Virtual PC va Virtual PC 2007

Permalänk

Virtual PC va Virtual PC 2007

Vad är det för skillnad mellan Virutal PC och Virtual PC 2007? Vilken är nyast?

/ creative

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Virtual_PC

Jag tolkar det som att Windows Virtual PC är efterträdaren till Microsoft Virtual PC av alla slag.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Virtual PC finns inte längre så att du vet. Fungerar ganska dåligt, kör på Hyper-V eller kanske Vmware.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

ska använda det på jobbet, så enklast att slippa all byråkrati med och försöka få in nya mjukvaror. Men då har jag rätt installation på min dator iaf. Har tankat in Windows Virtual PC. När man ska starta en ny virituell pc ska man ju stoppa i en skiva med operativ systemet på. Återigen problem för att det har med jobbet att göra. Har ingen skiva med Win 7 på jobbet. Vi har Win 7 Enterprise, har en Ultimate skiva hemma. Vore de lagligt att köra in den på jobbets dator? Antar man inte behöver nyckeln för den virituella pc?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk

Lagligt är det, vad er policy säger är en annan. Nyckel för den virtuella pc'n behöver du i högsta grad.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Kör VirtualBox, gratis och funkar utmärkt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Lagligt är det, vad er policy säger är en annan. Nyckel för den virtuella pc'n behöver du i högsta grad.

Då är jag nog inte allt för sugen på att ta min egen licens till jobbet!

o ja lär inte få tag i någon nyckel på jobbet heller

Går det att använda nyckeln på jobb datorn med min ultimate skiva? Eller måste jag ha ett nytt original os + nyckel för att skapa en virituell maskin?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Skrivet av creative_86:

Då är jag nog inte allt för sugen på att ta min egen licens till jobbet!

o ja lär inte få tag i någon nyckel på jobbet heller

Går det att använda nyckeln på jobb datorn med min ultimate skiva? Eller måste jag ha ett nytt original os + nyckel för att skapa en virituell maskin?

Lagligt sett, så måste du ha en enskild licens för att köra virtuellt.
Men, om ni har volym-licens eller Enterprise på windows 7 så kan du köra 4 virtuella maskiner på samma licens.

http://blogs.technet.com/b/simonmay/archive/2011/01/13/window...

Dock så tycker jag nog att du ska prata med it innan du tar dig friheter med företagets licenser så dom kan säga vad som gäller.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Lagligt sett, så måste du ha en enskild licens för att köra virtuellt.
Men, om ni har volym-licens eller Enterprise på windows 7 så kan du köra 4 virtuella maskiner på samma licens.

http://blogs.technet.com/b/simonmay/archive/2011/01/13/window...

Dock så tycker jag nog att du ska prata med it innan du tar dig friheter med företagets licenser så dom kan säga vad som gäller.

Windows 7 Enterprise har vi, så då hade jag tekniskt sett kunna köra 4 virituella maskiner med den licensen?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Hej alla! Istället för att starta en ny tråd, så återupplivar jag denna. Jag har länge tänkt installera Windows 98 (SE) på en laptop som i dagsläget kör Win8. Detta för att spela gamla spel som inte alls fungerar på Windows efter XP, trots den inbyggda emuleringen.

Vad krävs? VirtualBox som någon skrev om verkar inte stödja Win 9x, även om det är stabil produkt i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hej alla! Istället för att starta en ny tråd, så återupplivar jag denna. Jag har länge tänkt installera Windows 98 (SE) på en laptop som i dagsläget kör Win8. Detta för att spela gamla spel som inte alls fungerar på Windows efter XP, trots den inbyggda emuleringen.

Vad krävs? VirtualBox som någon skrev om verkar inte stödja Win 9x, även om det är stabil produkt i övrigt.

Du har Hyper-V inbyggt om du kör Windows 8 , kolla min guide här.

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1190329-guide-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

WMplayer kan du köra med

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du har Hyper-V inbyggt om du kör Windows 8 , kolla min guide här.

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1190329-guide-...

Tack så mycket! Ska läsa igenom det, och har jag frågor återkommer jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Tack så mycket! Ska läsa igenom det, och har jag frågor återkommer jag.

Gör det lycka till!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200