras på valfri partition.

Som Hagge säger, varför inte klona disken så slipper du fundera

Eller så köper du en till eller två nya VR som du kör i RAID0 och klonar ditt OS till. Det gjorde jag på X58 och f-n vad fort det gick. I princip lika fort att ladda bilder som från min Intel X25-M SSD... fast det är ju klart att nu finns det ju ännu snabbare SSD än Intels gamla trotjänare men det förutsätter matchande chipset.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net