Problem att skicka mail med gmail konto i thunderbird

Permalänk

Problem att skicka mail med gmail konto i thunderbird

Hallå
När jag försöker skicka mail med mitt gmail konto i thunderbird så får jag bara upp detta fel

"Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till SMTP-servern smtp.gmail.com misslyckades. Servern kanske inte är tillgänglig eller så avvisar den SMTP-anslutningar. Kontrollera att dina inställningar för SMTP-server är riktiga och försök igen, eller kontakta serveradministratören"

och jag har inte ändrat några inställningar alls och det fungerade förra veckan, hur löser man detta?

Det fungerar att skicka med andra mailadresser genom samma program.

/Insane

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är väl få om någon ISP som tillåter att man skickar utanför ISP SMTP server.
Det är inte bara det som krånglar då?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är väl få om någon ISP som tillåter att man skickar utanför ISP SMTP server.
Det är inte bara det som krånglar då?

Det brukar väl fungera med de alternativa portarna som man kan använda i detta fallet? Men visst, trådskaparens ISP kanske blockat även dessa.

Jag kör t ex Binero genom Telia med port 587. Fungerar perfekt. Gmail ska stödja samma port.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Saken är den att det har fungerat förut och jag har inte ändrat något utan jag har kvar samma inställningar.
Jag har testat att byta port också som ni skriver ovan, jag har testat 465,25 samt 587 men får fortfarande samma fel.

Det fungerar på mitt outlook på laptopen men inte på den stationära datorn med thunderbird så det måste vara någon inställning som blockerar.

EDIT: Nu fungerar det jag bytte till STARTTLS som anslutningssäkerhet istället för SSL / TLS...